Holdet 2023 TY_td1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Z - Regionalmøde Aalborg
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Jeppe Struve Monrad
Hold 2023 TY_td1 (2ux Ty/5, 3ux Ty/5)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Märchen (EKSAMEN)
Titel 2 Körperkult (EKSAMEN)
Titel 3 Kurzgeschichten
Titel 4 Krimis
Titel 5 Gender (EKSAMEN)
Titel 6 Jugend im Dritten Reich (EKSAMEN)
Titel 7 Natur und Klimawandel (EKSAMEN)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Märchen (EKSAMEN)

Wir haben uns mit dem Thema "Märchen" beschäftigt und dabei vor allem mit den Märchen der Brüder Grimm. Wir haben sowohl mit temathischen als auch mit stilistischen Märchenmerkmale gearbeitet und die folgenden Texte gelesen:

Texte:
Brüder Grimm: "Die Brautschau"
Brüder Grimm: "Rotkäppchen"
Brüder Grimm: "Die Wichtelmänner"

Test-Text: Brüder Grimm: "Die Sterntaler" (Screening)

Film:
Fatih Akin: Im Juli (2009) - kan ses på mitcfu.dk

Zeichentrickfilm: "Frau Holle"
https://www.youtube.com/watch?v=dc4id5MPiIU

Arbejdsformer:
pararbejde, slå op i en fysisk ordbog, mundtlig træning

Grammatik:
Verber
Kasus og sætningsanalyse

Theorie:
Kapitel "Märchen", i Helle Egendal: Gattungen

Slides: https://docs.google.com/presentation/d/1K7pQ6F55Wv2RjJz28eLE7gBcu5HaSpL-B7debJ0njYw/edit#slide=id.g102786a680f_0_1182

Omfang: 30-40 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Körperkult (EKSAMEN)

Et forløb om Körperkult med udgangspunkt i, hvordan kropsidealet har ændret sig igennem tiden. I forløber arbejder vi med Goffmans teori og begreberne "Vorderbühne" og "Hinterbühne." Desuden undersøger vi begreberne "Subjektivierung", "Ontologisierung" og "Potenzierung" og knytter de an til de tekster, vi læser.

Wenn du mit diesem Thema gearbeitet hast, kannst du:

✔ ein Vokabular benutzen, das zum Thema passt.
✔ deine eigene Haltung zum Thema ausdrücken.
✔ präsentieren, welche Faktoren bei der Identitätsfindung eine Rolle spielen.
✔ die Begriffe Subjektivierung, Ontologisierung und Potenzierung erklären und anwenden.
✔ erklären, was Enttraditionalisierung bedeutet und welche Konsequenzen sie für den einzelnen Menschen hat.
✔ Die Begriffe Vorder- und Hinterbühne erklären und anwenden.
✔ diskutieren, in welchem Maße die Identität formbar ist.
✔ diskutieren, welche Bedeutung die sozialen Medien für das Selbstbild junger Menschen haben.

Vi arbejder med tekster fra kapitlet "Körperkult" i "Wer bin ich? Sport und Identität. Gyldendal 2020" af Kirsten Krehan og Kirsten Stammerjohann.

Grammatik:
Regelmæssige og uregelmæssige verber

Tekster:
Was ist Körperkult?
Ziehes soziologische Theorie
Goffmans soziologische Theorie
Mach dich breit af Jan Stremmel
Spieglein, Spieglein an der Wand af Anna Ruppert

Teksten "Ines - Sportlerin der DDR" er fra Birgit Kastberg et al.: Schreibfreude, Tyskforlaget 2023

Musik:
Majoe feat. Kollegah und Farid Bang: BADT (2014)

Film/TV-udsendelser:
Ines Geipel | DDR Doping & The Stasi: https://www.youtube.com/watch?v=4-_vDQ38KIM
ARD: Fitness, Muskeln, Körperkult (kan ses på mitcfu.dk)

Slides til forløbet: https://docs.google.com/presentation/d/1U8eetV_N6CBtfuXLKqoTQDsWcsizNt3yJYTaGYiHvLw/edit#slide=id.p

Omfang:
Ca. 30-40 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Kurzgeschichten

Et kort forløb om noveller, hvor vi arbejder med kortere tekster, film og musik, der tager udgangspunkt i forskellige temaer.

Tekster:
S. Berg: Nora hat Hunger (1997) fra Häckert og Hansen, Literatur um die Jahr- tausendwende

Julia Franck: Streuselschnecke (2000) fra M. Hermann, Los geht's, Systime
Otto F. Walter: Cornflakes (1977) fra M. Hermann, Los geht's, Systime

Film:
Leonie Krippendorff: Kokon (2020) - kan ses på mitcfu.dk

Musik:
Andreas Bourani - Auf anderen Wegen

Slides til forløbet: https://docs.google.com/presentation/d/1qHL6ZEK6G1KfGCdLLGxYxuoHBBSUUZTA0r6A7djJqBU/edit#slide=id.g2c91b089700_0_8

Omfang:
Ca. 20 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Krimis

Vi læser og ser krimitekster og krimifilm.  

Emnet afsluttes med sprogcampen i maj 2024. Her arbejder vi med genretræk, herunder forskellen på "der klassische Krimi" og "der moderne Krimi." Vi læser "Letzte Pizza" af Milena Moser.

Materiale:
Milena Moser: "Letzte Pizza" fra "Kurzum. Text und Sprache," Angela Homann og Erik Wikkelsø Pedersen, Tyskforlaget 2005)
Ferdinand von Schirach: "Anatomie" + ZDFs tv-version (kan ses på mitcfu)
Anatomie er hentet fra antologien "Schuld," Uffe Hartvig Larsen, Tyskforlaget 2013
Tatort: "Borowski und der brennende Mann" (kan ses på mitcfu.dk)

Grammatik:
Personlige og possessive pronominer

Omfang:
Ca. 20 sider

Slides til forløbet: https://docs.google.com/presentation/d/1AyZPIiD_csivcjDlXemAeOd-Epb_pFBtdOfp828h8Ik/edit#slide=id.p
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Gender (EKSAMEN)

Wir haben uns mit Axel Honneths Theorie der Anerkennung beschäftigt, in der die emotionale, die solidarische und die rechtliche Anerkennung im Mittelpunkt stehen.

Wenn du mit diesem Thema gearbeitet hast, kannst du:

✔ ein Vokabular benutzen, das zum Thema passt.
✔ deine eigene Haltung zum Thema ausdrücken.
✔ die Begriffe Geschlecht und Gender erklären und anwenden.
✔ präsentieren, wie Personen mit ihrer Geschlechtsidentität in der Öffentlichkeit umgehen.
✔ erklären, welche Rolle Anerkennung in der Identitätsbildung spielt.
✔ analysieren, welche Bedeutung die sexuelle Ausrichtung für den beruflichen Werdegang haben kann.
✔ diskutieren, welche Rolle die öffentliche Meinung bei der Geschlechtsidentität spielt.

Teksterne stammer fra temabogen "Wer bin ich? Sport und Identität" af Kirsten Krehan og Kirsten Stammerjohann, Gyldendal, 1. udgave, 2020.

Tekster:

Kirsten Krehan og Kirsten Stammerjohann:
"Einleitung zum Thema: Was ist Gender?"
"Honneths soziologische Theorie (der Anerkennung)"

"Mich outen? Das kann ich nicht" (aus Reddit, 2016)
Daniel Drepper: "Ich war nie eine Frau" (2010)

Ich traue nicht mich zu outen und hasse alles: https://www.reddit.com/r/einfach_posten/comments/1av6jxv/ich_traue_nicht_mich_zu_outen_und_hasse_alles/

Thomas Hitzlsperger reflects on the last 10 years since coming out as gay:
https://www.youtube.com/watch?v=ayhOhMpdJns

Grammatik:
Uregelmæssige verber fortsat

Omfang: ca. 30-40 sider

Slides til forløbet: https://docs.google.com/presentation/d/1Tf2ECLxZw7ZWgmuBt-WhtmpyftWPOk3vQFEijBUFxls/edit
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Jugend im Dritten Reich (EKSAMEN)

Et forløb med fokus på ungdommen i Det Tredje Rige og nationalsocialismen.

Vi har perspektiveret til den aktuelle Bundestagswahlkampf. Eleverne har læst interviews med spidskandidater fra de politiske partier og præsenteret for hinanden.

Vi har haft besøg af litteraturblogger og oversætter Ditte Hermansen, som har gjort os klogere på valget set med danske og tyske briller.

Materiale:
Adolf Hitler: "Über Jugenderziehung" (Rede, 1939)
Tilde Michels: "Freundschaftsringe" fra Hermes, Ursula: Kurzgeschichten – einmal anders, Systime 1994.
Martin Machowecz: "Wenn Politik Freundschaften zerstört", Die Zeit, 30. august 2024 (tekst til mundtlig miniterminsprøve)

NS-Ideologie (MrWissen2go): https://www.youtube.com/watch?v=nyzCwtXqRv0

Film: Napola (Dennis Gansel, 2005 - kan ses på mitcfu.dk)
Der kleine Nazi (Petra Luschow, 2010)
Kan ses her: https://www.youtube.com/watch?v=My_fj5B2VC8


Grammatik:
Modalverber

Omfang:
ca. 30 sider

Slides til forløbet: https://docs.google.com/presentation/d/1R_UnZBZ2dXIqmX3pF3rKQVvyHHk59o9lnXPNOphYhIE/edit#slide=id.p


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Natur und Klimawandel (EKSAMEN)

I dette forløb arbejder vi med tekster om "Natur und Klimawandel" i en østrigsk kontekst. Indholdsmæssigt handler det om, hvordan natur og klimaforandringer kommer til udtryk i kunst, reklamer, litteraturen, på landet og i skiområder.

Vi arbejder med forskellige natursyn (Naturauffassungen) og menneskets forhold til naturen, når vi analyserer teksterne i emnet: Die Natur als Objekt, die Natur als Subjekt, die Natur als Ressource, die Natur als Produkt, die Natur als Untertan, die Natur als Spielplatz, die Natur als Mülldeponie

Eleverne er i stand til at fortælle om klimaforandringernes årsager og konsekvenser. Desuden kan de pege på, hvad man kan gøre for at bremse klimaforandringerne.

Materiale:
Følgende tekster er hentet fra Louise E. Nielsen og Marie S. Thellesen: Sternstunden in Österreich (webbog), Praxis 2024

- Wilhelm Müller: Das Wandern ist des Müllers Lust (1823)
- Ingeborg Bachman: Entfremdung (1948-1953)
- Hundertwasser über Hundertwasser (1975)
- Jägermeister DJ Alex + Matty Valentino: Auffe aufn Berg (2017)
- Ulrike Schmitzer: Die Stille der Gletscher (2017)
- Videointerview mit Barbara Baumgartner Baden

Poetry slam/Werbung:
"Ich mach' lieber grün als blau" (Paulina Behrendt, 2017)
https://www.facebook.com/watch/?v=2371044316348711

Grammatik:
Relative og personlige pronominer

Omfang:
ca. 30 sider

Slides til forløbet:
https://docs.google.com/presentation/d/1vAogpvM7gkjqjzP8_fAsVDOpWBO5GQ8Ud2mmrBI6ChY/edit#slide=id.g33a76122be2_0_62
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer