Holdet 2022 DA/d - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Z - Regionalmøde Aalborg
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Gerardo Olsen
Hold 2022 DA/d (1d DA, 2d DA, 3d DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Familierelationer
Titel 2 Q's barbershop - et dokumentarforløb
Titel 3 Grønland - DHO
Titel 4 Censur og forbudt litteratur
Titel 5 Indenfor - udenfor
Titel 6 Det moderne gennembrud
Titel 7 Skriveworkshop me Sissel Bergfjord
Titel 8 Influencerkulturen
Titel 9 Nyeste litteratur
Titel 10 Minimalisme
Titel 11 Faglig formidling
Titel 12 Medier, meninger og debat
Titel 13 Modernisme og realisme
Titel 14 Natur i litteratur

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Familierelationer

Et forløb på tværs af de 3 perspektiver, Litteratur, sprog og medier, med fokus på, hvordan familien fremstilles i forskellige forskellige perioder og genrer. Der er fokus på tekstanalyse.

Materiale:
En mand i vores by, Lydia Davis
Støvsuger, Peter Seeberg
Nu sad det unge par sikkert og så video, Jensen
Kronprinsens tale til Dronning Margrethes 50 års jubilæum
Tre tekster om familien: digt, video og billede:
Min søn, dette brev sender jeg dig, Nina Malinovski, Nederen forældre - Philips far, (Sikker Trafik) Skilsmisse, Lars Ravn
Ebbe Skammelsen, folkevise

Ekskursion til Den hirschsprungske Samling: Familieportrætter

Dokumentar:Q's barberhop (medieværk)

Maus - en graphic novel (værk 1)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Q's barbershop - et dokumentarforløb

Vi arbejder  med et medieværk i forlængelse af forløbet om familierelationer
Fokus på temaer som integration, fordomme, racisme og nationalt tilhørsforhold.

Fokus på temaer som integration, fordomme, racisme og nationalt tilhørsforhold.

Værkanalyse af dokumentarværk:

Emil Langballe: Q's Barbershop (2019)

Arbejde med:
Filmiske virkemidler og filmanalyse
Autenticitetsmarkører og fiktionskoder
Dokumentarfilmens typer

Værkanalyse af dokumentarværk:

Emil Langballe: Q's Barbershop (2019)

Fokus på:
Filmiske virkemidler og filmanalyse
Autenticitetsmarkører og fiktionskoder
Dokumentarfilmens typer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Grønland - DHO

DHO-forløb
Som optakt til DHO arbejder vi med ældre og nye tekster om og fra Grønland – med et fokus på Grønlands og Danmarks fælles fortid og nutid – og vi skal lytte til podcast, høre foredrag og se film og dokumentar

Forløbet kredser om kulturmøder, fremmedbilleder og postkolonialisme med anvendelse af begreber som 'den anden', hybriditet, mimicry og sly civility til at beskrive forholdet mellem grønlændere og danskere under og efter koloniseringen.
Forløbet leder frem mod jeres egen research, indkredsning af emne og problemformulering samt læsning og analyse af selvvalgt værk til DHO-opgaven.

Materialer:

DR P3 (videoer) - ca. 10 min ialt.
- Fordomme om grønlændere (2019 Fordomme om grønlændere | DR3
- Vi er taget til Grønland med en påstand (2023) Vi er taget til Grønland med en påstand
- Hvorfor vil grønlænderne løsrive sig fra Danmark (2021) Hvorfor vil grønlænderne løsrive sig fra Danmark?


- Qallunaaq - hvad er jeg? | DR LYD – podcast 1. episode + foredrag med Christian Ulloriaq Jeppesen (29 min)
- Niviaq Korneliussens takketale ved Nordisk Råds Litteraturpris,  2021
- De Grønlandske myter, Litteraturportalen
- Ludvig Holberg epistel:
- Myten "Månen og solen" (efter Knud Rasmussen)
- Hans Egede: af Det gamle Grønlands nye perlustration (1747)
- Knud Rasmussen: Uddrag af rejsedagbog (1915)
- Tom Kristensen: Det er Knud som er død (1933) + Minds of 99 (2014) -1s
- Aqqaluk Lynge: Ode til Danaiderne og Se vort land, digte 1970

Billeder og fotografier:
Julie Edel Hardenberg
Jette Bang

Satire:
Grønlandsk betjent, Klovn: https://www.youtube.com/watch?v=OwIhq7KhLp8
Den Skæve grønlænder, Mick Øgendal: https://www.youtube.com/watch?v=jVyObsqFQqE

Postkoloniale begreber:
- Den anden
- Hybriditet
- Mimicry
- Sly civility
- The Empire writes back
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Censur og forbudt litteratur

Forløbet er et litteraturhistorisk forløb fra oplysningstiden til 2. verdenskrig

Forløbet har fokus på censur, smædevers og hyldestdigt.

Om censur, Ludvig Holberg
Smædevers over Christina Møinichen, Hans Nordrup
Man binder os på mund og hånd, Poul Henningsen
Dokumentaren: Kornet er i fare, Hagen Hasselbalch, 1944
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Indenfor - udenfor

Vi arbejder med emnet Indenfor - udenfor i et både tematisk og formmæssigt perspektiv. Vi har fokus på sprogkamp, sammenstød, modsætningsforhold og konflikter, som knytter sig til især race, etnicitet, religion og kultur.
Vi har fokus på det litterære og sproglige område

Herunder:
Retorik og argumentation


Institutionaliseret", Haidar Ansari (Værklæsning)

"Haidar", Fængslet/podcast den 3/11, 2022 (22. min.)
https://www.dr.dk/lyd/special-radio/faengsel/faengsel-2022/faengsel-haidar-16122293187

"Jeg er ikke et produkt af samfundets svigt...", Politiken
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 7 Skriveworkshop me Sissel Bergfjord

Skriveworkshop med forfatter Sissel Bergfjord.
4 moduler hvor trænes i novellegenren for til slut selv at skrive en novelle. De bedste læses op til et fællesarrangement.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Influencerkulturen

Sara og Magnus fra KUA underviser i forløbet Influencerkultur og i uddrag af Cecilie Haugaards bog Instagrim
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Nyeste litteratur

Vi arbejder i dette forløb med tendenser i nyeste litteratur - fra omk. år 2000 og frem til i dag".
Vi begynder med minimalisme og slutter af med "Underklassen skriver"
Vi slutter af med værklæsning af Thomas Korsgaards "Snydt ud af næsen"



Tekster:
Bjerge som hvide elefanter, Hemingway
Naboer, Carver
Hedebølge, Helle Helle

Forfatterweb:
https://forfatterweb.dk/korsgaard-thomas?check_logged_in=1
- Interview med Thomas Korsgaard

Edouard Louis af
Af: Pow Pow Pow - Pistoldigte, Christine Hagen
Stykket ad samme navn på Republique, Østerbro den 29. oktober, 2024
Undervisningsmateriale i forbindelse med teaterstykket

"Snydt ud af næsen", Thomas Korsgaard, 2024 (værk)

"I pæne hjem", Helle Malmvig, Genstart den 3. oktober, 2024
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Minimalisme

Et kort forløb om minimalismen som litterær strømning

Materiale:
Naboer, Raymond Carver
Bjerge som hvide elefanter, Hemingway
Hedebølge, Helle Helle

Begreber:

Formel reduktion:
Syntaks, form og sprogbrug reduceres/enkelt gøres
Helsætninger og hovedsætninger
Ofte paratakse
Få adjektiver - mindre beskrivende
Kort
Sagligt frem for emotivt

Semantisk reduktion:
Indhold
Fortælleren er som fluen på væggen
Forfatteren er anonym, holder tilbage med budskab, objektiv/neutral
Personer, adfærd og handlinger
Isbjerget i havet: 1/10 er beskrevet, ligger over havet. 9/10 ligger under havet og skal selv fortolkes af læseren


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Faglig formidling

TF/6

Tværfagligt samarbejde mellem biologi og dansk med fokus på faglig formidling.

I dansk arbejder vi med:
at bearbejde faglig viden, så den bliver interessant og lærerig for en specifik læsergruppe. Vi arbejder med kommunikation og formidling: Sproglige virkemidler, gennemtænkte argumenter, retoriske greb, kommunikationssituationen m.v.
Vi arbejder også med multimodalitet: Forholdet mellem illustrationer og grafik, faktabokse m.v.

- Asymmetrisk kommunikation: Hvordan gør man faglig viden relevant, nærværende og interessant for en udenforstående?
- Hvordan kommunikerer man hensigtsmæssigt til en specifik målgruppe (intenderet modtager)
- Hvordan udvælger man relevant viden, tilpasser den sprogligt og gør sin modtager klogere?
- Vi genopfrisker diskursanalysens begreber og arbejder med fokus på sundhedsdiskurser (sund kost,  motion, træning, rygning - sundhed vs. forkælelse m.v.)

Materiale:
Tak din sved, Samvirke

Video om hjernen med Anders Lund Madsen:


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Medier, meninger og debat

Et forløb om journalistik, nyhedsformidling og argumentation. Vi beskæftiger os med nyhedsformidling, avistyper, avisens genrer, vinkling, kildetyper og journalistisk sprog.
Hvilken rolle spiller medierne i det demokratiske samfund?

Vi stiller skarpt på opinionsstoffet med fokus på argumentation, retorik og sproglige virkemidler. Vi går fra at være analyserende til selv at være tekstproducerende: Hvordan skriver man overbevisende?
Eleverne skal opnå viden om

- de 5 nyhedskriterier
- nyhedstrekanten
- journalistens rolle og balancerede nyheder
- vinklinger af nyheder
- Toulmin
- appelformer
- viden om layout
- kendskab til forskellige avistyper

Vi arbejder med skriftlighed med fokus på den debatterende artikels fremstillingsformer.
Analyser af:

Fokus  læsning af flg. aviser fra den 9/1
Børsen
Ekstra Bladet
Information
Berlingske Tidende
Politiken
Kristeligt Dagblad
Jyllandsposten

Genstart fra den 9/1
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Modernisme og realisme

Fokus på en periode med både realistiske, modernistiske tog eksistentialistiske tekster.
Vi ser på hvordan de to retninger har taget sig ud i dansk litteratur gennem første halvdel af århundredet og op til 1960'erne. Vi har fokuseret på værklæsning og moderne lyrik.

Værk:
Under vejr med mig selv", Klaus Rifbjerg

Madeleine. Lille trist roman, Peter Adolphsen
Biografi af en snegl, Peter Seeberg
Fredag, lørdag, søndag, Vita Andersen
Sisyfosmyten,  Homer
Hullet, Peter Seeberg
Patienten, Peter Seeberg
Pointen, Anders Bodelsen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Natur i litteratur

Et forløb der kører på tværs af de tre genrer og fra romatikken op til i dag. Der er fokus på menneske og natur.

Nøglebegreber:
- nyplatonisme
- panteisme
- holocenrisk
- teocentrisk
- antropocentrisk
- økocentrisk & anti-antropocæn
- the Mesh
- fibbonacital
- møbiusbånd


Materiale:
Indvielsen, Schack Staffeldt
Morgenvandring, Adam Oehlenschläger
Klokken, H. C. Andersen
Sig nærmer tiden, St. St. Blicher
Langt højere bjerge, N.F.S. Grundtvig
Ringen, Karen Blixen
Allfabeterne fra "Alfabet", Iger Christensen
Sort frekvens, Theis Ørntoft, Digte 2014
Morten Søkilde, Vår fra Landskaber
Amalie Smidt, Møbiusbåndet
Allan Otte-billeder
Nature is Speaking: Harrison Ford "I am The Ocean"
https://www.youtube.com/watch?v=rM6txLtoaoc
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer