Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Z - Regionalmøde Aalborg
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag A
|
Lærer(e)
|
Mette Zandersen
|
Hold
|
2023 SA/f2 (2f SA, 3f SA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Social arv og ulighed
Vi har i dette forløb fokuseret på social arv og social ulighed under inddragelse af struktur/aktør debatten med udgangspunkt i henholdsvis Bourdieu og Giddens/Ziehe. Vi har arbejdet med Push-Pull faktorer samt årsager til marginalisering og social eksklusion
Vi har endvidere set dokumentaren Den usynlige arv og ud fra diskuteret social ulighed og arv.
Faglige mål:
Anvende og kombinere viden fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger og løsninger herpå
Forklare og perspektivere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser ved anvendelse af begreber og teorier
Sammenligne og forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Formulere præcise faglige problemstillinger, herunder operationaliserbare hypoteser, og indsamle, vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
Kernestof:
Identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
Samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
2
|
Fri eller fortabt
Om forløbet:
I dette forløb har vi stillet skarpt på identitetsdannelse, senmodernitetens sociologier samt arbejdet med hvorvidt unge mennesker er frie eller fortabte. Vi har bl.a. arbejdet med den seneste trivselsrapport omkring unge.
Kernestof:
Identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
Samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
Faglige mål:
Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
Forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
Forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig
metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
Påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer
og modeller med brug af digitale hjælpemidler
Analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret
måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
På et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk
sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Dokumentar "Presset ungdom" del 1
-
Matthiesen, T; Skov, O.B.; Bjørnstrup,Victor: FRI ELLER FORTABT ?, Columbus; sider: 18-53, 65-91, 94-105, 164-178
-
DRTV - Plastikdronningen siger farvel
-
Interview af selvvalgt person
-
Det gode ungdomsliv - unges forventning, bekymringer og trivsel.pdf
-
Befolkningens højest fuldførte uddannelse Frederiksberg og Lolland (1).xlsx
-
Personindkomster efter indkomsttype, socioøkonomisk status, køn, enhed, landsdel og tid.xlsx
-
18 - 25 åriges ungdomsuddannelser efter køn, alder, uddannelsesstatus og tid.xlsx
-
Manosfæren #1: En manderetsaktivist krydser sit spor
-
Ny podcast om hooligans: - Ekstremt voldsparate
-
Genstart | Livsfarligt fællesskab | DR LYD
-
World Happiness Report 2022
-
Lineær regression - indkomst og lykke.xlsx
-
Befolkningens højest fuldførte uddannelse Frederiksberg og Lolland.xlsx
-
Personindkomster efter indkomsttype, socioøkonomisk status, køn, enhed, landsdel og tid (3).xlsx
-
Procentvis stigning - beregning af procentvis stigning i Excel
-
Indekstal - beregning af indekstal i Excel
-
Procentvis andel - beregning af procentvis andel i Excel
-
BNP og eksport.xlsx
-
Globalisering_og_fred lineær regressionsanalyse.xlsx
-
Mobilitet og lykke.xlsx
-
Regressionsopgave - inflation.xlsx
-
Velfærdsstaten_regressionsanalyse.xlsx
-
Om lineær regression.pdf
-
Statistisk usikkerhed - FV22.docx
-
Gode spørgsmål - rigtige svar - statistisk usikkerhed.pdf
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
3
|
Det politiske Danmark - del 1
Om forløbet
I dette forløb har vi fokuseret på det politiske Danmark, herunder Eastons model, teorier om vælgeradfærd, partiadfærd, partityper, demokratityper, medborgerskabstyper, demokrati og medier osv.
Vi har fokuseret på SMV-regeringen og oppositionen.
Vi har arbejdet med statistisk usikkerhed.
Kernestof:
Politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
Samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
Politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
Politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
Faglige mål:
Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget
materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer
og modeller med brug af digitale hjælpemidler
Analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk
sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Børn og unge får håndsrækning på halv milliard i ny psykiatriplan” fra TV2 d. 12 oktober 2023
-
Jensby, Jakob Glenstrup; Pedersen, Anders Ellegaard; Brøndum,Peter.: POLITIKBOGEN, Columbus; sider: 19-23, 29-53, 59-75, 82-91, 99-112, 119-135, 142-162, 170-175
-
Udvalgte partiprogrammer
-
Efter liberalismens fald vil konservative værdier vinde frem, mener amerikansk professor.pdf
-
NICK TAGER KAGE MED FREDAG - MON DET BLIVER EN DRØM ELLER EN MÅNE?
-
Kære Eva Selsing - nyd dit privilegerede liv, men hav respekt for den udearbejdende mor - Berlingske Tidende d. 19. september 2023.pdf
-
Eva Selsing passer hjem og børn. Hendes mand tjener pengene_ - Berlingske Tidende d. 18 september 2023.pdf
-
Nicks julehyggeexcelmodul
-
Social- og neoliberalisme: Albert, August, Axel og Carolina
-
Alex Vanopslagh åbner hårdt opgør om regeringens top-topskat Berlingske Tidende d. 30 august 2023.pdf
-
Pelle Dragsted drømmer om en liste, der ligger i skuffen hos en af Socialdemokratiets store koryfæer -Avisen Danmark d. 17. september 2023.pdf
-
Nye Borgerlige - en saga blot.docx
-
Dokumentar: Partier i brand (ses i modulet)
-
Ny måling: Klima og sundhed var afgørende for flest vælgere ved FV22 | Danmarks Naturfredningsforening
-
Hvilke partier stemmer de rigeste og fattigste vælgere på?
-
Udvalgte politikeres face- og tiktok profiler.
-
Teorier om meningsdannelse (gennemgås i modulet)
-
Hypoteseopgave.docx
-
Dokumentar: Dagbog fra midten (ses i modulet)
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
USA - en splittet nation
Om forløbet
Et forløb om USA med fokus på identitet og social sammenhængskraft. Vi har i dette forløb arbejdet med det politiske system samt amerikansk identitet, herunder identitetspolitik og populisme. Forløbet er optakt til klassens SRO.
Kernestof:
Forskellige typer politiske systemer, herunder EU.
Identitet
Faglige mål:
Anvende og kombinere viden fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger og løsninger herpå
Forklare og perspektivere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser ved anvendelse af begreber og teorier
Sammenligne og forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
Forklare og diskutere konsekvenser af politisk styring og markedsstyring
Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Formulere præcise faglige problemstillinger, herunder operationaliserbare hypoteser, og indsamle, vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
Skelne mellem forskellige typer af argumenter, udsagn, forklaringer og teorier
Formidle og tydeliggøre faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller
Formulere – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde og ved anvendelse af fagets taksonomi og terminologi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Det politiske Danmark - del 2
Om forløbet
I dette forløb har vi fokuseret på det politiske Danmark, herunder Eastons model, teorier om vælgeradfærd, partiadfærd, partityper, demokratityper, medborgerskabstyper, demokrati og medier osv.
Vi har fokuseret på SMV-regeringen og oppositionen.
Vi har arbejdet med statistisk usikkerhed.
Kernestof:
Politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
Samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
Politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
Politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
Faglige mål:
Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget
materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer
og modeller med brug af digitale hjælpemidler
Analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk
sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Dansk økonomi - udfordringer og løsninger
Om forløbet:
Vi har fokuseret på dansk økonomi, herunder økonomiske nøgletal, økonomiske mål, konjunkturer, økonomisk kredsløb, økonomisk politik. Desuden har vi også fokuseret på udvalgte lande i EU samt det økonomiske samarbejde i EU. Vi har endvidere arbejdet med arbejdsmarkedspolitik.
Vi har desuden arbejdet med dansk økonomi under coronaepidemien og set på hvordan økonomien har klaret og klarer sig.
Afslutningsvis har eleverne arbejdet med velfærdsstaten og dens udfordringer
Kernestof:
Velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilt samfund
Økonomiske styringsprincipper, herunder bæredygtig udvikling
Makroøkonomiske sammenhænge, multiplikatorvirkning, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt.
Om forløbet:
Anvende og kombinere viden fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger og løsninger herpå
Forklare og perspektivere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser ved anvendelse af begreber og teorier
Undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
Undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger
Undersøge og sammenligne samfund på forskellige økonomiske udviklingstrin, herunder samspillet mellem nationale og globale forhold
Forklare og diskutere konsekvenser af politisk styring og markedsstyring
Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Formulere præcise faglige problemstillinger, herunder operationaliserbare hypoteser, og indsamle, vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
Anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til kritisk at vurdere undersøgelser og til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
Skelne mellem forskellige typer af argumenter, udsagn, forklaringer og teorier
Formidle og tydeliggøre faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller
Formulere – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde og ved anvendelse af fagets taksonomi og terminologi
Argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i dialog.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Retteskabelon til 2f SA årsprøve 2024.docx
-
Kureer, Henrik: ØKONOMINU 3. UDGAVE, Systime; sider: 9-17, 22-30, 34-55, 68-87, 95-105, 110-137, 157-165, 177-198, 267-288
-
Kureer Henrik - ØkonomiNU.pdf
-
Modul 2 - Data til beregninger.xlsx
-
Gode spørgsmål - Rigtige svar s. 19-26
-
Gode spørgsmål - Rigtige svar s. 71-80
-
Dokumentar: Pengenes herrer, afsnit 1
-
Arbejdsløshed - data til beregninger.xlsx
-
Mette Frederiksen i nyt angreb på svigtende arbejdsmoral i Danmark
-
Overblik: Det mener partierne om Socialdemokratiets pensionsforslag
-
20 reformer på 20 år har øget uligheden
-
Vigtigste politiske reformer og beslutninger 2007-2017
-
Overblik: Her er hovedpunkterne i ny reform
-
Socialdemokratiet vil stoppe automatisk stigning i folkepensionsalderen
-
TitelFlere frygter for økonomien i statsministerens nye pensionsforslag
-
Opgave til teorier om international handel
-
World Competitiveness Ranking - IMD business school for management and leadership courses
-
konkurrenceevnebarometer2022.pdf
-
DRTV - Trump vs. Harris
-
270toWin - 2024 Presidential Election Interactive Map
-
10 facts about Democrats in the U.S.
-
10 facts about Republicans in the U.S.
-
2. Issues and the 2024 election
-
Fattigdom og tro.xlsx
-
Religion og holdning til abort.xlsx
-
Religion og Stemmer på Trump.xlsx
-
Trump_abortion_51states.xlsx
-
USA regression.xlsx
-
Kan velfærdsstaten reddes?
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
7
|
En ny verdensorden?
OM FORLØBET
Vi har i dette forløb fokuseret på de ændringer der sker i det internationale system. Vi har fokuseret på USA-Kina samt Rusland og Vestens relationerne samt hvilke rolle Danmark har som en småstat.
Af teorier har vi arbejdet med idealisme, realisme, neo-realisme, udenrigspolitiske grundopfattelser, hård, blød og smart magt osv.
KERNESTOF
Danmarks suverænitet og handlemuligheder
Aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
Globalisering og samfundsudvikling.
Kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling
af forskellige typer data
Komparativ metode og casestudier
FAGLIGE MÅL
Anvende og kombinere viden fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger og løsninger herpå
Forklare og perspektivere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser ved anvendelse af begreber og teorier
Undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
Forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Formulere præcise faglige problemstillinger, herunder operationaliserbare hypoteser, og indsamle, vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
Anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til kritisk at vurdere undersøgelser og til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
Skelne mellem forskellige typer af argumenter, udsagn, forklaringer og teorier
Formidle og tydeliggøre faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller
Formulere – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde og ved anvendelse af fagets taksonomi og terminologi
Argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i dialog.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
25 år efter bruger Xi bombningen af Beograd Hans mål er en ny verdensorden 5 maj 2024 Berlingske Tidende.pdf
-
Anne Applebaum - Vi er igen ved at undervurdere Putin 25 august 2024 Berlingske Tidende.pdf
-
Donald Trump peger mod junglelov i en ny verdensorden 10 november 2024 Politiken.pdf
-
INTERNATIONAL Omridset af en verdenskrig begynder at tegne sig i baggrunden af krigen i Ukraine Berlingske Marts 2024.pdf
-
Putins brand er, at han holder, hvad han truer med. Han er godt i gang med at leve op til det 24 februar 2024 Politiken.pdf
-
Vesten er truet af et voksende netværk af tyranner. Det er op til os, om demokratiet skal gå under - 16 november 2024.pdf
-
Putin says Ukraine joining NATO would make nuclear war more likely.
-
USAs udfordringer - USA - Hegemon eller supermagt i frit fald s. 192-198 (læs indtil afsnittet "Faser i det amerikanske...")
-
SIPRI-Milex-data-2013-2023.xlsx
-
Beregning af BNP - USA, Kina og Rusland.xlsx
-
Remarks by President Biden Before the 79th Session of the United Nations General Assembly _ New York, NY _ The White House.pdf
-
FULL SPEECH: Watch Joe Biden's final address to United Nations General Assembly
-
Transcript: Donald Trump’s Foreign Policy Speech (Published 2016)
-
Speech: Donald Trump - Washington, DC - April 27, 2016
-
Branner, Hans: GLOBAL POLITIK - 2 UDGAVE, Columbus; sider: 20-25, 41-50, 84-91, 188-194
-
Er pandaer brikker i et storpolitisk spil?
-
Ukraine vinder heltekrigen -Modige bønder og bilister med molotovbomber er landets vigtigste våben.docx
-
Jesper Rasmussen og Jakob Skøtt - IPbogen s. 26-32.pdf
-
Hvad er hybridkrig? Forstå Ruslands hybridkrig i Norden
-
Dokumentar: Skyggekrigen, afsnit 1.
-
Kabelbrud i Østersøen | DR
-
Danmark har endnu ikke forstået, at energipolitik også handler om vores geopolitiske robusthed
-
Udenrigs- og sikkerhedspolitisk strategi 2023
-
FE trusselsvurdering - Udsyn 2023.pdf
-
Kode til evalueringensplatformen: DBIMMD
-
3f SA evaluering af samfundsfagsundervisningen
-
China Threat Debate with John Mearscheimer (1).docx
-
Tænketanken Atlantsammenslutningen
-
The Melian dialogue.docx
-
Graves IP og Ø 1 udg 2 opl Columbus s. 11-16 (Filen er delt med jer i googledrev samt vedhæftet)
-
Theory in Action: Constructivism
-
Theory in Action: Liberalism
-
windofchange by Scorpions Lyrics
-
Graves IP og Ø 1 udg 2 opl Columbus s. 16-22
-
Scorpions "Wind of change"
-
Fukuyamas teori “The end of History and the last man”
-
Is war between China and the US inevitable? | Graham Allison
-
Caseopgave IP
-
Grønland midt i verden dr dk
-
Global Politik - Hans Branner 5 udgave s 284-293.pdf
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
EU i krise?
Om forløbet:
Vi har i dette forløb arbejdet med EU med fokus på de udfordringer EU står overfor, herunder populisme og truslen fra Rusland.
Vi har fokuseret på integrationsteorierne, EU´s institutioner, EU og sikkerhedspolitik og EU og truslen fra USA om told osv.
Dermed er dette forløb i høj grad et forløb som behandler både emner inden for politologien, økonomi og IP.
Faglige mål:
Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at Undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
Undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og Indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
Påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
Analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
På et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk
sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Kernestof:
Identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
Politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
Globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og
arbejdsmarkedsforhold
Aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/6952/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74511984029",
"T": "/lectio/6952/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74511984029",
"H": "/lectio/6952/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74511984029"
}