Holdet 2022 MU/fk - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Z - Regionalmøde Aalborg
Fag og niveau Musik A
Lærer(e) Hanne Hansen
Hold 2022 MU/fk (1fk MU, 2fk MU, 3fk MU)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Teori og Sammenspil I
Titel 2 Teori og Sammenspil II
Titel 3 Boybands
Titel 4 Punk
Titel 5 Teori og Sammenspil III
Titel 6 Filmmusik
Titel 7 Sangskrivning

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Teori og Sammenspil I

Vi arbejder med forskellig grundlæggende musikteori. Node- og rytmelære, akkordlæsning, skalaer, tonearter, funktionsharmonik mm.

Derudover arbejder vi med musikalsk analyse indenfor pop/rock.

Som optakt til koncert med DR Symfoniorkestret "Fantasymphony II" arbejder vi med fokus på symfoniorkestret og dets instrumenter, samt en gennemgang af klassisk musikhistorie.

Vi arbejder med sammenspil i forskellige grupper og alle sammen. Eleverne får derigennem grundlæggende indføring i instrumenternes rolle i sammenspil, via rotation får man prøvet forskellige instrumenter, og man lærer at arbejde sammen om at få et nummer til at fungere, samt hvordan det er at optræde for andre.

Vi synger også, forskellige sange både én- og flerstemmigt.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 33 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Teori og Sammenspil II

Vi arbejder med udvidede akkorder og funktionsharmonik og løsningen af M1-opgaver.

Vi introducerer Primus og arbejder med arrangement af pop/rock; flydekor, trommer og bas.

Derudover analyse af pop/rock som bliver anvendt i årets to forløb: Boybands og Punk.

Vi arbejder med sammenspil og sang.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 74 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Boybands

Vi har et forløb om Boybands. Både som koncept og som "musikalsk genre". Vi arbejder med hvad der egentlig definerer et boyband og især hvilke psykologiske og sociologiske begreber fænomenet indebærer.
Vi ser på musikkens indentitetskabende og samfundsmæssige indflydelse, fankultur og ungdomskultur. Derudover ser vi også på fænomenerne subkultur vs. mainstream, pop vs. rock og hvorfor synet på boybands ofte er nedladende.

Igennem forløbet ser vi nærmere på boybands gennem tiden, særligt zoomer vi ind på New Kids on the Block, Backstreet Boys og One Direction. Vi analyserer musikken og musikvideoer og ser også på nutidens arvtagere af boybandtronen; K-pop.

Eleverne anvender deres metoder indenfor analyse af pop-rock til at analysere Boyband-musikken.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Punk

Vi arbejder med et tema om Punkmusik. I forbindelse med SRO-en. Vi ser på hvad der definerer punkmusik som genre og hvad den samfundsmæssige og kulturelle baggrund for bølgen er.
Med udgangspunkt i gruppen Sex Pistols ser vi på hvordan musik kan fungere som protest og ungdomsoprør, både i en musikhistorisk og samfundsmæssig kontekst. Derudover som identitetsskabende og fællesskabsetablerende markør. Hvad vil det sige at være med i en subkultur, og hvad sker der, når subkulturen bliver mainstream?

Eleverne arbejder med analyser af Sex Pistols og the Clash, og dette munder ud i deres SRO-projekt.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Teori og Sammenspil III

Vi arbejder med udvidet teori til brug af bl.a. M1-opgaver, partiturlæsning med transponerede instrumenter, akkordlæsning mm.

Vi arbejder videre med arrangement i Primus

Sammenspil også i eksamensgrupper hvor eleverne arbejder med sangskrivning.

I løbet af gymnasietiden har eleverne flere gange optrådt for større og mindre publikum ved bl.a. Bazardag, Orienteringsaften, Studieretningsdag, musical mm.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 77 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Filmmusik

Som forløb om vestlig kunstmusik arbejder vi med filmmusik.

Vi arbejder med filmmusikkens historie, dens virkemidler og betydning, centrale begreber og hvordan man analyserer filmmusik., herunder orkestrering, spilleteknik, partiturlæsning, dynamik, form, temaer (ledemotiver), mm.

Vi anvender hovedsageligt musikipedia-afsnittet om filmmusik.

Vi analyser uddrag og temaer fra "Indiana Jones" og "Gladiator".
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Sangskrivning

Et forløb hvor eleverne i grupper skal skrive deres egen sang.

Vi starter med at arbejde med forskellige tilgange til hvordan man kan skrive en sang; hvor og hvordan starter man (hønen eller ægget?)

Eleverne arbejder selvstændigt og med lidt vejledning i grupper omkring sangskrivning.
Undervejs får vi besøg af sangskriveren Linette Damsted, der holder foredrag/workshop om sangskrivning, og Chris Minh Doky, som også vejleder og inspirerer i processen.
Til slut indspilles de færdige numre og vi spiller dem for hinanden.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer