Holdet 2022 DA/c - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Z - Regionalmøde Aalborg
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Emma Løsecke Jensen
Hold 2022 DA/c (1c DA, 2c DA, 3c DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Juleforløb (Peters Jul)
Titel 2 Hvis der skulle komme et menneske forbi
Titel 3 DHO - Grønland
Titel 4 Dokumentarforløb
Titel 5 Blik for køn
Titel 6 Undergange og økokritik
Titel 7 Podcasts
Titel 8 Naturdigtning
Titel 9 Bondebilleder (Jeppe på bjerget - TF6 med HI)
Titel 10 Modernisme, realisme og eksistentialisme

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Juleforløb (Peters Jul)

I dette korte forløb har vi arbejdet med værklæsning af Peters Jul med fokus på analyse af Julesange (digtanalyse) og Biedermeier-perioden fra midten af 1920'erne. Dette forløb er ikke et eksamensforløb i sig selv, men det hænger sammen med de litteraturhistoriske forløb i 3g (om universalromantikken og romantismen), så det er et godt forløb at perspektivere til.

Tekster i dette forløb:

'Peters Jul', Johan Krohn, 1866.

'Litteraturhistorien på langs og på tværs om Biedermeier', s. 78 - 80, Systime 2012,


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Hvis der skulle komme et menneske forbi

I  dette værkforløb har vi arbejdet med eksperimenterende realisme, autofiktion og forskellige relationsmodeller til at karakterisere personerne i romanen. Vi har også arbejdet med minimalistiske træk i romanen og arbejdet med hjemløsheden som et motiv.

Tekster:

Korsgaard, Thomas, 'Hvis der skulle komme et menneske forbi', 2017, Lindhardt og Ringhof.

Søren Vrist Christesen, 'Minimalisme og Helle Helle', youtube-video, https://www.youtube.com/watch?v=P-zosnKjMUo

Jan Aasbjerg Petersen, 'Autofiktion', Fra Gymdansk.dk,https://www.gymdansk.dk/autofiktion.html
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 DHO - Grønland

I dette DHO-forløb har vi arbejdet med nyere og ældre tekster, der alle handler handler om forholdet mellem Grønland og Danmark. Vi har arbejdet med dokumentarfilmanalyse, kortfilm, noveller og romanuddrag. Vi har især haft fokus på postkolonielle perspektiver i vores læsning.

Fælles tekster vi har beskæftiget os med i forløbet: (her er der selvfølgelig også mulighed for at perspektivere til jeres egen DHO.

- Tsumu – hvor går du hen med dine drømme? (Dokumentar) Kasper Kiertzner, 2022.

- Litteratur med udsyn- Postkolonialisme - Grønland, Orienten, Kapitlet Litterære billeder af grønland, postkolonialisme og Hans Egede, s. 18 - 26. 2016.

- ”Kultur, fremmedbilleder og kulturmøder”. Fra Marianne. Rostgaard og Lotte Schou: ”Kulturmøder i dansk kolonihistorie”, Gyldendal. 2010, s. 20-21.

- Hans Egede af det gamle Grønlands nye Perlustration (1741) Kapitel 21

- Interview med Niviaq Korneliussen om Blomsterdalen, 2020 v/ litterær konsulent Gita Pasternak

- Uddrag af Blomsterdalen af Niviaq Korneliussen, 2020.

- 'Eksperimentet', (spillefilm) Louise Friedberg, 2010.

- Pontoppidan, Henrik, uddrag af Isbjørnen, 1887.



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Dokumentarforløb

I dette forløb har vi arbejdet med dokumentarfilmens forskellige typer. Vi har haft fokus på de to medierværker Plejehjemmene bag facaden og Q's barbershop som eksempler på den dybdeborende og en mere poetisk/observerende dokumentar. Dette forløb har en lille add-on da vi fik muligheden for at møde instruktør og hovedpersonen i Testamentet 2 i 3g., så de to film er også med.

I forløbet har vi arbejdet med begreberne:

-Autenticitetsmarkører.
-Dokumentartyper og genrer
-Fortællerforhold
-Filmiske virkemidler

Tekster i dette forløb:

'Plejehjemmene bag Facaden', TV2, Jesper Mauritzen, 2020.

'Q's barbershop', Emil Langballe, 2019.

'Testamentet', Christian Sønderby Jepsen, 2012.

'Faderens Sønnen og Helligånden' (2025), Christian Sønderby Jepsen, 2025.

'Den dybdeborende og den observerende dokumentar' og 'Dokumentarfilmens typer' fra 'Den iscenesatte virkelighed' Gitte Horsbøl & Jette Meldgaard Harbo: Systime, 2015.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Blik for køn

I dette forløb har vi arbejdet med køn i forskellige teksttyper. Vi har arbejdet med diskursanalyse, Queerlæsning og forskellige opfattelser af kønnets betydning. Vi har også (queer)læst Herman bangs novelle Franz Pander.  Forløbet har taget udgangspunkt i bogen Blik for Køn. I kan forsøge at genlåne den i bogkælderen, men hvis det ikke lykkes, så ligger de forskellige afsnit som PDF i mappen.  

I forløbet har vi arbejdet med følgende tekster:

Afsnit i Blik for køn:

Diskursanalysens begreber: s. 24-41.

Hate Speech: s. 43 - 73

Queerteori og queer som analysemetode: s. 75 - 107

Herman Bang, 'Franz Pander' (1885)

Også tre sangtekster:  

'Du kom med alt, hvad der var dig', Jens Rosendal.
'Lad det ske', Joakim Bo Jennefors, 2013
'Boing', Nick & Jay, 2006

Og et par klip fra Youtube (kan findes i forløbssliden):

'Træhytten', Fra Gurli Gris.
'Insecure season 1, episode 6' (13:37 -17:40)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Undergange og økokritik

Et forløb, hvor vi har arbejdet med apokalyptiske fortællinger sammen med religion (TF3) i forløbet har vi både arbejdet med en religiøs forståelse af undergange som enten cykliske eller liniære fortællinger. Samtidig har vi arbejdet økokritiske med andre tekster med undergangstematik. Her har vi især fokuseret på begreber som det antropocæne, anti-antropocentriske, det apokalyptiske og the mesh. Vi har læst tekster i genren magisk realisme, clifi, samt øko-horror.

Tekster (uddrag) fra bogen Undergange, 2021, af Sune Weile og Mia Bang Nedergaard fra Dansklærerforeningens forlag.

- Introduktion: Hvad nu hvis verden går under. S. 7-13.
- Religiøse under gange s. 15 - 19
- Vølvens spådom, Uddrag.
- Johannes' Åbenbaring (uddrag)
-Klimaapokalypsen s. 77 - 81
- Dennis Gade Kofod: Nancy (uddrag) (2015)
- Siri Ranva Hjelm Jakobsen: Havbrebene (uddrag) (2018).

Teoritekster:

- Økopoetiske tendenser i dansk samtidspoesi. https://issuu.com/dansklf/docs/dn3_2015_epages_web/40

Film og serier:

The Last of us, Season 1, episode 3,

Annihilation, Alex Garland, 2018.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Podcasts

Vi arbejder med podcasts med fokus på true-crime-genren. I dette forløb har vi arbejdet med de forskellige podcast-genrer, og og vi har haft fokus på podcasten Ruths Hus.
I forløbet har vi især arbejdet med genrer, autenticitetsmarkører og virkemidler i True Crime-genren. Vi har også forsøgt os med at lave vores egen podcast i en bestemt genre.

Tekster:

Ruths hus (podcast-serie), 11 afsnit, Third Ear, Krister Moltzen, 2024.

https://thirdear.studio/da/pods/ruth

Kapitler fra bogen 'Podcast' af Mimi Olsen, Martin Houlind og Dorte Palle, Dansklærerforeningens forlag:

- True Crime, 106 - 117.
- Podcastens virkemidler, 30 - 61.
- Podcast-produktion, s. 144 - 158.

Forløbet:
https://docs.google.com/presentation/d/1VxjkTepPae8nQHSWy0wUuvAXNrXXcDu3Rq_qHMnT2nw/edit#slide=id.p

Spotify-playliste med de forskellige podcastgenrer: https://open.spotify.com/playlist/6C0fGO8j1GaHMTUNmugyba?si=d2472823bab34f14&nd=1&dlsi=24566823d16b4047
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Naturdigtning

I dette forløb har vi arbejdet med litteraturhistorie med et fokus på temaet 'Natur'. Vi har arbejdet os bagud fra vores antropocæne nutid til middelalderens dæmoniske trylleviser.

Kapitler fra Naturhistorier - en litteraturhistorisk temabog.

-Introduktion til temaet, s. 17 - 23.

- Antropocæn, s. 24 - 39
    -  Inger Christensen, uddrag Alfabeterne og Nu går drømmene åbenlyst rundt (1981) (s.
       40 - 45)
   -   Lars Skinnebach af 'Øvelser og rituelle tekster (2011) s. 46 - 47 og artiklen 'Led os
       ikke i forbrug',  fra Weekendavisen 17/06 - 2011. (ligger i mappen).
   -    Theis Ørntoft af Digte 2014, s. 50 - 53.

Naturens fremmedhed (1900 - 1980) s. 57 - 64

I har arbejdet i grupper med fremlæggelser af følgende digte:

Dan Turéll: 'Der er så dejligt ude på landet' (1984), s. 65
Per Højholt: 'Gittes monolog om naturen' (1984), s. 69
Thorkild Bjørnvig: 'Basis' (1981)
Thøger Larsen: 'Den danske sommer' (1914)
Halfdan Rasmussen: Skillingvise (1970).

Fælles tekst:

Karen Blixen, 'Ringen', 1958.

Det videnskabelige projekt 1870 - 1900, s. 79-88.

Fokus på impressionisme, naturalisme og kritisk realisme.

- Herman Bang, af 'Ludvigsbakke' (s. 98)
- J.P. Jacobsen: af 'Fru Marie Grubbe' (s. 95)
- Henrik Pontoppidan: 'Muldskud' (s. 101)

Det romantiske projekt - Naturen som kirke s. 117-127

- Shack Staffeldt, Indvielsen (1804), s. 139.
- Oehlenschläger, Guldhornene (1803), s. 142.
- HC, Andersen klokken, (Ligger i jeres mappe)  









Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 10 Modernisme, realisme og eksistentialisme

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer