Holdet 2022 DA/e - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Z - Regionalmøde Aalborg
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Annette Nørgaard Rasmussen
Hold 2022 DA/e (1e DA, 2e DA, 3e DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 H.C.Andersen/intro til tekstlæsning og metoder
Titel 2 Dokumentarfilm
Titel 3 Grønland (DHO)
Titel 4 Dansk litteratur fra sagaerne til Oplysningstiden
Titel 5 Retorik og argumentation
Titel 6 'Køn, krop og identitet'
Titel 7 Romantikken 1800-1870
Titel 8 Dansk litteratur 2000-2025 samt genren Autofiktion
Titel 9 Det moderne gennembrud 1870-1890
Titel 10 Nyhedsformidling og fortællende journalistik
Titel 11 Dansk litteratur i det 20. århundrede

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 H.C.Andersen/intro til tekstlæsning og metoder

Dette emne er brugt som et introduktionsemne til analyse og fortolkning af 3 H.C.Andersen eventyr og en biografisk spillefilm:
'Den grimme ælling'
'Den lille pige med svovlstikkerne'
'Nattergalen'
Spillefilmen 'Unge Andersen'
Derudover har vi arbejdet med biografien og selvbiografien som genre, eventyrgenren, og 3 litterære metoder: Biografisk metode, Nykritisk metode og Ideologikritisk metode.
Det hele har været med fokus på at introducere forskellige aspekter af danskfaget på gymnsieniveau.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Filmanmeldelse 16-12-2022
H.C.Andersen, 'Nattergalen' 19-04-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Dokumentarfilm

Dette forløb har haft fokus på at forstå dokumentarfilmens virkemidler. Igennem analyse af 4 forskellige dokumentarfilm har eleverne set, analyseret, talt og skrevet om denne genre, og der har været fokus på forskellen på TV-dokumentaren og den mere kunstneriske dokumentarfilm.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Dokumentarfilmanalyse 'First Love' 25-01-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Grønland (DHO)

Dette emne har haft fokus på at klæde klassen på danskfagligt til DHO'en. Klassen er blevet introduceret til 3 forskellige perioder i Grønlands historie:
1. 1700-tallet, Hans Egede og koloniseringen
2. 1950'erne og moderniseringsprocessen
3. 2009 og frem til i dag: selvstyre eller selvstændighed?
Der har været fokus på analyse af mange forskellige genrer og på postkolonial metode: dokumentarfilm, podcasts, romanuddrag, kulturprogrammer, artikler, sagprosa mm.
Der har så været et tværfagligt samarbejde med historiefaget for at forstå, hvordan 2 forskellige fag kan arbejde sammen og udvide forståelsen i begge fag.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Analyse af 'Tsumu' - Grønland 25-03-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Dansk litteratur fra sagaerne til Oplysningstiden

Vi har læst nedslag i dansk litteratur fra sagaerne til oplysningstiden. Vi har koncentreret os om genrerne saga, folkevise og folkeeventyr og haft fokus på den fortællende litteratur. I den forbindelse var vi på Teater Republique og se forestillingen 'Dekameron'.
Dernæst har vi haft fokus på Holberg og oplysningstiden og karakterkomedien - med 'Jeppe på Bjerget' som eksempel. Vi har set Kasper Rostrups filmatisering af stykket og arbejdet grundigt med akt 4 og 5.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Ny opgave 1: Eventyr 19-09-2023
Anmeldelse af forestillingen 'Dekameron' 24-10-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Retorik og argumentation

I dette forløb har vi haft fokus på metode og begreber inden for retorik og argumentation, og så har vi prøvet det af på forskellige slags taler: Nytårstalen, 1.maj talen og Grundlovstalen. Derudover har vi analyseret en verdenskendt tale, nemlig J.F. Kennedys 'Ich bin ein Berliner'-tale, sat ind i dens historiske kontekst.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Debatterende artikel om aktiv dødshjælp 21-11-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 'Køn, krop og identitet'

I dette forløb har vi haft fokus på, hvordan et overordnet tema kan behandles i forskellige genrer og i forskellige litterære perioder. Der har været fokus på især nyeste tid, men vi har også inddraget tekstmaterieale fra anden halvdel af det 20. århundrede. Der har været fokus på teorier og diskurser om køn for at skærpe analysen af det udvalgte materiale.
Forløbet har været projektorienteret, således at eleverne har valgt sig ind på et udvalgt tekstmateriale, som de så har analyseret og præsenteret for klassen. Alle forventes dog at have læst/set al materialet. Romanen 'Plastic' af Mette Thomsen er læst/analyseret i fællesskab, lige som som 'Barbie'-filmen, som eleverne også har skrevet en reflekterende artikel om.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Romantikken 1800-1870

I dette forløb har vi haft fokus på at læse udvalgte, repræsentative tekster (primært digte) af repræsentative forfattere i forbindelse med forskellige aspekter ar Romantikken/Romantismen (1800-1850).
Vi har læst kanonforfattere som Oehlenschlager, Staffeldt, Grundtvig, Blicher og H.C. Andersen og sat dem ind i deres litteraturhistoriske sammenhæng.
Derudover har vi haft særligt fokus på fædrelandssangen som genre og prøvet at forstå denne genre ud fra et mere multikulturelt, moderne perspektiv.
Desuden har vi arbejdet med H.C. Andersens eventyr 'Skyggen' på en remedierende måde.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Dansk litteratur 2000-2025 samt genren Autofiktion

Dette forløb ar været læsning af litteratur fra 2000 til i dag primært med fokus på genren autofiktion. Forløbet har også bestået af individuel værklæsning fra perioden 2015 til 2024, samt fælles læsning af Haidar Ansaris digtsamling, 'Institutionaliseret'.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Selvvalgt værk 18-08-2024
Debatterende artikel 06-10-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Det moderne gennembrud 1870-1890

Dette emne har været en introduktion til en litterær periode, som har betydet meget for vores moderne tankegang. Fokus har været på den litteraturhistoriske kontekst og på et udvalg af forfattere og deres bud på en ny måde at skrive på (herunder norsk og svensk).
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Nyhedsformidling og fortællende journalistik

I dette forløb har vi kigget på de vigtigste aspekter af nyhedsformidling generelt: Forskellige nyhedsgenrer, de 5 nyhedskriterier, layout, det journalistiske sprog mm. ('Ryd forsiden')
Dernæst har vi kigget på undergenren fortællende journalistik, hvor vi har læst om genren og læst udvalgte tekster som eksempler ('Den journalistiske fortælling')
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Dansk litteratur i det 20. århundrede

Dette forløb har været et projekt, hvor eleverne har meldt sig på et årti og har undersøgt tiden via Liv Thomsen 'Danske digtere' samt relevante sider i 'Litteraturens veje'. Derudover har de fået nogle eksemplariske tekster af nøgle-forfattere fra perioden, som de har skullet gennemanalysere. Så har de fremlagt om tiden for resten af klassen, hvorefter de har forberedt et gruppearbejde for resten af klassen, som er blevet bedt om at analysere de udvalgte tekster - i grupper samt med fælles opsamling i klassen.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer