Z - Regionalmøde Aalborg
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Z - Regionalmøde Aalborg
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 MU/fk - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Z - Regionalmøde Aalborg
Fag og niveau
Musik A
Lærer(e)
Hanne Hansen
Hold
2022 MU/fk (
1fk MU
,
2fk MU
,
3fk MU
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Teori og Sammenspil I
Titel 2
Teori og Sammenspil II
Titel 3
Boybands
Titel 4
Punk
Titel 5
Teori og Sammenspil III
Titel 6
Filmmusik
Titel 7
Sangskrivning
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Teori og Sammenspil I
Vi arbejder med forskellig grundlæggende musikteori. Node- og rytmelære, akkordlæsning, skalaer, tonearter, funktionsharmonik mm.
Derudover arbejder vi med musikalsk analyse indenfor pop/rock.
Som optakt til koncert med DR Symfoniorkestret "Fantasymphony II" arbejder vi med fokus på symfoniorkestret og dets instrumenter, samt en gennemgang af klassisk musikhistorie.
Vi arbejder med sammenspil i forskellige grupper og alle sammen. Eleverne får derigennem grundlæggende indføring i instrumenternes rolle i sammenspil, via rotation får man prøvet forskellige instrumenter, og man lærer at arbejde sammen om at få et nummer til at fungere, samt hvordan det er at optræde for andre.
Vi synger også, forskellige sange både én- og flerstemmigt.
Indhold
Kernestof:
Protestmusik.docx
Hold 1, 2 og 3.docx
Alle skal have oprettet profil på musikipedia.dk
Øve noder hjemme
Øvelser » Intervaller | Musikipedia
Øv jer hjemme på musikipedia. Og på at kunne læse noderne i G- og F-nøgle.
HUSK at medbringe mappen! Og en spids blyant. ;)
Nodeværdier og pauseværdier.pdf
HUSK den sorte mappe, blyant og lystlæsningsbog
I skal have styr på formlen for en dur-treklang og en mol-treklang. (dur: stor terts + lille terts, mol: lille terts + stor terts)
Husk at aflevere jeres opgave med akkord-omvendinger
Formanalyse opgave.docx
Orkestrets-instrumenter.pdf
Analyse af Elvis.docx
Los Salvajes (Caracoles Marinos) - Malk De Koijn
Los Salvajes tekst
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 33
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Teori og Sammenspil II
Vi arbejder med udvidede akkorder og funktionsharmonik og løsningen af M1-opgaver.
Vi introducerer Primus og arbejder med arrangement af pop/rock; flydekor, trommer og bas.
Derudover analyse af pop/rock som bliver anvendt i årets to forløb: Boybands og Punk.
Vi arbejder med sammenspil og sang.
Indhold
Kernestof:
Vintertid.pdf
Noget om en dejlig nat løsning.pri
Noter følgende akkorder i primus-filen: Hm7, Amaj7, Cm7b5, G7, Fm7, Dm7b5, E7Notation af firklange.pri
Akkorder | Musikipedia
Primus omvendte akkorder firklange.pri
Flydekorsopgaver 1.pri
Flydekor 1 7-3 3-1.docx
Flydekor 7-3 3-1.mp4
Flydekorsopgaver 7-3 3-1.pri
Den tonale kadence.pdf
Se den vedhæftede screencast om 7-3 3-1Flydekor 7-3 3-1.mp4
Afgørende øjeblikke #6 - Copenhagen Phil
Medbring papir fra forleden omkring 7-3 3-1 opgaverne!
Analyseskema Anyway for you.docx
Analyseskema They don't know about us.docx
Analyseskema Please don't go girl.docx
Opgaver i dubbing.pri
Opgaver foregribning.pri
Shine On Brightly.pri
As long as you love me dubbingøvelse.pri
Tekster til Boybandforløb.pdf Læs s. 7-15 i kompendiet "tekster til boybands".
HUSK at medbringe noderne til de tre boybandsange!
I skal til modulet have læst s. 67-75 i boyband-kompendiet. Hvilke fem kategorier af boybandtekster hersker der?Tekster til Boybandforløb.pdf
HUSH med Chris Minh Doky - "Wilder Girl"Chris Minh Doky - Wikipedia, den frie encyklopædi
Chris Minh Doky & Richard Bona. 2011.
7 questions for... CHRIS MINH DOKY
Dance Ballerina Dance | Musikhuset Aarhus
Boybands og fankultur.pdf Læs teksten "Boybands og fankultur". Overvej 1) hvad bliver pigerne tiltrukket af ved idolerne? 2) Hvad forstås ved et "neo-tribalt fællesskab"? 3) Hvorfor er det vigtigt for pigerne at have veninder der deler interessen?
MEGET vigtigt at I kommer!!!
Nøgler | Musikipedia
Sweet Dreams + White Stripes Mashup | Pomplamoose ft. Sarah Dugas
Øv jer lidt hjemme på vores sammenspilsnummer. Sweet Dreams 7 Nation Army.pdf
Medbring "Bastarden"
Let’s Dance, Nielsen! | Danseforestilling |DR Koncerthuset | Køb billet nu
Trommestemmer i Primus 1.mp4
Opgave med trommerstemmer.pri
Opgave trommestemmer i Primus.docx
Trommefills.docx Øvelser i trommefills.pri
I skal til i dag have lavet de fire trommestemmer + fills færdigt. Trommefills.docx Øvelser i trommefills.pri
Nowhere Man Trommer og bas.pri
Opgave 11.2 (gennemgangsbas).pri
Øvelse bas med udsmykning.pri
Bas præsentation PDF.pdf
Sammenspilsgrupper.docx
Anarchy in the World - A Brief History of Punk | GizmoCh
Afsnit
Groove-analyse-begreber.pdf
Analysemodel-Rytmisk-analyse-M1-opgave-D.pdf
God Save the Queen grooveudsnit.docx
I skal til i dag have kigget på hvilket af de 8 punk-numre I kunne tænke jer at arbejde med i jeres SRO
Overblik, problemformulering og materialer
Mød op med en klar ide om hvor i gerne vil hen med jeres SRO-projekt. Husk at tænk tværfagligheden ind.
Vejledningshæfte og Rammebeskrivelse; SRO, 2f/K
Installation af funktionstegn (2).mp4
Funktionstegn - vejledning.pdf
Link til genvejstaster.docx
Depeche Mode - Just Can't Get Enough (Official Video)
Depeche Mode I just can't get enough.pdf
Sweet Dreams 7 Nation Army.pdf
I skal alle sammen have installeret funktionstegnene i jeres wordprogram. I må en tur op til IT-folkene og få det gjort hvis I ikke var der i modulet hvor de hjalp med at installere det.
Lav så meget af afleveringen (funktionsharmonisk analyse) som muligt inden modulet. Vi gennemgår det og I uploader senest kl. 13 i modulet.
Grøn er vårens hæk og gorillaz.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 74
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Boybands
Vi har et forløb om Boybands. Både som koncept og som "musikalsk genre". Vi arbejder med hvad der egentlig definerer et boyband og især hvilke psykologiske og sociologiske begreber fænomenet indebærer.
Vi ser på musikkens indentitetskabende og samfundsmæssige indflydelse, fankultur og ungdomskultur. Derudover ser vi også på fænomenerne subkultur vs. mainstream, pop vs. rock og hvorfor synet på boybands ofte er nedladende.
Igennem forløbet ser vi nærmere på boybands gennem tiden, særligt zoomer vi ind på New Kids on the Block, Backstreet Boys og One Direction. Vi analyserer musikken og musikvideoer og ser også på nutidens arvtagere af boybandtronen; K-pop.
Eleverne anvender deres metoder indenfor analyse af pop-rock til at analysere Boyband-musikken.
Indhold
Kernestof:
Analyseskema Anyway for you.docx
Analyseskema They don't know about us.docx
Analyseskema Please don't go girl.docx
Opgaver i dubbing.pri
Opgaver foregribning.pri
Shine On Brightly.pri
As long as you love me dubbingøvelse.pri
Tekster til Boybandforløb.pdf Læs s. 7-15 i kompendiet "tekster til boybands".
HUSK at medbringe noderne til de tre boybandsange!
I skal til modulet have læst s. 67-75 i boyband-kompendiet. Hvilke fem kategorier af boybandtekster hersker der?Tekster til Boybandforløb.pdf
HUSH med Chris Minh Doky - "Wilder Girl"Chris Minh Doky - Wikipedia, den frie encyklopædi
Chris Minh Doky & Richard Bona. 2011.
7 questions for... CHRIS MINH DOKY
Dance Ballerina Dance | Musikhuset Aarhus
Boybands og fankultur.pdf Læs teksten "Boybands og fankultur". Overvej 1) hvad bliver pigerne tiltrukket af ved idolerne? 2) Hvad forstås ved et "neo-tribalt fællesskab"? 3) Hvorfor er det vigtigt for pigerne at have veninder der deler interessen?
MEGET vigtigt at I kommer!!!
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Punk
Vi arbejder med et tema om Punkmusik. I forbindelse med SRO-en. Vi ser på hvad der definerer punkmusik som genre og hvad den samfundsmæssige og kulturelle baggrund for bølgen er.
Med udgangspunkt i gruppen Sex Pistols ser vi på hvordan musik kan fungere som protest og ungdomsoprør, både i en musikhistorisk og samfundsmæssig kontekst. Derudover som identitetsskabende og fællesskabsetablerende markør. Hvad vil det sige at være med i en subkultur, og hvad sker der, når subkulturen bliver mainstream?
Eleverne arbejder med analyser af Sex Pistols og the Clash, og dette munder ud i deres SRO-projekt.
Indhold
Kernestof:
Anarchy in the World - A Brief History of Punk | GizmoCh
Afsnit
Groove-analyse-begreber.pdf
Analysemodel-Rytmisk-analyse-M1-opgave-D.pdf
God Save the Queen grooveudsnit.docx
I skal til i dag have kigget på hvilket af de 8 punk-numre I kunne tænke jer at arbejde med i jeres SRO
Overblik, problemformulering og materialer
Mød op med en klar ide om hvor i gerne vil hen med jeres SRO-projekt. Husk at tænk tværfagligheden ind.
Vejledningshæfte og Rammebeskrivelse; SRO, 2f/K
Installation af funktionstegn (2).mp4
Funktionstegn - vejledning.pdf
Link til genvejstaster.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Teori og Sammenspil III
Vi arbejder med udvidet teori til brug af bl.a. M1-opgaver, partiturlæsning med transponerede instrumenter, akkordlæsning mm.
Vi arbejder videre med arrangement i Primus
Sammenspil også i eksamensgrupper hvor eleverne arbejder med sangskrivning.
I løbet af gymnasietiden har eleverne flere gange optrådt for større og mindre publikum ved bl.a. Bazardag, Orienteringsaften, Studieretningsdag, musical mm.
Indhold
Kernestof:
Øv noder på linket her:
Medbring mapperne!!
Mike Oldfield ft. Maggie Reilly - Moonlight Shadow (Official Video)
Idas sommervisa.docx
Spørgsmål til Introduction to the Instruments of the Orchestra.pdf
I skal se den lille film der ligger som link i det vedhæftede dokument og svare på de medfølgende spørgsmål
Lyt hjemme til Dvoraks 9. symfoni, 2. sats (Largo) Følg evt. med i noderne så godt i kan i youtube-filmen.Dvorak Symphony No. 9 "The New World Symphony" (Score)
Medbring Bastarden
Lav små korsvar i primus.pri
Oversigt over temaer.docx
Opgaver til Dvoraks 9.docx
Gyminfo_Loppen.docx
What is a Leitmotif — 4 Ways to Tell a Story With Film Music
Indiana Jones Ledemotiver.pri
You can get it if you really want korsvar.pri
Trinanalyse | Musikipedia
Modulation | Musikipedia
Flere B2 opgaver.docx Øveopgaver B2.docx
Opgave 6b (Don't Look).pri
Opgave 7.2 (Ain't No Mountain).pri
Undervisningsevaluering i Musik m. skr (HT) - Opinoma
Opgave 6a (Brick In The Wall).pri
Øveopgaver B2.docx
Lav en melodi (2).pri
Underlige aftenlufte.docx
I skal til modulet have lavet en melodisk analyse af "Underlige Aftenlufte"Underlige aftenlufte.docx Noter til melodisk analyse.pdf
7 questions for... CHRIS MINH DOKY
Chris Minh Doky Band - A New Day.
Chris Minh Doky & Richard Bona. 2011.
HUSH med Chris Minh Doky - "Wilder Girl"
Titel
www.youtube.com
Vivaldi og Gilli.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 77
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Filmmusik
Som forløb om vestlig kunstmusik arbejder vi med filmmusik.
Vi arbejder med filmmusikkens historie, dens virkemidler og betydning, centrale begreber og hvordan man analyserer filmmusik., herunder orkestrering, spilleteknik, partiturlæsning, dynamik, form, temaer (ledemotiver), mm.
Vi anvender hovedsageligt musikipedia-afsnittet om filmmusik.
Vi analyser uddrag og temaer fra "Indiana Jones" og "Gladiator".
Indhold
Kernestof:
What is a Leitmotif — 4 Ways to Tell a Story With Film Music
Indiana Jones Ledemotiver.pri
You can get it if you really want korsvar.pri
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Sangskrivning
Et forløb hvor eleverne i grupper skal skrive deres egen sang.
Vi starter med at arbejde med forskellige tilgange til hvordan man kan skrive en sang; hvor og hvordan starter man (hønen eller ægget?)
Eleverne arbejder selvstændigt og med lidt vejledning i grupper omkring sangskrivning.
Undervejs får vi besøg af sangskriveren Linette Damsted, der holder foredrag/workshop om sangskrivning, og Chris Minh Doky, som også vejleder og inspirerer i processen.
Til slut indspilles de færdige numre og vi spiller dem for hinanden.
Indhold
Kernestof:
Lav en melodi (2).pri
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/6952/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74511984017", "T": "/lectio/6952/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74511984017", "H": "/lectio/6952/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74511984017" }