Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Z - Regionalmøde Aalborg
|
Fag og niveau
|
Biologi A
|
Lærer(e)
|
Vivi Brockdorff
|
Hold
|
2022 BI/d (1d BI, 2d BI, 3d BI)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Blodkredsløbet og åndedrætssystemet
Forløbet omhandler:
- Blodkredsløbet opbygning (arterier, kapillærer og vener)
- Blodets bestanddele (inkl. røde blodlegemer med hæmoglobin)
- Hjertets opbygning og betydning i kroppen.
- Puls, slagvolumen og minutvolumen
- Systolisk blodtryk og diastolisk blodtryk
- Hjertekarsygdomme
- Åndedrætssystemets opbygning
- Diffusion i lungernes alveoler
- Transport af ilt og næringsstoffer i kroppen
- Respirationsprocessen i cellernes mitokondrier
- Konditionstrænings indvirkning på kroppen
- Kondital
- EPO's præstationsfremmende effekt
Øvelse:
- Blodtryk og puls i hvile, stående og under fysisk arbejde
- Konditest vha. To-punkts-test
Udsendelse:
-"Doping-epidemien 1"
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kost og fordøjelse
Forløbet omhandler:
- Opbygning og biologisk betydning af kulhydrater, proteiner og fedtstoffer.
- Fordøjelsessystemets opbygning
- Fordøjelsesenzymers virkemåde
- Faktorer der indvirker på enzymaktiviteten
- Fordøjelse af henholdsvis kulhydrater, fedtstoffer og proteiner
- Kroppens energibalance: energiindtag vs. energiforbrug
- Basalstofskifte og arbejdsstofskifte
- Respirationsprocessen i cellernes mitokondrier
- Energiprocentfordeling i måltider
- Anbefalet energiprocentfordeling
- Kroppens behov for hhv. kulhydrater, fedtstoffer og proteiner
Øvelser:
- Enzymforsøg med ananas
- Kostanalyse
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 1: Kostanalyse
|
14-12-2022
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forplantning
Forløbet omhandler:
- Kønsdifferentiering (inkl. betydning af SRY-genet)
- Kønsorganernes opbygning og funktion hos hhv. kvinden og manden
- Hormoners virkemåde
- Hormonel regulering: negativ og positiv feedback
- Regulering af sædcelleproduktionen hos manden
- Sædkvalitet
- Menstruationscyklus
- Befrugtning, graviditet og tidlig forsterudvikling
- Fertilitet
- Kunstig befrugtning
- Prænatal diagnostik (fosterdiagnostik)
- Prævention (inkl. p-pillers virkemåde)
- Kønssygdomme
Udsendelser:
- "Danske unge har dårlig sædkvalitet. Er Anders en af dem?" (https://www.youtube.com/watch?v=ycLTkZr2n2U)
- "Sandheden om fertilitet"
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
DNA og proteinsyntese
Forløbet omhandler:
- Sammenhængen mellem DNA, kromosomer, gener og proteiner
- DNA's opbygning
- RNA's opbygning
- Proteinsyntese inkl. transskription, translation mv.
- Genmutationer (punktmutationer)
- Mulige årsager til genmutationer
- Proteiners opbygning (primær, sekundær, tertiær og kvaternær struktur)
- Forskellige faktorers indvirkning på protein strukturen. Inkl. denaturering
Øvelse:
- Isolering af DNA fra frosne jordbær
- Proteinforsøg: Forskellige faktorers indvirkning på protein strukturen
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 2: Proteinsyntese og proteiner
|
06-03-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Nedarvning af egenskaber
Forløbet omhandler:
- Sammenhængen mellem DNA, kromosomer, gener og proteiner
- Genotype og fænotype
- Homozygot og heterozygot
- Nedarvning af egenskaber. Herunder recessiv, dominant og kønsbunden nedarvning
- Krydsningsskemaer
- Stamtavler
- Nedarvning af ABO-blodtyper (inkl. co-dominant nedarvning)
- Nedarvning af rhesus-blodtyper
- Meiose hos hhv. mænd og kvinder
- Kromosomantals-mutationer (inkl. non-disjunction)
- Fosterdiagnostik
- To-gensnedarvning (inkl. almindelig, med epistasi og koblede gener)
Øvelse:
- Genetikundersøgelse på holdet
- Blodtypebestemmelse
- Nedarvning i majs (et-gensnedarvning med epistasi og to-gensnedarvning. Men lav springsprocent nødvendiggør at forsøget gentages i 2g)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 3: Rapport om blodtyper
|
10-04-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Mad og sanser
Forløbet omhandler:
- Begyndende introduktion til nervesystemets opbygning og virkemåde
- Øjets opbygning og farvesyn
- Smagssansen og lugtesansen
- Introduktion til læringsprocessen i hjernen
Træning i mundtlig formidling
Øvelse:
- Små forsøg med sanseindtryk forbundet med indtag af mad
Udsendelse:
- "Mad - et spørgsmål om smag"
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Nervesystemet
Forløbet omhandler:
- Overordnet om nervesystemets opbygning: CNS og PNS
- Nervecellens (neuronets) opbygning og virkemåde
- Aktionspotentialers opståen, udbredelse og videregivelse (inkl. hvilemembranpotentiale, tærskelværdi, depolarisering, repolarisering)
- Spændingsregulerede kanaler
- Natrium-kalium-pumper
- Synapser (inkl. transmitterstoffers virkning)
- Receptorregulerede kanaler
- Fremmende og hæmmende synapser (inkl. summation)
- Belønningssystemet
- Agonister og antagonister
- Nikotins indvirkning på hjernen og kroppen
- Kokains indvirkning på hjernen
- Ecstasy (MDMA) indvirkning på hjernen
- Alkohols indvirkning på hjernen
- Afhængighed af rusmidler (fysisk og psykisk afhængighed)
Øvelse:
- Knærefleks
- Nerveledningshastighed
- Alkohols påvirkning af membraner i rødbede
- Alkohols effekt på karsefrø
- Farveord
Udsendelse:
- "Afhængighedens gåde" (minuttal 27-36)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opg 1: Nerveledningshastighed
|
07-09-2023
|
Opg 2: Alkohols effekt på karsefrø
|
26-09-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Skeletmuskulatur - virkemåde og energiforsyning
Forløbet omhandler:
- Skeletmusklers opbygning (tværstribet muskulatur)
- Skeletmuskelcellens opbygning (inkl. organellernes funktion)
- Motorisk enhed
- Aktivering og efterfølgende sammentrækning af skeletmuskel (muskelkontraktion). Herunder tværbrocyklus
- Energiproduktion i skeletmuskelceller
- Overgangen mellem hvile og arbejde inkl. iltgæld
- Respiratorisk kvotient (RQ-værdi)
- Muskelfibertyper og deres egenskaber
- Mulige årsager til muskeltræthed
Øvelse:
- Undersøgelse af musklens længde-spændingsforhold (= måling af muskelstyrke vha. hånddynamometer)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opg 3: Anabole androgene steroider
|
30-10-2023
|
Opg. 8: Muskeltræthed under triatlon
|
13-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Hormoner og fysisk præstationsevne
Forløbet omhandler
- Konditionstræning (repetition)
- Hovedtyper af hormoner (vandopløselige og fedtopløselige hormoner)
- Hormoners virkemåde
- Hormonel regulering
- EPO's opbygning og regulering
- EPO som dopingstof
- Anabolske steroiders virkemåde og bivirkninger
Udsendelse:
"Testosteron - hormonet, der gør mænd til mænd" (https://mitcfu.dk/mm/player/?copydan=031911232155)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Næringsstoffer, fordøjelse og tarmbakterier
Næringsstoffer, fordøjelse og tarmbakterier
Forløbet omhandler:
- Basalstofskifte
- Arbejdsstofskifte (energiforbruget under bevægelse)
- Opbygning af kulhydrater, proteiner og fedtstoffer (repetition af pensum fra 1.g)
- Fordøjelsessystemets opbygning
- Karakteristika ved enzymers opbygning og virkemåde (repetition)
- Nedbrydning af kulhydrater, proteiner og fedtstoffer (inkl. relevante enzymer og hormoner)
- Optagelse af næringsstoffer i tyndtarmen
- Tyktarmens funktion
- Laktoseintolerans
- Tarmbakterier (mikrobiom)
Udsendelser/videoer:
- ”Kroppens forbrænding” (https://www.youtube.com/watch?v=REA6tiUVv0c)
- ”Fordøjelsen - en oversigt. Kulhydrat, Protein og Fedt” (https://www.youtube.com/watch?v=jYqrbZlzK9Q)
- ”Enzymer” (https://www.sundhed.dk/borger/patienthaandbogen/mave-og-tarm/illustrationer/animationer/enzymer/)
- “Kulhydrat fordøjelse” (https://www.youtube.com/watch?v=OremgvB1LUU&list=PL69sEo5sIn-VDgYF2mcTJ7JdtajpcyJPA)
- ”Laktoseintolerance” (https://www.youtube.com/watch?v=aLlzOIvqnLs)
- ”Protein fordøjelse” (https://www.youtube.com/watch?v=Kq7V04m_ywQ&list=PL69sEo5sIn-VDgYF2mcTJ7JdtajpcyJPA)
https://www.youtube.com/watch?v=tmzGM7LAg0k&list=PL69sEo5sIn-VDgYF2mcTJ7JdtajpcyJPA)
- ” kulhydrat optag tyndtarm” (https://www.youtube.com/watch?v=nUWkG1tL5uQ&list=PL69sEo5sIn-VDgYF2mcTJ7JdtajpcyJPA&index=2)
- ”5 ting du skal vide om: Tarmbakterier” (https://www.youtube.com/watch?v=0AOwONJqFNc)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Blodsukkerregulering og diabetes
Blodsukkerregulering og diabetes
Forløbet omhandler:
- Fordøjelse og optagelse af kulhydrater (repetition)
- Glykæmisk indeks (GI)
- Blodsukkerregulering
- Insulin dannelse, frigivelse og virkemåde (inkl. GLUT4)
- Glukose osmotisk aktivt
- Diabetes type I
- Diabetes type II
- Appetitregulering (inkl. hormonel regulering via ghrelin og leptin)
Udsendelser/videoer:
- ”Sandheden om kulhydrater” (https://mitcfu.dk/mm/player/?copydan=031807082000)
- ”Ubehandlet diabetes. Åreforkalkning og osmotisk celleskade” (https://www.youtube.com/watch?v=5uAQ8qtkO-w&list=PL69sEo5sIn-VDgYF2mcTJ7JdtajpcyJPA)
- ”Diabetes Type 1 and Type 2, Animation” (https://www.youtube.com/watch?v=XfyGv-xwjlI)
- ”Hvorfor bliver vi sultne? Apetit-regulering. Leptin og Ghrelin” (https://www.youtube.com/watch?v=_PBMgzK6uS0&list=PL69sEo5sIn-VDgYF2mcTJ7JdtajpcyJPA&index=11)
-”Hvordan virker det nye slankemedicin?” (https://mitcfu.dk/mm/player/?copydan=032306231700)
Øvelser:
- Optagelse af forskellige typer af kulhydrater”
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opg 4: Optagelse af kulhydrater
|
27-11-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Forbrænding af kulhydrater
Forløbet omhandler:
- Karakteristika ved enzymer (opbygning og virkemåde)
- Coenzymer
- Klassifikation af enzymer (opdeling af enzymer i klasser efter funktion)
- Aerob og anaerob respiration
- Glykolyse
- Gæring (dannelse af laktat)
- Citronsyrecyklus (= Krebs cyklus)
- Elektrontransportkæden (= respirationskæden)
- Musklen energiomsætning
- Overgangen mellem hvile og arbejde (inkl. iltgæld)
Udsendelser/videoer:
- ”Respirationen - Glykolyse og fermentering | Biotech Academy” (https://www.youtube.com/watch?v=BIfyjicoFLo)
- ”Katabolismen. Glykolyse, krebs cyklus, respirationskæden” (https://www.youtube.com/watch?v=idqM8HIraqI)
Øvelse
- Øvelse om proteiner (forsøg med æggehvider)
Andet:
- Produktion af egne videoer, hvor delprocesserne i respiration kædes sammen
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Stress-systemet
Forløbet omhandler:
- Kortvarig og langvarig stress.
- HPA-aksen
- Den indvirkning stress har på det sympatiske nervesystem
- Den hormonelle regulering under stress (inkl. kortisol)
Udsendelse:
”Sandheden om stress” (https://mitcfu.dk/mm/player/?copydan=031805211955)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Forløb om forsøgsdesign med fokus på sanser
Forløbet omhandler:
- Den naturvidenskabelige metode
- Karakteristika ved et godt forsøgsdesign
- Transmitterstoffet adenosin
- Kaffes indvirkning på nervesystemet mv.
- Smagssansen
- Lugtesansen
- Smertesansen
Projektarbejde hvor eleverne lavede boder med deres forsøg, og brugte klassekammerater som forsøgspersoner.
Udsendelse:
- ”Mad på hjernen 3” (https://mitcfu.dk/mm/player/?copydan=031711052000)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 6: Adenosin og koffein
|
22-01-2024
|
Opgave 7: Forsøgsdesign
|
11-02-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Gæring
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Gæring (TF3: tværfagligt forløb med kemi)
Gæring (TF3: tværfagligt forløb med kemi)
Forløbet omhandler:
- Gærcellers opbygning
- Gærcellers livscyklus
- Gærcellers energiproduktion
- Gærcellers vækstkurve når de befinder sig i begrænset areal fx en kolbe.
Øvelser:
- Gas og gasarter
- Kontrolleret forsøg med gær
- Gæring af sukker (fælles forsøg med kemi)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
TF3: Gæring
|
08-03-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
SRO om træning af særlige målgrupper (med idræt B)
Forløbet omhandler:
Eleverne skal vha. biologi A og idræt B udvælge en patientgruppe og udarbejde et teoretisk begrundet styrketræningsprogram til patienterne.
Faglige mål idræt B:
Den teoretiske del
- Anaerob træning, herunder:
- Eleverne skal selv kunne redegøre for generelle betegnelser og definitioner inde for arbejdsfysiologi i forbindelse med anaerob træning.
- Eleverne skal kunne redegøre for og gennemgå den anaerobe energiomsætning i kroppen (hhv. fra glykolyse, frit ATP og KrP), samt kunne vurdere den primære ”energikilde” i et givent anaerobt arbejde.
- Eleverne skal kunne redegøre for hvilke anaerobe parametre, som ændres ved træning, samt vurdere indflydelsen af de enkelte elementer.
- Eleverne skal kunne forklare den anaerobe præstationsevne, og kunne analysere hvilke fysiologiske parametre, som har betydning for denne.
- Eleverne skal kunne udarbejde et detaljeret træningspas, som har til formål at forbedre de anaerobe mekanismer.
- Eleverne skal kunne redegøre for både anaerob tolerancetræning, anaerob produktionstræning og anaerob hurtighedstræning, samt vurdere udbyttet heraf.
- Supplerende teori: Repetition af teori om skeletmuskulaturens opbygning, nervesystemet og motorisk kontrol (inkl. tværbrocyklus)
Den praktiske del:
Teoretisk kendskab til- og praktisk planlægning af forskellige typer styrketræning med forskellige målsætninger, herunder
- Muskel udholdenhed
- Muskelvækst/hypertrofi
- Eksplosiv styrke (+ spændigheds træning)
- Maksimal styrke
Udførsel af selvvalgt type af styrketræning.
Casearbejde.
Biologi A:
Repetition af teori om skeletmuskulaturens opbygning, nervesystemet og motorisk kontrol (inkl. tværbrocyklus)
Udsendelser/videoer:
- “Action Potential in the Neuron” (https://www.youtube.com/watch?v=oa6rvUJlg7o)
- “From DNA to protein - 3D” (https://www.youtube.com/watch?v=gG7uCskUOrA)
- ”Muskler, muskler, muskler” (https://mitcfu.dk/mm/player/?copydan=011805292155)
Øvelse:
Muskeltræthed og nervesignaler
SRO færdigheder:
- Træning i at uføre en problemformulering og problemstillinger
- Træning i strukturering af SRP
- Træning i at lave et mundtligt oplæg
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
SRO opgave
|
21-04-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
Naturlig selektion
Naturlig selektion
Forløbet omhandler:
- Forskelle mellem ukønnet vs. kønnet formering
- Mitose
- Meiose
- Genmutationer (= punktmutationer)
- Genetisk variation
- Effekt af mutationer
- Effekt af migration
- Effekt af genetisk drift
- Effekt af selektion (naturlig selektion, seksuel selektion, retningsbestemt selektion, stabiliserende selektion og splittende selektion)
- Antibiotikaresistens som nutidigt eksempel på evolution
- Bakteriers opbygning
- Bakterie cellevægge (inkl. inddeling i gram-positive og gram-negative bakterier)
- Antibiotika til bekæmpelse af bakterieinfektioner
- Klaringszone på agarplade
- Antibiotikaresistens
- Konjugation, transformation og transduktion
- Multiresistens
- Repetition af genetiske grundbegreber
- Om evolution blandt dyr i Zoologisk Have
Udsendelser:
-”Natural Selection and the Rock Pocket Mouse — HHMI BioInteractive Video” (https://www.youtube.com/watch?v=sjeSEngKGrg)
-“Albertine-riften” (https://mitcfu.dk/mm/player/?copydan=331704092000). Fra 13. minut og frem.
Øvelser:
- Naturlig selektion om Rock Pocket mus (inkl. bønneforsøg)
- Undersøgelse af resistens hos bakterier
- Evolution og genetik (Ekskursion til Zoologisk Have)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
19
|
Økologi
Forløbet omhandler:
- Planters opbygning og formering (jf. ed øvelsen "Dissektion af planter")
- Processer der finder sted i forbindelse med spiring af frø inkl. fototropisme (jf. øvelsen ”Spiring af kikærter”)
- Kloroplastrenes opbygning og funktion
- Fotosyntese pigmenter
- Fotosyntese i planteceller inkl. den lysafhængige proces (lysprocessen) og den lysuafhængige proces (mørkeprocessen, Calvins cyklus)
- Processer i planter som udnytter den glukose, der bliver dannet ved fotosyntese.
BPP = NPP + R
- Økosystemer
- Abiotiske og biotiske faktorer
- Begrænsende faktorer
- Fødekæder, fødenet
- Interspecifik og intraspecifik konkurrence
- Primærproduktion og sekundærproduktion
- Energipyramider
- Energitransport gennem en fødekæde
- Kulstofkredsløbet (carbon kredsløbet)
- Drivhuseffekten og global opvarmning
- Mulige biologiske konsekvenser af en øget drivhuseffekt
- Bæredygtig produktion og bynatur (jf. studietur)
- Søen som levested for alger, planter, dyr og nedbrydere
- Abiotiske faktorer i søer (ilt, temperatur inkl. springlag, næringsstoffer mv.)
- Planters behov for næringsstoffer. Herunder begrebet begrænsende faktorer.
- Kvælstofkredsløbet (= nitrogenkredsløbet)
- Fosforkredsløbet
- Biotiske faktorer i søer (græsningsfødekæder og nedbryder-fødekæder)
- Nedbrydernes betydning for stofomsætningen i en sø
- Næringsfattige og næringsrige søer.
- Forurening af søer (fokus på eutrofiering)
- Metoder til bestemmelse af forureningsgraden i en sø.
- Iltsvind
- Sørestaurering dvs. metoder til genopretning af søer (inkl. biomanipulation)
Øvelser:
- Fotosyntese og respiration i vandpest (lavet i NV)
- Dissektion af planter
- Spring af kikærter
- Vurdering af forureningsgraden i Furesøen (makroindeks, BI5-indeks, secchi-dybde)
- Springlag (simuleret saltspringlag)
Studietur til Amsterdam med fokus på bynatur og bæredygtig fødevareproduktion (guidet tur med NGO)
Videoer:
- "Fotosyntese" (https://nucleus.dk/files/docs/biokemibogen.dk/Fotosyntese_Low.mp4)
- ”Miljøundersøgelser i Limfjorden” (https://www.youtube.com/watch?v=PKj_HqBRtyw)
- ”Biomanipulation i sø - rovfisk og fredfisk” (https://www.youtube.com/watch?v=O0K252SFalk)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opg. 1: Fotosyntese
|
27-08-2024
|
Videojournal om Furesøen
|
25-09-2024
|
Opg. 2: Hvordan spirer en plante
|
02-10-2024
|
Opgave 3: Nitratudvaskning i landbrugsjord
|
22-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
20
|
Genteknologi
Forløbet omhandler:
- DNA's og RNA's struktur
- DNA, kromosomer og gener
- Proteinsyntesens detaljer
- Genmutationer (punktmutationer) og deres betydning for det protein, der dannes
- Isolering af DNA
- DNA-replikation
- PCR
- Gelelektroforese
- qPCR (real time PCR)
- Plasmiders opbygning
- Restriktionsenzymer
- Gærcellers opbygning og formering
- Aminosyresyntese (i elevvejledningen fra DTU)
- Restriktionsanalyse (i elevvejledningen fra DTU)
- Det humane genom
- Genetisk variation
- DNA-sekventering (Sanger-metoden)
- RFLP-analyse
- ASO-analyse
- Microarray-analyse
- Genetiske tests og etik
- Retsgenetik
- STR-analyser
- Fordele og ulemper ved DNA-registre
- Differentiering af stamceller under fosterudviklingen
- Telomerer og telomerase
- Stamcelletyper (embryonale stamceller og voksenstamceller)
- IPS-celler (inducerede pluripotente stamceller)
- Stamcellebehandling og bioetik
- Gensplejsning (rekombinant DNA-teknik)
- Gensplejsning ved hjælp af plasmider der indsættes i bakterier (transformation)
- Transgene mikroorganismer
- Planteforædling
- Agrobacterium tumefaciens (naturlig gensplejse)
- Gensplejsning af planter ved hjælp af Ti-plasmider
- Blokering af gener vha. anti-sense-teknik
- Transgene planter – muligheder og risici. Inkl. bioetik.
- CRISPR/Cas9's oprindelse (bakteriers forsvar mod virus)
- CRISPR/Cas9's virkemåde
- Knock out, knock in
- CRISPR: muligheder og risici. Inkl. bioetik
- Forædling af dyr (selektion af avlsdyr)
- Kloning
- Transgene dyr som sygdomsmodeller
- Mikroinjektion
- Knockout-dyr
- Dyreetiske overvejelser
- Genregulering på kromatin-niveau (inkl. acetylering og methylering)
- Epigenetik
- Regulering af transskriptionen (inkl. transskriptionsfaktorer)
- Regulering af translationen (inkl. alternativ splejsning)
- RNA regulering af genaktivitet (inkl. miRNA og siRNA)
Øvelser udført på ekskursion til DTU:
- Genotyping af gær-mutant på baggrund af PCR (PCR og gelelektroforese)
- Restriktionsanalyse af plasmider (restriktionsanalyse og gelelektroforese)
- Isolering af DNA fra frosne jordbær (forsøg udført i 1.g)
Udsendelser:
- ”Transskription” (https://www.youtube.com/watch?v=LDJrdwR8emM)
- ”From DNA to protein - 3D” (https://www.youtube.com/watch?v=gG7uCskUOrA)
- ”Translation” (https://www.youtube.com/watch?v=LDJrdwR8emM)
- ” DNA replication - 3D” (https://www.youtube.com/watch?v=TNKWgcFPHqw)
- ” Polymerase Chain Reaction.mp4” (https://www.youtube.com/watch?v=IaKXv1JqBtY)
- ” PCR - Polymerase Chain Reaction (IQOG-CSIC)” (https://www.youtube.com/watch?v=iQsu3Kz9NYo)
- ”What is a Plasmid? - Plasmids 101” (https://www.youtube.com/watch?v=SdqJFA6mOkI)
- “Sådan opklarer man forbrydelser med DNA” (https://www.youtube.com/watch?v=qs_igSnPnds)
- ” Martin vil opklare mordgåder med ny DNA-metode” (https://www.youtube.com/watch?v=iPyFpaTn7oI)
- Udsendelse: ”Fremtidens superkur”
- ” Making Pluripotent Stem Cells” (https://www.youtube.com/watch?v=2zoLUmZyxLk)
- “Små hjerner skabt af patienternes egne stamceller…” (https://nyheder.tv2.dk/video/2024-10-22-smaa-hjerner-skabt-af-patienternes-egne-stamceller-kan-sikre-korrekte-diagnoser-og-praecis-behandling-af-psykisk-sygdom-6363588433112)
- ” Recombinant DNA Technology - Animated Video” (https://www.youtube.com/watch?v=fzB7tOwv4xk)
- “CRISPER CAS9” (https://www.youtube.com/watch?v=xlLq1LSH98Q)
- Udsendelse: "CRISPR - vi fikser dine gener"
- Udsendelse: "Når arveanlæggene kommer i dårligt selskab" (https://mitcfu.dk/mm/player/?copydan=031602011955)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Egebo, Lone Als: GENETIKBOGEN B+A, nucleus; sider: 39-55, 57-58, 89-107, 110-116, 123-124, 131-137, 139-148, 150-159
-
Mikrobiologibogen s. 133-134 Restriktionsenzymer.pdf
-
Elevvejledning Den molekylære... DTU.pdf
-
Kort fortalt_Fosterundersøgelser og etik Etisk råd 2024.pdf
-
Det Etiske Råds anbefalinger om fosterundersøgelser er nu lanceret
-
PENSUM_Retsmedicin - Biotech Academy.pdf
-
Bioteknologibogen A - Bind 3 s. 42-43 Realtime PCR, qPCR.pdf
-
PENSUM Bakteriers immunsystem... om CRISPR.pdf
-
CRISPR: Værktøj mod sygdom
-
Genetikbogen B+A s. 102-107 Biotek og dyr.pdf
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Øvelser på DTU
|
08-10-2024
|
Opgave 4: eDNA og giftige alger
|
07-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
21
|
Infektionsbiologi
Forløbet omhandler:
- Patogener
- Bakteriers opbygning og formering (uddybet i forløbet om mikrobiologi)
- Virus’ opbygning
- Forskellige typer af virus (DNA-virus, RNA-virus, retrovirus)
- Forskellige virustypers måde af inficere celler på med efterfølgende virusopformering og spredning (infektionscyklus)
- Ydre forsvar mod infektioner
- Immunforsvarets celler
- Det uspecifikke immunforsvars opbygning og virkemåde (primært overblik)
- Det specifikke immunforsvars opbygning. Herunder celletyper, receptortyper mv.
- Immunreaktion på bakterie-infektion
- Immunreaktion på virusinfektion
- Forskellige typer af antistoffer (immunglobiner)
- Primære og sekundære infektioner
- Antigen-skift og antigen-drift
- Epidemier og pandemier
- ELISA-test
- Monoklonale antistoffer
- Antistoftest (indirekte ELISA-test)
- Antigentest (direkte ELISA-test)
- qPCR til påvisning af infektion
- Dyrkning og identificering af bakterier
- Bakterie-tælling
- Forebyggelse af infektioner
- Vaccinationer (inkl. DNA vacciner og RNA vacciner)
- Antibiotikas virkemåde (repetition af teori fra 2.g)
- Antibiotikaresistens (inkl. selektion)
- Spredning (overførsel) af antibiotikaresistens mellem bakterier
Øvelse:
- Covid19-antigentest. Direkte ELISA-test.
- Forsøg med antibiotika resistens (udført i 2.g)
- Simuleret smitteforsøg (i forløbet om mikrobiologi)
Udsendelse:
- ”Bodybio – immunforsvaret” (https://www.youtube.com/watch?v=fyHsHvT9H3Y&t=845s)
- "How a Virus Works" (https://www.youtube.com/watch?v=SBfv-0g3EvE)
- "Antibodies Animation" (https://www.youtube.com/watch?v=68T-QUIEp_o)
- "GCSE Biology - Monoclonal Antibodies" (https://www.youtube.com/watch?v=XrUW54Ea598)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
22
|
Populationsgenetik (HW) og populationsbiologi
Forløbet omhandler:
- Repetition af nedarvning af egenskaber (et-gens nedarvning, to-gens nedarvning)
- Genetisk variation i populationer
- Naturlig selektion i populationer
- Hardy-Weinberg ligevægt (HW) (inkl. forudsætningerne bag)
- Beregning af genotypefrekvenser, allelfrekvenser mv.
- Ændring af genpuljens sammensætning i en population (genetisk drift, migration, mutationer og selektion)
- Populationsstørrelse (populationstæthed)
- Populationens fordeling (jævn, tilfældig, klumpet)
- Faktorer der indvirker på størrelsen af dyrepopulationer (fødsler, dødsfald, indvandring og udvandring)
- Populationsvækst
- Migration
- Prædation
- Metoder til bestemmelse af populationsstørrelser (stivprøvetælling, Raunkiær cirkler, drone-overvågning, elektronisk overvågning, eDNA, fangst-genfangst)
- Invasive arter
Øvelse:
- Populationsbestemmelse af det sydamerikanske bønnedyr (gættemetode, fangst-genfangst metoden og stikprøvemetoden)
Udsendelser:
- "Population Genetics" (https://www.youtube.com/watch?v=4YqOF-XNa9c)
- "Hardy Weinberg- Hvad er det?"
(https://www.youtube.com/watch?v=Px3RaPWmp08)
-"Hardy weinberg opgave 1" (https://www.youtube.com/watch?v=IAc8yTfI-BA&list=PL69sEo5sIn-WhMIR9Qma3bzu4LGZea0_K&index=3)
- "Hardyweinberg opgave 2" (https://www.youtube.com/watch?v=D3wnzEqIfsw)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
23
|
Skoven som økosystem
Forløbet omhandler:
- Jordbundstyper (muldjord og morjord)
- Nedbrydernes betydning for stofomsætningen i en skov
- C:N-forhold
- Naturskov vs. kulturskov
- Løvskov vs nåleskov
- Skoven som levested for træer, bundvegetation, dyr mv.
- Abiotiske faktorer i skoven
- Fotosyntese og bruttoprimærproduktion
- Symbiose (inkl. mykorrhiza)
- Fødenet i skoven
- Biodiversitet
- Succession (primær og sekundær succession)
- r- og K-strateger
Øvelser:
- Dissektion af planter (udført i forløbet om økologi)
- Undersøgelser af biotop i skoven ved Furesøen (måling af abiotiske faktorer, jordbundsprofil, vurdering af jordbundstype vha. makrodyr-indeks)
Udsendelser:
- "Bliv klog på regnormen | Sjov viden om dyr for børn | Dyr og børn" (https://www.youtube.com/watch?v=02MxBIy7xJ0&t=83s)
- "Animation 19.1 Ecological succession" (https://www.youtube.com/watch?v=IrIvMt6HWlA)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 5: Lundsnegle
|
18-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
24
|
Evolution og bioinformatik
Forløbet omhandler:
- Evolutionsteorier: Lamarck, Darwin og Neodarwinisme
- Kønnet formering (meiose)
- Genetisk variation i en population (inkl. mutationer, genetisk drift mv.)
- Naturlig selektion favoriserer nogle individer i en population
- Biologisk artsbegreb
- Artsdannelse (allopatrisk artsdannelse)
- Genetiske forskelle
- Fylogenetiske stamtræer inkl. beregning af genetiske afstande (afstandsmatricer)
- Bioinformatik
Øvelse:
- Naturlig selektion om Rock Pocket mus (inkl. bønneforsøg) (lavet i forløbet om naturlig selektion i 2.g)
- Undersøgelse af resistens hos bakterier (lavet i forløbet om naturlig selektion i 2.g)
Udsendelse:
- "Speciation: An Illustrated Introduction" (https://www.youtube.com/watch?v=8yvEDqrc3XE)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 6: Giftfrøer
|
06-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
25
|
Mikrobiologi
Forløbet omhandler:
- Bakteriers opbygning og formering
- Faktorer der indvirker på bakterievækst
- Faktorer der kan hæmme bakterievækst (osmose mv.)
- Mikrobiologiske arbejdsmetoder (sterilisering mv. )
- Dyrkning af mikroorganismer
- Dyrkningsmedier og biokemiske tests (inkl. selektive vækstmedier)
- Bakterietælling (pladespredning, tællekamre mv.)
Øvelse:
- Simuleret smitteforsøg med bakterier
Udsendelse:
- "BIOFILM FORMATION" (https://www.youtube.com/watch?v=Aa8WE2LOOcQ)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
26
|
Økotoksikologi
Forløbet omhandler:
- Hovedgrupper af hormoner (steroidhormoner og hormoner baseret på aminosyrer)
- Hormoners virkemåde på målceller (inkl. hormonernes receptorer)
- Hormonregulering
- Hormonforstyrrende stoffers transport i blodet og deres indvirkning på målceller
- Normal kønsudvikling
- Østrogenlignende stoffers indvirkning på kønsudviklingen hos et drengefoster
- Normal sædcelleproduktion
- Østrogenlignende stoffers indvirkning på sædproduktionen hos en voksen mand. Inkl. sædkvalitet.
- Østrogenlignende stoffer og forøget risiko for testikelkræft
- Pesticider. Inkl. effekter på det omgivende miljø.
- Grænseværdier (LC50, LD50, ADI, TDI)
- Cocktail-effekt
- Havet som økosystem
- Bioakkumulation og biomagnifikation i fødekæder
Øvelse:
- Alkohols effekt på karsefrø
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 7: Genmodificerede...
|
11-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
27
|
Repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/6952/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74511984008",
"T": "/lectio/6952/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74511984008",
"H": "/lectio/6952/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74511984008"
}