Holdet 2023 TY_td2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Z - Regionalmøde Aalborg
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Gitte Gustavsen, Tore Lindemann
Hold 2023 TY_td2 (2v Ty/6, 3v Ty/6)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Märchen
Titel 2 Die Jugend in der NS-Zeit (EKSAMEN)
Titel 3 Identität und jung sein
Titel 4 Krimis
Titel 5 Krimis
Titel 6 DDR
Titel 7 Macht und Kontrolle
Titel 8 Körperkult

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Märchen

Wir haben uns mit dem Thema "Märchen" beschäftigt und dabei vor allem mit den Märchen der Brüder Grimm. Wir haben sowohl mit temathischen als auch mit stilistischen Märchenmerkmale gearbeitet und die folgenden Texte gelesen:

Texte:
Brüder Grimm: "Die Brautschau"
Brüder Grimm: "Rotkäppchen"
Brüder Grimm: "Wichtelmänner"

Test-text: "Sterntaler" (screening)

Zeichentrickfilm: "Frau Holle"
https://www.youtube.com/watch?v=dc4id5MPiIU


Grammatik:
Hjælpeverber (sein, haben, werden)
Svage verber
Præsens, præteritum og perfektum

Wie geht's:


Teori: Märchenmerkmale, Brüder Grimm, Volks- und Kunstmärchen
"Gattungen", S. 61-66, s. 73-76

Arbejdsformer: CL, gruppearbejde, pararbejde, slå op i fysisk ordbog + analog undervisning.

Google slides til forløb:

Faglige mål:

Kernestof:
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Ein Märchen schreiben 04-09-2023
Prøve screening 05-10-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 2 Die Jugend in der NS-Zeit (EKSAMEN)

I dette tema har vi arbejdet med ungdommen under nazismen. Vi startede med at læse en dansk introtekst om nazismen som ideologi, og hvordan Hitler kom til magten, så eleverne fik en grundlæggende viden om perioden. Derefter læste vi et uddrag fra børnebogen Der Giftpilz – en antisemistisk skolebog, som skulle indoktrinere børn til at foragte jøder – med henblik på at forstå den nazistiske propagandamaskine. Eleverne lavede små fremlæggelser af illustrationerne fra der Giftpilz. Teksten og billederne fra der Giftpilz var en indledende øvelse, som gjorde eleverne bedre i stand til bedre at forstå dilemmaet i novellen ’Die Freundschaftsringe’, som handler om, hvordan jødehadet langsomt spreder sig i befolkning og i dette tilfælde ødelægger relationer og skaber splittelse og frygt i samfundet.
Derefter læste vi talen ’Über die Jugenderziehung’ for at forstå, hvordan ungdommen ifølge Hitler primært blev set som kommende soldater. Denne tale var optakt til arbejdet med filmen Napola, som netop handler om, hvordan unge drenge gennem manddomsprøver og militærdisciplin bliver uddannet til ofre sig for fædrelandet og føreren. Vi diskuterede især Friedrichs udvikling gennem filmen, og hvilke eksistentielle valg som både han og Albrecht er stillet over for i lyset af den grusomhed, som de oplever på skolen og i landet.

Som afsluttende perspektivering så vi kortfilmen ’Der kleine Nazi’ og snakkede om tyskernes forhold til nazismen og jøder i dag – især om deres forhold og vedvarende støtte til Israel, også i den nuværende krig.

Værker:
- Der Giftpilz, 1938, af Julius Streicher (introtekst: ’Der Giftpilz’ + forskellige illustrationer fra bogen: https://archive.org/details/ernst-hiemer-der-giftpilz-1938-57-s.-fraktur/page/6/mode/2up).
- Über die Jugenderziehung, 1937, tale af Adolf Hitler (i: Walther Hofer, Der Nationalsozialismus. Dokumente 1933-1945, Fischer 1957, s. 88  )
- Michels, Tilde: »Freundschaftsringe«. (I: Hermes, Ursula (1994): Kurzgeschichten – einmal anders).
- Napola (film) af Dennis Ganzel (2004) (https://fjernleje.filmstriben.dk/film/9000005847/hitlers-elite)
- Der kleine Nazi (kortfilm) af Petra Lüschow (2010) (https://www.youtube.com/watch?v=My_fj5B2VC8)

Sekundærlitteratur:
- Afsnittene: ’Krise og nazisme i Tyskland’, ’Nazismen og nazificeringen af Tyskland’ og ’Den nazistiske politik’ (i: Larsen, Henrik Bonne og Smitt, Thorkill: En europæisk verdenshistorie, Systime, 2019.)

Grammatisk fokus:
- Pronomener (possessive, personlige, relative)
-       Wie geht's ca s. 79-104 (5 sider)

Slides: https://docs.google.com/presentation/d/1uWMwA87NARF0AavJfoLtzI5eXVP08VLr/edit#slide=id.p55

Sider i alt: 30-40 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Napola 18-12-2023
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Identität und jung sein

I dette tema har vi arbejdet med identitet, sociale medier, skønhedsidealer og udfordringer ved at være ung og skulle finde sin identitet.
Først læste vi digtet 'Ich habe einen Körper', dernæst arbejdede vi med sangen 'Wie viel ist dein Outfit wert' af Kummer' og diskuterede hvordan man skaber en identitet fx. gennem tøj.
Dernæst gik vi over til at arbejde med 'soziale Medien' og hvordan de påvirker unge i dag + arbejdede med at opbygge et vokabular til dette. Vi arbejdede i forlængelse heraf også med skønhedsidealer og hvordan sociale medier er med til at påvirke unges opfattelse af kroppen. Det var udgangspunkt for at læse novellen 'Nora hat Hunger' om en ung pige, som har en spiseforstyrrelse.
Dernæst så vi filmen Kokon, som omhandler den unge pige Noras udvikling fra at være genert og usikker til at finde (og igen miste) kærligheden og igennem denne proces lære, hvem hun er og turde stå ved det.


Tekster:
- 'Ich habe' Gedicht Michael Auer.
- Kummer: 'Wie viel ist dein Outfit wert?'
- Wie geht's: Was machst du mit deinem Handy'?
- Kokon (film) 2018 + undervisningsmateriale til filmen fra Goetheinstituttet: 7 NS
-’Nora hat Hunger’ (1999) af Sybille Berg – 3 NS
- 'Kein Modelmädchen' af Julia Engelmann - 2 nS

Grammatisk fokus:
- Modalverber
-       minlæring + Wie geht's: ca 5 NS

Sider i alt: 30 NS
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Die Rolle von Influencern 08-02-2024
Kokon Hausarbeit 23-04-2024
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Krimis

Vi beskæftiger os med krimi-genren og ser på forskellen mellem den klassiske og den moderne krimi. Vi arbejder med "Krimi"-ordforråd og mundtlig sprogfærdighed og læser lidt om Ferdinand von Schirach.

Vi læser:
1) Milena Moser: "Letzte Pizza" (fra A. Homann & E.Wikkelsø Pedersen "Kurzum - Text & Sprache", Tyskforlaget 2005, s. 84-87

Krimiserie: "Tatort - Borowski und der brennende Mann", 2013 (86 min.)

Supplerende stof:
a) Om krimi-genren: Helle Egendal: "Gattungen", Gyldendal 2017, s. 78-86

Grammatik:
Repetition

Omfang ca. 20 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Krimis

Wir arbeiten weiter mit dem Thema "Krimi".

Texte:
Ferdinand von Schirach: (Text und Film)
"Anatomie"
"Kinder"
Lübecker Blut
Milena Moser "Letzte Pizza"
(Tatort "Borowski - und der brennende Mann")
Friedrich Dürrenmatt: "Es geschah am hellichten Tag"
Merkmale des Krimis

PP-præs.: Krimi

Ca. 40 sider

Sprog og grammatik:
Rep.: syntaks, verber, præpositioner, pronomener (pers. og poss.), sætningskonstruktioner
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 DDR

Das Thema ist DDR. Wir untersuchen, wer in der DDR-Gesellschaft, die Sprache der Macht hat, und wie sie zum Ausdruck kommt. Wir beschäftigen uns mit den Künstlern und dem System, d.h. der DDR Gesellschaft.
Wir versuchen auch zu verstehen, wie die Ideologie der DDR Gesellschaft das Leben der Menschen beeinflusst hat.

Texte:
Texte: DDR, die Mauer, Fluchtversuche
Florian Henckel von Donnersmarck: Das Leben der Anderen
BALLON (Materiale Goethe Institutet)
Günter Görlich: Spuck vor ihr aus

Film:
Das Leben der Anderen
BALLON (Ein Film von Michael Bully Herbig)

Pp-præs.: DDR

Sprog og grammatik:
Rep. hoved- og bisætninger, verber, præpositioner

Ordstilling

Grundbog: Gyldendals Tysk Minigrammatik og Fass die Grammatik (grammatikspil) - samt egne noter

Ca. 40 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Macht und Kontrolle

as ist Macht? Wer hat die Macht? Und - wie bekommet man (vielleicht) die Macht?
Wir beschäftigen uns in dem Film "Die Welle" mit dem Thema Macht und Kontrolle in Verbindung mit Autorität, Gemeinschaft und Konformität. Wir überlegen auch, welche Rolle die Erziehung spielt.
Die sozialpsychologische Experimente von Stanley Milgram (über die Bereitschaft, gegenüber Autoritäten gehorsam zu sein) und Salomon Asch (über Gruppendruck und Konformität) geben uns einen Eindruck davon, wie es möglich wird die Macht und die Kontrolle zu bekommen.
In anderen Texten verfolgen wir auch das Thema 'Macht und Kontrolle'.

Texte:
Die Welle (Szene 14-17, 44 und 109)
Günter Görlich: Spuck vor ihr aus
Martin Suter: Ferienplanung

Film: Die Welle

PP-præs.: Macht und Kontrolle

Arbejdsspørgsmål og forskellige sproglige opgaver til forløbet

Sprog og grammatik: Pronominer (rep.), verber (rep.) + sætningskonstruktioner

Gyldendals Tysk Minigrammatik, grammatikark - og egne noter

Ca. 40 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Körperkult

Was bedeutet eigentlich Körperkult?
Viele junge Menschen streben nach dem perfekten Körper, aber was ist der perfekte Körper?
Die Körperideale verändern sich und hängen vor allem mit der gesellschaftlichen Entwicklung zusammen.
Junge Männer wollen möglichst schnell grosse Muskeln haben, deshalb tranieren sie viel, aber muskelbildende Medikamente werden auch unter den jungen Männern benutzt.
Die jungen Frauen versuchen auch ihren Körper und damit ihre Identität zu formen, sie verbringen viel Zeit im Fitnesscenter, aber sie sind auch daran bereit eine Schönheitsoperation zu wählen.
Die sozialen Medien verstärken den Druck von dem perfektem Körper. In den sozialen Medien gibt es aber auch Personen, die bewusst gegen das Bild des idealen Körpers protestieren.
Wir beschäftigen uns um die Problematik 'Körperkult' verstehen zu können auch mit soziologischen Theorien von Thomas Ziehe und Erving Goffman.

Texte:
Jan Stemmel: Mach dich breit
Ziehes soziologische Theorie (Subjektivierung, Ontologisierung und Potenzierung)
Goffmans soziologische Theorie (Vorderbühne und Hinterbühne)
Julia Engelmann - Kein Modelmädchen

Film - og tekstarbejde:
Fit, sportlich, sexy: Der neue Körperkult?
https://www.ardmediathek.de/video/quarks/fit-sportlich-sexy-der-neue-koerperkult/wdr/Y3JpZDovL3dkci5kZS9CZWl0cmFnLWZjYThjMTA4LWRiMDgtNDk3YS1iOGVmLTU3ZGNmZDBkYzBjYQ

Krankhafter Körperkult
https://www.ardmediathek.de/video/die-ratgeber/krankhafter-koerperkult/hr-fernsehen/Y3JpZDovL2hyLW9ubGluZS8xODgyMzc

Influencer und Körperkult: Bin ich schön? ... genug?
https://www.youtube.com/watch?v=vYh8NC77CrU

Seitenwechsel (Mascha u. Sarah):
https://www.youtube.com/watch?v=VEmQSQ1P4OQ
Körperkult

Sprog og grammatik:
Adjektivernes bøjning
Relativ pronomen (rep.)

PP-præs.: Körperkult

Ca. 50 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer