Holdet 2022 HI/c - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Z - Regionalmøde Aalborg
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Poul Velin
Hold 2022 HI/c (1c HI, 2c HI, 3c HI)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Nazismen
Titel 2 Første Verdenskrig
Titel 3 Rom
Titel 4 Kommunismen
Titel 5 Enevælde
Titel 6 USA
Titel 7 Middelalder
Titel 8 Kina

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Nazismen


1. Nazisme

I forløbet har fokus primært været på udviklingen i Tyskland i Mellemkrigstiden. Vi har også haft et mindre fokus på Danmark under tysk besættelse.
Følgende problemstillinger har været centrale:

Hvordan udviklede Tyskland sig politisk, økonomisk og socialt i perioden frem mod nazisternes magtovertagelse?
Hvordan kom nazisterne til magten?
Hvordan udviklede Tyskland sig under nazismen?
Hvem var ansvarlige for nazismens forbrydelser?
Hvordan forløb den tyske besættelse af Danmark sig – og hvilken rolle spillede den for den danske befolkning?


Fremstilling:

Bryld, Verden efter 1914 (2010), s. 96-108.

Frederiksen, Det 3. rige, (2001), s. 20-27, 56-63.

Frederiksen, Danmark besat og befriet, (2001), s. 23-24, 28-32, 34-46.

Dokumentarer:
’Året 1939’. Fra serien Europa i det 20. århundrede. 2009. (35 min.).

Film:
Intet nyt fra Vestfronten (2022). Kun de første 18 minutter.
Napola (2004)

Kilder:
Partiprogrammet ’de 25 punkter’, s. 133-135 i Frederiksen, Det 3. rige
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Første Verdenskrig


2. Første Verdenskrig

Forløbet om Første Verdenskrig har haft fokus på følgende problemstillinger:

- Hvilke årsager lå til grund for krigen?
- Hvordan udviklede krigen sig?
- Hvordan var forholdene for soldater under krigen?
- Hvordan blev krigen afsluttet?
- Hvilken betydning kom krigen til at få?


Fremstilling:

Klos, Den 1. verdenskrig (2004), 11-29, 92-99, 132-133, 134-146, 159-166.


Dokumentar.

Kørt fast i pløret. Året 1915. MitCfu.


Film:

’1917’ (2019)


Kilder:

Foto af tyske soldater på vej i krig (august 1914)
https://www.historycrunch.com/germany-in-world-war-i.html#/ (0,5)
To fotos fra julevåbenstilstanden, 24. december 1914 https://fidesethistoria.wordpress.com/2015/02/18/fraternization-in-world-war-i/ (0,5)
Letter from J B Priestley from the trenches, 1916.
https://www.bl.uk/people/j-b-priestley
Korporal Stolz’ skildring af Passchendaele 4. okt. 1917
https://www.his2rie.dk/kildetekster/1-verdenskrig/tekst-42/ (1,1)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Rom


3. Rom

Forløbet om Romerriget har haft fokus på følgende centrale problemstillinger:
- Hvordan udviklede Rom sig fra bystat til imperium?
- Hvilke årsager kan forklare Roms ekspansion – og hvad kan forklare Roms undergang?
- Hvilke politiske, økonomiske og sociale følger fik Roms ekspansion?
- Hvordan blev romersk kultur udbredt til hele Romerriget, og hvordan blev Rom påvirket af de kulturer, Romerriget underlagde sig?
- Hvorfor opstod der konflikter mellem Rom og jødiske og kristne grupper – og hvorfor blev forholdet gradvist bedre mellem Rom og kristne?


Fremstilling:
Bryld, Verden før 1914, s. 37 nederst – s. 66.
S.W. Rasmussen: Antikken har lært os én afgørende lektie
om demokratiets sårbarhed. Politiken, 22/3 2021.
Scannet her:
https://drive.google.com/file/d/1mQDE-trPHkHKmzVCqEW2FOijCepTiEap/view?usp=sharing

S. W. Rasmussen: Kulturmøder og religiøse fjendebilleder. I antikken og nutidens Europa (2018), s. 25-27 midt, 57 nederst-60 nederst, 64 midt – 65 midt, 77-80 midt, 89 midt – 92 øverst. (disse uddrag er scannet her):
https://drive.google.com/file/d/1X4Hq_GD037TTcGLFhTA_mX-x6G8aSeuS/view?usp=sharing

Kilder:
Kilde 5 og 6 i Bryld, Verden før 1914:
Polybius om romerne og karthagerne.
Plutarch om Tiberius Gracchus.

Film:
Agora (2009)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Kommunismen

4. Kommunismen

Forløbet om kommunismen har haft fokus på følgende problemstillinger:

Hvad var baggrunden for den russiske revolution?
Hvad var baggrunden for at Stalin kom til magten?
Hvordan udviklede Sovjetunionen sig under Stalin?
Hvorfor opstod DDR og hvordan udviklede samfundet i DDR sig?
På hvilke måder har DDR-staten været præget af det samfundssystem, som Stalin indførte i Sovjetunionen?


Fremstilling

P. Nedergaaard, DDR’s historie. Storedanske.dk. Artiklen er linket her:
https://drive.google.com/file/d/1y1RdWJToDTWyvacl47OO9BQGYcE8O-vM/view

T.W. Krage, Den faktisk eksisterende kommunisme. Storedanske.dk. Artiklen er linket her:
https://drive.google.com/file/d/11yv_X7F9rYZPSHuxYYi0XhmLPU8qt8sl/view

Bryld, Den russiske revolution og Sovjetunionen (2004), s. 45 – s. 52, s. 72 – s. 76, s. 88 – s. 97


Dokumentar:

Nedtælling til 1961 – Opførelsen af Berlinmuren’ (2021), 46 minutter.

Stalins onde imperium (2007), 52 minutter.


Film:

De andres liv (2006)

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Enevælde

5. Enevælde

I forløbet om Danmark under enevælden har vi haft fokus på følgende problemstillinger:

Hvad var baggrunden for enevældens indførelse i Danmark?
Hvilke forandringer medførte enevældens indførelse?
Hvordan var levevilkårene for de forskellige grupper i samfundet?
Hvilke forhold var der mellem de forskellige grupper i samfundet?
Hvilke samfundsmæssige ændringer fandt sted i løbet af enevælden?

Fremstilling:

Kühle, Danmarks historie i et globalt perspektiv (2008), kapitel 2: ’Reformation og enevælde’, s. 75 – s. 125.


Film:

Bastarden (2023)


Kilder:

Der er ikke læst kilder i dette forløb.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 USA

6. USA

I forløbet om USA's historie i perioden 1860-1939 har klassen bl.a. arbejdet med amerikansk exceptionalisme og andre værdipolitiske emner.

Underemner i forløbet: Indvandringen til USA omkring 1920 og Franklin D. Roosevelt, den progressive ideologi/tradition, krakket på Wall Street og Roosevelts krisebekæmpelse. De brølende tyvere. Industrialisering.
Borgerrettighedsbevægelsen (elevoplæg)..

Begreber mm.: Exceptionalisme, The Frontier, "A City upon a Hill", Land of Opportunity, All Men are created equal, Jim Crow-systemet, Roe v. Wade-debatten.

Perspektiveringer til Trump-tiden.

I forløbet vi haft fokus på følgende problemstillinger:

Hvordan har begreber som exceptionalisme, ’den amerikanske drøm’ og ’frontier-tesen’ indgået i opfattelser af og debat om amerikansk identitet?
Hvordan har indvandringen til USA påvirket debatten om amerikansk identitet?
Hvilke faktorer medvirkede til at holdningerne til indvandring ændrede sig gennem 1800- og 1900-tallet?


Fremstilling:

Bjerre-Poulsen, USA – historie og identitet, 3. udg. (2023), s. 8 – s. 43, s. 118 – s. 147.


Dokumentar:

Doku: Den nye storby (USA 7 (2011), 45 minutter)


Kilder:

J. Hector St. John de Crevecouers: “Hvad er en amerikaner?”, s. 19-20 i Bjerre-Poulsen, USA – historie og identitet, 3. udg. (2023).

Alexis de Tocqueville: “Om den amerikanske nationalkarakter”, s. 24-25 i Bjerre-Poulsen, USA – historie og identitet, 3. udg. (2023).

Frederick Jackson Turner “Om kolonisations-grænsens betydning i amerikansk historie”, s. 28-29 i Bjerre-Poulsen, USA – historie og identitet, 3. udg. (2023).

Axel Felix, ”Langt fra Danmark” (1855), s. 120 i Bjerre-Poulsen, USA – historie og identitet, 3. udg. (2023).

Integration på hvis betingelser? Et polsk-amerikansk synspunkt (1910), s. 121-122 i Bjerre-Poulsen, USA – historie og identitet, 3. udg. (2023).

Theodore Roosevelt, ”Om ’amerikanisering’ af indvandrere” (1915), s. 123-124 i Bjerre-Poulsen, USA – historie og identitet, 3. udg. (2023).
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Middelalder

7. Middelalder

Fokus i forløb:

Samfundsudviklingen i middelalderens Europa. Fokus ligger på feudalstrukturen, på kirkens magt samt på reformationsbevægelserne i 1500-tallet.
Vi lavede et særligt kildestudie om cistercienserne i Danmark med fokus på klosterlivet og munkenes relationer til det øvrige samfund.
Herudover har der været et tema om vikingetiden. Problemstillingerne var her dels hvordan Danmark udviklede sig i vikingetiden og dels hvordan vikingetiden erindres.


Fremstilling:

Danielsen m.fl., Fokus 1. Fra antikken til reformationen (2007), s. 70 – s. 78, s. 95 – s. 112, s. 185 – s. 191, s. 194 – s. 197

Fremstilling om cistercienserne og andre ordener i Danmark
Pdf, linket her: https://drive.google.com/file/d/1RznkS1YVbdW2v2gbJp4B4xTyQznChe8-/view)

Iversen m.fl., Danmarkshistorie mellem erindring og glemsel (2. udg., 2020), s. 28 – s. 34, s. 43 – s. 51, s. 54 – s. 57.


Dokumentar

Vikingetiden, 790-1050, (Danmarkshistorien.dk’s onlinekurser). 12 minutter.
https://auinstallation47.cs.au.dk/open-online-course/lektioner/lektion-1-vikingetiden-790-1050

Højmiddelalderen, 1050-1340 (Danmarkshistorien.dk’s onlinekurser). 8 minutter.
https://auinstallation47.cs.au.dk/open-online-course/lektioner/lektion-2-hoejmiddelalderen-1050-1340


Film:

Luther (2003) – 3 korte klip (links ligger her)
Rosens navn (1986)


Kilder:

Grundlæggelsesbrev for Vitskøl Kloster, 1157 eller 1158
Om Øm Klosters grundlæggelse, 1172
Dom i striden mellem Jens Iversen (Lange) og to adelsmænd, 1458
De 3 kilder er scannet her: https://drive.google.com/file/d/1RPX0hSZKPBNXb8aqpYSuFlrbItEcT3Ah/view):

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Kina

8. Kina

I forløbet om Kina har vi haft fokus på følgende problemstillinger:

Hvad var baggrunden for kejserdømmets fald?
Hvad var baggrunden for, at Mao kom til magten i 1949?
Hvad var centrale elementer i Maos udgave af kommunismen?
Hvordan ændres livet for den almindelige kineser i Maos periode?
Hvilken form for politisk kultur fandtes i Maos Kina?
Hvilken betydning har Mao haft for Kinas historie?
Hvilke holdninger er der til Mao i Kina i dag?


Fremstilling:

Frederiksen, Grundbog til historie. Verden uden for Europa (2013), s. 81 – s. 90.
Holm, Det moderne Kina – fra kejserdømme til kapitalisme, 3. udg. (2024), s. 62 – s. 107


Dokumentar:

Kina mellem triumf og kaos. Maostalgi (2012), 47 minutter.


Film:

At leve (1994)


Kilder:

’Rød og ekspert’ af Mao Zedong, 31. januar 1958.
Folkekommuner Resolution fra Centralkomiteen om oprettelse af folkekommuner i landdistrikterne, 29. august 1958.
Edgar Snows interview med Mao i sit hjem i 1963. The Observer 28. marts 1963.
Wei Jingshengs erindringer fra 1968: En beretning om kannibalisme.
Foto af Baggårdssmelteovn fra Det Store Spring Fremad
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer