Holdet 2022 DA/b - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Z - Regionalmøde Aalborg
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Maja H.H. Kongskov, Peter Søndergaard
Hold 2022 DA/b (1b DA, 2b DA, 3b DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 København
Titel 2 Taler
Titel 3 Ringen og metode
Titel 4 DHO Modernisme
Titel 5 Retorik og argumentation_Klima
Titel 6 Kanonkonger og kanonkvinder, inkl. 2 værker
Titel 7 Dokumentarfilm og Testamentet, inkl værk
Titel 8 Noveller og kreativ skrivning
Titel 9 Podcast og true crime, incl. værk
Titel 10 Kafkas Prag
Titel 11 Realisme og minimalisme, værk: Borgerligt tusmørke
Titel 12 Modernisme i 1900-tallet, inkl. værk: BLOD
Titel 13 Testamentet 2: Faderen, sønnerne og helligånden
Titel 14 Diskursanalyse_Nationale diskurser

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 København

INDHOLD

Forløb med København som tema.


ØVELSER OG PROJEKTER

Eleverne læser tekster og sangtekster, ser serie. Analyserer.


TEKSTER M.M.

'Skjold og Isabel' serie af Emil Næsby Hansen

'København' af Ulige numre

'Østerbro' af Uhørt

'Natmaskinen' af Michael Strunge


SKRIFTLIG OPGAVE

"Hvilket København", debatterende artikel. Alternativets københavnermål og "København et dødsygt hyggehelvede", Søren U. Thomsen

Vi arbejder gennemgående med tekstlæsning. At læse en tekst. Derfor træner eleverne at lave semantiske felter, som den primære stifinder til tema(er).

NØGLEORD OG BEGREBER:

København
Tekstlæsning
Strukturalisme
Semantiske felter/skemaer
Analyse af levende billeder/medieanalyse
Sekvenser/klipning
Komposition
Ung kærlighed
Ulykkelig kærlighed
Romantisering af byen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Taler

INDHOLD

Forløb om taler hentet fra det nordiske samarbejde og hjemmesiden www.talefest.nu

TEKSTER M.M.

Alt fra førnævnte hjemmeside

NØGLEORD OG BEGREBER:

Retorik
Kommunikation
Taler
Argumentation
Appelformer
Topik
Evidentia
Stilfigurer
Beskrivende adjektiver
Indledning
Afslutning
Præsentation
Afsender/modtager
Analyse
Taleanalyse

Vi ser, lytter og læser også andres taler via samme hjemmeside

Alt arbejde forbereder eleverne til at holde deres egen tale under temaet 'Hjem' foran klassen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Ringen og metode

INDHOLD

Vi læser Karen Blixens 'Ringen' og lytter til Anders Mattesens sang 'Bad boy'.
Vi kobler de to tekster.
Dertil arbejder vi med metoderne: psykoanalyse, feminisme, folkeeventyr, skæbne/eksistentialisme samt syndefaldsmyten.

Metoderne læser eleverne om i Leif Søndergaards tekst: 'Syv fantastiske fortællinger' og de fremlægger om deres metode i grupper for klassen.


ØVELSER OG PROJEKTER

Klasseundervisning. Gruppearbejde og fremlæggelser


TEKSTER M.M.

Blixen, Karen: 'Ringen' og Mattesen: 'Badboy'

Søndergaard, Leif: 'Syv fantastiske fortællinger'

NØGLEORD OG BEGREBER:

Tekstlæsning
Tekstanalyse
Lyrikanalyse
Komparativ analyse/sammenligning af tekster
Temaer på tværs af genre og historie
Remediering
Litterær metode
Psykoanalyse
Freud
Freudiansk læsning
Feminisme
Feministisk læsning
Folkeeventyr
Læsning i lyset af folkeeventyr
Eksistentialisme
Eksistentialistisk læsning
Syndefald
Syndefaldsmytisk læsning
Ungdom
Ung kærlighed
Forbudt kærlighed
Det uskyldsrene vs. det syndige



Dette som et forarbejde med tekstanalytisk metode frem mod DHO
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Tale om 'hjem' 08-03-2023
Uro i forstæderne, del 1 14-03-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 DHO Modernisme

INDHOLD

Vi læser modernistiske tekster mhp. at forberede eleverne til DHO.

Herunder Peter Seeberg, Vita Andersen og Anders Bodelsen.

Vi ser kigger på kunstværket 'Can't help myself' af Sun Yuan and Peng Yu som parallel til Peter Seebergs 'Patienten' om løsrede lemmer og robotter versus mennesker - dystopi. Det ægte vs. det kunstige.

Vi ser episode 1 af den samtidige serie 'Killjoy' som en moderne parallel til Vita Andersens novelle 'Søndagen er til at kneppe i'.


ØVELSER OG PROJEKTER

Rollespil med inspiration i Vita Andersens univers og sætningen 'Hold kæft og vær smuk'.
Individuel digtskrivning ud fra dogmer med inspiration i Vita Andersen.


TEKSTER M.M.

Seeberg, Peter: 'Patienten'

Andersen, Vita: uddrag fra Tryghedsnarkomaner og 'Hold kæft og vær smuk'

Bodelsen, Anders: 'Pointen'

Film: 'Væbnet med ord og vinger' om Mikael Strunge af Torben Skjødt Jensen.

Film: 'De uanstændige' af Gunnar Obel og Edward Fleming.

Kunstværk: 'Can't help myself' af Sun Yuan and Peng Yu.

Serie: 'Killjoy' af Emma Sehested Høeg og Jennifer Vedsted Christiansen. Episode 1.

Eleverne introduceres på den måde til en række forfattere, som de har mulighed for at vælge at skrive tekster af i deres DHO.

NØGLEORD OG BEGREBER:

Tekstlæsning
Tekstanalyse
Modernitet
Modernisme
Konfrontation
Konfrontationsmodernisme
Feminisme
Køn
‘Det private er politisk’
Eksistentialisme
Autenticitet

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Retorik og argumentation_Klima

Vi arbejder med retorik og argumentation
- Toulmins model og argumentationsanalyse
- Det retoriske pentagram
- Retorisk analyse

----
Vi læser og arbejder med:
1) Jacob Skyggebjerg, Debattekst i Politiken: Vi ses på Mars, når klimaet går amok og lokummet eksploderer
2) Nicholas Nyrop Vinthen, kronik i Information "Klimaaktivist: Parlamentarismen kan ikke redde os. Vi må tage skrappere midler i brug"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Kanonkonger og kanonkvinder, inkl. 2 værker

I forløbet arbejder vi med den danske litteraturkanon. Vi læser tekster og forfattere fra kanon - Vores fokus er, hvordan kvinder fremstilles i tekster fra kanonforfattere og om der bør være flere kvindelige forfattere (som Tove Ditlevsen" på kanonlisten. Forløbet vil således præsentere og arbejde med den litterære kanon og tjener samtidig som en litteraturhistorisk gennemgang af den danske litteraturhistorie.

Baggrundstekster
https://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/gymnasielaerere-oensker-ny-litteraturkanon
https://gymnasieskolen.dk/dansklaerere-litteraturkanon-skal-aabnes-flere-kvinder
https://www.information.dk/debat/2021/04/skandale-stadig-kun-kvinde-danske-litteraturkanon
http://static.uvm.dk/publikationer/2004/kanon/dansk_litteraturs_kanon.pdf

Læste tekster
Middelalder:
Folkevisen "Ebbe Skammelsen"

Oplysningstiden
Ludvig Holberg "Uddrag fra Niels Klim med fokus på kvindefremstillingen

Romantikken, poetisk realisme og romantisme
Vi læser "Sildig opvaagnen" af Blicher
H. C. Andersen, vi ser filmen https://www.dr.dk/skole/dansk/hc-andersen-0 om HCA og læser "Den lille pige med svovlstikkerne" samt "I Danmark er jeg født"

Det folkelige gennembrud
Johannes V. Jensen "Cecil"

Magisk realisme
Karen Blixen "Skibsdrengens fortælling"

Tove Ditlevsen - Vi ser "Tove i stykker"  og digtene "Blinkende lygter" og "Til mit døde barn"

Vi læser hele værket "Barndommens gade" af Tove Ditlevsen og diskuterer, om Tove Ditlevsen bør have en plads i kanon.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Dokumentarfilm og Testamentet, inkl værk

Fokus i forløbet er på Autencitetsmarkører, De dokumentariske genrer og filmisk næranalsyse.

Vi ser hele Testamentet, som vi arbejder med i forhold til autencitet, dramaturgi, genre og filmisk næranalyse. Testamentet. Vi diskuterer filmens eventuelle manipulation og om den etisk holder sig på den rigtige side.

Vi ser og diskuterer eksempler på autoritativ og deltagende dokumentarfilm.
Deltagende: Helt væk på piller: https://www.dr.dk/drtv/se/helt-vaek-paa-piller_-pushermoede-i-en-park_416405

Vi får besøg af Sønderby Jepsen, der fortæller om udarbejdelsen af Testamentet og sine andre dokumentarfilm.

I 3. G ser vi Testamentet 2, hvor Henrik fra filmene og instruktøren Christian Sønderby Jepsen besøger os.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Noveller og kreativ skrivning

I dette forløb får vi undervisning af forfatter Sissel Bjergfjord, der hjælper eleverne med at udarbejde deres egne noveller.

I forløbet arbejder vi også med novellegenren. Hvad er en novelle?
Vi kigger på
- Genre
- Tema
- Fortælleren
- Komposition/handling
- Personer/miljø

Vi læser og arbejder med følgende tekster:
Sissel Bjergfjord "Ilses ende"
Anders Bodelsen "Pointen" (som eleverne også arbejdede med i DHO modernismeforløbet) og "Drivhuset"


Denne slide er tilknyttet forløbet: https://docs.google.com/presentation/d/1cZSElvg_YyFAtjjptYWeUrkzTyoC49gIFfSKhdi91UM/edit#slide=id.g2bc96bdd2f6_0_21
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer



Titel 11 Realisme og minimalisme, værk: Borgerligt tusmørke

Forløbet dykker ned i den danske realisme. Vi arbejder først med realismebegrebet, og så kører vi igennem fra Det moderne gennembrud til minimalismen. Vi arbejder tværfagligt, da engelsk også tager fat i minimalismen.

Vi bruger denne slide: https://docs.google.com/presentation/d/1lB6B0NsD9Mzef-7oNXXfBGCYmyEiojBQewka-fzDna8/edit#slide=id.g30ce36fd33b_3_3

Fokus er på skrivestil og forskellige typer af realisme.

Realismebegrebet:
Skildre kendsgerningernes verden
Gennemsigtigt formsprog
Realismebegrebet og forståelsen af dette er foranderligt.


- Det moderne gennembrud (1870-90): Vi introducerer til Georg Brandes og bevægelsen. Derudover lægger vi vægt på de tre k'er: Kirke, klasse og køn. Fra denne periode læser vi Henrik Pontoppidan "Naadsensbrød", Herman Bang "Foran alteret" (Vi læser kun starten og slutningen og ChatGPTs bud på en slutning. Således arbejder vi med den kritiske realisme hos Pontoppidan og den impressionistiske stil hos Herman Bang.

- Det folkelige gennembrud: Vi læser Jens Vejmand af Jeppe Aakjær, "Sevilla" af Martin Andersen Nexø (inkl. det grønne bord-eksamination).

Magisk realisme: Karen Blixen "De blaa øjne"

Nyrealismen: Anders Bodelsen "Rama Sama"

Minimalisme - her er fokus på tværfaglig forståelse med engelsk: Helle Helle "En stol for lidt" og "Globryllup".
Simon Fruelund "Mælk" og værklæsning af kollektivromanen "Borgerligt Tusmørke", hvor eleverne laver mini-SRP i grupper. Dette dækker produktkrav fra det tværfaglige forløb.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Modernisme i 1900-tallet, inkl. værk: BLOD

Modernisme og realisme i 1900-tallet, inkl. værk

Vi arbejder med 1900-tallets litteratur. og har fokus på, hvordan modernismen har udviklet sig frem til konkretismen/systemdigtningen. Vi arbejder med nedslag i ekspressionisme, Heretica, konfrontationsmodernisme, eksistentialisme og konkretisme/systemdigtning.

Modernisme
Tidlig modernisme/ekspressionisme
Blod (værk), Broby-Johansen - Dette ekspressionistiske værk behandler vi sammen og sætter fokus på teksterne i digtsamlingen
Tom Kristensen: Det blomstrende slagsmål

Heretica: Martin A. Hansen. Agerhønen
Konfrontationsmodernisme: Klaus Rifbjerg Livet i badeværelset, Terminologi
Eksistentialisme: Peter Seeberg Hullet og Patienten
Konkretisme/3. fastmodernisme: Per Højholt: Udenfor og Digtet Digtet digtet, Vagn Steen: Sproganvendelse, HØVL forvandles til HANE

Vi bruger denne lærerproduceredeslide: https://docs.google.com/presentation/d/1aG-ZJnjXGN0pBEkwxvj9aoikJFkAtlvBDn31HvJsuV0/edit#slide=id.g1f2b9ca486_4_96
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Testamentet 2: Faderen, sønnerne og helligånden

Som tillæg til vores tidligere dokumentarforløb, ser vi opfølgeren til testamentet og får besøg af Christian Sønderby Jepsen og en af personerne fra filmen.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Diskursanalyse_Nationale diskurser

Vi arbejder med diskursbegrebet og diskursanalyse. Forløbet er fokuseret på nationale diskurser.

Eleverne introduceres til Mouffe og Laclaus teori. Nøglebegreber: Nodalpunkt, ækvivalenskæde, flydende betegnere
Norman Faircloughs teori: Social praksis, diskurs og tekst. Der arbejdes i tekstarbejdet med de begreber eleverne kender fra retorikken og argumentationsformskarakteristik. Det kobles via en forståelse for diskurs og et fokus på dette som udtryk for ideologi (den social praksis).

Vores fokus ligger således på italesættelse af danskhed. Vi kigger i intro på
Satiretegning fra The Guardian
Rygediskurser

Mere samlede analyser af
George Bush tale til nationen 2001

Opgave med videoanalyse indeholdende diskursanalyse af  danske partiers hjemmeside.

Slutteligt analyser i grupper af:
Vi afslutter diskursforløbet ved i grupper at analysere
- Der er et yndigt land (Oehlenschläger)

- Langt højere bjerge (Grundtvig)

- Du gamla, du fria (Dybeck)

- "Ja, vi elsker dette land (Bjørnson)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer