Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Z - Regionalmøde Aalborg
|
Fag og niveau
|
Idræt B
|
Lærer(e)
|
Lotte Hansen
|
Hold
|
2022 Id/a (1a Id, 2a Id, 3a Id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Bordtennis
Formål
Formålet med forløbet er at eleverne kan udføre grundslagene med en korrekt teknik, samt variere grundslagene med fart, skru og placering
Faglige mål
Hvad skal eleverne kunne praktisk?
- kende slagene serv, bh- og fh-kontra, bh-prik, fh- og bh-stik, fh-loop og smash, herunder batvinkel, slagfase og træfpunkt.
- beherske de ovennævnte slag med sikkerhed i isolerede øvelser.
- beherske benarbejdet til de forskellige slag
- rimelig beherskelse af skru, fart og placering af boldene i udvalgte slag
- kunne udføre slagsekvenser hvor det er tydeligt at se hensigten med slaget
- kunne udføre de relevante slag afhængig af boldens placering i kamp
- have en taktisk forståelse af boldens og egen placering på/ved bordet i kamp
- være bekendt med de grundlæggende regler i bordtennis.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Volleyball og fysisk præstation
Faglige mål
Efter forløbet forventes det at eleverne
- kan udføre fingerslag med en højde og præcision, der gør det muligt efterfølgende at lave et angreb.
- kan udføre baggerslag med en præcision og en højde, der gør det muligt for hæveren at spille bolden.
- kan udføre et smash hvor der sættes af på to ben, og bolden slås over nettet med en hånd.
- kan udføre underhåndsserv og/eller overhåndsserv, der rammer modstanderens bane.
- har forståelse for regler og rotationssystem (vi har primært arbejdet med 3 mod 3).
- har evnen til at placere sig rigtigt på banen i forhold til bold og medspillere.
- har evnen til at spille bolden de taktisk mest fornuftige sted hen.
Sideløbende med volleyball, har eleverne arbejdet med TF1 forløb omhandlende fysisk præstation for udvalgte sportsgrene. I den forbindelse er der givet overfladisk kendskab til hhv. styrketræning, aerob præstationsevne samt anaerob præstationsevne - elementer der er blevet repeteret og gået mere i dybden med i senere forløb.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Jive
Faglige mål
Efter forløbet skal eleverne kunne:
Udføre grundtrin i jive, samt beherske følgende variationer:
New Yorker, New Yorker med drejning, Møllen, Dame spin, Damen under, Damen under med spark, Pass and kick,
Samt eventuelt 3-sparks variation (sættes på i 3.g).
Kombinere de forskellige variationer i mindre serier.
Kombinere alle variationer i en “Falko-sekvens”.
- demonstrere viden om musiktælling (formskema, taktarter 4/4 og 3/4, BPM)
- demonstrere viden om de forskellige faser i et motorisk læringsforløb.
- følge takten i musikken (musikforståelse) - variationerne skal kunne udføres i musikkens tempo (et realistisk mål er 140 BPM).
- Rolleskift: Danse grundtrin og variationer både som herre og dame, og have kendskab til “at føre” og “blive ført”.
- udvise kendskab til dansens karakteristika gennem udtryk og bevægelseskvalitet (fx. smil, holdning, bounce)
- kende forskellige dansefatninger (to håndsfatning og alm dansefatning) og demonstrere viden om hvordan man danser sammen og arbejder med udtryk.
- udarbejde egen koreografi (sæt variationer sammen, variere opstilling, kanon, partnerskift, eller opfind nye)
- fremvisning af egen koreografi for et publikum
Filmning af egen koreografi inkl. rollebyt i en forløbsprøve
Introduktion til drejebog
FORMÅL
Formålet med JIVE forløbet er at opnå en grundlæggende forståelse af de centrale elementer af dansen. I det første modul vil hovedvægten være på dansens trin, teknikker og enkelte variationer samt på at få en musikforståelse for dansens rytme og tælling. I de følgende moduler vil fokus være på at få bygget flere variationer på og få fin-pudset dansens trin, teknik og udtryk. Der arbejdes løbende med flere forskellige rutiner, hvor de lærte variationer sættes sammen på relevante måder. På baggrund af undervisningen skal du til forløbsprøven kunne vise en rutine sat sammen af dig/jer selv med hjælp fra din lærer.
- Kombinere de forskellige variationer i mindre serier
- Kombinere alle variationer i “Falko-sekvensen” (introduceres i timerne).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Badminton og folkesundhed
Formål:
I dette forløb får eleverne kendskab til de grundlæggende tekniske og taktiske elementer af badminton, med fokus på single-spillet. Forløbet har fokus på greb, slagteknik, benarbejde og spilleregler, hvilket betyder at taktik har stået i baggrunden.
Teoretisk får eleverne kendskab til gavnlige effekter af badmintonfitness samt af fysisk aktivitet som én af flere faktorer der indgår i almindelig sundhed.
Læringsmål:
Eleverne skal i dette forløb kunne:
- Give, modtage- og omsætte konstruktiv feedback
- Beherske de grundlæggende slag
- Til dels kunne sammensætte og variere grundslagene
- Positionere sig korrekt og benytte korrekt benarbejde
- Have kendskab til banestørrelse og regler for single spil
Faglige mål i praktik:
De elementer som eleverne har arbejdet med i undervisningen er:
- Lang forhåndsserv
- Baghåndsserv (svipserv)
- Clear (forhånd) inkl. benarbejde.
- Drop (forhånd)
- Lop (forhånd) inkl. benarbejde.
- Smash
- Netdrop (for- og baghånd) inkl. benarbejde.
- Benarbejde: Krydsløb, chasse og saks.
De taktiske elementer, for især single
Dynamisk spilcentrum, placering på banen og variation af skud.
Faglige mål i teori:
- Kendskab til reglerne i single
- Overordnet kendskab til reglerne for double
- KRAM faktorerne, sundhed og sygdom
- Gavnlige fysiologiske effekter af badminton
Arbejdsformer:
Klasseundervisning, individuelt- og pararbejde.
Evaluering:
Løbende evaluering samt forløbsprøve i form af video med faglige mål.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Ultimate
Forløbet i denne lægger vægt på at nå bredt rundt om de centrale færdigheder der er indenfor Ultimate. Herunder kaste- og gribeteknikker, løbemønstre og basale taktiske færdigheder. Efter forløbet skal eleverne være i stand til følgende:
Kunne udføre: Baghåndskast, sikre gribninger enten som pandekage- eller krabbegribning og simple løbemønstre i ultimate
Kunne udføre: Forhåndskast, at kaste til en spiller i løb, at spille kamp
Kende til: Spillets forløb og de grundlæggende regler, at spille uden dommer, en angrebstaktik og en forsvarstaktik.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Basket og fysisk træning
Undervisningsbeskrivelse: Formålet med forløbet i basketball er en grundlæggende indføring i centrale dele af basketball. Der lægges i starten af forløbet vægt på de tekniske elementer i spillet som afleveringer, driblinger, skud, lay-up og finter. Dette kobles med anaerobe og aerobe træningsformer.
Praktiske faglige mål:-
- Lay-up, hvor bolden ”lægges” kontrolleret i kurven og ikke ”kastes” (brug pladen)
- Skud, hvor bolden styres med den ene hånd, mens den anden hånd skyder
- Drible både med venstre og højre hånd (kigge op imens)
- Aflevere på forskellig vis (stødaflevering, studs og over hovedet)
- Finter fx crossover, pumpfake (kængurufinten)
- Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden, og spiller den videre- Tekniske færdigheder til at kunne udføre fysiske træningsøvelser med bold.
Teoretiske faglige mål:
At eleverne bliver i stand til at:-
- Redegøre for hhv. Aerob og Anaerob energiproduktion
- Redegøre de fysiologiske tilpasninger ved hhv. aerob og anaerob træning- Kunne benytte og forklare forskellige metoder til at måle iltoptagelse, herunder Borg- skala og Puls-målinger
- Udvikle funktionelle træningspas til at forbedre specifikke fysiologiske parametre (anaerob kapacitet, anaerob effekt, Kondital)
- Kunne vurdere de fysiologiske effekter af udvalgte træningsformer træningsformer (kontinuerlig- og intervaltræning)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Dans for livet (moderne og Hiphop)
Formålet med forløbet er et fokus på sundhedsfordele ved dans generelt som aktivitetsform, samt praktisk udførelse og udvikling af en danseperformance, med udgangspunkt i Labans BESS koncept.
At få praktisk erfaring og forstå forskellen på de forskellige dansegenre: Ballet, Hip-Hop, Moderne Dans og Disko. Dog med fordybelse i hiphop og moderne.
Praktiske faglige mål:
Kunne fremvise elementer fra de forskellige dansegrenre vi har fået kendskab til igennem forløbet (Ballet, Hip-Hop, Moderne Dans og Disko)
Udarbejde bevægelsessekvenser i en færdig gruppeperformance med udgangspunkt i:
musik
tematik (historie, fortælling, situation…)
Labans BESS koncept (Body, Effort, Shape, Space)
Teoretiske faglige mål:
Eleverne bliver i stand til at:
Kunne redegøre overordnet for Labans BESS koncept (Body, Effort, Shape, Space)
Kunne anvende teori fra forløbet (velfærdstrekanten samt idrættens organisering) samt tidligere forløb (motivation samt KRAM faktorer og viden om udvalgte dødsårsager i Danmark) til at kunne diskutere mulige tiltag til at forbedre folkesundheden i Danmark.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
KIckboxing og bevægelighed
Forløbsbeskrivelse:
Grundlæggende indsigt i basale teknikker i Kickboxing. Herunde Grundlæggende teknikker, ideelle bevægelser og principperne bag slag, såarl og kombinationer.
Forløbsprøven er fremvisningen af den iscenesatte "kamp"/sparing med Puder og Pads, og evaluering tager udgangspunkt i egen anvendelse og forståelse af teknikker.
Praktiske mål når man skal slå/sparke (udøver):
*Korrekt benarbejde ved udførelse af slagsekvenser
*Korrekt anvendelse af parader under egne slag
* Kunne udføre udvalgte slag og spark med korrekt håndstilling, benstilling, balance og kraft i slag/spark
*Kunne sætte teknikker sammen til en iscenesat kamp
* I stand til at kunne udføre kombinationer med slag og spark.
Praktiske mål når man skal holder puder/pads (sparringspartner/modtager):
* Kunne udfordre udøver med korrekte vinkler på pude eller pads
* Kunne give kommandoer (både med og uden lyd) til udøver
* Motivere udøver undervejs i sekvenser - både i slag, spark og i kombinationer
Teoretiske viden:
* Viden om udvalgte ledbevægelser og forskelle på forskellige typer af led.
* Eleverne tilegner sig viden til at kunne lave en arbejdskravsanalyse (både for kickboxing, men også for andre sportsgrene)
* Kendskab til nervesystemet
* Forståelse for processerne bag muskelaktivering
* Mestringsevne i forbindelse med kickboxing og kobling til andre discipliner
Eleverne bliver i stand til at kunne koble viden om nervesystemet, bevægelighedstræning samt mestringslæring til præstationer i kickboxing (herunder forskelle på krav ved rigtig kamp og indøvede kampsekvenser)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Idrætshistoriens pionerer og legender
Gymnastikkens pionerer og idrætslegender - Teoretisk projektarbejde
Forløbsbeskrivelse:
Et kulturdyk ned i vores bevægelsesfortid hvor vi laver profiler af idrættens grand old men and women.
Det undersøges hvordan sporten fællesskaber har ændret sig og hvordan de store danske idrætspædagoger genne tiden har skabt idealer til efterlevelse.
Den valgte præmis for forløbet er, at idrætspædagogernes lære, idealer og fællesskaber har haft stor betydning for den danske idrætsdeltagelse, hvilket den idrætshistoriske gennemgang understøtter.
For at klæde eleverne på til undersøgelsen får de udleveret relevant pensumlitteratur og må selv gerne finde supplerende litteratur om de 6 idrætslegender (datidens "bevægelses-influencere")
Teori og formålskrav:
- Produktet er en 15 min formidling af personkarakteristik og historie samt praktisk kendskab til profilens bevægelseslære
- Eleven skal kunne redegøre kort for gymnastikkens og sportens historie og udvikling i Danmark fra 1814
- Med udgangspunkt i én af de 6 idrætspionerer ( A.G Drachmann, I. P Müller, Niels Bukh, og Kaptajn Jespersen og Poul Petersen og Helle Gotved) forventes det at eleven kan redegøre og reflektere over 1) legendens bevægelseslære og hvordan idealerne har haft betydning for idrættens udvikling og 2) hvordan disse idealer fra fortiden kan ses som relevante i dag.
- Eleven skal kunne redegøre for den organiserede idræts udvikling i nyere tid herunder DIF og DGI’ s formål og forskelligheder
- Eleven forventes at kunne diskuter danskernes idrætsvaner og udviklingen
- Eleven kan desuden kort redegøre for hvordan den fysiske sportsudøvelse så ud i antikkens Grækenland med en beskrivelse af de 5 OL dage i oldtiden ca. 500 f.kr.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/6952/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74511984027",
"T": "/lectio/6952/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74511984027",
"H": "/lectio/6952/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74511984027"
}