Holdet 2023 FR_td - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Z - Regionalmøde Aalborg
Fag og niveau Fransk B
Lærer(e) Lone Striegler
Hold 2023 FR_td (2uvx Fr, 3uvx Fr)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 1 Paris, la grande ville
Titel 2 Forløb 2 Les années folles
Titel 3 Forløb 3 Les régions en France
Titel 4 Forløb 4 L'école en France
Titel 5 Forløb 5 La francophonie
Titel 6 Forløb 6 Les relations familiales
Titel 7 Forløb 7 Les contes
Titel 8 Forløb 8 Culture société et politique

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 1 Paris, la grande ville

Forløbets moduler arbejder kronologisk med kapitlerne i en vekslen mellem tekstlæsning, billedanalyse, ordforrådstræning, mundtlige og skriftlige øvelser samt grammatik.

Forløbet arbejder tematisk med forskellige sider af storbyen Paris herunder les arrondissements, le shopping à Paris, Hausmann et l'urbanisme, le Paris historique (Tatiana de Rosnay: Rose Del1)

Det skriftlige arbejde i forløbet fordeler sig over 3 opgaver: to kreative skriftlige opgaver Un weekend à Paris (i timen) og Qui habite ici? (aflevering) og en grammatikprøve (verber, artikler og adjektiver).

Mundtlig sprogforståelse vha Podcast:
Se présenter en francais:
https://www.podcastfrancaisfacile.com/vocabulaire/se-presenter-en-francais.html
Une ballade à Paris:
https://apprendre.tv5monde.com/fr/exercice/6047?id_serie=14633&nom_serie=une_balade_a_paris&niveau=a1_debutant&exercice=1
Les monuments:
https://www.flevideo.com/fle_video_quiz_low_intermediate.php?id=7249
Une journée à Paris:
https://lingua.com/fr/francais/lecture/paris/

Udtale:
https://www.podcastfrancaisfacile.com/phonetique-2/tableau-des-sons-du-francais.html

Grammatisk fokus:
Verbernes nutidsbøjning - udgangspunkt i de regelmæssige verber fra 1., 2, og 3. bøjning og être/avoir/aller og faire;
Artikler (substantiver);
Adjektiver.

Film:
Midnight in Paris
https://da.wikipedia.org/wiki/Midnight_in_Paris
Som intro til næste forløb: Les années folles

Materiale:
Paris - la grande ville, Maria Hassing, Systime, 2020:
https://paris.systime.dk/

Entrées Gyldendal s. 2-3

Minlæring:
https://app.minlaering.dk/bog/9

Fransk Minigrammatik

Diverse hjemmesider:
https://www.lepointdufle.net/ressources_fle/present_avoir_etre.htm

https://www.lepointdufle.net/ressources_fle/faire_aller.htm

Forholdet mellem det tematiske og grammatik er 50%/50%.

Faglige mål:
Eleverne skal kunne primært:  
- forstå hovedpunkterne, når der tales fransk om kendte såvel som almene emner, formidlet gennem forskellige medier;
- læse og forstå ubearbejdede fransksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster;
- udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende fransk;
- analysere og fortolke fransksprogede tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge.

Kernestof:
Gennem kernestoffet skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber. Kernestoffet er:  
- de grundlæggende principper for sprogets opbygning og anvendelse, både vedrørende samtalers og teksters struktur og vedrørende den relevante syntaks og morfologi;
- et alment ordforråd og idiomatisk til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation med særligt fokus på de studerede emner;
- de grundlæggende elementer i fransk udtale og intonation, receptivt såvel som produktivt;
-  mundtlige og skriftlige fiktive og ikke-fiktive tekster fra det 20. og det 21. århundrede fra Frankrig og andre frankofone områder;
-  historiske, kulturelle og interkulturelle forhold, der har relevans for de studerede emner  aktuelle forhold i fransksprogede områder med hovedvægt på Frankrig;
-  centrale samfundsmæssige forhold i Frankrig samt i et eller flere andre frankofone områder;
- fagets centrale hjælpemidler, herunder hensigtsmæssig anvendelse af digitale hjælpemidler.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgave 1 17-09-2023
Prøve 1 09-10-2023
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 2 Forløb 2 Les années folles

I forlængelse af filmen Midnight in Paris har eleverne arbejdet med "Les années folles" i Paris. Forløbet handler om "Les Années Folles" i Paris og udforsker periodens kulturelle blomstring med fokus på litteratur, kunst, mode og arkitektur.

Forløbet starter med en præsentation af perioden og dens historiske baggrund, herunder eftervirkningerne af Første Verdenskrig og samfundsmæssige ændringer. Derefter retter det fokus imod litteratur, arkitektur, mode og kunst.

Eleverne har i par udarbejdet en mundtlig fremlæggelse, der integrerer deres viden om litteratur, kunst, mode og arkitektur fra perioden.

Op til Jul har eleverne arbejdet med Jul i Frankrig (specifikt i Alsace).

Materiale:

Video:
Paris i de brølende 1920'ere
https://www.youtube.com/watch?v=mVmgYo4oejs

Victor Margueritte, la garconne i Paris, la grande ville
https://paris.systime.dk/?id=149#c385

Extrait du Diable og corps de Raymond Radiguet (1923)

Josephine Baker au Panthéon:
https://www.jde.fr/culture/2021/11/25/qui-etait-josephine-baker

Grammatik
Métalangage
På Minlæring
Genitiv og de possessive pronominer
Futur proche og passé récent


Forholdet mellem det tematiske og grammatik er 30% (grammatik)/70% (det tematiske).

Faglige mål:
Eleverne skal kunne primært:  
- forstå hovedpunkterne, når der tales fransk om kendte såvel som almene emner, formidlet gennem forskellige medier;
- læse og forstå ubearbejdede fransksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster;
- udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende fransk;
- analysere og fortolke fransksprogede tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge.

Kernestof:
Gennem kernestoffet skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber. Kernestoffet er:  
- de grundlæggende principper for sprogets opbygning og anvendelse, både vedrørende samtalers og teksters struktur og vedrørende den relevante syntaks og morfologi;
- et alment ordforråd og idiomatisk til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation med særligt fokus på de studerede emner;
- de grundlæggende elementer i fransk udtale og intonation, receptivt såvel som produktivt;
-  mundtlige og skriftlige fiktive og ikke-fiktive tekster fra det 20. og det 21. århundrede fra Frankrig og andre frankofone områder;
-  historiske, kulturelle og interkulturelle forhold, der har relevans for de studerede emner  aktuelle forhold i fransksprogede områder med hovedvægt på Frankrig;
-  centrale samfundsmæssige forhold i Frankrig samt i et eller flere andre frankofone områder;
- fagets centrale hjælpemidler, herunder hensigtsmæssig anvendelse af digitale hjælpemidler.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 3 Forløb 3 Les régions en France

Forløbets tema er de franske regioner med fokus på traditioner, særværdigheder, gastronomi og et selvvalgt emne.

Efter en kort introduktion til Frankrigs fysiks geografi og en præsentation af en specifik region, la Bretagne, har eleverne i gruppe udarbejdet en mundtlig fremlæggelse om en selvagt region (mundtlighed) efterfulgt af en turistbrochure (skriftlighed).

Materiale:
Ministère de l'Intérieur et des Outre-mer
https://mobile.interieur.gouv.fr/Archives/Archives-des-actualites/2016-Actualites/Les-noms-des-nouvelles-regions-sont-actes

Paysages francais, C'est la classe (2015) Loescher editore, Torino, s. 188-189

Bretagne, Terre de légendes, La nouvelle France en poche (2008),  s. 78-79

Bretagne, France, TV5 monde
https://enseigner.tv5monde.com/fiches-pedagogiques-fle/bretagne-france

TICS en FLE Découverte, la France, ses régions, ses langues
https://ticsenfle.blogspot.com/2011/11/decouverte-audiovisuelle-des-region.html

Arbejde med grammatik i minlæring.dk:
- Nægtelser
- Spørgeord

Forholdet mellem det tematiske og grammatik er 75%/25%.

Faglige mål:
Eleverne skal kunne primært:  
- forstå hovedpunkterne, når der tales fransk om kendte såvel som almene emner, formidlet gennem forskellige medier;
- læse og forstå ubearbejdede fransksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster;
- udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende fransk;
- analysere og fortolke fransksprogede tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge.

Kernestof:
Gennem kernestoffet skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber. Kernestoffet er:  
- de grundlæggende principper for sprogets opbygning og anvendelse, både vedrørende samtalers og teksters struktur og vedrørende den relevante syntaks og morfologi;
- et alment ordforråd og idiomatisk til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation med særligt fokus på de studerede emner;
- de grundlæggende elementer i fransk udtale og intonation, receptivt såvel som produktivt;
-  mundtlige og skriftlige fiktive og ikke-fiktive tekster fra det 20. og det 21. århundrede fra Frankrig og andre frankofone områder;
-  historiske, kulturelle og interkulturelle forhold, der har relevans for de studerede emner  aktuelle forhold i fransksprogede områder med hovedvægt på Frankrig;
-  centrale samfundsmæssige forhold i Frankrig samt i et eller flere andre frankofone områder;
- fagets centrale hjælpemidler, herunder hensigtsmæssig anvendelse af digitale hjælpemidler.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgave 3 21-03-2024
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 4 Forløb 4 L'école en France

Forløbet handler om skolesystemet i Frankrig. Eleverne har lært om hvordan systemet er opdelt i flere trin i grundskolen og gymnasium. Derudover har eleverne lært om de fag, der undervises i, såsom fransk, matematik, naturvidenskab m.m. samt studieretninger i gymnasiet. Eleverne har tilegnet sig viden om la laïcité.

Eleverne har desuden fordybet sig i metoder i fransk herunder "parler d'un texte" et "description d'image".

Travail écrit créatif: Une journée au Lycée

Materiale:
Le système scolaire français Institut Francais

L'univers scolaire, La nouvelle France en poche, Clé, 2028

Religion og sekularisme, Frankrig modsætningernes land, Connie Pedersen og Jytte Antonsen Jørgense, Columbus, 2020

La laïcité pilier de la République francaise, Florent Peronnet, LCF-magazine, Septembre 2012

Video: Un jour une actu, La laïcité à l'école, https://www.1jour1actu.com/france/cest-quoi-la-laicite-a-lecole

Grammatik (Minlæring):

Demonstrative pronominer/påpegende stedord

ca 20 +

Forholdet mellem det tematiske og grammatik m.m. er 65%/35%.

Faglige mål:
Eleverne skal kunne primært:  
- forstå hovedpunkterne, når der tales fransk om kendte såvel som almene emner, formidlet gennem forskellige medier;
- læse og forstå ubearbejdede fransksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster;
- udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende fransk;
- analysere og fortolke fransksprogede tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge.

Kernestof:
Gennem kernestoffet skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber.

Kernestoffet er:  
- de grundlæggende principper for sprogets opbygning og anvendelse, både vedrørende samtalers og teksters struktur og vedrørende den relevante syntaks og morfologi;
- et alment ordforråd og idiomatisk til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation med særligt fokus på de studerede emner;
- de grundlæggende elementer i fransk udtale og intonation, receptivt såvel som produktivt;
-  mundtlige og skriftlige fiktive og ikke-fiktive tekster fra det 20. og det 21. århundrede fra Frankrig og andre frankofone områder;
-  historiske, kulturelle og interkulturelle forhold, der har relevans for de studerede emner  aktuelle forhold i fransksprogede områder med hovedvægt på Frankrig;
-  centrale samfundsmæssige forhold i Frankrig samt i et eller flere andre frankofone områder;
- fagets centrale hjælpemidler, herunder hensigtsmæssig anvendelse af digitale hjælpemidler.



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 5 Forløb 5 La francophonie

Forløbet handler om La Francophonie, hvor eleverne har tilegnet sig viden om tidligere kolonier med fokus på levevilkår, kultur, historie og identitet m.m.

Eleverne har arbejdet med samtaletræning og generelt er der været fokus på både mundtlige og skriftlige sprogkompetencer samt de frie mundtlige kompetencer med udgangspunkt i forskellige typer materiale (artikler, tekster, filmklip, billeder).

Derudover har eleverne arbejdet  med en  mundtlig fremlæggelse (gruppearbejde) om et fransktalende land (skriftlig aflevering)

Parallelt har eleverne arbejdet med diverse grammatiske regler (se nedenunder).

Materiale:

Bøger:
La Francophonie i Mette Bering og Mimi Sørensen: "Entrées". Gyldendal, 2009, s. 106-107 samt 130-131.

Artikler:
Ma cabane au Canada http://issuu.com/lcf-magazine/docs/lcf_02-issuu2

Internet:
Om La francophonie:
La francophonie qu’est-ce que c’est?
https://www.youtube.com/watch?v=MIvbHbn-tQk

Om La Louisiane:
United States: Louisiana Cajuns are keen to preserve their identity | Revisited • FRANCE 24 English
https://www.youtube.com/watch?v=GOfq0cbgRSI

Om Canada/Québec:
Charles parle des sports d'hiver
https://www.lepointdufle.net/ressources_fle/audio_charles-sports-dhiver.htm

Travailler au Canada
https://www.podcastfrancaisfacile.com/dialogue/travailler-au-canada.html

Ca bouge au Canada
https://enseigner.tv5monde.com/fiches-pedagogiques-fle/quebec-canada-0

Filmklip:
Burkina Faso: Te-tid på kanten af Sahara
http://www.emu.dk/modul/te-tid-p%C3%A5-kanten-af-sahara-film


Diverse billedmateriale om Canada/Québec samt Afrika/Burkina Faso.

Fiche Le Liban: Diverse opgaver om Le Liban.

Fiche Québec: Diverse opgaver om Canada/Québec.

Rollespil: Au restaurant marocain.

Grammatik:
De personlige pronominer
Min læring samt internet

Aflevering og mundtlig fremlæggelse: Un pays francophone
Prøve: De personlige pronominer

Eleverne skal kunne:

Faglige mål:

̶ forstå hovedpunkterne, når der tales fransk om kendte såvel som almene emner, formidlet gennem forskellige medier
̶ læse og forstå ubearbejdede fransksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende fransk om kendte og almene emner, herunder beskrive
oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende fransk
̶ udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende fransk
analysere og fortolke fransksprogede tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle,
interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
̶ perspektivere den erhvervede viden om franske og frankofone kultur- og samfundsforhold til andre kultur- og
samfundsforhold
demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Kernestof:

Gennem kernestoffet skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber.

Kernestoffet er:

̶ de grundlæggende principper for sprogets opbygning og anvendelse, både vedrørende samtalers og teksters struktur og
vedrørende den relevante syntaks og morfologi
et alment ordforråd og idiomatik til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation med særligt fokus på de studerede emner
̶ de grundlæggende elementer i fransk udtale og intonation, receptivt såvel som produktivt
̶ mundtlige og skriftlige fiktive og ikke-fiktive tekster fra det 20. og det 21. århundrede fra Frankrig og andre frankofone
områder
̶ historiske, kulturelle og interkulturelle forhold, der har relevans for de studerede emner
aktuelle forhold i fransksprogede områder med hovedvægt på Frankrig
̶ centrale samfundsmæssige forhold i Frankrig samt i et eller flere andre frankofone områder
̶ fagets centrale hjælpemidler, herunder hensigtsmæssig anvendelse af digitale hjælpemidler.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Forløb 6 Les relations familiales

Eleverne har arbejdet med emnet "Les relations familiales" med fokus på:
- egen familie (arbre généalogique)
- l'adultère
- le divorce
- la relation père-fils
- l'indépendance

Materiale:
"Kennedy et moi", Jean-Paul Dubois, in Entrées, Mette Bering og Mimi Sørensen, Gyldendal, s. 60-61
"C'est la règle", Gisèle Pineau, in ”Entrées”, Mette Bering og Mimi Sørensen, Gyldendal, s. 52-53
"Commencer ses études", Gabriel, 18 ans, de Montpellier, in Début 3, Vibeke Gade, Systime, s. 6-8

Film: "Dans la maison" (på filmstriben)

Kortfilm: "Dans nos veines" (på filmcentralen)

Grammatik:
Præpositioner
Minlæring

Eleverne skal kunne:

Faglige mål:

̶ forstå hovedpunkterne, når der tales fransk om kendte såvel som almene emner, formidlet gennem forskellige medier
̶ læse og forstå ubearbejdede fransksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende fransk om kendte og almene emner, herunder beskrive
oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende fransk
̶ udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende fransk
analysere og fortolke fransksprogede tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle,
interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
̶ perspektivere den erhvervede viden om franske og frankofone kultur- og samfundsforhold til andre kultur- og
samfundsforhold
demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Kernestof:

Gennem kernestoffet skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber.

Kernestoffet er:

̶ de grundlæggende principper for sprogets opbygning og anvendelse, både vedrørende samtalers og teksters struktur og
vedrørende den relevante syntaks og morfologi
et alment ordforråd og idiomatik til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation med særligt fokus på de studerede emner
̶ de grundlæggende elementer i fransk udtale og intonation, receptivt såvel som produktivt
̶ mundtlige og skriftlige fiktive og ikke-fiktive tekster fra det 20. og det 21. århundrede fra Frankrig og andre frankofone
områder
̶ historiske, kulturelle og interkulturelle forhold, der har relevans for de studerede emner
aktuelle forhold i fransksprogede områder med hovedvægt på Frankrig
̶ centrale samfundsmæssige forhold i Frankrig samt i et eller flere andre frankofone områder
̶ fagets centrale hjælpemidler, herunder hensigtsmæssig anvendelse af digitale hjælpemidler.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Forløb 7 Les contes

Eleverne har arbejdet med emnet "Les contes". Generelt om les contes, klassiske eventyr samt moderne versioner af klassikse eventyr (Rødhætte). De har desuden arbejdet med les contes dans la publicité vha le schéma actantiel de Greimas. Træning af billedbeskrivelse samt tekstforståelse (i par).

Materiale:

Bog: bering, mette og Sørensen, Mimi (2009) Entrées, Gyldendal, s. 6-15

E-bog: enekelte sider fra Les contes de fées à nouveau
https://lescontes.systime.dk/?id=134&L=0

Les contes dans la publicité:
Pub renault mégane - Blanche neige
https://www.youtube.com/watch?v=5g4fBB7J-Ss
Pub Banque populaire - Cendrillon
https://www.dailymotion.com/video/x4znpq
Pub Chocolat - Cendrillon
https://www.youtube.com/watch?v=4pn3l2Igod4&t=2s
Pub Spa - Blanche neige
https://www.youtube.com/watch?v=JfyXb1PZYeA&t=21s
Pub Banque populaire - Blanche neige
https://www.youtube.com/watch?v=hLFm9CgWqIQ&t=13s


Grammatik:
Passé composé/Imparfait (Aspekt): Minlæring og Fransk minigramatik

Aflevering: Skriv dit eget eventyr
Prøve: Imparfait/Passé composé

Antal sider: ca. 30 inkl. internet.

Uden for emnet: Film Hændelsen

Faglige mål:

̶ forstå hovedpunkterne, når der tales fransk om kendte såvel som almene emner, formidlet gennem forskellige medier
̶ læse og forstå ubearbejdede fransksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende fransk om kendte og almene emner, herunder beskrive
oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende fransk
̶ udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende fransk
analysere og fortolke fransksprogede tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle,
interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
̶ perspektivere den erhvervede viden om franske og frankofone kultur- og samfundsforhold til andre kultur- og
samfundsforhold
demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Kernestof:

Gennem kernestoffet skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber.

Kernestoffet er:

̶ de grundlæggende principper for sprogets opbygning og anvendelse, både vedrørende samtalers og teksters struktur og
vedrørende den relevante syntaks og morfologi
et alment ordforråd og idiomatik til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation med særligt fokus på de studerede emner
̶ de grundlæggende elementer i fransk udtale og intonation, receptivt såvel som produktivt
̶ mundtlige og skriftlige fiktive og ikke-fiktive tekster fra det 20. og det 21. århundrede fra Frankrig og andre frankofone
områder
̶ historiske, kulturelle og interkulturelle forhold, der har relevans for de studerede emner
aktuelle forhold i fransksprogede områder med hovedvægt på Frankrig
̶ centrale samfundsmæssige forhold i Frankrig samt i et eller flere andre frankofone områder
̶ fagets centrale hjælpemidler, herunder hensigtsmæssig anvendelse af digitale hjælpemidler.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Forløb 8 Culture société et politique

Forløbet er bredt og handler om Société, culture et politique i Frankrig. Eleverne har arbejdet bl.a. med følgende delemner:

- les institutions politiques (le pouvoir exécutif);
-  les symboles de la République;
- les élections présidentielles de 2022;
- les manifestations des gilets jaunes;
- Lyric: Rimbaud au cabaret vert

Materiale:

Internet:

Sur les élections présidentielles:
https://www.franskpolitik.dk/macron-elu/

Sur les symboles de la République:
https://www.flevideo.com/fle_video_quiz_low_intermediate.php?id=5584

Sur le Danemark et la France:
https://learningapps.org/watch?v=pmwpkfk4k21

Sur le Président Macron:
https://www.1jour1actu.com/france/163876


Bog og artikler:

Mimi Sørensen (2009) Qui gouverne in Entrées, Gyldendal

Comprendre la manifestation des gilets jaunes (uddrag) https://www.1jour1actu.com/typologie/tout-comprendre/, 19/11-2018

Video et quiz sur les gilets jaunes :
Niveau facile/moyen : https://fr.islcollective.com/video-lessons/qui-sont-les-gilets-jaunes
Niveau moyen/difficile : https://www.flevideo.com/fle_video_quiz_beginning.php?id=74788

Faglige mål:

̶ forstå hovedpunkterne, når der tales fransk om kendte såvel som almene emner, formidlet gennem forskellige medier
̶ læse og forstå ubearbejdede fransksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende fransk om kendte og almene emner, herunder beskrive
oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende fransk
̶ udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende fransk
analysere og fortolke fransksprogede tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle,
interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
̶ perspektivere den erhvervede viden om franske og frankofone kultur- og samfundsforhold til andre kultur- og
samfundsforhold
demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Kernestof:

Gennem kernestoffet skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber.

Kernestoffet er:

̶ de grundlæggende principper for sprogets opbygning og anvendelse, både vedrørende samtalers og teksters struktur og
vedrørende den relevante syntaks og morfologi
et alment ordforråd og idiomatik til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation med særligt fokus på de studerede emner
̶ de grundlæggende elementer i fransk udtale og intonation, receptivt såvel som produktivt
̶ mundtlige og skriftlige fiktive og ikke-fiktive tekster fra det 20. og det 21. århundrede fra Frankrig og andre frankofone
områder
̶ historiske, kulturelle og interkulturelle forhold, der har relevans for de studerede emner
aktuelle forhold i fransksprogede områder med hovedvægt på Frankrig
̶ centrale samfundsmæssige forhold i Frankrig samt i et eller flere andre frankofone områder
̶ fagets centrale hjælpemidler, herunder hensigtsmæssig anvendelse af digitale hjælpemidler.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer