Z - Regionalmøde Aalborg
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Z - Regionalmøde Aalborg
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 DA/c - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Z - Regionalmøde Aalborg
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Emma Løsecke Jensen
Hold
2022 DA/c (
1c DA
,
2c DA
,
3c DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Juleforløb (Peters Jul)
Titel 2
Hvis der skulle komme et menneske forbi
Titel 3
DHO - Grønland
Titel 4
Dokumentarforløb
Titel 5
Blik for køn
Titel 6
Undergange og økokritik
Titel 7
Podcasts
Titel 8
Naturdigtning
Titel 9
Bondebilleder (Jeppe på bjerget - TF6 med HI)
Titel 10
Modernisme, realisme og eksistentialisme
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Juleforløb (Peters Jul)
I dette korte forløb har vi arbejdet med værklæsning af Peters Jul med fokus på analyse af Julesange (digtanalyse) og Biedermeier-perioden fra midten af 1920'erne. Dette forløb er ikke et eksamensforløb i sig selv, men det hænger sammen med de litteraturhistoriske forløb i 3g (om universalromantikken og romantismen), så det er et godt forløb at perspektivere til.
Tekster i dette forløb:
'Peters Jul', Johan Krohn, 1866.
'Litteraturhistorien på langs og på tværs om Biedermeier', s. 78 - 80, Systime 2012,
Indhold
Kernestof:
Så lykkedes det endelig at starte på dansk, og vi lægger ud med et juleforløb, nu hvor det er blevet december.
Peters Jul
Peters Jul forløb
Danskmappe
Vi skal analysere julesange.
forløb
Juleforløb
Google Slides: Sign-in
Vi ser resten af "Rare Exports" og laver en opsamling på juleforløbet.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Hvis der skulle komme et menneske forbi
I dette værkforløb har vi arbejdet med eksperimenterende realisme, autofiktion og forskellige relationsmodeller til at karakterisere personerne i romanen. Vi har også arbejdet med minimalistiske træk i romanen og arbejdet med hjemløsheden som et motiv.
Tekster:
Korsgaard, Thomas, 'Hvis der skulle komme et menneske forbi', 2017, Lindhardt og Ringhof.
Søren Vrist Christesen, 'Minimalisme og Helle Helle', youtube-video,
https://www.youtube.com/watch?v=P-zosnKjMUo
Jan Aasbjerg Petersen, 'Autofiktion', Fra
Gymdansk.dk
,https://www.gymdansk.dk/autofiktion.html
Indhold
Kernestof:
Vi starter på et lille værklæsningsforløb om romanen "Hvis der skulle komme et menneske forbi".
Google Slides: Sign-in
I skal have lavet opgaverne på s. 5 i vores slide til forløbet. https://docs.google.com/presentation/d/11OOr9xCkpsGHoLqTUzdINYXTGmMkf0sEN-PUzmioFwU/edit#slide=id.g10b6a45d9cd_0_30
I skal læse 2 x 30 min i Hvis der skulle komme et menneske forbi. Tag tid og noter, hvor langt I kommer. Find på tre spørgsmål til teksten, der lægger op til fortolkning og noter dem i jeres logbog.
Hvor langt er i nået
Læs i 2 x 30 min videre i romanen.
Lektien fra sidst gælder
Vi arbejder lidt mere med jeres næste aflevering.
Forløb
I dag skal vi arbejde med teksten Hjemløshedens natur. Det er ikke lektier. Vi arbejder med den i modulet. https://journal.bookmate.dk/hjemloeshed-thomas-korsgaard/
Læs resten af "Hvis der skulle komme et menneske forbi"
I dag skal vi se kortfilmen Flyvere i natten, som jeres næste aflevering skal handle om.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
DHO - Grønland
I dette DHO-forløb har vi arbejdet med nyere og ældre tekster, der alle handler handler om forholdet mellem Grønland og Danmark. Vi har arbejdet med dokumentarfilmanalyse, kortfilm, noveller og romanuddrag. Vi har især haft fokus på postkolonielle perspektiver i vores læsning.
Fælles tekster vi har beskæftiget os med i forløbet: (her er der selvfølgelig også mulighed for at perspektivere til jeres egen DHO.
- Tsumu – hvor går du hen med dine drømme? (Dokumentar) Kasper Kiertzner, 2022.
- Litteratur med udsyn- Postkolonialisme - Grønland, Orienten, Kapitlet Litterære billeder af grønland, postkolonialisme og Hans Egede, s. 18 - 26. 2016.
- ”Kultur, fremmedbilleder og kulturmøder”. Fra Marianne. Rostgaard og Lotte Schou: ”Kulturmøder i dansk kolonihistorie”, Gyldendal. 2010, s. 20-21.
- Hans Egede af det gamle Grønlands nye Perlustration (1741) Kapitel 21
- Interview med Niviaq Korneliussen om Blomsterdalen, 2020 v/ litterær konsulent Gita Pasternak
- Uddrag af Blomsterdalen af Niviaq Korneliussen, 2020.
- 'Eksperimentet', (spillefilm) Louise Friedberg, 2010.
- Pontoppidan, Henrik, uddrag af Isbjørnen, 1887.
Indhold
Kernestof:
Jeg introducerer DHO for jer, og så skal vi se noget af dokumentaren Tsumu. DRTV - Tsumu - Hvor går du hen med dine drømme?
Forløb DHO
DHO - forløb Vi ser resten af Tsumu og arbejder med filmen.
I dag skal vi arbejde med begrebet postkolonialisme. I har ingen lektier for. Vi arbejder med teksten i modulet. DHO forløb
Litterære billeder af Grønland - postkolonialisme og Hans Egede-baggrundstekst (1) (1) (1).pdf
Hans Egede
Fremmedbilleder
DHO-forløb
Læs resten af Hans Egede Teksten og lav noter i den til i dag.
Interview med Niviaq Korneliussen.pdf
Forløb
Dansksiderne: Sproglige figurer
Til i dag skal I have læst uddraget af Blomsterdalen, der er vedhæftet. Uddrag af Blomsterdalen (1).pdf
Grønlandsforløb
Vi laver evalueringssamtaler, mens I ser filmen Eksperimentet.
Vi skal arbejde med filmen Eksperimentet.
Her skal I oprette jeres præsentation
Her kan I læse om filmiske virkemidler
Opgaven kan findes på sidste slide i vores forløb
I dag skal vi arbejde med et uddrag af Pontoppidans Isbjørnen. I har ingen lektier for.
Lynge, Riel, Pontoppidan, Leine.pdf
I dette modul får i mulighed for at arbejde med jeres DHO.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Dokumentarforløb
I dette forløb har vi arbejdet med dokumentarfilmens forskellige typer. Vi har haft fokus på de to medierværker Plejehjemmene bag facaden og Q's barbershop som eksempler på den dybdeborende og en mere poetisk/observerende dokumentar. Dette forløb har en lille add-on da vi fik muligheden for at møde instruktør og hovedpersonen i Testamentet 2 i 3g., så de to film er også med.
I forløbet har vi arbejdet med begreberne:
-Autenticitetsmarkører.
-Dokumentartyper og genrer
-Fortællerforhold
-Filmiske virkemidler
Tekster i dette forløb:
'Plejehjemmene bag Facaden', TV2, Jesper Mauritzen, 2020.
'Q's barbershop', Emil Langballe, 2019.
'Testamentet', Christian Sønderby Jepsen, 2012.
'Faderens Sønnen og Helligånden' (2025), Christian Sønderby Jepsen, 2025.
'Den dybdeborende og den observerende dokumentar' og 'Dokumentarfilmens typer' fra 'Den iscenesatte virkelighed' Gitte Horsbøl & Jette Meldgaard Harbo: Systime, 2015.
Indhold
Kernestof:
Vi starter skoleåret med et dokumentarforløb. I har lidt lektier for til i dag, men det er ikke det vilde. Læs det vedhæftede dokument som en genopfriskning af begreber, som I nok allerede kender. Filmiske virkemidler
DRTV - 21 SØNDAG: Mytteristen. Den hemmelige styrke. Er dumbphones smarte?
forløb
Læs om den observerende og den dybdeborende dokumentar til i dag. I må gerne tænke på eksempler på de to genrer mens i læser. Observerende og dybdeborende
Vi skal arbejde videre med plejehjemmene bag facaden, som kan tilgås vi mitcfu, hvor I bare skal logge ind.
Google Slides: Sign-in
I dag skal i give jeres præsentationer af Plejehjemmene bag facaden og så skal vi arbejde lidt med jeres næste opgave.
Så skrivefrøene
Personlig stemme
Til i dag skal i læse om dokumentarfilmens former og typer. Hav et dokument med korte noter om hver type klar til modulets start. Dokumentarfilmens typer
Vi skal se jeres små film, og så skal vi se dokumentaren Q's Barbershop.
DRTV - Q's Barbershop - Vollsmose forever!
Gruppearbejde og fremlæggelser om Q's Barbershop.
Forløb
Gruppearbejde
I dag skal vi høre de sidste reflektioner, og så afslutter vi vores forløb.
Opsamling
I dag skal vi øve os i at skrive med et narrativ.
Skriftlighed
Stemme1-Klumme3-Paa-ti-dage-har-jeg-haft-flere-aha-oplevelser (1).pdf
I får jeres opgave om Herlufsholm tilbage og I bliver præsenteret for jeres næste aflevering. Samtidig starter vi op på vores næste forløb: Balladen om kønnet.
I får jeres opgave tilbage og jeg præsenterer jer for den næste .
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Blik for køn
I dette forløb har vi arbejdet med køn i forskellige teksttyper. Vi har arbejdet med diskursanalyse, Queerlæsning og forskellige opfattelser af kønnets betydning. Vi har også (queer)læst Herman bangs novelle Franz Pander. Forløbet har taget udgangspunkt i bogen Blik for Køn. I kan forsøge at genlåne den i bogkælderen, men hvis det ikke lykkes, så ligger de forskellige afsnit som PDF i mappen.
I forløbet har vi arbejdet med følgende tekster:
Afsnit i Blik for køn:
Diskursanalysens begreber: s. 24-41.
Hate Speech: s. 43 - 73
Queerteori og queer som analysemetode: s. 75 - 107
Herman Bang, 'Franz Pander' (1885)
Også tre sangtekster:
'Du kom med alt, hvad der var dig', Jens Rosendal.
'Lad det ske', Joakim Bo Jennefors, 2013
'Boing', Nick & Jay, 2006
Og et par klip fra Youtube (kan findes i forløbssliden):
'Træhytten', Fra Gurli Gris.
'Insecure season 1, episode 6' (13:37 -17:40)
Indhold
Kernestof:
Vi starter på vores nye forløb om køn, diskurs og queerlæsning.
Socialkonstruktionisme og køn.pdf
Tag jeres studiekort med. Til i dag skal man læse resten af teksten, der er vedhæftet sidste modul. (Hvis man ikke var til modulet, skal man læse hele teksten).
Forløb
Vi skal i gang med diskursanalysen i dette modul. I har ingen lektier for.
Diskursanalysens begreber (1).pdf
I dag præsenterer jeg jer for jeres næste opgave og vi arbejder med at skrive hyperbolsk.
Hyperbel (1).pdf
Stemme-3-Det-danske-sprog-er (2).pdf
Til i dag skal I have læst om Hate Speech i jeres bog, hvilket kræver, at man har hentet den. I skal læse fra s. 44 - 73, men I skal springe samtlige øvelser over. Når I har læst afsnittet, skal I tjekke, om I har styr på alle begreberne på s. 73. No
Lektien fra i fredags gælder.
Hate Speech.pdf
Vi arbejder videre med vores kønsforløb. I dag starter vi på queerteorien.
HUSK AT TAGE BLIK FOR KØN MED
Vi starter med at arbejde med Franz Pander. Husk bog!
queerteori og queerlæsning .pdf
Franz Pander.pdf
Hvis I ikke nåede det i går, så skal I have læst resten af novellen til i dag.
Spørgsmål på slide 53-55
Husk at tage jeres bog med. I dag skal vi arbejde med de to sange "Du kom med alt det, der var dig" og "Lad det ske".
Titel
I skal tage jeres bøger med i dette modul.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Undergange og økokritik
Et forløb, hvor vi har arbejdet med apokalyptiske fortællinger sammen med religion (TF3) i forløbet har vi både arbejdet med en religiøs forståelse af undergange som enten cykliske eller liniære fortællinger. Samtidig har vi arbejdet økokritiske med andre tekster med undergangstematik. Her har vi især fokuseret på begreber som det antropocæne, anti-antropocentriske, det apokalyptiske og the mesh. Vi har læst tekster i genren magisk realisme, clifi, samt øko-horror.
Tekster (uddrag) fra bogen Undergange, 2021, af Sune Weile og Mia Bang Nedergaard fra Dansklærerforeningens forlag.
- Introduktion: Hvad nu hvis verden går under. S. 7-13.
- Religiøse under gange s. 15 - 19
- Vølvens spådom, Uddrag.
- Johannes' Åbenbaring (uddrag)
-Klimaapokalypsen s. 77 - 81
- Dennis Gade Kofod: Nancy (uddrag) (2015)
- Siri Ranva Hjelm Jakobsen: Havbrebene (uddrag) (2018).
Teoritekster:
- Økopoetiske tendenser i dansk samtidspoesi.
https://issuu.com/dansklf/docs/dn3_2015_epages_web/40
Film og serier:
The Last of us, Season 1, episode 3,
Annihilation, Alex Garland, 2018.
Indhold
Kernestof:
Jeg præsenterer jeres næste opgave for jer, og vi starter på vores næste forløb: Undergange. Undergange.pdf
Alle Himlens Fugle.pdf
Vi arbejder videre med Undergangene.
Vi skal arbejde med Vølvens spådom i dag.
Vi arbejder videres med Vølvens Spådom og Johannes Evangeliet.
forløb
Vi ser afsnit 3 af tv-serien The Last of Us, efter I har fået udleveret bøger.
Vi laver lidt skriveøvelser i forbindelse med jeres aflevering og afsnittet af The Last of Us i mandags. HUSK BOGEN - HUSK ALTID BOGEN.
Analyseafsnit - skriveøvelse
I dag skal vi læse om klimaapokalypsen s. 78-83 i bogen, og en lidt sværere teoretisk tekst, som kan findes under linket.
Økopoetiske tendenser
VIGTIGT - I dag har I lektier for! Læs uddraget af Dennis Gade Kofods Nancy s. 84 - 91 og tænk (selvfølgelig) på dommedagsmotiver, mens I gør det.
HUSK AT TAGE EN SAKS MED
Husk undergangsbogen. Vi skal arbejde med Siri Ranva Hjelm Jakobsens: Havbrevene. S. 93- 97
I dag skal vi se øko-gyseren, Annihilation.
Vi ser resten af Annihilation og arbejder med den i et øko-kritisk perspektiv efterfølgende.
Digtanalyse - fra håndbog i dansk
Vi skal arbejde med de to digte "Knæl for Monsunen" og "Viktoriapark, Berlin..."
Jeg skylder jer nogle evalueringssamtaler - så dem tager vi i dag. Imens jeg taler får I lov til at arbejde på jeres næste aflevering.
Reflekterende artikel
Vi holder evalueringssamtaler, og I får lov til at arbejde videre med jeres opgave.
Besøg af to RUC-studerende.
Reflekterende artikel (2).pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Podcasts
Vi arbejder med podcasts med fokus på true-crime-genren. I dette forløb har vi arbejdet med de forskellige podcast-genrer, og og vi har haft fokus på podcasten Ruths Hus.
I forløbet har vi især arbejdet med genrer, autenticitetsmarkører og virkemidler i True Crime-genren. Vi har også forsøgt os med at lave vores egen podcast i en bestemt genre.
Tekster:
Ruths hus (podcast-serie), 11 afsnit, Third Ear, Krister Moltzen, 2024.
https://thirdear.studio/da/pods/ruth
Kapitler fra bogen 'Podcast' af Mimi Olsen, Martin Houlind og Dorte Palle, Dansklærerforeningens forlag:
- True Crime, 106 - 117.
- Podcastens virkemidler, 30 - 61.
- Podcast-produktion, s. 144 - 158.
Forløbet:
https://docs.google.com/presentation/d/1VxjkTepPae8nQHSWy0wUuvAXNrXXcDu3Rq_qHMnT2nw/edit#slide=id.p
Spotify-playliste med de forskellige podcastgenrer:
https://open.spotify.com/playlist/6C0fGO8j1GaHMTUNmugyba?si=d2472823bab34f14&nd=1&dlsi=24566823d16b4047
Indhold
Kernestof:
Vi holder evalueringssamtaler, og I får lov til at arbejde videre med jeres opgave.
Besøg af to RUC-studerende.
Reflekterende artikel (2).pdf
Vi starter på årets sidste forløb om podcasts. Til hvert modul i dette forløb er der lektier i form af.... Surprise!...podcasts. Til dette modul skal I lytte til de første fem/ti minutter ca. af fem podcasts. (I den der hedder Generationen lytter I b
Genstart | Babydoom | DR LYD
Generationen | Prolog: Ikk' fuck med mig, dræber dig | DR LYD
Kvinden med den tunge kuffert | Third Ear Studio
Det vi taler om
I skal have lyttet til de første tre afsnit af podcasten Ruths Hus. På Spotify
Ruths Hus - Third Ear Podcast | Third Ear Studio
I dag arbejder vi med at identificere forskellige dele af en podcast og forsøger at gå i dybden med udvalgte elementer.
Forløb
Lyt til afsnit 4 og 5 af Ruths hus til i dag. Tænk over, hvilke elementer afsnittene indholder, mens du lytter.
Lyt til afsnit seks af Ruths Hus til i dag.
True crime.pdf
Lyt til resten af Ruths Hus til i dag.
Podcast produktion
Frikvarteret
I arbejder videre på jeres produktion Forløb
I får ikke jeres opgave tilbage, da jeg ikke er nået til dem. Men vi taler om skriftlig årsprøve Forløb
De tre skrivegenrer i dansk Nikolaj R Eriksen.pdf
Vi kigger på jeres årsprøver og starter på jeres første aflevering.
argumentationsanalyse.html
argumenttyper.html
Vi lytter lidt til jeres podcasts fra før sommerferien, og så starter vi op vores første forløb.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Naturdigtning
I dette forløb har vi arbejdet med litteraturhistorie med et fokus på temaet 'Natur'. Vi har arbejdet os bagud fra vores antropocæne nutid til middelalderens dæmoniske trylleviser.
Kapitler fra Naturhistorier - en litteraturhistorisk temabog.
-Introduktion til temaet, s. 17 - 23.
- Antropocæn, s. 24 - 39
- Inger Christensen, uddrag Alfabeterne og Nu går drømmene åbenlyst rundt (1981) (s.
40 - 45)
- Lars Skinnebach af 'Øvelser og rituelle tekster (2011) s. 46 - 47 og artiklen 'Led os
ikke i forbrug', fra Weekendavisen 17/06 - 2011. (ligger i mappen).
- Theis Ørntoft af Digte 2014, s. 50 - 53.
Naturens fremmedhed (1900 - 1980) s. 57 - 64
I har arbejdet i grupper med fremlæggelser af følgende digte:
Dan Turéll: 'Der er så dejligt ude på landet' (1984), s. 65
Per Højholt: 'Gittes monolog om naturen' (1984), s. 69
Thorkild Bjørnvig: 'Basis' (1981)
Thøger Larsen: 'Den danske sommer' (1914)
Halfdan Rasmussen: Skillingvise (1970).
Fælles tekst:
Karen Blixen, 'Ringen', 1958.
Det videnskabelige projekt 1870 - 1900, s. 79-88.
Fokus på impressionisme, naturalisme og kritisk realisme.
- Herman Bang, af 'Ludvigsbakke' (s. 98)
- J.P. Jacobsen: af 'Fru Marie Grubbe' (s. 95)
- Henrik Pontoppidan: 'Muldskud' (s. 101)
Det romantiske projekt - Naturen som kirke s. 117-127
- Shack Staffeldt, Indvielsen (1804), s. 139.
- Oehlenschläger, Guldhornene (1803), s. 142.
- HC, Andersen klokken, (Ligger i jeres mappe)
Indhold
Kernestof:
Antropocæn - efter 1980.pdf
Læs alle digtene i dokumentet til i dag. Fra s. 40 - 54. Tænk over hvilke natursyn, der kommer til udtryk i digtet.
Antropocæn - efter 1980 (1).pdf
Læs den vedhæftede artikel til modulet i dag. Led os ikke i forbrug.pdf
Modulet i dag slutter kl. 13. Så I kan lige nå at få jeres opgave tilbage. Og så kommer Adam med bøger til jer.
Læs digtene på s. 40 - 48. Tænk over naturens rolle i hvert digt. I behøver ikke bruge fagbegreber (det finder vi ud af i modulet), men skriv mindst tre noter ned til hvert digt. Digtene er Inger Christensens Alfabet(1981), Lars Skinnebachs Øvelser o
Led os ikke i forbrug (1).pdf
Forløb
Vi arbejder videre med de nye naturdigte. Til i dag må I gerne læse s. 49 til 55 (tænk selvfølgelig over naturopfattelserne i digtene).
Titel
Læs s. 56 - 61 i Naturhistorier og tænk over, hvordan denne periode er anderledes end den vi lige har arbejdet med.
Digtanalyse
I arbejder videres med digtene fra sidste gang i grupper, og jeg præsenterer jeres næste aflevering for jer.
Naturdigte
Til i dag skal I have læst Blixens novellen Ringen. Tænk over de naturforestillinger, der findes i den, mens I læser.
Vi skal også høre de sidste fremlæggelser af digte.
Husk at tage jeres bøger med.
Scanned from a Xerox Multifunction Printer (20).pdf
Husk at medbringe naturbogen. Vi skal læse uddraget af Fru Marie Grubbe i dag.
forløb
Husk at tage naturbogen med. I dag arbejder vi med Herman Bangs Ludvigsbakke (1896) og muligvis også Henrik Pontoppidans Muldskud.
Dansksiderne: Fortælleteknik - Fortællerforhold
Vi laver en lille prøve i de her to moduler. Tag naturbog, snacks og vand med og vær klar til at skrive. Vi starter den allerede op i frokostpausen. Så vær klar til at sætte op i MUS 1 kl. 11:40. Jeg skal nok give jer tidligt fri eller noget en anden
Tjekliste
Vi laver en lille prøve i de her to moduler. Tag snacks og vand med og vær klar til at skrive.
Til i dag skal I have læst afsnittet om Det romantiske projekt i naturbogen. Side 117 til 127. Tænk på hvordan det er anderledes fra de tre andre perioder, vi har arbejdet med.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Bondebilleder (Jeppe på bjerget - TF6 med HI)
I dette TF6-forløb, som vi har lavet med historie, har vi arbejdet med "bondebilleder". Dvs. opfattelser af bonden i dag og i oplysningstiden. Vi har læst og set Jeppe på bjerget.
Kapitel fra Naturhistorier (bogen fra sidste forløb)
Oplysningsprojektet - Naturen som frihedens sted. 1700-tallet.
Indhold
Kernestof:
Med voldsom kort varsel overtager jeg dette modul. Derfor skal vi selvfølgelig se filmatiseringen af Jeppe på Bjerget fra 1983 med Buster Larsen i hovedrollen.
Eksamensopgave 2
Til i dag skal i have læst 4 og 5 akt af Jeppe på bjerget. Tænk over, hvilket billede af bonden og bondens natur, som Holberg præsenterer os for i stykket.
Jeppe på Bjerget eller Den forvandlede bonde (moderne dansk retskrivning) "act4"
Opgaveformulering
TF6 - opgavebeskrivelse
Gruppedokumenter
TF6 TF6 forløb
Epistler Tomus I "bd1chap29"
Læs uddraget af Det blinde øje til i dag. Tænk over og marker, når der dukker noget op, der kan siges at være et billede af bonden eller af naturen, der er interessant.
Jeg er hjemme med sygt barn, så I arbejder selv med TF6. I kan stille mig spørgsmål i dette dokument.
AMA
TF6
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Modernisme, realisme og eksistentialisme
Indhold
Kernestof:
Til i dag må I gerne læse den vedhæftede fil om modernisme og realisme. Realisme og modernisme
Vi arbejder med På Memphis Station i modulet. Det skal I ikke læse hjemme:På Memphis Station
Vi arbejder videre med på Memphis Station og så præsenterer jeg jeres næste opgave for jer.
Vi gør os færdig med På Memphis Station som et eksempel på tidlig modernisme og så arbejder vi med Ekspressionisme og Tom Kristensen.
Vi skal se dokumentaren Testamentet.
Undervisningsevaluering i Dansk (PT) - Opinoma
Vi arbejder med testamentet og repeterer dele af vores dokumentarforløb inden vi skal se Testamentet 2.
Dokumentarens typer
Dramaturgi i dok og testamentet
Vi starter på vores værkanalyse af digtsamlingen BLOD.
Det store sammenbrud. Uddrag fra Litteraturenshuse.dk.docx
Forløb
Rudolf Broby-Johansens forsvarstale for BLOD i Københavns byret
Lyrikanalyse
Broby-Johansen analyse af Abort.pdf
I arbejder med jeres digte og laver en lille fremlæggelse.
I skal have læst hele 'Den fremmede'. Husk at lave kapiteloverskrifterne på classroom. Hvis I har læse uden at lave dem. Så læs lidt af hvert af kapitlerne, så kommer det nok tilbage til jer.
Den eksistentielle virkelighed
Intro - Bloom og Kafka (2).pdf
forløb
I dag skal vi arbejde videre med 'Den fremmede' og arbejde med en remediering af den til tegneserieformatet. Sørg for at få læst bogen færdig, hvis det ikke er lykkes jer endnu.
Til i dag skal i Læse uddraget her af Camus Sisyfos-myten.pdf og vi arbejder videre med Den fremmede.
Opret jeres præsentation her.
Bare rolig - jeg finder på noget sjovt.... om eksistentialisme.
Sartre.pdf
Vi arbejder videre med 'Den fremmede'.
Test
Til i dag skal I have læst Martin A Hansens 'Agerhønen'.
Agerhønen (2).pdf
I dag skal vi arbejde med Peter Seebergs novelle 'Patienten'. Seeberg Patienten (4).pdf
Læs afsnittet 'Efterkrigstiden i et eksistentialistisk lys: Eksistentialisme og litteraturhistorie
Afsnit
Absurdisme
I dag skal vi arbejde med Klaus Rifbjergs novelle Badeanstalten. I behøver ikke læser den hjemme. Rifbjerg_ Badeanstalten (1) (3).pdf
Rifbjergs noveller
Læs teksten om pyskoanalytisk metode til i dag: Psykoanalytisk metode.pdf
I dag skal vi læse endnu en Rifbjerg Novelle.
Rifbjerg - Et kys.pdf
I skal tage jeres bog Naturhistorier med!
I dette modul arbejder vi med folkeviser og romantikken.
Scanned from a Xerox Multifunction Printer (40).pdf
Vi starter vores arbejde med Blichers novelle, Sildig Opvaagnen.
1800-tallet i et eksistentialistisk lys
Sildig opvågnen ny version (1) (1).pdf
Vi arbejder videre med Sildig Opvaagnen og I læser resten af novellen til i dag.
Vi arbejder med sidste del af Sildig Opvågnen.
Søren Kierkegaard - de fire stadier
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 27
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/6952/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74511983992", "T": "/lectio/6952/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74511983992", "H": "/lectio/6952/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74511983992" }