Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Z - Regionalmøde Aalborg
|
Fag og niveau
|
Spansk A
|
Lærer(e)
|
Mette Windfeldt
|
Hold
|
2022 SP/3 (1g SP/3, 2g SP/3, 3g SP/3)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Begyndersystem Caminando
Vi har arbejdet med Caminando som grundbog med den tilhørende øvebog og er nået til og med Unidad 4b
I forhold til verbernes tider har vi arbejdet med præsens af de regelmæssige verber, diftongerende verber og ser, estar, tener, hacer, saber, salir, ver, decir. Eleverne er også blevet præsenteret for verber, der tager indirekte objekt som gustar, interesar, encantar og aburrir. Derudover har vi arbejdet med nær fremtid og førnutid og med estar + gerundium.
Derudover:
- udtale
- talord
- genitiv
- adjektivers bøjning og placering
- forskellen på ser, estar og hay
- personlige og possessive pronomener
- muy vs mucho
- tidsudtryk
- diverse præpositioner
Eleverne har desuden arbejdet med Duolingo og Quizlet samt Minlæring. Vi har desuden arbejdet med Dreaming Spanish.
Sange: Hvert modul er blevet introduceret med spansk sang + lytteøvelse "La canción del día". Se min præsentation.
(35 %)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
58 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Intro forløb 2g
Vi har i introforløbet 2g arbejdet med følgende:
Grammatik:
- "man" konstruktioner
- perfektum (regelmæssig og uregelmæssig participium)
- bøjning af regelmæssige verber i præsens (vendekort)
- gerundium - udvidet nutid
- llevar + tidudtryk
- størst og bedst (el/la mejor, el/la más grande)
Følgende materialer er anvendt:
- "La pasajera", cortomtetraje mexicano de José Villalobos
- "Jugaste y sufrí", canción de Eslaban Armado
- "Besos en guerra", canción de Morat, Juanes
- "Borracha, canción de María Becerra y Gloria Trevi
- ""cuando nadie ve" canción de Morat
Almene emner:
- la casa
- vacaciones
Vi har brug Quizlet og Duolingo
2 %
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Jóvenes en España (EKSAMEN)
Jóvenes en España (EKSAMEN)
I dette forløb har vi arbejdet med unge og ungdomskulturer i Spanien herunder den tabte generation af unge i Spanien (Los mileuristas) samt fænomenet "El botellón".Vi har arbejdet med interviews og portrætter med unge fra forskellige steder i Spanien. Derudover har vi set og arbejdet med filme "Perdiendo el norte" (2015)
Følgende materialer har dannet omdrejningspunkt for forløbet:
"La buena vida" af Eva Rosenkilde, Gyldendal 2008
Vi har arbejdet med følgende portrætter:
- "Estrella de Sevilla"
- "David de valls"
"Nuevos retratos" af Ole Louman, Gyldendal 2008:
- La generación de los mil euros (uddrag)
Vi har lavet mindmaps over steder og personer og trænet mundtlighed og ordforråd. Vi har lagt vægt på, at tale frit på spansk ud fra stikord og udvalgte gloser.
Video om El Botellón (Las noticias)
https://www.youtube.com/watch?v=PN4AWxSmV4g
Quizlet Botellón: https://quizlet.com/dk/146061893/el-botellon-flash-cards/
"Perdiendo el Norte" (Film, 2025)
Udarbejdelse af personkarakteristik og mundtlig præsentation på spansk (mindmaps)
https://quizlet.com/dk/976056234/perdiendo-el-norte-vocabulario-basico-flash-cards/
"Spaniens tabte generation" DR1 Horisont (2011)
Grammatisk har vi repeteret basal grammatik:
- Possesive pronominer
- Genitiv
- Diftongerende verber/vokal skifte
- Refleksive verber
- Datid (præteritum/Imperfektum)
- Hitverber
- Nær fremtid/ren fremtid (futurum)
- Indefinitte pronominer
- De uregelmæssige verber: ser, estar, hacer, ir, saber, tener, salir
Vi har brugt Quizlet og øvelser fra Spontant spansk.
Vi har derudover trænet almene emner: Viajar, vida diaria, tiempo libre etc.
10%
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Inmigración a España (EKSAMEN)
Med novellen "Moros en la costa" som omdrejningspunkt har vi arbejdet med temaet illegal indvandring. Vi har fokuseret på forskelle og ligheder mellem de to hovedpersoner og deres opvækst. Undervejs arbejder vi meget med emnegloser. Vi har lagt vægt på mundtlig sprogfærdighed og læst kapitler ekstensivt. Vi har arbejdet med nøglegloser.
Derudover har vi set og arbejdet med filmen "Sin nombre" (2009)
https://filmcentralen.dk/grundskolen/undervisning/sin-nombre-0
Materialer:
- "Moros en la costa" (bog + øvebog)
- Chambao -"Papeles mojados" (sang)
- Manu Chao - "Clandestino" (sang)
- "Sin nombre" (spillefilm 2009)
- "Una vida sin papeles" (El País. Noticias 2018)
https://www.youtube.com/watch?v=unrybMZQMkU
- "CRISIS MIGRATORIA en CANARIAS: MÁS de 900 PERSONAS LLEGAN a EL HIERRO" | RTVE Noticias.https://www.youtube.com/watch?v=i3eKgXZy8oM
Grammatik:
- hitverber
- personlige pronominer
- Præteritum/imperfektum
Andre redskaber:
- Quizlet (træning af emnegloser) https://quizlet.com/901960446/moros-en-la-costa-flash-cards/?new
- MinLæring
Sprogfærdighed og træning af almene emner:
- La familia
- Viajar
- La comida
- Tiempo libre
- Amigos y novios
- Billedbeskrivelse
(15%)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
34 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Chile - Machuca (EKSAMEN)
I dette forløb arbejder vi med filmen og drejebogen til "Machuca" af Andrés Wood (2004). Vi har fokus på tiden op til militærkuppet i 1973 i Chile samt udviklingen af venskabet mellem de to 11-årige drenge Machuca og Gonzalo.
Bog: Drejebogen til "Machuca" af Inge Margrete Clausen (2007) Gyldendal.
Film:
- "Machuca" af Andrés Wood (2004)
https://filmcentralen.dk/grundskolen/undervisning/min-ven-machuca?sub=4946#.YKyR041xfX0
Dokumentar:
- "Dommeren og generalen", 2008, Dokumentar DR2 (2011)
- "Billeder fra et diktatur" Dokumentar (2010). Augusto Pinochet og diktaturet. https://www.youtube.com/watch?v=NhOjb_MYueo
Sange:
Victor Jara: "Manifiesto"
Paloma Mami "Síntomas de soltera"
Træning af emnegloser Quizlet:
Centrale gloser: https://quizlet.com/dk/751420365/machuca-gloser-flash-cards/
Online øvelser om Chile:
https://www.profedeele.es/actividad/presentacion-test-cultura-chile/
Grammatik:
Præteritum/imperfektum (datid)
Konjunktiv (i "que" sætninger)
Hitverber
Verbalperifraser
(16 %)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
"Volver" y el universo feminino (EKSAMEN)
I dette forløb arbejder vi med filmen Volver - familien og det feminine univers. Vi har fokuseret på, hvordan kvinderne portrætteres og deres udvikling i filmen.
Vi har arbejdet med udvalgte scener fra drejebogen og har specielt haft fokus på kvindernes og familiens betydning i Almodóvars film.
Derudover kort beskæftiger vi i os med den kulturelle punkbevægelse "La Movida Madrileña", der opstod i forbindelse med Spaniens overgang fra diktatur til demokrati.
Film:
"Volver" af Pedro Almodóvar (2005) https://fjernleje.filmstriben.dk/list/local/1412
Dokumentar:
"Carmen Maura" - De europæiske divaer (5) Interview med C Maura om forholdet til P Almodóvar og "La Movida Madrileña"
"La Movida Madrileña" (Youtube)
https://www.youtube.com/watch?v=uwCKKy601_4
Artikel: https://www.ifema.es/visita-madrid/historia/movida-madrilena-bares-musica-personajes
Grammatik:
Verbalperifaser
Datid (Præteritum/imperfektum)
Træning af Hitverber
Konjunktiv
Andet:
Spontant spansk
Minlæring
Quizlet
Nøglegloser:
https://quizlet.com/901994456/volver-by-almodovar-noglegloser-flash-cards/?new
15%
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Frida Kahlo - su vida y arte
Forløb om den mexicanske maler Frida Kahlo. Forløbet har omhandlet hendes liv, kunst, samtid og forholdet til Diego de Rivera. Eleverne har lavet selvstændige præsentationer og har udvalgt et af hendes billeder som udgangspunkt for mundtlig på spansk.
Grammatik:
Konditionalis
konjunktiv i "que" sætninger
indefinitte pronominer
Materialer:
- "Frida" (2002) Julie Taymor
- "Frida Kahlo: Su vida y sus cuadros" (Youtube)
https://www.youtube.com/watch?v=zI4UPJG8Pls
- "El mundo le dijo adiós a Frida Kahlo hace muchos años, pero sigue recordando su lejado" af Alejandro Mejía Molina, RTVC
https://www.profedeele.es/actividad/frida-kahlo/
2%
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Repetition og mundtlighed
I dette afsluttende forløb repeterer vi eksamensemner, træner mundtlighed (billeder og almene emner) samt repetition af central grammatik.
Materialer:
"Hablamos ante todo"
"Min læring"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/6952/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74511984016",
"T": "/lectio/6952/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74511984016",
"H": "/lectio/6952/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74511984016"
}