Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Z - Regionalmøde Aalborg
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
Gitte Gustavsen, Tore Lindemann
|
Hold
|
2023 TY_td2 (2v Ty/6, 3v Ty/6)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Märchen
Wir haben uns mit dem Thema "Märchen" beschäftigt und dabei vor allem mit den Märchen der Brüder Grimm. Wir haben sowohl mit temathischen als auch mit stilistischen Märchenmerkmale gearbeitet und die folgenden Texte gelesen:
Texte:
Brüder Grimm: "Die Brautschau"
Brüder Grimm: "Rotkäppchen"
Brüder Grimm: "Wichtelmänner"
Test-text: "Sterntaler" (screening)
Zeichentrickfilm: "Frau Holle"
https://www.youtube.com/watch?v=dc4id5MPiIU
Grammatik:
Hjælpeverber (sein, haben, werden)
Svage verber
Præsens, præteritum og perfektum
Wie geht's:
Teori: Märchenmerkmale, Brüder Grimm, Volks- und Kunstmärchen
"Gattungen", S. 61-66, s. 73-76
Arbejdsformer: CL, gruppearbejde, pararbejde, slå op i fysisk ordbog + analog undervisning.
Google slides til forløb:
Faglige mål:
Kernestof:
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Lav øvelse 2 og 3 på dette dokument: Einstieg zum Thema Märchen.docx Forklaring på dansk: i øvelse 2 skal I selv finde 3 ord (på tysk) som I forbinder med eventyr. Brug gerne den elektroniske ordbog: Ordbogen.com I øvelse 3 skal I indordne de forskel
-
Bekannte Märchen - Zitate - Antonyme.docx
-
Quizlet Märchen
-
Lav Übung 3 og 4 i dette dokument og skriv svarene ned i jeres kladdehæfte: Bekannte Märchen - Zitate - Antonyme.docx Brug denne ordbog til at slå op: Ordbogen.com
-
Lav opgave 4 på s. 30 i Alles in allem. I skal lave perfektum-former af sein, haben og werden.
-
Terp bøjningen af sein, haben og werden i præsens, præteritum og perfektum (på s. 28 i Alles in allem).
-
Macht 10 Stichwörter zum ersten Teil von Rottkäppchen (lav 10 stikord til den første del af Rødhætte, som I læste i timen - sådan at I kan genfortælle det i grove træk ud fra stikordene) + Lav opgave 1 (Autorenpräsentation) på s. 72 i jeres Märchen-k
-
Lav opgave 4 på s. 39 i jeres nye grammatikbog, Wie geht's: sætningerne skal omskrives til præsens (ikke perfektum) - fx. er den første sætning i præsens: Das Schwimmbad ist überfüllt.
-
Øv disse gloser til vores næste eventyr, Frau Holle: Quizlet Frau Holle Jeg laver en test med ordene i timen, så øv jer godt:)
-
Kahoot
-
Schreibt 3 Sätze mit einem Haupt- und Nebensatz (gerne über Rotkäppchen oder Frau Holle). Z.B: Frau Holle belohnt die schöne Tochter, weil sie fleissig war. (Husk at verballedet, her: war, står bagerst på tysk i ledsætninger.) + Übt dieses quizlet mi
-
Husk jeres store grammatikbog 'Wie geht's'.
-
Lav opgave 1 på s. 41 + opgave 2 (kun nr.1) på s. 42 i Wie geht's. I opgave 1 skal I finde de regelmæssige verber (I ved at de er regelmæssige, hvis de har datidsendelserne: te, test, te, ten, tet, ten og hvis de ikke skifter vokal i stammen). Og i o
-
Husk Wie geht's bogen og husk jeres Märchen-kompendium + kladdehæfte.
-
quizlet
-
Besvar disse spørgsmål om die Wichtelmänner: Grimm_ _Die Wichtelmänner_ Fragen & Märchenzüge (1).docx Skriv jeres svar på tysk i jeres kladdehæfte og brug evt. ordbog. Vi snakker om det sammen i klassen. Ifht. Aktantmodellen: den kan måske være svær,
-
Lav 3 sætninger i præsens og 3 sætninger i præteritum med disse verber: schicken, leben, arbeiten, kaufen, holen (at hente), reden (snakke). Og I bestemmer selv hvilken person, som I skriver om: fx. Wir redeten el du redetest...
-
Husk Wie geht's (grammatikbogen) og skønlitterær bog.
-
Lav opgave 8 på s. 46 i Wie geht's 'Dan sætninger i perfektum': det er vigtigt at I oversætter alle verberne først, så I ved, hvad de betyder. Nogle af verberne kan passe ind flere steder.
-
Bitte bringt euer Märchen-Kompendium mit.
-
Bitte bringt einen Bleistift oder einen Kugelschreiber mit. Und eure Kladde auch.
-
Jeg har her samlet de vigtigste ord til forløbet om 'Märchen': øv jer derhjemme på dem på quizlet: Quizlet Märchen WortschatzIdeen er at I skal kunne bruge dem i dette modul til at tale om die Sterntaler, OG så er ordene tænkt som hjælp til jer, som
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Ein Märchen schreiben
|
04-09-2023
|
Prøve screening
|
05-10-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Die Jugend in der NS-Zeit (EKSAMEN)
I dette tema har vi arbejdet med ungdommen under nazismen. Vi startede med at læse en dansk introtekst om nazismen som ideologi, og hvordan Hitler kom til magten, så eleverne fik en grundlæggende viden om perioden. Derefter læste vi et uddrag fra børnebogen Der Giftpilz – en antisemistisk skolebog, som skulle indoktrinere børn til at foragte jøder – med henblik på at forstå den nazistiske propagandamaskine. Eleverne lavede små fremlæggelser af illustrationerne fra der Giftpilz. Teksten og billederne fra der Giftpilz var en indledende øvelse, som gjorde eleverne bedre i stand til bedre at forstå dilemmaet i novellen ’Die Freundschaftsringe’, som handler om, hvordan jødehadet langsomt spreder sig i befolkning og i dette tilfælde ødelægger relationer og skaber splittelse og frygt i samfundet.
Derefter læste vi talen ’Über die Jugenderziehung’ for at forstå, hvordan ungdommen ifølge Hitler primært blev set som kommende soldater. Denne tale var optakt til arbejdet med filmen Napola, som netop handler om, hvordan unge drenge gennem manddomsprøver og militærdisciplin bliver uddannet til ofre sig for fædrelandet og føreren. Vi diskuterede især Friedrichs udvikling gennem filmen, og hvilke eksistentielle valg som både han og Albrecht er stillet over for i lyset af den grusomhed, som de oplever på skolen og i landet.
Som afsluttende perspektivering så vi kortfilmen ’Der kleine Nazi’ og snakkede om tyskernes forhold til nazismen og jøder i dag – især om deres forhold og vedvarende støtte til Israel, også i den nuværende krig.
Værker:
- Der Giftpilz, 1938, af Julius Streicher (introtekst: ’Der Giftpilz’ + forskellige illustrationer fra bogen: https://archive.org/details/ernst-hiemer-der-giftpilz-1938-57-s.-fraktur/page/6/mode/2up).
- Über die Jugenderziehung, 1937, tale af Adolf Hitler (i: Walther Hofer, Der Nationalsozialismus. Dokumente 1933-1945, Fischer 1957, s. 88 )
- Michels, Tilde: »Freundschaftsringe«. (I: Hermes, Ursula (1994): Kurzgeschichten – einmal anders).
- Napola (film) af Dennis Ganzel (2004) (https://fjernleje.filmstriben.dk/film/9000005847/hitlers-elite)
- Der kleine Nazi (kortfilm) af Petra Lüschow (2010) (https://www.youtube.com/watch?v=My_fj5B2VC8)
Sekundærlitteratur:
- Afsnittene: ’Krise og nazisme i Tyskland’, ’Nazismen og nazificeringen af Tyskland’ og ’Den nazistiske politik’ (i: Larsen, Henrik Bonne og Smitt, Thorkill: En europæisk verdenshistorie, Systime, 2019.)
Grammatisk fokus:
- Pronomener (possessive, personlige, relative)
- Wie geht's ca s. 79-104 (5 sider)
Slides: https://docs.google.com/presentation/d/1uWMwA87NARF0AavJfoLtzI5eXVP08VLr/edit#slide=id.p55
Sider i alt: 30-40 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Napola
|
18-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Identität und jung sein
I dette tema har vi arbejdet med identitet, sociale medier, skønhedsidealer og udfordringer ved at være ung og skulle finde sin identitet.
Først læste vi digtet 'Ich habe einen Körper', dernæst arbejdede vi med sangen 'Wie viel ist dein Outfit wert' af Kummer' og diskuterede hvordan man skaber en identitet fx. gennem tøj.
Dernæst gik vi over til at arbejde med 'soziale Medien' og hvordan de påvirker unge i dag + arbejdede med at opbygge et vokabular til dette. Vi arbejdede i forlængelse heraf også med skønhedsidealer og hvordan sociale medier er med til at påvirke unges opfattelse af kroppen. Det var udgangspunkt for at læse novellen 'Nora hat Hunger' om en ung pige, som har en spiseforstyrrelse.
Dernæst så vi filmen Kokon, som omhandler den unge pige Noras udvikling fra at være genert og usikker til at finde (og igen miste) kærligheden og igennem denne proces lære, hvem hun er og turde stå ved det.
Tekster:
- 'Ich habe' Gedicht Michael Auer.
- Kummer: 'Wie viel ist dein Outfit wert?'
- Wie geht's: Was machst du mit deinem Handy'?
- Kokon (film) 2018 + undervisningsmateriale til filmen fra Goetheinstituttet: 7 NS
-’Nora hat Hunger’ (1999) af Sybille Berg – 3 NS
- 'Kein Modelmädchen' af Julia Engelmann - 2 nS
Grammatisk fokus:
- Modalverber
- minlæring + Wie geht's: ca 5 NS
Sider i alt: 30 NS
|
Indhold
|
Kernestof:
-
quizlet
-
Ich habe (Martin Auer)
-
Lav øvelse 3, 4 og 5 her (I skal gå langt ned for at finde dem): Minlæring
-
Quizlet
-
Kummer – Wie viel ist dein Outfit wert
-
Kummer Arbeitsblatt.docx
-
Kummer Vokabeln.docx
-
Macht bitte øvelse 5-8: Minlæring
-
Husk kladdehæfte
-
https://quizlet.com/876025115/die-influencer-flash-cards/?funnelUUID=9bbdcf5c-979a-4358-8772-847576a4b721
-
Hausarbeit über Influencer.docx
-
Arbeitsblatt Alles glatt, strahlend, Perfekt.docx
-
Soziale Medien verändern Blick auf den Körper udsnit.docx
-
Bitte übt diese Wörter: quizlet
-
Dennis Metz - Facebookfreunde - Aufgaben.docx
-
Minlæring
-
Øv denne quizlet derhjemme: Quizlet
-
Nora hat Hunger.pdf
-
Arbeitsblatt Nora hat Hunger.docx
-
Øv denne quizlet Øv både flashcards, learn, match og test.
-
Kein Modelmädchen med gloser og med opgaveformulering.docx
-
Skriv 3 sætninger derhjemme med ledsætningsindledere: 1 sætning med weil (fordi), 1 sætning med dass (at), 1 sætning med als (da). Sætningerne må handle om hvad I vil, men I kan fx. skrive om Nora eller om soziale Medien el Schönheitsideale. SKRIV i
-
Bitte bringt Wie geht's mit + euren Kladden + Bleistift.
-
Lav øvelse 1-4 om genetiv: Minlæring
-
Lav øvelse 1-4 på: Minlæring
-
Bitte bringt Wie geht's + euren Kladden + Bleistift.
-
Arbeitsblatt Kokon Fragen zum Film.docx
-
Quizlet kokon
-
Fremlæggelse stillbilleder Kokon.docx
-
Bitte übt die Vokabeln zum Film Kokon: quizlet
-
Jeg har nu lagt filmen ud til jer på mitcfu.dk, så I kan se den (dem af jer, som ikke har fået den set endnu). CFU-login
-
Øv gloseliste til Kokon hjemmefra - det er en stor hjælp for jeres fremlæggelser, hvis I kan huske disse gloser, da I skal snakke frit om filmen: Gloseliste Kokon.docx
-
Quizlet krimi
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Die Rolle von Influencern
|
08-02-2024
|
Kokon Hausarbeit
|
23-04-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Krimis
Vi beskæftiger os med krimi-genren og ser på forskellen mellem den klassiske og den moderne krimi. Vi arbejder med "Krimi"-ordforråd og mundtlig sprogfærdighed og læser lidt om Ferdinand von Schirach.
Vi læser:
1) Milena Moser: "Letzte Pizza" (fra A. Homann & E.Wikkelsø Pedersen "Kurzum - Text & Sprache", Tyskforlaget 2005, s. 84-87
Krimiserie: "Tatort - Borowski und der brennende Mann", 2013 (86 min.)
Supplerende stof:
a) Om krimi-genren: Helle Egendal: "Gattungen", Gyldendal 2017, s. 78-86
Grammatik:
Repetition
Omfang ca. 20 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Krimis
Wir arbeiten weiter mit dem Thema "Krimi".
Texte:
Ferdinand von Schirach: (Text und Film)
"Anatomie"
"Kinder"
Lübecker Blut
Milena Moser "Letzte Pizza"
(Tatort "Borowski - und der brennende Mann")
Friedrich Dürrenmatt: "Es geschah am hellichten Tag"
Merkmale des Krimis
PP-præs.: Krimi
Ca. 40 sider
Sprog og grammatik:
Rep.: syntaks, verber, præpositioner, pronomener (pers. og poss.), sætningskonstruktioner
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
DDR
Das Thema ist DDR. Wir untersuchen, wer in der DDR-Gesellschaft, die Sprache der Macht hat, und wie sie zum Ausdruck kommt. Wir beschäftigen uns mit den Künstlern und dem System, d.h. der DDR Gesellschaft.
Wir versuchen auch zu verstehen, wie die Ideologie der DDR Gesellschaft das Leben der Menschen beeinflusst hat.
Texte:
Texte: DDR, die Mauer, Fluchtversuche
Florian Henckel von Donnersmarck: Das Leben der Anderen
BALLON (Materiale Goethe Institutet)
Günter Görlich: Spuck vor ihr aus
Film:
Das Leben der Anderen
BALLON (Ein Film von Michael Bully Herbig)
Pp-præs.: DDR
Sprog og grammatik:
Rep. hoved- og bisætninger, verber, præpositioner
Ordstilling
Grundbog: Gyldendals Tysk Minigrammatik og Fass die Grammatik (grammatikspil) - samt egne noter
Ca. 40 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Macht und Kontrolle
as ist Macht? Wer hat die Macht? Und - wie bekommet man (vielleicht) die Macht?
Wir beschäftigen uns in dem Film "Die Welle" mit dem Thema Macht und Kontrolle in Verbindung mit Autorität, Gemeinschaft und Konformität. Wir überlegen auch, welche Rolle die Erziehung spielt.
Die sozialpsychologische Experimente von Stanley Milgram (über die Bereitschaft, gegenüber Autoritäten gehorsam zu sein) und Salomon Asch (über Gruppendruck und Konformität) geben uns einen Eindruck davon, wie es möglich wird die Macht und die Kontrolle zu bekommen.
In anderen Texten verfolgen wir auch das Thema 'Macht und Kontrolle'.
Texte:
Die Welle (Szene 14-17, 44 und 109)
Günter Görlich: Spuck vor ihr aus
Martin Suter: Ferienplanung
Film: Die Welle
PP-præs.: Macht und Kontrolle
Arbejdsspørgsmål og forskellige sproglige opgaver til forløbet
Sprog og grammatik: Pronominer (rep.), verber (rep.) + sætningskonstruktioner
Gyldendals Tysk Minigrammatik, grammatikark - og egne noter
Ca. 40 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Körperkult
Was bedeutet eigentlich Körperkult?
Viele junge Menschen streben nach dem perfekten Körper, aber was ist der perfekte Körper?
Die Körperideale verändern sich und hängen vor allem mit der gesellschaftlichen Entwicklung zusammen.
Junge Männer wollen möglichst schnell grosse Muskeln haben, deshalb tranieren sie viel, aber muskelbildende Medikamente werden auch unter den jungen Männern benutzt.
Die jungen Frauen versuchen auch ihren Körper und damit ihre Identität zu formen, sie verbringen viel Zeit im Fitnesscenter, aber sie sind auch daran bereit eine Schönheitsoperation zu wählen.
Die sozialen Medien verstärken den Druck von dem perfektem Körper. In den sozialen Medien gibt es aber auch Personen, die bewusst gegen das Bild des idealen Körpers protestieren.
Wir beschäftigen uns um die Problematik 'Körperkult' verstehen zu können auch mit soziologischen Theorien von Thomas Ziehe und Erving Goffman.
Texte:
Jan Stemmel: Mach dich breit
Ziehes soziologische Theorie (Subjektivierung, Ontologisierung und Potenzierung)
Goffmans soziologische Theorie (Vorderbühne und Hinterbühne)
Julia Engelmann - Kein Modelmädchen
Film - og tekstarbejde:
Fit, sportlich, sexy: Der neue Körperkult?
https://www.ardmediathek.de/video/quarks/fit-sportlich-sexy-der-neue-koerperkult/wdr/Y3JpZDovL3dkci5kZS9CZWl0cmFnLWZjYThjMTA4LWRiMDgtNDk3YS1iOGVmLTU3ZGNmZDBkYzBjYQ
Krankhafter Körperkult
https://www.ardmediathek.de/video/die-ratgeber/krankhafter-koerperkult/hr-fernsehen/Y3JpZDovL2hyLW9ubGluZS8xODgyMzc
Influencer und Körperkult: Bin ich schön? ... genug?
https://www.youtube.com/watch?v=vYh8NC77CrU
Seitenwechsel (Mascha u. Sarah):
https://www.youtube.com/watch?v=VEmQSQ1P4OQ
Körperkult
Sprog og grammatik:
Adjektivernes bøjning
Relativ pronomen (rep.)
PP-præs.: Körperkult
Ca. 50 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/6952/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74511984219",
"T": "/lectio/6952/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74511984219",
"H": "/lectio/6952/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74511984219"
}