Holdet 2022 EN/c - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2025/26
Institution Z - Regionalmøde Aalborg
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Bo Tao Nielsen
Hold 2022 EN/c (1c EN, 2c EN, 3c EN)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb 2022
Titel 2 Humans of New York, humans of Falko
Titel 3 Technology and society
Titel 4 Public speaking
Titel 5 The Pentagon, Adichie og skriftlighed
Titel 6 English as lingua franca
Titel 7 WW1
Titel 8 Man and Nature
Titel 9 grammar & talks
Titel 10 Skriftlighedsforløb
Titel 11 Immigration in the UK EKSAMEN
Titel 12 We Need New Names værklæsning
Titel 13 Grammar and film
Titel 14 US election 2024 EKSAMEN
Titel 15 The Catcher in The Rye
Titel 16 Shakespeare drama and sonnets EKSAMEN
Titel 17 Zimbabwe EKSAMEN

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb 2022

Vi undersøger emnet "Who am I?" med udgangspunkt i forskellige tekster, både fiction og non-fiction. Vi arbejder med tekstanalyse, filmanalyse mv.

Tekster:
"Personality development" 1/2 side
Sarah Whale: "I was told I wasn't intelligent enough to study" 2019, non-fiction. 1,5 sider
Molly Innes: "Now I am an Oxford student, am I still working class?" non-fiction 2 sider
Michel Faber: "Less Than Perfect" 2005 short story 11 sider
Ashley Eesterman: "I found my birthmother, it didn't rock my world, and that's okay" 6 sider
Dr Rashkin's narrative model for short films
"Soft" short film, ca. 7 sider
"Whiplash" spillefilm 10 sider
Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Humans of New York, humans of Falko

Introduktionsforløb til engelsk i 1C:
Vi læser historien om Kasson og hans uheld og skæbne på HONY (Humans of New York). Vi arbejder med forskellige aspekter af fortællingen. Første skriftlige opgave er et selvportræt af eleven HONY-style.
I forløbet arbejder vi også med screening og grammatik.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Technology and society

UK industrial revolution
Charles Dickens
London Tube
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Public speaking

Vi undersøger hvorfor det kan være så svært at holde tale eller tale i et offentligt rum.
Artikel: "Is Public Speaking Really That Scary?" by Tom Lamont og Viv Groskop i The Guardian, Nov 2nd, 2013.
film "The King's Speech" filmanalyse og historisk kontekst
Ted talk: Megan Washington "Why I dread public speaking" non-fiction analyse.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 The Pentagon, Adichie og skriftlighed

the pentagon : Cicero
skriftlighed - introduktion til five paragraph essay
TED talk: "We should all be feminists" Chimamanda Ngozi Adichie
mundtlige fremlæggelser i grupper
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
TED-talk analysis 21-04-2023
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 English as lingua franca

Vi undersøger begrebet English as lingua franca
grundbogstekst "English as lingua franca" fra The English Handbook af Trine Østergaard (Systime)
Vi ser eksempler fra billedemateriale på hvordan engelsk bliver brugt rundtom på kloden, mere eller mindre heldigt.
Novelle: "Second Culture Kids" af Dian Curtis Regan fra antologien "First Crossing -- stories about teen immigrants".

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 WW1

World War I:
Tekster
Warpoets: Owen: "Dulce et Decorum Est"
Jessie Pope: "Who's for the Game?"
Film:
Dokumentar: "They Shall Not Grow Old" (Peter Jackson, 2018)
Fiktion: "1917", Sam Mendes, 2019
Billedmateriale: hverveplakater for 1. verdenskrig.
vi læser digte, undersøger hvad propaganda er og analyserer hvervekampagner og undersøger forskellige holdninger til krig.
Do Debate om holdninger til krig.
Til sidst undersøger vi perspectives on war ift krigen i Ukraine og PM Boris Johnsons tale ifm krigens udbrud februar 2022
omfang ca. 70 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Man and Nature

Man and nature
Vi undersøger menneskets forhold til naturen igennem fiktion og non-fiktionstekster.

artikel: "Creature comfort: why TV nature shows are good for mental health" af Eleanor Morgan, 26th Feb, 2021
Tekster fra Wider Contexts:
"Selling Our land" Attributed to Chief Seattle
"Dominion over Nature" af Robert Pach
"The Ecchoing Green" by William Blake
"Into the Wild" af Jon Krakauer - uddrag
film: "Into the Wild" Sean Penn


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 grammar & talks

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Skriftlighedsforløb

skriftlighedsforløb i engelsk
vi træner i skr. formidling, nærmere bestemt 5 paragraph essay og det ender med at eleverne skriver et essay.
Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Immigration in the UK EKSAMEN

Forløb baseret på Sten Pultz Moslunds "Everyone is Here: New Shapes of Diversity and Belonging in Britain."
Vi starter med at se filmen "This Is England" (Shane Meadows, 2006) for at forstå den historiske kontekst om immigration og racespændinger i UK.
Vi anvender bogens begreber på filmen: national narrative, white nation, homogenous society, multicoloured society, multicultural society, the national “we”, identity struggle,
othering, alienation, integration, heterogeneous, redefine, cultural hybridity, arrival phase, settler phase, indigene phase, majority culture.
Vi reflekterer over hvordan litteraturen kan ryste de rammer et samfund har sat op og ser på hvordan UK multikulturelle samfund er sammensat og præsenteret.  Vi sammenligner de to hovedpersoner Jas (i Malakis novelle) og Yazz i Evaristos roman.
NB: "Method Tool Box" p. 217 i "Everyone's Here"


John Agard “Encounter” digt
Eleverne skriver selv et digt som "dissolves borders".
"Everyone Is Here": p. 13-16, p. 174-179 Superdiversity + conviviality
Gautam Malkani’s “Paki" novelle: læsefokus: English variants, Sociolect/street lingo, Language use and identity, Identity as authenticity and performance.

Bernadine Evaristo’s “Yazz” uddrag af roman. Læsefokus: setting, character development. Narrative voice and tone.
Interview m Evaristo på youtube.


Anslået sideantal: 150 sider

Tilladte links til eksamen: https://docs.google.com/document/d/1ZLk6FhDsrxT4T2wenBbZGXfK3FWlxHBl3QY7E1VHya0/edit?tab=t.0



























Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Kreativitet
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 We Need New Names værklæsning

Vi læser NoViolet Bulawayo roman "We Need New Names" i forbindelse med arbejde med SRO (med samfundsfag) og arbejde med postkolonial analysemetode.

Anslået sideantal: 350
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Grammar and film

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 US election 2024 EKSAMEN

Forløbet er centreret om forhold og personer i relation til det amerikanske valg i nov. 2024 og drejer sig mest om non-fiction analyse.
Summer reading (US fiction) Alle elever har læst et individuelt værk, hvor kravet var at forfatteren skulle være amerikansk og at de havde lyst til at læse bogen.
"Hillbilly Elegy" af J.D. Vance tekstuddrag
filmen "Hillbilly Elegy" af Ron Howard, (2020).
uddrag af Harris- Trump debate, fra september 2024.
President Joe Biden "Remarks on Standing up for Democracy" Nov 2nd, 2022
"How the system works" fra bogen "Election Year", Columbus 2024, p. 12-22.
elevpræsentationer
USA rejse
Article from The Washington Post: Trump's second term: Evaluation of Trump's 100 first days: https://www.washingtonpost.com/politics/2025/04/29/trump-first-100-days-approval-rating/

Anslået sideantal: 95 sider (minus "summer reading")

Tilladte links til eksamen: https://docs.google.com/document/d/1ZLk6FhDsrxT4T2wenBbZGXfK3FWlxHBl3QY7E1VHya0/edit?tab=t.0

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Hillbilly Elegy (2016) 16-09-2024
Analytical essay October 09-10-2024
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 15 The Catcher in The Rye

J.D. Salinger: The Catcher in the Rye - værklæsning
elevpræsentationer 2 kapitler til hvert par
the emergence of a youth culture
Video: US Gov: "Shy Guy"
"Funeral Blues" af W.H. Auden
eulogy speeches
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
skriveøvelse 04-11-2024
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 16 Shakespeare drama and sonnets EKSAMEN

Early modern English
Shakespeare: sonnet 18, sonnet 130. Romeo & Juliet: Act 1, act 2, act 5.
Film: "Shakespeare in Love"  John Madden, (1998) og "Romeo & Juliet" Baz Luhrman (1996)
Kaalund og Clausen: "Romeo and Juliet by Shakespeare" p. 7-22 og 34-43.
Emner for baggrundslæsning er: London,  early modern English, Elizabethan theatre
"why Shakespeare loved iambic pentameter" - short youtube video.
"Shakespeare is everywhere" TED-talk by Christopher Gaze - med særligt fokus på fortolkningen af sonnet 18 "Shall I compare thee".

Anslået sideantal: 180 sider

Tilladte links til eksamen: https://docs.google.com/document/d/1ZLk6FhDsrxT4T2wenBbZGXfK3FWlxHBl3QY7E1VHya0/edit?tab=t.0
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Elisabethan Era test 18-12-2024
Gender essays 29-01-2025
3c EN skr. prøve 04-02-2025
Terminsprøve 06-02-2025
Visiting Hour & How to Write about Africa 13-03-2025
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer

Titel 17 Zimbabwe EKSAMEN

Zimbabwe: andet engelsk sprogområde end US og UK
Fokus på "The Lost Decade" ca. 1997-2008. Vi undersøger historiske, politiske og sociale forhold i Zimbabwe med særligt fokus på "The Lost Decade" og læser skønlitterære tekster fra og om perioden.
Artikler fra The Guardian:
"How did it come to this?" by Chris McGreal, 13thFeb 2009
"Generation Mugabe: 'He has normalised the abnormal'" by Alex Maher, 18th Nov 2017
"I have seen first-hand how the horrors of Mugabe’s Zimbabwe haunt our people" by Dixon Chibanda, 11th Jan, 2018
Link til artiklerne: https://docs.google.com/document/d/1DwAs6rYHlvA8gzACU_sxT6ZA6J_3iw2ttdjYm0wTCOw/edit?tab=t.0
review from Finacial Gazette "Zim Writers Document 'lost decade'" by Diana Rodrigues, Dec 9th 2011
Short stories: litterære analysemetoder
"Her Skin is a Map" af Raisedon Baya, fra antologien "Where to Now?" ed. Jane Morris, Amabooks, 2011.
"The Piano Tuner" af Bryony Rheam fra antologien "Where to Now?" ed. Jane Morris, Amabooks, 2011.
+ side 1- 146 romanen No Violet Bulawayo "We Need New Names" (2013) læst i forbindelse med SRO i 2.g. Særligt fokus på de første kapitler og setting og levevilkår for Darling og mødet med NGO'erne mv., style of writing og post-colonial analysemetode. Desuden også særligt fokus på kap 5 "How they appeared" og kapitel 10 "How they left".
sideantal: estimeret 185 sider

Tilladte links til eksamen: https://docs.google.com/document/d/1ZLk6FhDsrxT4T2wenBbZGXfK3FWlxHBl3QY7E1VHya0/edit?tab=t.0
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer