Z - Regionalmøde Aalborg
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Z - Regionalmøde Aalborg
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 DA/e - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Z - Regionalmøde Aalborg
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Annette Nørgaard Rasmussen
Hold
2022 DA/e (
1e DA
,
2e DA
,
3e DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
H.C.Andersen/intro til tekstlæsning og metoder
Titel 2
Dokumentarfilm
Titel 3
Grønland (DHO)
Titel 4
Dansk litteratur fra sagaerne til Oplysningstiden
Titel 5
Retorik og argumentation
Titel 6
'Køn, krop og identitet'
Titel 7
Romantikken 1800-1870
Titel 8
Dansk litteratur 2000-2025 samt genren Autofiktion
Titel 9
Det moderne gennembrud 1870-1890
Titel 10
Nyhedsformidling og fortællende journalistik
Titel 11
Dansk litteratur i det 20. århundrede
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
H.C.Andersen/intro til tekstlæsning og metoder
Dette emne er brugt som et introduktionsemne til analyse og fortolkning af 3 H.C.Andersen eventyr og en biografisk spillefilm:
'Den grimme ælling'
'Den lille pige med svovlstikkerne'
'Nattergalen'
Spillefilmen 'Unge Andersen'
Derudover har vi arbejdet med biografien og selvbiografien som genre, eventyrgenren, og 3 litterære metoder: Biografisk metode, Nykritisk metode og Ideologikritisk metode.
Det hele har været med fokus på at introducere forskellige aspekter af danskfaget på gymnsieniveau.
Indhold
Kernestof:
'Den Grimme Ælling' H.C.Andersen.pdf
Litterære metoder og strategier fra 'Krydsfelt'.pdf
H.C.A. Biografi dox..pdf
H.C.A. Levnedsbogen dox..pdf
Spillefilmen, 'Unge Andersen' (2005)
H.C.Andersen, 'Lille Tuk'.pdf
'Den lille pige med svovlstikkerne' H.C.Andersen.pdf
Supplerende stof:
Dansk-A-stx-august-2017.pdf
Om H.C.Andersen dox.pdf
LV om 'Romantikken'.pdf
LV om eventyrgenren.jpg
Anmeldelsen som genre.pdf
Unge Andersen - Kapitelmærkning.pdf
BERETTERMODELLEN fra Filmcentralen.docx
Danskbogen, 'At se på levende billeder'
Biografi-selvbiografi.pdf
Læs s.100 fra linje 22 'Det nærmer sig imidlertid Julefesten..' til s.102 nederst (teksten stammer fra H.C.Andersens egen selvbiografi, som han skrev allerede som 22-årig).
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Filmanmeldelse
16-12-2022
H.C.Andersen, 'Nattergalen'
19-04-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Dokumentarfilm
Dette forløb har haft fokus på at forstå dokumentarfilmens virkemidler. Igennem analyse af 4 forskellige dokumentarfilm har eleverne set, analyseret, talt og skrevet om denne genre, og der har været fokus på forskellen på TV-dokumentaren og den mere kunstneriske dokumentarfilm.
Indhold
Kernestof:
TV dokumentarfilm, 'Ung, Hjemløs og tabt af systemet' DR2 (2015)
Dokumentarfilmen 'First Love' Judith Lansade (2003)
Dokumentarfilmen, 'Millionæren der mistede alt' TV2 (2011) af Eva Mulvad, The Good Life' (2010)
Dokumentarfilmen 'Bowling for Columbine' Michael Moore (2002)
'Testamentet' (2011) af Christian Sønderby Jepsen
Supplerende stof:
FAT om dokumentar - den korte version.pdf
'At se på levende billeder' fra Danskbogen.pdf
Dokumentar i undervisningen.pdf
Eva Mulvad
Om 'Bowling for Columbine'.pdf
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Dokumentarfilmanalyse 'First Love'
25-01-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Grønland (DHO)
Dette emne har haft fokus på at klæde klassen på danskfagligt til DHO'en. Klassen er blevet introduceret til 3 forskellige perioder i Grønlands historie:
1. 1700-tallet, Hans Egede og koloniseringen
2. 1950'erne og moderniseringsprocessen
3. 2009 og frem til i dag: selvstyre eller selvstændighed?
Der har været fokus på analyse af mange forskellige genrer og på postkolonial metode: dokumentarfilm, podcasts, romanuddrag, kulturprogrammer, artikler, sagprosa mm.
Der har så været et tværfagligt samarbejde med historiefaget for at forstå, hvordan 2 forskellige fag kan arbejde sammen og udvide forståelsen i begge fag.
Indhold
Kernestof:
Hvorfor vil grønlænderne løsrive sig fra Danmark?
Fordomme om grønlændere | DR3
Mødet med Danmark
Hvorfor bliver flere grønlændere tatoveret i ansigtet?
VIDEO Alkohol, levetid og priser i supermarkedet: Se forskellen på Grønland og Danmark
Hvorfor vil alle have en bid af Grønland?
Grønlands historie og postkolonial teori 'Litteratur med udsyn'.pdf
Dokumentarfilm, 'Tsumu - hvor går du hen med dine drømme' (2022)
Dokumentarfilmen, 'Kampen om Grønland'
DRTV - Bøger, der gør en forskel: Niviaq Korneliussens "Blomsterdalen"
Uddrag af Blomsterdalen.pdf
DRTV - Bøger, der gør en forskel: Iben Mondrups "Tabita"
Forside til Iben Mondrups, 'Tabita'.pdf
Uddrag af romanen Tabita af Iben Mondrup s. 145-149 (2020).pdf
Uddrag af romanen Tabita af Iben Mondrup s. 196-201 (2020).pdf
Om Hans Egede fra 'Litteratur med udsyn'.pdf
Om Kim Leine fra 'Litteratur med udsyn'.pdf
Hans Egede - af Det gamle Grønlands nye perlustration.pdf
Pouk og Holberg.pdf
Bagside til Kim Leines roman, 'Rød mand-sort mand'.jpg
Uddrag af Kim Leines roman Rød mand sort mand.pdf
Spillefilmen, 'Eksperimentet' (2010)
TV dokumentar (DR2), 'Grønlandsbørnene - I den bedste mening' (2011)
Artikel om Løkke og Grønland d.24.4.23.docx
Artikel fra DR Nyheder 28.4.23 om en mulig grønlandsk grundlov.docx
Forsker: Snart kommer udkastet til en grønlandsk grundlov. Betyder det endegyldigt farvel til Danmark?
Artikel fra Politiken d.29.4.23 om fortiden og en ny grønlandsk grundlov.docx
Supplerende stof:
Om postkolonialisme fra 'Litteratur med udsyn'.pdf
Grønlands historie fra 'Litteratur med udsyn'.pdf
Begreber fra den postkoloniale teori til DHO.pptx
'Danskbogen' - 'At læse romaner og noveller'.pdf
Podcastens formater og virkemidler 1.pptx
Retorik og argumentation_begreb om dansk 2020.pdf
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Analyse af 'Tsumu' - Grønland
25-03-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Dansk litteratur fra sagaerne til Oplysningstiden
Vi har læst nedslag i dansk litteratur fra sagaerne til oplysningstiden. Vi har koncentreret os om genrerne saga, folkevise og folkeeventyr og haft fokus på den fortællende litteratur. I den forbindelse var vi på Teater Republique og se forestillingen 'Dekameron'.
Dernæst har vi haft fokus på Holberg og oplysningstiden og karakterkomedien - med 'Jeppe på Bjerget' som eksempel. Vi har set Kasper Rostrups filmatisering af stykket og arbejdet grundigt med akt 4 og 5.
Indhold
Kernestof:
DEKAMERON - Østerbro Teater
Læs uddraget af 'Erik den Rødes saga' s.36-38 i bogen 'Spurvesol' bind 1 (den blå bog). Husk bogen!
Egils saga - 'Sønnetabet'.pdf
'De tre prinser'. 1001 nats eventyr.pdf
'Livsens vand' Grimms eventyr.pdf
Læs de to eventyr: 'Hans og Grete' s.61-67 i Grimms eventyr og eventyret 'Abu og Niuntyn' s.205-214 i '1001 nats eventyr'
Vi læser folkeviserne 'Ebbe Skammelsøn' og 'Germand Gladensvend'
Vi starter på en filmatisering af Ludvig Holbergs komedie, 'Jeppe på Bjerget'
Vi ser filmen 'Jeppe på Bjerget' færdig
Af'Jeppe på Bjerget' akt 4 og 5.pdf
Supplerende stof:
DRTV - Togtet: Utopia og blodfejder
DRTV - Togtet: En uovervindelig fjende
Erik den Rødes saga | Sagatid
Egils saga | Sagatid
Island - kort og tidslinje.pdf
LV om sagastilen.pdf
Sagastilen træk 2e.docx
Analysemodel til folkeeventyr.pdf
Aktantmodel og Kontraktmodel.pdf
Freuds personlighedsmodel.pdf
Litterære metoder og strategier fra 'Krydsfelt'.pdf
LV om Folkeeventyret.pdf
Intro om eventyr fra '1001 nats eventyr' + eventyret 'Abu og Niutyn'.pdf
Intro om eventyr fra 'Grimms eventyr' + eventyret 'Hans og Grete'.pdf
Analysemodel til Folkeviser.pdf
Om Folkevisen.pdf
Spørgsmål til Folkeviser.pdf
Alle læser s.38-40 i 'Litteraturens veje' om Folkevisen. I skal IKKE tage bogen med, men tag nogle gode noter.
Anmeldelsen som genre.pdf
Undervisningsmateriale til Teater Republiques forestilling, 'Dekameron'.pdf
Alle læser s.89 + s.99-102 i 'Litteraturens veje' (guldbogen) om Oplysningstiden og Ludvig Holberg. I skal ikke have bogen med, men tag nogle gode noter derhjemme, som vi kan bruge i klassen.
LV om Oplysningstiden.pdf
LV om Rationalisme.pdf
Spørgsmål til 'Jeppe på Bjerget'.pdf
LV om dramaet son genre.pdf
Noter til akt 4 + 5 i 'Jeppe på Bjerget'.pdf
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Ny opgave 1: Eventyr
19-09-2023
Anmeldelse af forestillingen 'Dekameron'
24-10-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Retorik og argumentation
I dette forløb har vi haft fokus på metode og begreber inden for retorik og argumentation, og så har vi prøvet det af på forskellige slags taler: Nytårstalen, 1.maj talen og Grundlovstalen. Derudover har vi analyseret en verdenskendt tale, nemlig J.F. Kennedys 'Ich bin ein Berliner'-tale, sat ind i dens historiske kontekst.
Indhold
Kernestof:
Retorik og argumentation_begreb om dansk 2020.pdf
Retoriske stilfigurer fra 'Ud med sproget' af Helle Borup.pdf
Argumenttyper.pdf
Mette Frederiksens nytårstale 1. januar 2023
Dronning Magrethes nytårstale video TV2
Statsminister Mette Frederiksens nytårstale 1.2.2023.docx
Hendes Majestæt Dronningens nytårstale 2022.docx
Pia Olsen Dyhrs 1. maj-tale.pdf
J.F.Kennedys 'Ich bin ein Berliner'-tale i dansk oversættelse.docx
John F. Kennedys _Ich bin ein Berliner_-tale.pdf
Mai Villadsens tale ved 1. maj 2023.docx
Inger Støjbergs grundlovstale.pdf
Supplerende stof:
Arbejdsspørgsmål til taleanalyse.docx
Checkpoint Charlie - Berlin's Cold War Frontier
1963: John F. Kennedy brings hope to a divided Berlin
John F. Kennedy's speech in Berlin
Berlinmuren - Læs om opførelsen og flugtforsøg - lex.dk
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Debatterende artikel om aktiv dødshjælp
21-11-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
'Køn, krop og identitet'
I dette forløb har vi haft fokus på, hvordan et overordnet tema kan behandles i forskellige genrer og i forskellige litterære perioder. Der har været fokus på især nyeste tid, men vi har også inddraget tekstmaterieale fra anden halvdel af det 20. århundrede. Der har været fokus på teorier og diskurser om køn for at skærpe analysen af det udvalgte materiale.
Forløbet har været projektorienteret, således at eleverne har valgt sig ind på et udvalgt tekstmateriale, som de så har analyseret og præsenteret for klassen. Alle forventes dog at have læst/set al materialet. Romanen 'Plastic' af Mette Thomsen er læst/analyseret i fællesskab, lige som som 'Barbie'-filmen, som eleverne også har skrevet en reflekterende artikel om.
Indhold
Kernestof:
I skal have læst romanen 'Plastic' til i dag
Tove Ditlevsen digte.pdf
Kirsten Hammann digt 'Jeg civiliserer mig om morgenen'.pdf
Vita Andersen novelle, 'Iagttagelser'.pdf
Jan Sonnergaard novelle 'Sex'.pdf
Glenn Bech af 'Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet'.pdf
Caspar Eric af 'Nye balancer'.pdf
DRTV - Ditte Hansen har en plan: Mere botox til folket
DRTV - Signe Molde på udebane: Mænd er jaget vildt!
Vi ser filmen 'Barbie'
Supplerende stof:
Litteraturens veje om 1990'er litteratur.pdf
Arbejdsspørgsmål til romanen 'Plastic'.docx
'Blik for køn' - kapitel 1 'Socialkonstruktivisme og køn'.pdf
'Blik for køn' kapitel 2 diskursanalyse.pdf
Danskfagligt projektarbejde om emnet 'Køn, krop og identitet'.docx
'Danskbogen' - 'At læse romaner og noveller'.pdf
'Danskbogen' - 'At læse digte'.pdf
'At se på levende billeder' fra Danskbogen.pdf
Ekstra-materiale om forfattere og mediepersoner til forløbet om 'Krop, køn og identitet'.docx
2e Danskfagligt projektarbejde om emnet 'Køn, krop og identitet'.docx
2e plan for projektet om 'Køn, krop og identitet'.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Romantikken 1800-1870
I dette forløb har vi haft fokus på at læse udvalgte, repræsentative tekster (primært digte) af repræsentative forfattere i forbindelse med forskellige aspekter ar Romantikken/Romantismen (1800-1850).
Vi har læst kanonforfattere som Oehlenschlager, Staffeldt, Grundtvig, Blicher og H.C. Andersen og sat dem ind i deres litteraturhistoriske sammenhæng.
Derudover har vi haft særligt fokus på fædrelandssangen som genre og prøvet at forstå denne genre ud fra et mere multikulturelt, moderne perspektiv.
Desuden har vi arbejdet med H.C. Andersens eventyr 'Skyggen' på en remedierende måde.
Indhold
Kernestof:
Adam Oehlenschlager, 'Guldhornene'.pdf
2 x Schack Staffeldt digte.pdf
Adam Oehlenschlager, 'Fædrelandssang' ('Der er et yndigt land').pdf
3 x 'I Danmark er jeg født' (H.C.Andersen og Isam B og Natasja).pdf
Links til forskellige versioner af 'I Danmark har jeg hjemme'.docx
N.F.S.Grundtvigs digt 'Oplysning'.pdf
S.S.Blicher 'Præludium' ('Sig nærmer Tiden').pdf
I skal have læst hele H.C.Andersens romantistiske eventyr, 'Skyggen'. I finder eventyret på s.86 i antologien 'Spurvesol' bd.2 (den er bordeaux-rød). HUSK bogen!!
Supplerende stof:
'Danskbogen' - 'At læse digte'.pdf
Om Romantikken LV og Rikkes noter.pdf
I dag skal vi høre tre elevoplæg om romantikken baseret på sider i 'Litteraturens veje':
Analyse og fortolkning af fædrelandssange fra romantikken.docx
Alfred vil fortælle om Nationalromantikken baseret på s. 129-132 i Litteraturens veje (jeg medbringer bogen)
Google Drive: Sign-in
Spørgsmål til digte fra Romantikken.pdf
Phillip Faber synger og spiller 'Sig nærmer tiden' til bogen Den danske sang
Er Lyset For De Lærde Blot?
I dag har vi to elevoplæg om Grundtvig og Blicher:
I dag har vi to elevoplæg om Romantismen:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Dansk litteratur 2000-2025 samt genren Autofiktion
Dette forløb ar været læsning af litteratur fra 2000 til i dag primært med fokus på genren autofiktion. Forløbet har også bestået af individuel værklæsning fra perioden 2015 til 2024, samt fælles læsning af Haidar Ansaris digtsamling, 'Institutionaliseret'.
Indhold
Kernestof:
I skal have læst jeres selvvalgte værk til i dag. Og I skal medbringe det til dette modul. Det er meget vigtigt!!!
3e værkvalg.docx
Vi ser spillefilmen baseret på Erling Jepsens roman, 'Kunsten at græde i kor'
'Livsværk': Introduktion til hele bogen samt introduktioner til 'Kan barndommen fortælles' + 'Anklageskrift og fadermord'
Uddrag af Christina Hesselholdts 'Hovedstolen' fra 'Livsværk'
Uddrag af Erling Jepsens 'Kunsten at græde i kor' ('Livsværk'
Maja Lee Langvad, 'Hun er vred' (autofiktion).pdf
Yahya Hassan.pdf
'Klovn' - Autofiktion.pdf
Alle læser s.35-38 + s.80-95 i bogen 'Livsværk'. Husk at medbringe bogen!
Alle skal derhjemme læse s.150-154 i Yahya Hassan dox. og s.98-108 i Maja Lee Langvad dox.
Caspar Eric af 'Nye balancer'.pdf
Glenn Bech af 'Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet'.pdf
Uddrag af Blomsterdalen.pdf
Uddrag af Kim Leines roman Rød mand sort mand.pdf
Uddrag af Iben Mondrups roman 'Tabita' (s.35-45).pdf
I skal have læst Haidar Ansari digtsamlingen 'Institutionaliseret' til i dag.
I dag forbereder vi os til forestillingen 'Pow Pow Pow'
Supplerende stof:
LV kap.19 '00'erne og 10'erne. Forbindelseslinjer'.pdf
Podcastens formater og virkemidler.pptx
'Salon K: Det handler om mig'
Spørgsmål til filmen 'Kunsten at græde i kor'.docx
Generelle spørgsmål til autofiktive tekster.docx
POW-RR-Studiemateriale_POW_09.pdf
'Danskbogen' - 'At læse digte'.pdf
Pow Pow Pow på Revolver, Østerbro Teater.
Anmeldelse: Man bliver nødt til at grine for ikke at græde, når man ser den formidable teaterversion af ‘POW POW POW’
★★★★★☆ POW POW POW - en nådesløs fuldtræffer fra et marginaliseret helvede - Iscene
Teateranmeldelse af Pow Pow Pow
Arbejde med digtsamlingen 'Institutionaliseret'.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Selvvalgt værk
18-08-2024
Debatterende artikel
06-10-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Det moderne gennembrud 1870-1890
Dette emne har været en introduktion til en litterær periode, som har betydet meget for vores moderne tankegang. Fokus har været på den litteraturhistoriske kontekst og på et udvalg af forfattere og deres bud på en ny måde at skrive på (herunder norsk og svensk).
Indhold
Kernestof:
Alle læser derhjemme s.178-179 i 'Litteraturens veje'. I skal ikke tage bogen med, men skrive noter derhjemme.
Vi ser videre på Liv Thomsen-dokumentar om tiden
Alle læser derhjemme Henrik Pontoppidan novellen, ’Under Aaget’ - i bogen ’Litteratur 1100-1920’ s.83-88 i bind 3 (1870-1920)
Alle læser derhjemme Herman Bang novellen ’Foran Alteret’ - i bogen ’Litteratur 1100-1920’ s.50-58 i bind 3 (1870-1920) samt teksten 'Impressionisme. En lille replik' af Bang
Georg Brandes af 'Hovedstrømninger....'.pdf
Alle læser derhjemme det vedhæftede uddrag af Amalie Skrams roman, ’Constance Ring’.
Alle læser derhjemme August Strindbergs lille bitte drama, ’Den Starkara’ - s.208-211 i bogen ’Spurvesol’ bd.2.
Alle har til i dag læst hele Henrik Ibsens naturalistiske drama, ’Et dukkehjem’ (s.11-101).
Supplerende stof:
3e Plan for 'Det moderne gennembrud'.docx
Om Det Moderne Gennembrug og dets -ismer.pdf
Det moderne gennembruds forfattere.pdf
Nøgleord til -ismer under Det moderne gennembrud.pdf
Emil og Mark holder oplæg om Georg Brandes
Henriette fortæller om Herman Bang
Spørgsmål til noveller under Det moderne gennembrud.pdf
Elevoplæg om Henrik Pontoppidan s.202-205 i LV: Bianca og Nina (5/12)
Elevoplæg om Amalie Skram (og sædelighedsfejden) s.205-208 i LV: Andrea og Valdemar
Elevoplæg om August Strindberg – digital fil i Lectio: Lukas og Alfred.
Elevoplæg om Henrik Ibsen – digital fil i Lectio: Liv og Alex (31/1)
Danskbogen, 'At læse og se drama'.pdf
Om dramaet som genre og 'Et dukkehjem'.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Nyhedsformidling og fortællende journalistik
I dette forløb har vi kigget på de vigtigste aspekter af nyhedsformidling generelt: Forskellige nyhedsgenrer, de 5 nyhedskriterier, layout, det journalistiske sprog mm. ('Ryd forsiden')
Dernæst har vi kigget på undergenren fortællende journalistik, hvor vi har læst om genren og læst udvalgte tekster som eksempler ('Den journalistiske fortælling')
Indhold
Kernestof:
Ryd forsiden om nyheden som genre og de fem nyhedskriterier.pdf
Ryd forsiden om grafisk layout og sproglige virkemidler.pdf
Den journalistiske fortælling om metode og historie.pdf
Den journalistiske fortælling tekstantologi.pdf
Herman Bang, 'De Gales By'.
Supplerende stof:
Analyseskema mm. til den journalistiske fortælling.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Dansk litteratur i det 20. århundrede
Dette forløb har været et projekt, hvor eleverne har meldt sig på et årti og har undersøgt tiden via Liv Thomsen 'Danske digtere' samt relevante sider i 'Litteraturens veje'. Derudover har de fået nogle eksemplariske tekster af nøgle-forfattere fra perioden, som de har skullet gennemanalysere. Så har de fremlagt om tiden for resten af klassen, hvorefter de har forberedt et gruppearbejde for resten af klassen, som er blevet bedt om at analysere de udvalgte tekster - i grupper samt med fælles opsamling i klassen.
Indhold
Kernestof:
Martin Andersen Nexø af, 'Pelle Erobreren'.pdf
Johannes V. Jensen, 'På Memphis Station'.pdf
Digt af Tom Kristensen, 'Det blomstrende Slagsmaal'.docx
Emil Bønnelycke digt, 'Aarhundredet'.docx
Hans Scherfig af 'Det forsømte forår'.pdf
Martin A. Hansen, 'Høstgildet'.pdf
Peter Seeberg, 'Hullet'.pdf
Klaus Rifbjerg, 'Badeanstalten'.pdf
Digte fra 'Tryghedsnarkomaner' af Vita Andersen.pdf
Suzanne Brøgger af 'Fri os fra kærligheden'.pdf
Digte af Strunge, Thomsen og Tafdrup.pdf
Naja Marie Aidt, 'En kærlighedshistorie'.pdf
Helle Helle, 'Hedebølge'.pdf
Karen Blixen, 'Ringen'.pdf
Tove Ditlevsen digte.pdf
Vita Andersen novelle, 'Iagttagelser'.pdf
Jan Sonnergaard novelle 'Sex'.pdf
Kirsten Hammann digt 'Jeg civiliserer mig om morgenen'.pdf
Supplerende stof:
3e plan for 'Dansk litteratur i det 20.århundrede.docx
Gruppe 1.pdf
Mark, Nina, Liv og Alex står for dagens modul.
Gruppe 2.pdf
Cecilie, Andrea, Freja, Valdemar står for dagens modul
Gruppe 3.pdf
Alexander, Emil, Alfred og Anders står for dagens modul.
Gruppe 4.pdf
Om modernisme (LV).pdf
Noah, Henriette, Benjamin og Max står for dagens modul.
Gruppe 5.pdf
Andreas, Theodor, Samuel, Viggo står for dagens modul.
Gruppe 6.pdf
Linus, Sebastian, David og Lukas står for dagens modul.
Gruppe 7.pdf
LV 'Årtusindeskift. Netværk og verden'.pdf
Sara, Mathilde og Bianca står for dagens modul.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/6952/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74511983995", "T": "/lectio/6952/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74511983995", "H": "/lectio/6952/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74511983995" }