Z - Regionalmøde Aalborg
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Z - Regionalmøde Aalborg
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 HI/k - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2025/26
Institution
Z - Regionalmøde Aalborg
Fag og niveau
Historie A
Lærer(e)
Jeppe Struve Monrad
Hold
2022 HI/k (
1k HI
,
2k HI
,
3k HI
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Besættelsen
Titel 2
Danmark/Grønland (TF2 - DHO)
Titel 3
Piraternes verdenshistorie
Titel 4
Israel/Palæstina
Titel 5
Afvigernes historie
Titel 6
Osmannerriget
Titel 7
Tysk erindringskultur
Titel 8
Det gode liv - del 1
Titel 9
TF6: Propaganda i Det tredje rige
Titel 10
Det gode liv - del 2
Titel 11
Middelalderen
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Besættelsen
Introforløb til historie med fokus på besættelsesårene. Hvilen rolle spillede danske nazister og samarbejdspolitikere under krigen? Hvordan blev retsopgøret forvaltet i Danmark efter krigen? Hvilke grundfortællinger eksisterer om besættelsestiden?
- Spadeslaget i Haderslev, 8. dec. 1940 (vi har arbejdet med kilder fra Rigsarkivet til to danske nazister - Ejner Jørgensen og Jonny Tiedemann - som deltog i Spadeslaget)
- Samarbejdspolitikken
- Jødeaktionen i oktober 1943
- Holocaustbenægtelse i nyere tid
- Retsopgøret efter krigen
Vi har perspektiveret den danske samarbejdspolitik med den tyske besættelse af Norge under besættelsen.
Klassen har deltaget i en virtuel markering af Auschwitz-dagen i Frøslevlejren d. 27/1. Her deltog tidligere kz-lejrfange Ib Katznelson og museumsinspektør ved Nationalmuseet Gry Scavenius Bertelsen.
Film: Under sandet (Martin Pieter Zandvliet, 2015, kan ses på
mitcfu.dk
)
Podcast: Kampen om historien - "Antisemitismens Danmarkshistorie" (vi har lyttet til de sidste 12 min.)
https://www.dr.dk/lyd/p1/kampen-om-historien/kampen-om-historien-2022/antisemitismens-danmarkshistorie-11032215512
Slides til forløbet:
https://docs.google.com/presentation/d/10khmRY9QebBXNPoPd_o75vm9qIbVJ72cMeQ85y5Pi1E/edit#slide=id.g18fa3c18cc4_0_50
Indhold
Kernestof:
Velkommen til historie, 1k
Varberg - Bare rolig det kan blive meget værre - 2022-10-25_Politiken.pdf
Medbring en kilde (noget tekst eller en genstand), der kan bruges til at fortælle en historie om dit liv. I skal præsentere historien for jeres sidemakker i timen.
Skema til at læse baggrundslitteratur.docx
Besættelsestiden_Iversen og Nederga_rd Pedersen.pdf
Fra fortid til historie.s10til11.pdf
Besættelsen, 1k
2022 HistorienbagSpadeslaget KildekritikForloeb Spadeslaget.pdf
Guide Spoergsmål Problemformulering Spadeslaget (1).pdf
½ lystlæsningsmodul: I dette modul får du tid til at læse i 45 minutter, så du skal have en bog med, du selv har valgt og har lyst til at læse i. Der er ikke noget krav til, hvad slags litteratur, bare det er noget, du har lyst til at læse. Du må ikk
4 kilder til den tidlige besættelse
DBB.Kap2.Besættelse og samarbejdspolitik.s.22-51.pdf
Skema til at læse baggrundslitteratur (1).docx
DBB.Kap2.Besættelse og samarbejdspolitik.s.22-51 (4).pdf
De danske Biskoppers Hyrdebrev
Auschwitzdag – Historien om dem, der valgte den anden side – SeismoGram – Arbejd med nyheder i undervisningen
DBB.Kap2.Besættelse og samarbejdspolitik.s.22-51 (4) (4).pdf
Erindring.glemsel.Kap5.Konsensusmyte og Aktualisering.s.155til162.pdf
Erindring.glemsel.kap5.Historie som fiktion.Besættelsestiden.s173til178.pdf
1k - faste pladser og grupper
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Danmark/Grønland (TF2 - DHO)
Hvilke fortællinger og faglige fortolkninger har præget synet på inuit fra Hans Egedes ankomst i 1721 og frem til i dag? Metodisk fokus på kildekritik og historiebrug.
Selvvalgt materiale i forbindelse med DHO-opgaveskrivning i par.
Materiale:
Anne Mette Finderup et al.: Danske kolonihistorier – Fra sukkerrør til Skipper Mix. s. 127-138 (pdf)
Dokumentar:
Kenneth Sorrento: Kampen om Grønland, 2020 (kan ses på filmcentralen)
DRTV: Historien om Danmark og Grønland (afsnit 3 - kan ses på
mitcfu.dk
)
Slides til forløbet:
https://docs.google.com/presentation/d/1ho_iGOwiEXMiDxDCKp7UV7rjG5XHu-SfP8YiG9mNJ0U/edit#slide=id.g230e2e14ac8_0_182
Indhold
Kernestof:
Grønland 1k hi
Koloniseringen af Grønland_Danske kolonihistorier. Fra sukkerrør til skippermix s. 128-137.pdf
Tarrak - Tupilak (Official Music Video)
tupilak sangtekst josef tarrak petrussen.pdf
Skema til at læse baggrundslitteratur.docx
Koloniseringen af Grønland_Danske kolonihistorier. Fra sukkerrør til skippermix s. 128-137 (1).pdf
Skrivemoduler DHO og SRO
Statspræventionen _ Weekendavisen.pdf
DHO skrivepar og emner
Krav til en skriftlig redegørelse.pptx
BIO-modellen i historie
DHO-materiale Grønland 1k – Google Drive
Redegørelse (DHO - en skriveguide) 1.pdf
KILDER GRØNLAND 1700- OG 1800-TALLET.pdf
DHO-prøve opskrift.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Piraternes verdenshistorie
Vi har i dette forløb fokuseret på piraterne i et langt historisk perspektiv fra Antikken til nutiden. Fokus har bl.a. været på hvordan man har opfattet piraterne samt hvordan denne gruppe har spillet en rolle i stormagtspolitikken med særligt fokus på Den nye verden.
Metodisk har klassen arbejdet med diskursanalyse.
Vi har undersøgt piratbegrebet diakront (=gennem tiden) med følgende nedslagspunkter:
- synet på pirater i Antikken (Grækenland)
- synet på pirater i Renæssancen (i Den Nye Verden)
- synet på pirater i dag (Somalia)
Vi har desuden arbejdet med den britiske historiker Eric Hobsbawns teori om socialt banditvæsen.
Materiale:
Nina Bundgaard Trier: "Pirater. Kampen om den nye verden, 1500-1730" Columbus, 2019
s. 16-23, 37-42, 47-53, 55-77, 104-113
Dokumentar:
"Min fætter er pirat" (2009) - kan ses på filmcentralen
Slides til forløbet:
https://docs.google.com/presentation/d/1ioKdNwBuRiVOA61GAJzEtStneq_q-wy0jghdyechfg4/edit#slide=id.p
Indhold
Kernestof:
2k - faste pladser og grupper
Piraternes Verdenshistorie 2k
Lav et mindmap over, hvad du forbinder med begrebet "Pirater"
Min fætter er pirat
Trier, Nina Bundgaard: PIRATER, Columbus; sider: 16-23, 37-42, 47-53, 55-77, 104-113
Arbejdsspørgsmål i classroom
Læs siderne og besvar arbejdsspørgsmål 7-10 (se link). Sæt dem meget gerne ind i Classroom-dokumentet, som var lektie til sidste gang.
Skema til at læse baggrundslitteratur.docx
KILDE 6C: BARNABY SLUSH OM PIRATVÆSENET
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Israel/Palæstina
Et forløb om baggrunden for, at der med jævne mellemrum er stridigheder knyttet til landområdet Palæstina. Hvilke argumenter bruger palæstinensere og jøder for at hævde, at området tilhører dem? Hvem sympatiserer med de stridende parter og hvorfor har synet ændret sig?
Det primære fokus har været udviklingen fra omkring 1900 og frem.
Materiale:
I-bogen "Israel - en stat i Mellemøsten" af Henrik Wiwe Mortensen.
Slides til forløbet:
https://docs.google.com/presentation/d/1QdKp97mVrhYJVafcupRrr858sMS1grkACQcIUHiVnKI/edit#slide=id.g2949f9465de_0_0
Indhold
Kernestof:
Israel/Palæstina 2k
Israel - en stat i Mellemøsten_MBs noter.pdf
Første verdenskrig - britisk dobbeltspil i Mellemøsten (1914-1918)
Kilder og arbejdsspørgsmål til kapitel 2
En nations fødsel
4. Anden verdenskrig og Israels oprettelse − en jødisk stat i Mellemøsten (1939−1948)
Seksdageskrigen – et vendepunkt i konflikten (1964−1970)
Kilder og arbejdsspørgsmål til kapitel 7
8. Israel - en regional stormagt (ca. 1967-1974)
Husk din fordybelseslæsningsbog :-)
Historiebrugstypologi
Opgaver til dokumentar
On the Side of the Road
UMV
gym trivsel.dk
ON THE SIDE OF THE ROAD - Long version
Ingen lektier til i dag :-)
I giver hinanden lektier for gruppevis
Nyrup - søn af en udstødt_arbejdsspørgsmål
Skriv stikord til det, du skal sige, på de hvide talekort, I fik uddelt i mandags
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Afvigernes historie
Et projektorienteret forløb med fokus på afvigernes Danmarkshistorie i 1900-tallet og forsorgsvæsnet.
Indledningsvis har vi set uddrag fra "Nyrup - søn af en udstødt" på DRTV.
Eleverne har arbejdet med emnet i grupper. De har lavet problemstillinger og præsenteret deres projekter for klassen.
Emner:
Børneforsorgen (fx Godhavn)
Åndssvageforsorgen (fx Livø, Sprogø, Ebberødgård)
Den øvrige særforsorg (døve, blinde, fysisk handicappede)
Psykiatrien
Forløbet afsluttedes med filmen "Ustyrlig" (Malou Reymann, 2022), der handler om pigehjemmet på Sprogø.
Link til forsorgsprojekt og materialer:
https://docs.google.com/document/d/1IMG8OiNzFXSLooL9xBhXMY6uqLe6ey52Y5c1Zzkdb3s/edit
Slides til forløbet:
https://docs.google.com/presentation/d/164EoSEZQJrWoWdM_jk68qRP-mViM_U9aLkKA8JwXsvs/edit
Indhold
Kernestof:
Afvigernes historie 2k hi
DRTV - Nyrup - søn af en udstødt: Tvangsanbragt på ubestemt tid
Arbejdsspørgsmål til afsnit 1 af Nyrup - søn af en udstødt
Oluf Nyrup Rasmusssen_Afvigernes ø s. 200-205.pdf
DRTV - Nyrup - søn af en udstødt: Stemplet
Hans Anton_Afvigernes ø s. 60-63.pdf
Micha_Afvigernes ø s. 20-23.pdf
DRTV - Nyrup - søn af en udstødt: De farlige gener
Projektarbejde om forsorgsvæsnet 2k hi
professionsuddannelser undervisningsmateriale forsorgsliv.pdf
Projektarbejde om “forsorgsliv” 2k hi
Stemmer fra sær- og åndssvageforsorgen
Portrætfilm: Karoline
Ustyrlig
Sprogø - Zenobia
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Osmannerriget
Et forløb om Osmannerrigets ca. 600 år lange historie fra ca. 1300 til tiden efter første verdenskrig.
Afslutningsvis perspektiveres til krigen på Balkan i 1990'erne, hvor vi bl.a. arbejder med folkemordet i Srebrenica.
Materiale:
Teksterne til kompendiet er hentet fra Deniz Kitir m.fl., Tyrkiet. Historie, samfund, religion. Systime 2012
Link til kompendium:
https://docs.google.com/document/d/1y43UrxV0bWeTOkjQEg3lG8-k7kCoUXwj3iMSQtt138A/edit?tab=t.0
Film:
Jasmila Žbanić: Quo Vadis, Aida?, 2020
Slides til forløbet:
https://docs.google.com/document/d/1y43UrxV0bWeTOkjQEg3lG8-k7kCoUXwj3iMSQtt138A/edit?tab=t.0
Indhold
Kernestof:
Osmannerriget
Erobringernes betydning.pdf
filmanalyse i historie og folkedrabsundervisning.pdf
Osmannerne
Skema til at læse baggrundslitteratur.docx
Arbejdsspørgsmål til Osmannerriget efter Konstantinopel
Krigen i Gaza og den humanitære folkeret
Forstå den foreløbige dom over Sydafrikas folkedrabsanklage mod Israel
Du skal se de første 45 min. af filmen "Quo Vadis, Aida?", hvis du var væk i mandags. Du kan finde den på filmstriben og logge på med dit bibliotekslogin
Srebrenica - folkedrab og symbol
A Cry From The Grave - Muslim Genocide In Bosnia (4/11)
De hollandske FN-soldater i Srebrenica: Tilskuere eller beskyttere?
Interview med filmens instruktør_The New York Times
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Tysk erindringskultur
Et forløb om tysk erindringskultur med udgangspunkt i først og fremmest disse to problemstillinger:
- Hvordan erindrer tyskerne dramatiske begivenheder i 1900-tallet?
- Hvilke forskelle er der mellem øst og vest, selv om landet ikke længere er delt?
Materiale:
Arven efter nazismen s. 113-118, 138-143, 149-160
Film:
Kai Wessel: Tåge i august, 2016
Slides til forløbet:
https://docs.google.com/presentation/d/1Xcj6GEr_PE4-k-Sw8wajdK_7b5XezTFePU4Lx9y_iEo/edit#slide=id.p
Indhold
Kernestof:
Tysk erindringskultur 3k hi 2024/25
Lav et mindmap til begrebet "skyld." Overvej hvilke tanker, der falder dig ind, når du tænker på ordet, og skriv dem ned i et mindmap.
Arven efter nazismen.pdf
Højreekstreme kræfter spreder sig i mit land. Som vesttysk journalist har jeg lukket øjnene alt for længe
De forbudte tegn_WA
Tåge i august
Udryddelseskrigen.pdf
Nebel im August
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Det gode liv - del 1
Forløbet tager udgangspunkt i følgende problemstillinger:
Hvordan er vi havnet i en klimakrise? Hvordan har vores natur- og menneskesyn forandret sig over tid, og hvordan har menneskets forhold til naturen haft en betydning for synet på klima fra midten af 1700-tallet til i dag?
Materiale:
Elisabeth L. Ørsted og Denise L. Nielsen: Klimahistorie - Menneske og natur i den antropocæne tidsalder, Columbus, 2024.
Den antropocæne tidsalder - begyndelsen:
https://docs.google.com/document/d/1KaERszPzmKgfaXKGRAgNmzvXGUmbHfKeLqHe5kppYaQ/edit?tab=t.0#heading=h.awttrjhn4uf1
Den danske industrialisering:
https://docs.google.com/document/d/1rMcFDjfPiTKcVCGqDj3OFPfEmS0Qz3-nAwnLubyE738/edit?tab=t.0#heading=h.2vlxkrosaner
Natursyn før og efter industrialiseringen:
https://docs.google.com/document/d/18SwiY8YUnZc1jkQOBt8KdqsTzEVVHhukBC_cemNL9pE/edit?tab=t.0#heading=h.7e76huop94mi
Den antropocæne tidsalder - bæredygtighed på dagsordenen:
https://docs.google.com/document/d/1S3wu8NwlfvXqiKN0oTa7kTPWqK4fX_8vVwsu4PtQNA4/edit?tab=t.0#heading=h.brqqbv2r9v4d
Fra industrialisering til forbrugersamfund i Danmark:
https://docs.google.com/document/d/13Jb0KH1N_lJ3dq_JZHVA516AIsMg2xFVACkhkR9o9uI/edit?tab=t.0#heading=h.fypxoo28wvj0
Slides til forløbet:
https://docs.google.com/presentation/d/1PobiSiaM2WLo_ZT7lINES3p650ehIRaxnKnOR9YUA6M/edit#slide=id.p
Indhold
Kernestof:
Det gode liv
Overvej tre ting, som du associerer med overskriften "Det gode liv," og skriv dem ned
DEL 1: DEN ANTROPOCÆNE TIDSALDER – BEGYNDELSEN
Det gode liv_3k hi
Det gode liv 3k
Kapitel 2: Den danske industrialisering
Natursyn
DEL 2: DEN ANTROPOCÆNE TIDSALDER – BÆREDYGTIGHED PÅ DAGSORDENEN
Det gode liv 3k hi
Kapitel 5: Fra industrisamfund til forbrugersamfund i Danmark
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
TF6: Propaganda i Det tredje rige
TF-forløb i samarbejde med old om sport, politik og propaganda med udgangspunkt i OL i Berlin 1936. Klassen arbejder i grupper. Forløbet afsluttes med aflevering af synopsis og mundtlige præsentationer.
Grupperne har arbejdet med følgende dele i historie:
Redegøre for nazismens udvikling i 1930’erne
- Hitler, Goebbels og propaganda
- OL i Berlin 1936
Analysere kilder fra samtiden
- kildekritik
- diskursanalyse
Diskussion af nazismens historiebrug og propaganda.
Materiale:
Hans Bonde og Stanis Elsborg. Med kroppen ind i kulturen - Idrætshistoriske strejflys, Syddansk universitetsforlag, 2020
Sport og politik i antikken (s. 79) og Krig og sport i antikken (s. 80-82) (pdf) og Sport og nazisme side 135-142, 155-167 (pdf)
Podcast: Mediano sport og perspektiv - OL i Berlin 1936, forførelsens triumf.
https://soundcloud.com/medianoperspektiv/ol-i-berlin-1936-forforelsens-triumf?utm_source=www.mediano.nu&utm_campaign=wtshare&utm_medium=widget&utm_content=https%253A%252F%252Fsoundcloud.com%252Fmedianoperspektiv%252Fol-i-berlin-1936-forforelsens-triumf
Hitlers OL-drøm, tysk dokumentar fra 2015. Kan ses på
mitcfu.dk
Slides til forløbet:
https://docs.google.com/presentation/d/1Pq8diGboEJuY_6s8XaxkKH4u_5t4kpTxMTGJYVaX7zk/edit#slide=id.p
Indhold
Kernestof:
OL i Berlin 1936 - Forførelsens triumf_TF 6
FT6: Propaganda i Det tredje rige
OL i Berlin 1936 - Forførelsens triumf
Medbring meget gerne øretelefoner, for I skal lytte videre til podcasten i modulet :)
Sport og nazisme.pdf
TF6: Propaganda i Det tredje rige
Sportens rolle i det antikke Grækenland.pdf
Find tre eksempler på Nazi-Tysklands brug af propaganda under De Olympiske Lege i dokumentaren "Hitlers OL-drøm". Tag screenshots af filmen af scener, der passer til eksemplerne og kommenter scenerne (fx "Denne scene viser, at ...") OBS: Jeg har lånt
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Det gode liv - del 2
Del 2 af forløbet "Det gode liv." Forløbet er delt i to dele, fordi klassen skulle have TF6 i efteråret.
Materiale:
Elisabeth L. Ørsted og Denise L. Nielsen: Klimahistorie - Menneske og natur i den antropocæne tidsalder, Columbus, 2024.
Bevidsthed om forbrugerismens bagside ulmer:
https://docs.google.com/document/d/1ljfweE7TvMNNJ3MrXtdeN1RjNoXVvc_l3AP2lHx3tcc/edit?tab=t.0#heading=h.87doh8u0at7t
Klima på den internationale dagsorden:
https://docs.google.com/document/d/1bjdQl1QI7ziQ9sf4EH9fFxOW4tz-crGfsGozApmF43U/edit?tab=t.0#heading=h.osx3s8uflqoj
Natursyn fra 1980 og frem:
https://docs.google.com/document/d/1QXMmmBjrR8DwbtLwbW2QtuuWaRcEDWNrmPG5T034HcU/edit?tab=t.0#heading=h.sigt5n6i8asa
Slides til forløbet:
https://docs.google.com/presentation/d/1PobiSiaM2WLo_ZT7lINES3p650ehIRaxnKnOR9YUA6M/edit#slide=id.p
Indhold
Kernestof:
Det gode liv_3k
Kapitel 6: Bevidsthed om forbrugerismens bagside ulmer
Det gode liv_3k hi
Kapitel 8: Klima på den internationale dagsorden
Natursyn efter anden verdenskrig
Det gode liv_ 3k hi
Kapitel 9: Klima på den danske dagsorden
Kapitel 11: Natursyn
Kapitel 5: Fra industrisamfund til forbrugersamfund i Danmark
I skal huske at tage en fordybelseslæsningsbog med, som godt må være SRP-relateret, og tage jeres noter med fra forløbet "Det gode liv."
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Middelalderen
Et forløb, som primært tager udgangspunkt i følgende emner:
- hvad der karakteriserede middelalderen
- feudalisme
- kirken og kristendommens rolle
- magtkampen mellem kirke og kejser
- korstog
- retfærdig krig
- pesten
Materiale:
Henrik B. Larsen og Thorkil Smitt: En europæisk verdenshistorie, Gyldendal, 2019.
Vi har arbejdet med kap. 3 - Europa bliver til 500-1100 (pdf)
og kap. 4 - Korstog, kætteri og krise (pdf)
Indhold
Kernestof:
Kilder til slaget ved Poitiers, 732
Husk at medbringe din fordybelseslæsningsbog!
Europa bliver til 500-1100.pdf
Indefra med Anders Agger: Nonne
Pave Urban 2.s tale i Clermont
Korstog, kætteri og krise 1100-1500.pdf
Kilder til pesten.pdf
Boccaccio_Dekameron.pdf
Rusland fører krig med kampvogne, raketter - og en ny historiebog
https://www.youtube.com/watch?v=dcUeDa8FK_8
Efterarbejde med dokumentarfilmen “Mr. Nobody Against Putin"
Fædrelandets Forsvarers Dag. Undervisningsvejledning.docx
Video om Ruslands militære doktrin
Historiebibelen_3k hi
Medbring dine noter til forløbet "Middelalderen" og vores aller første historieforløb i 1.g "Besættelsen"
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/6952/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74511983889", "T": "/lectio/6952/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74511983889", "H": "/lectio/6952/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74511983889" }