Titel
10
|
1900-1939: dansk modernisme og realisme
Om forløbet:
Forløbet fokuserer primært på periodens modernistiske retninger, men er også et forløb, som er med til at skærpe elevernes forståelse for forskellen mellem de overordnede retninger realisme og modernisme. Som afslutning på forløbet læste eleverne som selvvalgt værk enten Blod (Rudolf Broby Johansen, 1922), eller Buer og Staal (Emil Bønnelycke, 1919) som de fremlagde som en del af en mundtlig eksamenstræning.
Læst materiale (20 sider + selvlæst værk - i alt 145 sider):
Sophus Claussen, 'Afskedsharmoni, 1899
J.F. Willumsen, 'Naturskræk, 1916
Martin Andersen-Nexø, 'Lønningsdag', 1900
'Litteraturhistorien på langs og på tværs' s. 112-126
Hugo Ball, 'Karawane', 1917
'Tom Kristensen, 'Fribytter', 1920
Tom Kristensen, 'Nat i Berlin', 1921
Otto Dix, 'Metropolis', 1928
Uddrag af det futuristiske manifest
Emil Bønnelycke, 'Rådhuspladsen', 1918
Gustav Munch-Petersen, 'det underste land', 1933
Franz Kafka, 'Forvandlingen', 1915
Louis Bunuel, 'Dan andalusiske hund', 1929
Kernestof:
– Tekster fra 1900-tallet, herunder realisme og modernisme
– Fra dansk litteraturs kanon læses mindst én folkevise samt mindst én tekst af hver af forfatterne: Ludvig Holberg, Adam Oehlenschläger, N.F.S. Grundtvig, Steen St. Blicher, H.C. Andersen, Herman Bang, Henrik Pontoppidan, Johannes V. Jensen, Martin Andersen Nexø, Tom Kristensen, Karen Blixen, Martin A. Hansen, Peter Seeberg og Klaus Rifbjerg.
– Litteraturanalyse og -fortolkning
– Anvendelse af relevante litterære metoder
– Litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
Faglige mål:
- Udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– Beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– Dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– Anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
– Anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
– Analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– Dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
– Demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
Læst materiale (20 sider + selvlæst værk - i alt 120 sider):
Sophus Claussen, 'Afskedsharmoni, 1899
J.F. Willumsen, 'Naturskræk, 1916
Martin Andersen-Nexø, 'Lønningsdag', 1900
'Litteraturhistorien på langs og på tværs' s. 112-126
Hugo Ball, 'Karawane', 1917
'Tom Kristensen, 'Fribytter', 1920
Tom Kristensen, 'Nat i Berlin', 1921
Otto Dix, 'Metropolis', 1928
Uddrag af det futuristiske manifest
Emil Bønnelycke, 'Rådhuspladsen', 1918
Gustav Munch-Petersen, 'det underste land', 1933
|