Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Z - Regionalmøde Aalborg
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Mette Nielsen
|
Hold
|
2022 id/fk1 (1fk id/1, 2fk id/1, 3fk id/1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Jive - eksamensforløb
Faglige mål:
Kunne udføre jive-grundtrin, samt beherske følgende variationer:
New Yorker
Mølle (lille og stor)
Dame spin
Damen under
Damen under med spark
Forbi hinanden med spark
3 sparks variation
Lære “Falko-sekvensen”
Eleven skal desuden kunne:
Demonstrere viden om musiktælling (formskema, taktarter 4/4 og 3/4, BPM)
Demonstrere viden om de forskellige faser i et motorisk læringsforløb.
Følge musikken (Musikforståelse). Gøre et kæmpe nummer ud af at eleverne får rytmeforståelse og virkelig kan følge takten.
Variationerne skal kunne udføres i musikkens tempo op til 140 BPM (Alpha Beat - 10.000 nights of thunder).
Danse grundtrin og variationer både som herre og dame, og have kendskab til “at føre” og “blive ført”.
Udvise energi gennem dansens udtryk og bevægelseskvalitet (smil og holdning)
Kende forskellige dansefatninger (to håndsfatning og alm dansefatning) og demonstrere viden om hvordan man danser sammen og arbejder med udtryk.
Udarbejdelse af egen koreografi (sæt variationer sammen, synkron/asynkron, variere opstilling, kanon, partnerskift, eller opfind nye)
Fremvisning af egen koreografi.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Floorball
Forløbets fokusområder
- Aflevering til makker med trækskud 5-10 meter væk. Fokus på bold ved jorden
- Modtagning af aflevering fra 5-10 meters afstand. Fokus på at kunne tage farten af bolden.
- Hockeydribling (drible med forside/bagside af stav) stående og i relativt højt tempo
- Floorballderibling stående langsomt tempo
- Drible med bolden zigzag gennem kegler uden at miste kontrol med bolden. Fokus på bolden tæt ved bladet på staven
- Løbe med afleveringer til makker/bande op gennem banen og afslutte med skud på mål
- Indgå i samspil med medspiller, mens modstander presser
- Udføre et trækskud hvor bolden løftes fra jorden
- Afslutte mod mål både med og uden moderat pres fra modstander
- Kunne følge løbemønstre i taktiske øvelser
- Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden og spiller den videre
- Basal viden om mandsopdækning og zoneforsvar.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Grundtræning
Teori: Basal teori omkring aerob og anaerob energiomsætning, hjerte og kredsløbs funktion, musklers opbygning og funktion (kontraktion, agonister og antagonister, motorisk enhed og fibertyper)
Introduktion til forskellige former for grundtræning:
Konditionstest med steptest
10-20-30 intervalløb
Kontinuert løb
Crossfit max (cirkeltræningsstyrkeøvelser med egen kropsvægt)
Måling og vurdering af puls under arbejde med brug af Polar beat
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Touch rugby
Formål
Formålet er en grundlæggende indføring i teknik og taktik i touch rugby. Der arbejdes med forskellige tekniske færdigheder såsom kaste/gribe samt at løbe i fri position og at finte. Derudover arbejdes der med også med det taktiske element i touch rugby og ikke mindst holdsamarbejdet. Der lægges vægt på meget tid til selve spillet da det er den bedste måde at lære de mange regler på. Forløbet afsluttes med en turnering sammen med alle 2g idrætshold.
Faglige mål
Efter forløbet skal eleverne kunne
Kaste en rugbybold, så den roterer rigtigt i luften.
Gribe en rugbybold stående/i bevægelse – både lave og høje bolde.
Udføre forskellige løberuter med retningsskift (cuts) og med god acceleration.
Have en vis forståelse for reglerne i spillet samt de mest brugte udtryk.
Have en teoretisk og praktisk taktisk forståelse for principperne i angreb og forsvarsstrategi, spilbarhed, kommunikation og bredde/dybde . (Se Boldspil på tværs)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Badminton - eksamensforløb
Formål
Formålet med forløbet er at lære grundlæggende badmintonteknik og taktik og samt få en forståelse for de arbejdskrav, der stilles til en badmintonudøver.
Indhold
Hovedfokus i forløbet er en grundlæggende indføring i teknikken i de forskellige slag. Først læres de basale greb og svingsløjfer, derefter bygges benarbejdet og de forskellige slag på. Der arbejdes med slagserier, kamplignende spil på en halv bane og double.
Faglige mål
Efter forløbet skal eleverne kunne
- Kende til korrekt forhåndsgreb og baghåndsgreb og forsøge at bruge dette i spilsituationer
- Kende slagene serv, clear, drop, netdrop, lob & smash
- Være bekendt med de grundlæggende regler i badminton
- Beherskelse af benarbejde til henholdsvis kort forhånds- og kort baghåndshjørne
- Rimelig beherskelse af netdrop og lob fra både forhånd og baghånd
- Rimelig beherskelse af clear, drop, lang forhåndsserv og kort baghåndserv.
- Kunne udføre slagsekvenser, hvor det er tydeligt at se hensigten med slaget
- Have en taktisk forståelse af både boldens og egen placering på banen
- Kunne redegøre for arbejdskrav til en badmintonspiller
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Opvarmning
Musiktælling, takter, taktslag, find et-slaget.
Forståelse af opvarmningens fysiologiske effekter og test af disse.
Grundlæggende viden omkring opbygning af et opvarmningsprogram
Udformning af eget opvamningsprogram med fokus på musikvalg, arbejde i takt til musik, intensitet og øvelser for hele kroppen, overvejelser omkring brug af rummet/opstilling og indeholdende gentagne koreografere sekvenser i dele af opvarmningsprogrammet.
Teori omkring labans bevægelseslære forsøges inddraget i opvarmningprogrammets opbygning, tempo(skift) og øvelsesvalg.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Akroyoga - eksamensforløb
Mål:
- at få tillid til egne evner og lære hvordan man opbygger tillid hos andre, så de føler sig trygge.
- Arbejde med kommunikation og med at finde balance med hinanden
- Arbejde med de tre roller - en base der ligger ned, en flyver oven på, og en spotter til sikkerhed.
- At kende til forskellige måder at spotte på og regler for spotting
- At kende til forøvelser til forskellige akroyogastillinger
- At have prøvet og til dels mestre at være, base, flyver og spotter i følgende:
Body surf, bird, high flying vhale, chair, thight stand,
candle stick og evt. folded leaf og star.
- At kunne komme fra en flyverstilling til en anden, bl.a. vha. pop
- At kunne lave en hovedstand, evt. med hjælper til at holde balancen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Fodbold og træningsprojekt - eksamensforløb
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Indersideafleveringer til makker 3-10 meter væk
- Tæmme bolden efter modtagning af indersideaflevering fra makker 3-10 meter væk
- Returnere bold i luften til makkers hænder, når denne kaster til dig fra 1-2 meters afstand på flg. 3 måder: med inderside, med vristspark og efter tæmning med lår.
- Løbe med bolden, mens du har kontrol over den tæt ved dine fødder
- Indgå i sammenspil med medspillere, mens en modspiller presser (fx 4:1)
- Taktisk gøre dig spilbar, når en medspiller har brug for at aflevere bolden
- Afslutte mod mål både med og uden moderat pres fra modstander
- Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden, og spiller den videre
- Have kendskab til træningsøvelser med fokus på puls med og uden bold
Træningsprojekt teori: Kunne opstille og udføre et træningsforløb med fokus på at øge konditallet. Kunne vurdere fordele og ulemper ved forskellige konditionsøvelser, herunder puls under udførelsen, varighed for træningen, længde og intensitet af intervaller, forholdet mellem træning og restitution .
Kunne besvare spørgsmålene:
- Hvad er et kondital og hvorfor er det vigtigt for præstationsevnen i løb?
- Hvorfor ændrer konditionstræning din hvilepuls, så den falder? (Hint: minutvolumen)
- Hvad er forskellen på kredsløbskondition og stofskiftekondition?
- Hvordan skal der trænes, hvis fokus er henholdsvis kredsløbskondition og stofskiftekondition?
- Hvilke forandringer medfører konditionstræning i kroppen?
- Hvordan kan kondition testes?
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Hip hop - Eksamensforløb
Hip Hop - Hvad har vi arbejdet med:
Intro med folkedans.
LABAN’s principper
Poseringer
Discokoreografi til Stayin Alive, og efterfølgende egne Hip hop koreografier til en Hip Hop-variant af Stayin Alive
Soulja boy, ‘Crank That’
Hip hop koreografi til #thatPOWER
Anden fælles koreografi
Egne koreografier, gerne med brug af elementer fra basistrin inspireret fra QR-koder.
Attitude
Intro og outro
Hvad skal du kunne:
Kunne bevæge dig i takt til musikken og holde et flow.
Koordination af både arme og ben i takt til musikken ved indlæring af nye serier og eget materiale.
Isolerede bevægelser - bevæge enkelte kropsdele kontrolleret, f.eks body rolls
Inddrage grundbevægelser naturligt i hiphop koreografier så det passer til hiphops udtryk.
Sammensætte øvede/kendte bevægelser på en ny måde i en koreografi, hvor hiphops kontrastfyldte dynamik udtrykkes.
En vis grad af freestyle/improvisation
Arbejde med udvalgte dele af Rudolf Labans bevægelsessystem ift hip hop koreografier (BESS konceptet).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Volley - eksamensforløb
Intro til basisslag med volleykast
Fingerslag
Baggerslag
Serv: Underhånd eller overhånd efter eget valg.
Ovenstående forventes mestret under øvelser og i kampsituationer.
Smash og tilløb til smash
Blokade og evt. bevægelse til 2 personers blokade.
Bevægelserne forventes mestret uden bold og til dels med bold under øvelser, men ikke i kamp.
Viden om betydningen af samspil med 3 berøringer: Modtagning og spil til hæver, fingerslag til spillere i forreste række, afslutning over nettet.
Grundlæggende viden om regler i volleyball
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/6952/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74511984024",
"T": "/lectio/6952/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74511984024",
"H": "/lectio/6952/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74511984024"
}