Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Z - Regionalmøde Aalborg
|
Fag og niveau
|
Idræt B
|
Lærer(e)
|
Steen Petersen
|
Hold
|
2022 Id/d (1d Id, 2d Id, 3d Id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Volleyball
Formål:
Formålet med volleyballforløbet er en grundlæggende indføring i de centrale teknikker og taktikker i volleyball. I de første lektioner vil hovedvægten være på at få lært de forskellige slag. Senere i forløbet skifter fokus over til at blive mere fokuseret på sammenspil og taktik.
Forløbsprøven tager udgangspunkt i beherskelse af de forskellige tekniske slag samt evnen til at indgå og fungere på et hold.
Af praktiske hensyn spilles der 4 vs 4 på kidsvolley net.
Et supplerende formål med forløbet er at eleverne bliver bevidste om læringstrinmodellen og at det er nødvendigt at øve sig for at blive bedre. Derudover skal eleverne blive bevidste om at hver har sine styrker/svagheder og det bedste resultat opnås vha. samarbejde og god kommunikation.
Faglige mål i praktik:
Efter forløbet forventes det at eleverne
- kan udføre fingerslag med en højde og præcision, der gør det muligt efterfølgende at lave et angreb.
- kan udføre baggerslag med en præcision og en højde, der gør det muligt for hæveren at spille bolden.
- kan udføre et smash hvor der sættes af på to ben, og bolden slås over nettet med en hånd.
- kan udføre underhåndsserv og/eller overhåndsserv, der rammer modstanderens bane.
- har forståelse for regler og rotationssystem.
- har evnen til at placere sig rigtigt på banen i forhold til bold og medspillere.
- har kendskab til forsvar inkl. blokering
- har evnen til at spille bolden de taktisk mest fornuftige sted hen.
- Viden om betydningen af samspil med 3 berøringer: Modtagning og spil til hæver, fingerslag til spillere i forreste række, afslutning over nettet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Jive og sundhed1
FORMÅL
Formålet med JIVE forløbet er at opnå en grundlæggende forståelse af de centrale elementer af dansen. I det første modul vil hovedvægten være på dansens trin, teknikker og enkelte variationer samt på at få en musikforståelse for dansens rytme og takt-tælling. I de efterfølgende moduler vil fokus være på at lære- og indøve variationer samt få fin-pudset dansens trin, teknik og udtryk. Der arbejdes løbende med rolleskift og med flere forskellige rutiner, hvor de lærte variationer sættes sammen til mindre sekvenser. På baggrund af undervisningen skal eleverne til forløbsprøven kunne lave og fremvise en længere rutine sammensat af de grundlæggende variationer.
Faglige mål
Efter forløbet skal eleverne kunne
Beherske grundtrinene og følgende variationer:
New Yorker
New Yorker med drejning
Lille- og stor mølle
Damespin
Damen under
Damen under med spark
Pass and kick
Tresparks variation
Supplerende variationer: Woman in the mirror
Kombinere de forskellige variationer i mindre serier.
Kombinere variationer i “Falko-sekvensen”.
Eleverne skal desuden kunne:
- Demonstrere viden om musiktælling (formskema, taktarter 4/4 og 3/4, BPM)
- Følge takten i musikken (musikforståelse). Variationerne skal kunne udføres i musikkens tempo (et realistisk mål er 140 BPM).
- Begynde på det korrekte taktslag i musikken og hurtigt finde tilbage tilbage ved udfald.
- Danse grundtrin og variationer både som herre og dame, og have kendskab til “at føre” og “blive ført”.
- Demonstrere kendskab til dansens karakteristika gennem kropsholdning, bevægelseskvalitet og udtryk (smil, hoppende bevægelser, "hårde" spark mv.)
- Kende forskellige dansefatninger (to håndsfatning og alm dansefatning) og demonstrere viden om hvordan man danser sammen og arbejder med udtryk.
- Udarbejde egen koreografi (sæt variationer sammen)
- Fremvise egen koreografi for et publikum
Teori:
- Intro til faser i et motorisk indlæringsforløb
- Intro til musikforståelse, takt og formskema
- Introduktion til drejebog
- intro til anatomi inkl. typer af væv-, knogler og led.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Fodbold, sundhed og politik
Formål:
Formålet med dette forløb er grundlæggende indføring i de centrale elementer af fodboldspillet, for at have boldkontrol, være i boldbesiddende, korrekt positionering og komme afslutninger. Desuden et teoretisk fokus på regler, bredde og dybde samt spilhjulet.
Herudover præsenteres teori omhandlende fodboldfitness og sundhed samt sammenhængen mellem sport, politik og megaevents.
Faglige mål i teori:
I den teoretiske del har vi haft fokus på sportens rolle i samfundet, herunder bla. ideologi, politik og megaevent.
- Grundlæggende kendskab til reglerne i fodbold.
- Aktuelle debatter i medierne ifm. VM i Qatar vinter 2022 og forslaget om Champions League vs super League
- Desuden gavnlige effekter ved fodboldfitness
Faglige mål i praktik:
Tekniske elementer:
- Boldtilvænning og boldkontrol
- Afleveringer og modtagninger (inderside og yderside)
- Driblinger (inderside og yderside)
- Tæmninger (langs jorden, i luften)
- Finter (kropsfinten og husmandsfinten)
- Skud og afslutninger (halvtliggende vristspark)
- Øvelser der kombinerer ovenstående
Taktiske elementer:
- Gøre sig spilbar
- Boldbesiddelse (overblik)
- Omstillingsspil og positionering på banen
- Dybde og bredde i spillet
Moduloversigt:
1. modul: Teknisk boldtilvænning og indersideafleveringer/modtagninger. Max 1-2 elever om 1 bold, meget bevægelse med bold og kort teknisk instruktion. Boldbasis i form af egne justeringer af øvelser for at tilpasse niveau samt bevidstgørelse omkring at være spilbar ved at bevæge sig væk fra skyggeområder.
2 + 3. modul: Teknisk element driblinger, vendinger og finter. Igen boldtilvænning men mere fokus på det tekniske element. 1-2 elever pr. bold. 3. modul tekniske elementer i mere spil relaterede og taktiske øvelser hvor der er pres på boldholder.
4. modul: Teknisk vendinger og finter, 1. berøring og spil i dybden og bredden
5. modul: Spark og afslutninger
6. Drejebog
7. Boldbesiddelse, spilsituationer og kampe
Arbejdsformer: klasseundervisning, par- og gruppearbejde
Udvalgte elever har fået lov at opvarme samt instruere nogle øvelser
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Falko touch rugby, miniforløb
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Badminton og bevægelse
Formål:
I dette forløb får eleverne kendskab til de grundlæggende tekniske og taktiske elementer af badminton, med fokus på single-spillet. Forløbet har fokus på greb, slagteknik, benarbejde og spilleregler, hvilket betyder at taktik har stået i baggrunden.
Teoretisk vil fokus ligge på anatomi og bevægelseslære. Desuden får eleverne kendskab til gavnlige effekter af badmintonfitness samt af fysisk aktivitet som én af flere faktorer der indgår i almindelig sundhed.
Læringsmål:
Eleverne skal i dette forløb kunne:
- Give, modtage- og omsætte konstruktiv feedback
- Beherske de grundlæggende slag
- Til dels kunne sammensætte og variere grundslagene
- Positionere sig korrekt og benytte korrekt benarbejde
- Have kendskab til banestørrelse og regler for single spil
Faglige mål i praktik:
De elementer som eleverne har arbejdet med i undervisningen er:
- Lang forhåndsserv
- Baghåndsserv (svipserv)
- Clear (forhånd) inkl. benarbejde.
- Drop (forhånd)
- Lop (forhånd) inkl. benarbejde.
- Smash
- Netdrop (for- og baghånd) inkl. benarbejde.
- Benarbejde: Krydsløb, chasse og saks.
De taktiske elementer, for især single
Dynamisk spilcentrum, placering på banen og variation af skud.
Faglige mål i teori:
- Kendskab til reglerne i single
- Overordnet kendskab til reglerne for double
- KRAM faktorerne, sundhed og sygdom
- Gavnlige effekter af badmintonfitness
Arbejdsformer:
Klasseundervisning, individuelt- og pararbejde.
Evaluering:
Løbende evaluering samt forløbsprøve i form af video med faglige mål.
Materialer:
Pdf med badminton reglerne
B-forbedre idræt s. 24-36: Sundhed i et biologisk perspektiv
Pdf om KRAM faktorerne fra Det nationale råd for folkesundhed.
Badmintonfitness: https://www.bevaegdigforlivet.dk/badminton/for-klubber/aktiviteter-og-traeningstilbud/voksne/badmintonfitness-nyt-liv-i-hallen.
Ketchersport nedsætter risikoen for tidlig død: https://www.dgi.dk/badminton/badminton/artikler/ketsjersport-nedsaetter-risikoen-for-tidlig-doed
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Badminton regler (single)
-
Greb (teknik):
-
Serv (teknik)
-
Banen i kamp
-
Banen ved serv. Lige point = højre side. Ulige point = venstre side
-
Genlæs på badminton single reglerne - især hvis du ikke var til sidste modul. Se også teknikvideoerne på dette og sidste modul
-
Benarbejde, centralbevægelse og forspændingshop
-
Clear teknik og øvelser:
-
Drop: 8 Drop
-
Lob
-
Spilserier:
-
10 Høj baghånd
-
Husk sedlen til skituren, underskrevet og udfyldt med police nr på din rejseforsikring.
-
Ketsjersport nedsætter risikoen for tidlig død og BadmintonFitness - nyt liv i hallen
-
Netdrop:
-
Men"s Singles Badminton Final | Rio 2016 Replays
-
Husk sedlen til skituren - udfyldt og underskrevet!
-
Smash
-
Baghåndslob - smash
-
Eks drejebog badminton
-
Den tomme skabelon: Drejebog_IDRÆT B.docx
-
Knogler, muskler og bevægelse_slides og Bevægelsesanalyse skabelon
-
Læs denne pdf om Bevægelseslære_kap 5.pdf
-
I får udleveret vore teoribog idrætB - idrætsteori i dette modul, så HUSK studiekort!
-
Badminton rubrik selv-evaluering
-
Idag skal du filme en lille forløbsprøve. Så gense videoer fra tidligere moduler, hvis du er i tvivl om teknikken i diverse slag
-
Repetér din viden om knogler og led. Vi laver en lille "test dig selv" :-)
-
Knogler, led, muskler og bevægelse_slides
-
Husk en bog til fordybelseslæsning!
-
Franch, Jesper ; Isaksen, Bo; Jensen, Jakob Gøricke, et al.: IDRÆT B - 3. UDGAVE, Gucca; sider: 184-186
-
Du skal kende til bevægelserne i dette skema (kig også lidt på musklernes navne på figuren):
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Rytmisk opvarmning og lanciers
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Opvarmningsteori_slides
-
Vi mødes omklædte kl. 8.20 i GymPFørst opvarmningsteori ved tavlen (lektien) og præsentation af opgaven samt inddeling i ca. 7 grupper á 4 elever.Herefter praktisk arbejde med opvarmning. Vi gennemgår de forskellige dele og brainstormer øvelser ved B
-
Opvarmningsteori.pdf Læs pdf´en s. 136-139 om effekterne af opvarmning på kroppen og præstationsevnen
-
Du skal kunne sætte lidt ord på hvert punkt og forklare hvorfor man opnår disse effekter af opvarmning
-
Send BL en liste over de musiknumre I bruger i jeres opvarmningsprogram, samt overvejelser omkring hvordan instruktion mv. (fx hvordan I er placeret ift. eleverne eller hvordan/om I snakker eller blot viser osv.).
-
Husk underskrevne ski-sedler, de få som mangler!
-
Case_badminton, muskelaktivering, bevægelsesanalyse og sundhed
-
Muskler og styrketræning_slides
-
Nervesystemet og muskler.pdf Siderne i grundbogen IdrætB - idrætsteori
-
Muskler og muskelkontraktion del 1 | Biotech Academy og Muskler og muskelkontraktion del 2 | Biotech Academy
-
Franch, Jesper ; Isaksen, Bo; Jensen, Jakob Gøricke, et al.: IDRÆT B - 3. UDGAVE, Gucca; sider: 161-163, 169-172, 174-178
-
Husk at medbringe teoribogen! Du kan med fordel repetere nervesystemet for dig selv eller læse om det i idrætsbogen. Du har også tid til at læse lidt i modulet mens du besvarer en case.
-
Se videoerne og genbesøg derved de 5 ture: Broerne, Rækkerne, Flirte/damemøllen, visitturen og Herrermøllen. videoerne er delt med jer i drev og hedder Tur1, tur2, tur3, tur4, tur5.
-
3d ski ekskursion
-
Gruppen: Anna, Liva, Jasmin og Ellen samt gruppen: Elliot, Rasmus og Georg varmer op med rytmisk opvarmning først. Grupperne skal være klar ved modulets start!
-
Tur 1
-
Idag afvikler vi 3 opvarmningsgrupper, så alle skal være klar fra modulets start (vi trækker lod).
-
Grundtrin: HØJSKOLE HACK: Lær grundtrinene i salsa
-
De sidste grupper skal være klar til at opvarme klassen
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Styrketræning og SRO + ski
Forløbet omhandler:
Eleverne skal vha. biologi A og idræt B udvælge en patientgruppe og udarbejde et teoretisk begrundet styrketræningsprogram til patienterne.
Faglige mål idræt B:
Den teoretiske del
- Anaerob træning, herunder:
- Eleverne skal selv kunne redegøre for generelle betegnelser og definitioner inde for arbejdsfysiologi i forbindelse med anaerob træning.
- Eleverne skal kunne redegøre for og gennemgå den anaerobe energiomsætning i kroppen (hhv. fra glykolyse, frit ATP og KrP), samt kunne vurdere den primære ”energikilde” i et givent anaerobt arbejde.
- Eleverne skal kunne redegøre for hvilke anaerobe parametre, som ændres ved træning, samt vurdere indflydelsen af de enkelte elementer.
- Eleverne skal kunne forklare den anaerobe præstationsevne, og kunne analysere hvilke fysiologiske parametre, som har betydning for denne.
- Eleverne skal kunne udarbejde et detaljeret træningspas, som har til formål at forbedre de anaerobe mekanismer.
- Eleverne skal kunne redegøre for både anaerob tolerancetræning, anaerob produktionstræning og anaerob hurtighedstræning, samt vurdere udbyttet heraf.
Skeletmusklens opbygning
Neural aktivering af muskelfibre
Muskelkontraktion/tværbrocyklus
Den praktiske del:
Arbejdskravsanalyse
Træningsplanlægning
Styrketræning
Teoretisk kendskab til- og praktisk planlægning af forskellige typer styrketræning med forskellige målsætninger, herunder
- Muskel udholdenhed
- Muskelvækst/hypertrofi
- Eksplosiv styrke (+ spændigheds træning)
- Maksimal styrke
Udførsel af selvvalgt type af styrketræning.
Casearbejde.
SRO færdigheder:
- Træning i at uføre en problemformulering og problemstillinger
- Træning i strukturering af SRP
- Træning i at lave et mundtligt oplæg
Læst pensum:
C-det er idræt (pdf); s. 212-219. Styrketræning.
IdrætB-idrætsteori:
Kap. 5.1 og 5.2
s. 161-163 Nervesystemets opdeling
s. 169-172 rekruttering af muskelfibre
s. 174-188 Musklernes opbygning og funktion
s. 177-183 Muskelkontraktionen
s. 181-183 Musklens fibertypesammensætning
Supplerende materialer:
DIF hæfte Styrketræning
TD hjemmeside
Ski
- Langrend
- Slalom
Bevægelsesanalyse og arbejdskravsanalyse
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Dagens links og dokumenter:
-
50% i styrke Beregn din teoretiske 1 RM.docx og 50% imens: Opgaver og cases
-
DIF Styrketræningskompendium.pdf
-
Læs side 48-54 i denne pdf Styrketræning_overordnet teori.pdf
-
Typer af styrketræning, se godt på dette skema
-
Retningslinjer for brug af styrkerummet.docx
-
Opgaver
-
Træning får mænds muskelfibre til at vokse mere end kvinders
-
Franch, Jesper ; Isaksen, Bo; Jensen, Jakob Gøricke, et al.: IDRÆT B - 3. UDGAVE, Gucca; sider: 143-144, 177-183, 192-198, 212-226, 243-244
-
Kan bruges til SRO: Team Danmark styrketræning og Restitution, Øvelsesvideoer
-
Gode hjælpevideoer (ikke obligatoriske): Muskler og muskelkontraktion del 1 | Biotech Academy og Muskler og muskelkontraktion del 2 | Biotech Academy
-
Opgaver til styrketræning og Stærke arme og store lår: Kan du gætte atletens sportsgren?
-
Husk teoribogen til modulet
-
Arbejdskravsanalyse_skema.docx og Arbejdskravsanalyse_opgave
-
Kan bruges til SRO: Team Danmark styrketræning og Restitution, DIF. Idrætsskader-hæfte.pdf samt Øvelsesvideoer
-
Arbejdsspørgsmål om styrketræning og muskelkontraktion_svar og Muskler og styrketræning slides
-
Du skal have lavet opgaverne om muskler og tværbrocyklus færdigt til dette modul.
-
Du skal kunne forklare følgende begreber:
-
Ski instruktionsvideoer
-
Husk en spændende bog til fordybelseslæsning som vi "skylder" fra sidste modul
-
Arbejdskravsanalyse_skabelon.pdf
-
Anaerob træning slides
-
Husk at medbringe teoribogen
-
Læs denne spændende artikel om inaktivitet: Så hurtigt spiser sofaen dine muskler! og Styrketræning giver varig effekt
-
Husker du dette skema fra lektien i februar?
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Salsa og sundhed2
Formålet med salsaforløbet er at opnå en grundlæggende forståelse
af de centrale elementer i salsa. I det første modul vil hovedvægten være på dansens
trin, teknikker og enkelte variationer samt på at få en musikforståelse for dansens rytme
og tælling. I de følgende moduler vil fokus være på at få bygget flere variationer på og få finpudset dansens trin, teknik og udtryk. Der arbejdes løbende med flere forskellige rutiner, hvor de lærte variationer sættes sammen på relevante måder. På baggrund af undervisningen skal du til forløbsprøven kunne vise en rutine sat sammen af dig/jer selv med hjælp fra din lærer.
Faglige mål for forløbet:
- Tekniske færdigheder mht. placering og bevægelse af fødder, ben og hofte i dansen
- Tekniske færdigheder mht. kropsholdning og dansefatninger
- Kunne flere forskellige dansevariationer
- Sætte variationerne sammen til små serier inden for salsa
- Beherske en længere rutine
- Bevægelser i takt til musikken, herunder begynde på det korrekte taktslag i musikken
- Kunne føre en partner/blive ført af en partner
Variationer:
Spot Turn
She Goes, He Goes, She Goes
Cross-Body Lead
Cross Body Lead, Spot Turn
Windows
Cradle (In and Out)
Cross body lead med The Hair Comb
Cross-Body Inside Turn
Sombrero
Supplerende variationer (ikke obligatoriske): Setenta! og The Enchufle
Teori:
Salsa teori fra Grundbog i idræt c.
Faser i et motorisk indlæringsforløb
KRAM faktorerne
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Træningsprojekt_aerob træning
Overordnede faglige mål for træningsprojektet:
I læreplanen står der at eleven skal kunne:
- Dokumentere evnen til at udarbejde, gennemføre og evaluere et hensigtsmæssigt, personligt træningsprogram
- Koble teoretisk viden og kundskaber til sit personlige træningsprogram
- Demonstrere korrekt brug af faglige termer
Formål
At eleverne får et indgående kendskab til træningsplanlægning og træningsfysiologi, herunder især aerob træning. Denne viden skal anvendes I praksis, hvor et løbeprogram skal laves, gennemføres og evalueres. Der er tydelige sammenfald mellem den teoretiske og praktiske undervisning.
I den praktiske undervisning fokuseres på aerob konditionstræning. Den teoretiske del består af træningsfysiologi, med fokus på aerob energiomsætning og træning.
Øvrige faglige mål
Den teoretiske del:
Eleven skal:
- Kunne redegøre for generelle betegnelser og definitioner inden for arbejdsfysiologi i forbindelse med aerob træning.
- Kunne redegøre for og gennemgå kredsløbet, herunder hjertet og blodet, samt kunne redegøre for hvilke parametre, som reguleres ved arbejde.
- Kunne redegøre for hvilke centrale og perifære aerobe parametre, som ændres ved konditionstræning, samt vurdere indflydelsen af de enkelte elementer.
- Kunne forklare den aerobe præstationsevne, og kunne analysere hvilke fysiologiske parametre, som har betydning for denne - herunder bla. kondital, iltoptagelse samt aerob kapacitet og aerob effekt.
- Kunne redegøre for den aerobe energiproduktion i skeletmusklerne
Den praktiske del:
- Eleverne skal kunne udarbejde et detaljeret træningspas, som har til formål at forbedre de aerobe mekanismer.
- Eleverne skal kunne redegøre for både kontinuerlig træning og intervaltræning - herunder kunne give eksempler på konkrete intervaller inkl. tid, intensitet og pauselængde.
- Eleverne skal kunne redegøre for både aerob lavintensitetstræning, aerob moderatintensitetstræning og aerob højintensitetstræning, samt vurdere udbyttet heraf.
- Eleverne skal kunne redegøre for træning med pulszoner
- Eleverne skal have kendskab til opbygningen af et pulsboldspil som har til hensigt at øge kondition.
- Eleverne skal have kendskab til direkte og indirekte test af iltoptagelse og kontital.
Materialer:
Idræt B - idrætsteori
s. 199-208: Iltforsyning, kredsløbets og hjertets opbygning
s. 227-231: Aerob træning
s. 231-238: Fysiologiske effekter af aerob træning
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Løb: Sådan arbejder du med pulstræning og Løb: Find dine pulszoner. Sørg for at du har målt din hvilepuls inden modulet. dette gøres bedst lige når du vågner (ligger ned). Tæl pulsslag i 15 sekunder og gang tallet med 4.
-
Franch, Jesper ; Isaksen, Bo; Jensen, Jakob Gøricke, et al.: IDRÆT B - 3. UDGAVE, Gucca; sider: 192-208, 227-238
-
Du skal have downloadet appen "Polar beat" på din smartphone, samt oprettet en gratis bruger inden modulet. Opret også en gratis profil og udfyld dine profiloplysninger inden modulet
-
Du skal vide hvad bibtesten kan, læs evt. her: Bip-test 2024 • Beregn dit kondital online & gratis skema
-
Basketballkompendium.pdf
-
Sæt dig godt ind i basketballreglerne. Her har du forskellige muligheder:
-
Se disse videoer inden modulet: Tips, Skills, and Drills: Passing og Fundamentals of Dribbling
-
Træningsprojekt aflevering,
-
Personlighedstypologi_slides
-
Øvelser vi arbejder med i modulet:
-
Træningsprojekt aflevering, Træningsprojekt_slide, Diverse dokumenter til træningsprojektet
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Basketball og teampsykologi
Praktik: Basketball
Teori: Idrætspsykologi, roller og motivation.
Formål:
At eleverne får et indgående kendskab til idrætspsykologien, herunder team, roller og motivation. Denne viden skal anvendes i praksis i basketball. Eleverne afprøver hvad det vil sige at arbejde som et hold med de sociale faktorer der er på spil, samt på de tekniske og taktiske elementer I basketball.
Der er tydelige sammenfald mellem den teoretiske og praktiske undervisning samt en stor overførbarhed fra sidste forløb om træningsfysiologi.
Ud fra den teoretiske undervisning, bliver eleverne i stand til at sammensætte spil/øvelser i basketball med udvalgte temaer fra idrætspsykologien og fra aerob og anaerob træning, således at basketball kan benyttes som fysisk træning af udvalgte elementer.
Faglige mål:
Eleven skal:
- beherske grundlæggende tekniske færdigheder
- kunne modtage og omsætte fejlkorrektur
- få en forståelse for spillets grundlæggende taktiske elementer
- videreudvikle kropsbevidsthed
- kende spillets vigtigste regler
Indhold:
Opvarmningsøvelser med bold
Tekniske færdigheder:
Forskellige typer afleveringer (bryst, studs, 1-hånd)
Driblinger (inkl. crossover dribling)
Layup
Stående skud (BEEF)
Standsning i totaktsrytme og jumpstop
Pivotering
Introduktion af spilrelevante taktiske elementer, herunder:
”Triple threat”
Positionering på banen
Cuts (V, L og backdoor)
Scren & roll
Fast break
Box out forsvar (rebound)
Introduktion til zone og personligt forsvar (inkl. "gun position")
Kompetencer:
- sociale kompetencer
- kropslige kompetencer (idrætstekniske færdigheder)
Arbejdsformer:
Klasseundervisning, teknikøvelser 2-2, taktik par- og gruppe.
Evaluering:
Løbende evaluering samt afsluttende forløbsprøve, hvor mange af de tekniske elementer indgår i en færdig konstrueret bane.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Basketballkompendium.pdf
-
Sæt dig godt ind i basketballreglerne. Her har du forskellige muligheder:
-
Se disse videoer inden modulet: Tips, Skills, and Drills: Passing og Fundamentals of Dribbling
-
Franch, Jesper ; Isaksen, Bo; Jensen, Jakob Gøricke, et al.: IDRÆT B - 3. UDGAVE, Gucca; sider: 104-105, 107-110, 192-198
-
Træningsprojekt aflevering,
-
Personlighedstypologi_slides
-
Øvelser vi arbejder med i modulet:
-
Træningsprojekt aflevering, Træningsprojekt_slide, Diverse dokumenter til træningsprojektet
-
Personlighedstypologi slides
-
Vi skubber fordybelseslæsning til torsdag, vi er nødt til at bruge haltiden til basketball.
-
Fundamentals Of Shooting og Tips, Skills, and Drills: Attacking the Basket samt Fundamentals Of The Jab Step
-
Cuts som I skal arbejde med i dette modul
-
Vi mødes omklædte i Frederiksberg hal 2 kl. 10.20. Inden modulet skal du læse dette: Motivation, kap. 9_B for bedre idræt.docx og skrive STIKORD til de vedhæftede opgaver. Vi skubber fordybelseslæsning til senere på året, vi er nødt til at bruge halt
-
Se disse rebound øvelser inden modulet:
-
Team_arbejdsspørgsmål
-
Team_Gyldendals idrætspsykologi s. 97-101.pdf og Gyldendals idrætspsykologi s. 90-95.pdf
-
Fordybelseslæsning i 45 minutter. Husk en god bog!!
-
Træner og hjælpetræner står for ca. 30 minutters træning. I skal træne de faglige mål for forløbet. og inkludere nedenstående øvelse. Send mig lige jeres plan inden modulet :-)
-
Inden modulet skal ALLE kende positionerne i basketball, og kende de forskellige positioners rolle. Genlæs også gerne på reglerne (fra første basketball modul).
-
Træner og hjælpetræner skal have lavet pladser og taktik inden modulet. Efter en kort opvarmning er der turnering. Alle hold møder hinanden.
-
Tips, Skills, and Drills: Triple Threat
-
SKABELON TIL DREJEBOG TIL BRUG FOR EKSAMEN I IDRÆT B.docx
-
Sports Players use self talk
-
Det-rigtige-team-er-mangfoldigt.pdf
-
Afsnit
-
Case
-
Idrætspsykologi_slides
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Hip hop-ind i historien
Formål:
At eleverne får et indgående kendskab til rytme, takt og koreografi med særligt fokus på dansegenren hiphop. Eleverne skal kunne tilegne sig foreviste hiphop koreografier, og selv arbejde med at lave korte hiphop koreografier. Derudover skal de demonstrere forståelse for musiktælling og hvordan denne forståelse kan omdannes til brug ved udarbejdelse af en koreografi..
Ud fra den teoretiske undervisning, bliver eleverne i stand til at redegøre for udviklingen af idræt og sport i Danmark, samt redegøre specifikt for hiphoppens udvikling og karakteristika.
Desuden har vi haft besøg af undervisere fra Gotved instituttet som har afholdt en workshop omkring gymnastikkens udvikling i Danmark, med fokus på Helle Gotved gymnastikken.
Læringsmål i teori:
At eleverne opnår basalt kendskab til hiphoppens historiske oprindelse og udvikling.
At eleverne bliver gjort bekendt med hiphoppens udtryk og stil.
At eleverne kan anvende udvalgte dele af Rudolf Labans BESS-koncept i en karakteristik af hiphop og dansens bevægelsesudtryk, samt anvende udvalgte elementer af BESS til kreativ bearbejdning af koreografisk materiale.
At eleverne får kendskab til formskema og kan følge takten i musikken samt starte på 1-slaget
At eleverne opnår et godt kendskab til figuren om “faser i motorisk læringsforløb”
At eleverne får indsigt i/overblik over den basale idrætshistorie i Danmark
At eleverne opnår kendskab til Den svenske (Ling) gymnastik, den danske (tyske) gymnastik og sport – Udbredelse og betydning.
Idrættens historiske organisering og forbundenes formål.
Opfattelse af sundhedsbegrebet og sundhedstilstanden i samfundet i det 20. århundrede. Udviklingen i idrætsfaciliteter fra begyndelsen af det 20. århundrede og frem.
Faglige mål i praktik:
- At eleverne får en forståelse for- og kan udvise hiphop genrens karakteristika, herunder være groundede, nede i knæ, ikke for rank holdning og med lidt attitude
- At eleverne kan beherske grundlæggende hiphop bevægelser inkl.:
- bounce,
- isolere bevægelser - bevæge enkelte kropsdele kontrolleret som i f.eks. isolationer og body rolls.
- swag walk
- forskellige poses (både stående og siddende, fra frys og fra bevægelse)
- At eleverne kan koordinere både arme og ben i takt til musikken ved indlæring af nye trin og koreografier
- At eleverne kender til og kan udføre forskellige freezes. Isoleret og i kombination med koreografi.
- At eleverne kan sammensætte bevægelser og trin til en koreografi
- At eleverne kan modtage og omsætte feedback
- At eleverne videreudvikler kropsbevidsthed
Kreativitet og koreografidannelse, herunder:
- Koreografisk kreativitet (i forlængelse af Rudolf Labans bevægelseslære)
Sammensætte både nye og kendte bevægelser i en koreografi
- At eleverne kan fremvise den udleverede og indøvede fælles koreografi, med indlevelse og performance, hvor der lægges vægt på udtryk.
- vise indlevelse og koreografihukommelse
Flow og rytme, herunder:
- Kunne bevæge sig i takt til musikken (både hele og halve taktslag, hvor sidstnævnte vil være fx 1-og-2) og holde et flow samt vende tilbage til koreografien efter udfald.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Lanciers
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Bordtennis og idrættens organisering
Formål
Formålet med forløbet er at eleverne kan udføre grundslagene med en korrekt teknik, samt variere grundslagene med fart, skru og placering. Derudover skal eleverne gennem forløbet opnå kendskab til hvordan idrætten er organiseret i Danmark, herunder specifikt på bordtennis’ placering i det danske idrætsbillede.
Faglige mål
Hvad skal eleverne kunne praktisk?
- kende slagene serv, bh- og fh-kontra, bh-prik, fh- og bh-stik, fh-loop og smash, herunder batvinkel, slagfase og træfpunkt.
- beherske de ovennævnte slag med sikkerhed i isolerede øvelser.
- beherske benarbejdet til de forskellige slag
- rimelig beherskelse af skru, fart og placering af boldene i udvalgte slag
- kunne udføre slagsekvenser hvor det er tydeligt at se hensigten med slaget
- kunne udføre de relevante slag afhængig af boldens placering i kamp
- have en taktisk forståelse af boldens og egen placering på/ved bordet i kamp
- være bekendt med de grundlæggende regler i bordtennis (single og double)
Hvad skal eleverne kunne teoretisk?
- kunne redegøre for idrættens organisering i Danmark, herunder den historiske baggrund for de to store idrætsforbund.
- redegøre for bordtennissportens opståen og placering i det danske idrætsbillede.
- analysere udviklingen i medlemstal inden for bordtennis over en årrække, samt for køn og aldersgrupper.
- vurdere årsagerne til de udviklinger der ses i medlemstallet for bordtennis (og andre klassiske foreningsidrætter) over de seneste 30 år.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
3d 2025
-
Top 10 Best Table Tennis Points
-
Faser i et motorisk læringsforløb og progression i øvelserne
-
Vi starter modulet med at Rasmus, Georg, Claudia, Milla optræder med deres hiphop fra før jul.
-
Se disse videoer inden modulet:
-
Elevkompendium til bordtennisforløb.docx
-
Hjælpevideoer til servetræning:
-
Skal man serve skråt i bordtennis? Bliv klædt på til EM
-
Se videoerne som passer til dagens faglige mål inden modulet:
-
Bordtennis og idrættens organisering i Dk_slides
-
Loop på serven og Loop til loop i bordtennis
-
Slagserier
-
Bordtennis og idrættens organisering_slides
-
3d uv eval
-
Jagd et. al. Krop & samfund, 2. udgave.pdf
-
Husk en bog eller SRP materiale til fordybelseslæsning i dette modul
-
Links mv. som vi arbejder med i modulet; DIF og DGI | DIF samt artiklen: Svært for unge at forene idrætskultur med ungdomskultur. Desuden: Idrætsorganisering og deltagelse_slides
-
Bordtennis Danmark | DIF
-
Franch, Jesper ; Isaksen, Bo; Jensen, Jakob Gøricke, et al.: IDRÆT B - 3. UDGAVE, Gucca; sider: 111-118, 137-138
-
Husk at medbringe teoribogen!
-
Forehand Smash
-
Dokument med links til diverse Teknikvideoer
-
Forløbsprøve_bordtennis og Tekniske færdigheder i bordtennis
-
Skabelon til drejebog
-
Forløbsprøve_bordtennis og Tekniske færdigheder i bordtennis samt dokument med links til diverse Teknikvideoer
-
Inden modulet skal du have lavet dit bedste bud på en drejebog til bordtennis.
-
Nyeste rapport over idrætsdeltagelsen i Dk 2024 og Figurer idrætsdeltagelse 2020.docx
-
Vigtige figurer
-
Hvad er Kickboxing? - Kickboxing Academy
-
Se denne: Ekskursion kickboxing. Det er også vigtigt at I lige får kigget på disse videoer og billeder af slag/spark, inden ekskursionen: Øvelse 1: Lige stød og Øvelse 2: Frontspark, sidespark og baglæns spark Billeder af kickboxing.pdf
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Kickboxing
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Inden modulet skal du have lavet dit bedste bud på en drejebog til bordtennis.
-
Nyeste rapport over idrætsdeltagelsen i Dk 2024 og Figurer idrætsdeltagelse 2020.docx
-
Vigtige figurer
-
Hvad er Kickboxing? - Kickboxing Academy
-
Se denne: Ekskursion kickboxing. Det er også vigtigt at I lige får kigget på disse videoer og billeder af slag/spark, inden ekskursionen: Øvelse 1: Lige stød og Øvelse 2: Frontspark, sidespark og baglæns spark Billeder af kickboxing.pdf
-
Vi skal arbejde med disse i modulet:
-
Spændende ekstra materialer:
-
Nu har vi knoklet igår, så idag skal vi have teori. Der er ingen lektier til dagens modul, nyd det :-)
-
Øvelser vi arbejder med i modulet:
-
Kamplege og Slides
-
Øvelse 6: Øksespark, hookspark og baglæns spark
-
Uv evaluering
-
Den danske model_artikel.pdf og Organiseringen af idræt i DK.png
-
Case om sundhed og idrættens organisering.docx
-
Læs op på tidligere lektier om idræts deltagelse og idrættens organisering. Husk teoribogen!
-
Læs denne inden modulet: 5 fede grunde til at dyrke kampsport: Derfor virker det!
-
I dette modul skal I arbejde med følgende kombinationsøvelser:
-
Muskler og kontraktion_slides og Kickboxing_slides
-
Franch, Jesper ; Isaksen, Bo; Jensen, Jakob Gøricke, et al.: IDRÆT B - 3. UDGAVE, Gucca; sider: 161-166
-
Medbring teoribogen (der er faglig læsning i modulet).
-
Faglige mål og forløbsprøven og Fokuspunkter til slag og spark
-
Læs disse dokumenter inden modulet: Forløbsfinale kickboxing B og Fokuspunkter til slag og spark samt Faglige mål og evaluering Kickboxing B. Hav forberedt en længere kamp-lignende sekvens inden modulet.
-
Drejebog_IDRÆT B.docx
-
Inden modulet skal du lave dit bedste bud på en drejebog i kickboxing.
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/6952/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74511984010",
"T": "/lectio/6952/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74511984010",
"H": "/lectio/6952/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74511984010"
}