Holdet 2022 id/fk3 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Z - Regionalmøde Aalborg
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Berit Brændsgård Glenstrup, Kitti Budtz
Hold 2022 id/fk3 (1fk id/3, 2fk id/3, 3fk id/3)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Jive
Titel 2 Bordtennis
Titel 3 Volleyball
Titel 4 Touch rugby
Titel 5 Rytmisk opvarmning
Titel 6 Pickleball
Titel 7 Håndbold
Titel 8 Badminton
Titel 9 basketball 3 mod 3
Titel 10 Træningsprojekt
Titel 11 Moderne dans og performance

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Jive

Forløbsbeskrivelse:

I forløbet bliver der arbejdet med ta introducere eleverne for dans, koreografi og rytme. Hertil tilføjes et teoretisk element af motorisk indlæring samt musikteori i form af formskema.

Faglige mål:
Kunne udføre jive-grundtrin, samt beherske følgende variationer:
New Yorker
Mølle
Dame spin
Damen under arm
Damen under arm med spark
Pass n' kick
3 sparks variation
Woman in the mirror (hvis de er gode nok)

Sætte det hele sammen i “Falko-sekvensen”

Eleven skal desuden kunne:

Demonstrere viden om musiktælling (formskema, taktarter 4/4 og 3/4, BPM)

Demonstrere viden om de forskellige faser i et motorisk læringsforløb.

Udvise energi gennem dansens udtryk og bevægelseskvalitet (smil og holdning)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Bordtennis

Forløbsbeskrivelse:

I forløbet bliver der arbejdet på, at udfordre elevernes forforståelse for bordtennis og udvikle dem fra at kunne få bolden over nettet til at blive teknisk dygtige, taktisk velovervejede og  overordnet velfunderede bordtennisspillere

Faglige mål:

At eleverne har lært de basale tekniske færdigheder i bordtennis; grundslag med både for og baghånd (se nedenstående liste), skru, serv og modtagning.

Eleverne har desuden lært reglerne til single og double-spil, samt de basale taktiske færdigheder hvert spil kræver.

Kontra
Prik
Stik
Serv
Skru (over- og underskru)
Smash
Batvinkler - åben, neutral, lukket

Regler single
Regler double
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Volleyball

Forløbsbeskrivelse:

I forløbet bliver der arbejdet på, at udfordre elevernes forforståelse for volleyball og udvikle dem fra at kunne få bolden over nettet til at blive teknisk dygtige, taktisk velovervejede og  overordnet velfunderede volleyballspillere

Faglige mål:
- Fingerslag med en højde og præcision, der gør det muligt efterfølgende at lave et angreb
- Baggerslag med en præcision og en højde, der gør det muligt for hæveren at spille bolden
- Smash hvor der sættes af på to ben, og bolden slås over nettet med en hånd

- Underhåndsserv og/eller overhåndsserv, der rammer modstanderens bane
- Forståelse for regler og rotationssytem

- Evne til at placere sig rigtigt på banen i forhold til bold og medspillere
- Evne til at spille bolden det taktisk mest fornuftige sted hen
Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Touch rugby

Forløbsbeskrivelse
I forløbet bliver der arbejdet med progression fra delelementer til det færdige spil. Der vil undervejs blive arbejdet med elevernes tekniske, taktiske og fysiske formåen, inden for de givne rammer af Falkos Touch Rugby

Faglige mål:
At eleverne bliver i stand til:
• At udføre en teknisk korrekt aflevering
• At modtage afleveringer (i teknisk forstand).
• At eleven gør sig spilbar ved brug af forskellige teknikker (formationer)
• At eleverne lever op til de fysiske krav i det færdige spil.
• At eleverne opnår spilforståelse og kan bruge delelementer fra undervisningen i skabelonøvelser og i det færdige spil.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Rytmisk opvarmning

Formål
Formålet med forløbet i rytmisk opvarmning er, at eleverne bliver i stand til at planlægge og udføre et opvarmningsprogram til musik, som varmer kroppen op og gør udøveren klar til at dyrke idræt bagefter. Eleverne får en teoretisk og praktisk indsigt i, hvad et opvarmningsprogram til musik indeholder, hvordan det bygges op, og hvordan man bruger musikken aktivt. Vi arbejder også med at opstille tests der kan underbygge opvarmningens gavnlige effekter for præstationen. Musikkens udtryk, musiktælling og opdeling af musikken i formled er også del af formålet.


Faglige mål
Høre musikkens tælling og starte bevægelsen på 1. taktslag i musikken.
Holde rytmen og udføre bevægelser i takt til musikken.
Sammensætte øvelser til et opvarmningsprogram til musik på ca. 15-18 min.
Finde egnet musik til de fundne øvelser.
Udføre eget opvarmningsprogram og instruere en gruppe/et hold i det.
Argumentere for opbygningen af programmet, øvelserne og musikvalget.
Demonstrere forståelse for progression i intensitet og øvelsesvalg.
Koordinere bevægelser og udføre opvarmningsøvelser teknisk korrekt.
Reflektere og kommentere på andre gruppers opvarmningsprogrammer.
Vise teoretisk forståelse for, hvorfor man varmer op.
Opstille tests der underbygger opvarmningens gavnlige effekter for præstationen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Pickleball

Faglige mål for forløbet: Introduktion til Pickleball med dets særlige regler og
karakteristika i forhold til andre ketsjerspil. Samtidig at opnå tekniske og
taktiske delmål.

Tekniske delmål: I rimelig grad og med korrekt greb og batføring at kunne
beherske diverse slag som serv, returnering, drop, flugtning, dink og lob
Særlig fokus på vægtoverførsel, gennemsving og benstilling.

Taktiske delmål: I rimelig grad at kunne placere sig hensigtsmæssigt på
banen og i forhold til bolden. At opnå rimelig sikkerhed i at søge mod nettet,
så snart chancen byder sig. I rimelig grad at beherske simple slagserier.

Teoretiske delmål: At kunne redegøre for og diskutere Pickeballs formelle organisering, plads og berettigelse i den overordnede danske idrætsorganisering.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Håndbold

Forløbsbeskrivelse:

I forløbet bliver der arbejdet på, at udfordre elevernes forforståelse for håndbold og udvikle dem fra at kunne få bolden i nettet til at blive teknisk dygtige, taktisk velovervejede og  overordnet velfunderede håndboldspillere

Faglige mål:
- Kaste- og gribeteknik
- Alternative afleveringsformer: Skudpresaflevering, hopskudsaflevering
- Skudtyper: Stående skud og hopskud
- Trefodsfinte
- Forståelse for angrebs- og forsvarstaktik
- Krydskombinationer: Center- og backkryds
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Badminton

Holdet har arbejdet med forskellige taktiske og tekniske elementer indenfor badminton:

Tekniske slag: Forhånd- og baghåndsserv, netdrop, clear, drop og smash. Baghåndslag.

Herudover har der i undervisningen været fokus på badminton specifikke bevægelser på banen, herunder fodarbejdet fra grundposition/forspændingshop til de forskellige slag.

Ydermere har eleverne kendskab til de mest basale taktiske elementer i double og single, til regler samt til måden, hvorpå der tælles point på.

Teoretisk har holdet fået et kort indblik i idrættens organisering samt diskuteret, hvilken betydning Viktor Axelsens flytning til Dubai kan have for dansk idræt
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 basketball 3 mod 3

Sideløbende med dette basketballforløb, går eleverne i gang med deres træningsprojekter. Derfor vil betoningen i forløbet være på udvikling af fysiologisk kapacitet og udholdenhed i form af styrketræning og konditionstræning.
Der vil være korte teoretiske input til træning, restitution og testning i løbet af forløbet.

Faglige mål for forløbet:
Teknisk:
Beherskelse af skudafviklingen med specielt fokus på håndleddets betydning, samt beherskelse af korrekt teknik ved lay-up, afleveringer og triple-threat(den 3.dobbelte trussel).
Beherskelse af jumpstop og pivotering samt kendskab til 1-2 standsning.
Rimelig beherskelse af teknisk korrekt personligt forsvar, samt hvornår der laves fejl (cylinder-princippet).
beherskelse af følgende afleveringer: 2-håndsbryst aflevering, 1-hånds brystaflevering og studs.
Beherskelse af almindelige driblinger og crossover.
Taktisk forståelse: Spilbarhed, spacing, v-cut, give-and-go og backdoorcut samt anvendelse af korrekt teknik i spilnære situationer, feks. sliding teknik og personligt forsvar.

Materiale:
"fysisk træning" s. 4-5: fra https://www.dif.dk/media/df0fpxgw/fysisk-tr%C3%A6ning-h%C3%A6fte.pdf
"Kompetencer i grundspil, lekt. 1" fra: https://gym-idraet.dk/app/uploads/2024/09/Lek.-1.-Kompetencer-i-grundspil.-Positioner-og-zoner.pdf
"Forsvar teori" fra: Friedrich, Hauge og Nedergaard: "Basketball ABC", s.81-83, systime, 2002.
Videoer: backdoor, give and go, v-cut
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Træningsprojekt

Formål/forløbsbeskrivelse
-At forbedre/reflektere over kondition, muskelstyrke, eksplosivitet, bevægelighed m.m. (selvvalgt efter egen idræt)   
-At opnå viden om forskellige træningsformer og træningsplanlægning
-At blive bevidst om, hvilke aerobe eller anaerobe træningsformer der benyttes i egen træning og hvilken virkning denne træning har.

Over en periode på 8 uger skal du planlægge, gennemføre og evaluere et træningsprogram ud fra en selvvalgt træningsform. Du må selv bestemme, hvorvidt de 8 uger er en del af et opstarts, nedtrapnings-, eller vedligeholdelsesprogram. Det vigtige er dog, at du SKAL have mulighed for at teste dig selv ved starten af de 8 uger og til slut. Altså der skal gennemføres en start og en slut test.
Forløbet ender ud i, at der udarbejdes enten en skriftlig rapport eller en screencast som beskriver relevant teori, testmetode, fejlkilder, træningsprogram med beskrivelse af intensitet og belastning samt restitution, analyse af resultater og konklusion.

Materiale
Styrketræningskompendium
https://drive.google.com/file/d/1mhRS6sH9Gy-1JKgqdYY0082htY3SyrmW/view?usp=drive_link
konditionstræningskompendium
https://docs.google.com/document/d/1la2xusrRVVGCkfi41rG5Ov3zTf95jN5k/edit?usp=drive_link&ouid=110481723695869812272&rtpof=true&sd=true


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Moderne dans og performance

Formål og forløbsbeskrivelse
I forløbet er det målet, at eleverne får erfaringer med at arbejde med bevægelse til musik både individuelt og i en gruppe. Konkret skal eleverne optræne færdigheder inden for genrerne; moderne dans og Kontakt Improvisation bevægelse, som kobles til teorien om Labans bevægelseslære; BESS-konceptet.

Løbende i undervisningen bliver eleverne introduceret for mindre gruppeopgaver hvor de skal arbejde med tekniske elementer fra dansegenrerne og anvende BESS-konceptet på egne kreative bevægelser og
dansesekvenser.

Undervisningen er tilrettelagt således, at eleverne både arbejder individuelt, parvis, som samlet hold, men allermest i grupper af 4-5 personer. Fokus ligger på at opnå bevægelseskvalitet og skabe materiale til den fælles afsluttende performance, der kan anvendes som del af en drejebog til eksamen.

2 af modulerne afholdes på Dansekapellet i Nordvest som ekskursion, hvor eleverne undervises af en professionel danselærer.

Eleverne introduceres til den humanistiske metode oplevelsesbeskrivelser, som bruges til at give et sanseligt sprog til deres oplevelser.

Faglige mål
Eleverne vurderes på:
-Deres evne til at anvende rytme, udtryk, energi og forskellige bevægelseskvaliteter til forskelligartet musik
- deres evne til at bruge rummet, arbejde i niveauer, arbejde med tempo, arbejde med relationer og, hvordan du formår at veksle mellem forskellige bevægelseskvaliteter.
-Deres evne til at arbejde med energi, vægt og flow i frie og koreograferede bevægelser
-deres evne til at arbejde med bevægelse skabt via. kreativ dans og improvisation alene, parvis og grupper.
- Deres evne til at arbejde med kontakt improvisationsteknikkerne: Point of contact, Counterbalance, Contrabalance, Shaping, Lifting, Flying, Bodyimpulse, Air impulse
-Deres evne til i praksis og teori at anvende LABANS BESS-koncept i til at skabe, evaluere og vurdere bevægelser; herunder også en sammenhængende dansekoreografi.
-deres  kreative proces; herunder at tage aktivt del i gruppearbejde frem mod det færdige produkt.

Materiale:
Moderne dans kompendium. Alt er pensum undtagen rubrics.
https://gym-idraet.dk/app/uploads/2022/11/Kompendium_Moderne-dans-KI-og-Labans-BESS-koncept.pdf
KI-teknikker
https://gym-idraet.dk/app/uploads/2022/11/Oversigt-over-KI-teknikker..pdf
Dokument om oplevelsesbeskrivelser
https://docs.google.com/document/d/1ApXvPUW44wEOu82cE2lFwccdN5SU_jS9/edit?usp=drive_link&ouid=110481723695869812272&rtpof=true&sd=true

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer