Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Z - Regionalmøde Aalborg
|
Fag og niveau
|
Fransk B
|
Lærer(e)
|
Lone Striegler
|
Hold
|
2023 FR_td (2uvx Fr, 3uvx Fr)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb 1 Paris, la grande ville
Forløbets moduler arbejder kronologisk med kapitlerne i en vekslen mellem tekstlæsning, billedanalyse, ordforrådstræning, mundtlige og skriftlige øvelser samt grammatik.
Forløbet arbejder tematisk med forskellige sider af storbyen Paris herunder les arrondissements, le shopping à Paris, Hausmann et l'urbanisme, le Paris historique (Tatiana de Rosnay: Rose Del1)
Det skriftlige arbejde i forløbet fordeler sig over 3 opgaver: to kreative skriftlige opgaver Un weekend à Paris (i timen) og Qui habite ici? (aflevering) og en grammatikprøve (verber, artikler og adjektiver).
Mundtlig sprogforståelse vha Podcast:
Se présenter en francais:
https://www.podcastfrancaisfacile.com/vocabulaire/se-presenter-en-francais.html
Une ballade à Paris:
https://apprendre.tv5monde.com/fr/exercice/6047?id_serie=14633&nom_serie=une_balade_a_paris&niveau=a1_debutant&exercice=1
Les monuments:
https://www.flevideo.com/fle_video_quiz_low_intermediate.php?id=7249
Une journée à Paris:
https://lingua.com/fr/francais/lecture/paris/
Udtale:
https://www.podcastfrancaisfacile.com/phonetique-2/tableau-des-sons-du-francais.html
Grammatisk fokus:
Verbernes nutidsbøjning - udgangspunkt i de regelmæssige verber fra 1., 2, og 3. bøjning og être/avoir/aller og faire;
Artikler (substantiver);
Adjektiver.
Film:
Midnight in Paris
https://da.wikipedia.org/wiki/Midnight_in_Paris
Som intro til næste forløb: Les années folles
Materiale:
Paris - la grande ville, Maria Hassing, Systime, 2020:
https://paris.systime.dk/
Entrées Gyldendal s. 2-3
Minlæring:
https://app.minlaering.dk/bog/9
Fransk Minigrammatik
Diverse hjemmesider:
https://www.lepointdufle.net/ressources_fle/present_avoir_etre.htm
https://www.lepointdufle.net/ressources_fle/faire_aller.htm
Forholdet mellem det tematiske og grammatik er 50%/50%.
Faglige mål:
Eleverne skal kunne primært:
- forstå hovedpunkterne, når der tales fransk om kendte såvel som almene emner, formidlet gennem forskellige medier;
- læse og forstå ubearbejdede fransksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster;
- udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende fransk;
- analysere og fortolke fransksprogede tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge.
Kernestof:
Gennem kernestoffet skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber. Kernestoffet er:
- de grundlæggende principper for sprogets opbygning og anvendelse, både vedrørende samtalers og teksters struktur og vedrørende den relevante syntaks og morfologi;
- et alment ordforråd og idiomatisk til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation med særligt fokus på de studerede emner;
- de grundlæggende elementer i fransk udtale og intonation, receptivt såvel som produktivt;
- mundtlige og skriftlige fiktive og ikke-fiktive tekster fra det 20. og det 21. århundrede fra Frankrig og andre frankofone områder;
- historiske, kulturelle og interkulturelle forhold, der har relevans for de studerede emner aktuelle forhold i fransksprogede områder med hovedvægt på Frankrig;
- centrale samfundsmæssige forhold i Frankrig samt i et eller flere andre frankofone områder;
- fagets centrale hjælpemidler, herunder hensigtsmæssig anvendelse af digitale hjælpemidler.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 1
|
17-09-2023
|
Prøve 1
|
09-10-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Forløb 2 Les années folles
I forlængelse af filmen Midnight in Paris har eleverne arbejdet med "Les années folles" i Paris. Forløbet handler om "Les Années Folles" i Paris og udforsker periodens kulturelle blomstring med fokus på litteratur, kunst, mode og arkitektur.
Forløbet starter med en præsentation af perioden og dens historiske baggrund, herunder eftervirkningerne af Første Verdenskrig og samfundsmæssige ændringer. Derefter retter det fokus imod litteratur, arkitektur, mode og kunst.
Eleverne har i par udarbejdet en mundtlig fremlæggelse, der integrerer deres viden om litteratur, kunst, mode og arkitektur fra perioden.
Op til Jul har eleverne arbejdet med Jul i Frankrig (specifikt i Alsace).
Materiale:
Video:
Paris i de brølende 1920'ere
https://www.youtube.com/watch?v=mVmgYo4oejs
Victor Margueritte, la garconne i Paris, la grande ville
https://paris.systime.dk/?id=149#c385
Extrait du Diable og corps de Raymond Radiguet (1923)
Josephine Baker au Panthéon:
https://www.jde.fr/culture/2021/11/25/qui-etait-josephine-baker
Grammatik
Métalangage
På Minlæring
Genitiv og de possessive pronominer
Futur proche og passé récent
Forholdet mellem det tematiske og grammatik er 30% (grammatik)/70% (det tematiske).
Faglige mål:
Eleverne skal kunne primært:
- forstå hovedpunkterne, når der tales fransk om kendte såvel som almene emner, formidlet gennem forskellige medier;
- læse og forstå ubearbejdede fransksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster;
- udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende fransk;
- analysere og fortolke fransksprogede tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge.
Kernestof:
Gennem kernestoffet skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber. Kernestoffet er:
- de grundlæggende principper for sprogets opbygning og anvendelse, både vedrørende samtalers og teksters struktur og vedrørende den relevante syntaks og morfologi;
- et alment ordforråd og idiomatisk til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation med særligt fokus på de studerede emner;
- de grundlæggende elementer i fransk udtale og intonation, receptivt såvel som produktivt;
- mundtlige og skriftlige fiktive og ikke-fiktive tekster fra det 20. og det 21. århundrede fra Frankrig og andre frankofone områder;
- historiske, kulturelle og interkulturelle forhold, der har relevans for de studerede emner aktuelle forhold i fransksprogede områder med hovedvægt på Frankrig;
- centrale samfundsmæssige forhold i Frankrig samt i et eller flere andre frankofone områder;
- fagets centrale hjælpemidler, herunder hensigtsmæssig anvendelse af digitale hjælpemidler.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Forløb 3 Les régions en France
Forløbets tema er de franske regioner med fokus på traditioner, særværdigheder, gastronomi og et selvvalgt emne.
Efter en kort introduktion til Frankrigs fysiks geografi og en præsentation af en specifik region, la Bretagne, har eleverne i gruppe udarbejdet en mundtlig fremlæggelse om en selvagt region (mundtlighed) efterfulgt af en turistbrochure (skriftlighed).
Materiale:
Ministère de l'Intérieur et des Outre-mer
https://mobile.interieur.gouv.fr/Archives/Archives-des-actualites/2016-Actualites/Les-noms-des-nouvelles-regions-sont-actes
Paysages francais, C'est la classe (2015) Loescher editore, Torino, s. 188-189
Bretagne, Terre de légendes, La nouvelle France en poche (2008), s. 78-79
Bretagne, France, TV5 monde
https://enseigner.tv5monde.com/fiches-pedagogiques-fle/bretagne-france
TICS en FLE Découverte, la France, ses régions, ses langues
https://ticsenfle.blogspot.com/2011/11/decouverte-audiovisuelle-des-region.html
Arbejde med grammatik i minlæring.dk:
- Nægtelser
- Spørgeord
Forholdet mellem det tematiske og grammatik er 75%/25%.
Faglige mål:
Eleverne skal kunne primært:
- forstå hovedpunkterne, når der tales fransk om kendte såvel som almene emner, formidlet gennem forskellige medier;
- læse og forstå ubearbejdede fransksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster;
- udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende fransk;
- analysere og fortolke fransksprogede tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge.
Kernestof:
Gennem kernestoffet skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber. Kernestoffet er:
- de grundlæggende principper for sprogets opbygning og anvendelse, både vedrørende samtalers og teksters struktur og vedrørende den relevante syntaks og morfologi;
- et alment ordforråd og idiomatisk til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation med særligt fokus på de studerede emner;
- de grundlæggende elementer i fransk udtale og intonation, receptivt såvel som produktivt;
- mundtlige og skriftlige fiktive og ikke-fiktive tekster fra det 20. og det 21. århundrede fra Frankrig og andre frankofone områder;
- historiske, kulturelle og interkulturelle forhold, der har relevans for de studerede emner aktuelle forhold i fransksprogede områder med hovedvægt på Frankrig;
- centrale samfundsmæssige forhold i Frankrig samt i et eller flere andre frankofone områder;
- fagets centrale hjælpemidler, herunder hensigtsmæssig anvendelse af digitale hjælpemidler.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 3
|
21-03-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Forløb 4 L'école en France
Forløbet handler om skolesystemet i Frankrig. Eleverne har lært om hvordan systemet er opdelt i flere trin i grundskolen og gymnasium. Derudover har eleverne lært om de fag, der undervises i, såsom fransk, matematik, naturvidenskab m.m. samt studieretninger i gymnasiet. Eleverne har tilegnet sig viden om la laïcité.
Eleverne har desuden fordybet sig i metoder i fransk herunder "parler d'un texte" et "description d'image".
Travail écrit créatif: Une journée au Lycée
Materiale:
Le système scolaire français Institut Francais
L'univers scolaire, La nouvelle France en poche, Clé, 2028
Religion og sekularisme, Frankrig modsætningernes land, Connie Pedersen og Jytte Antonsen Jørgense, Columbus, 2020
La laïcité pilier de la République francaise, Florent Peronnet, LCF-magazine, Septembre 2012
Video: Un jour une actu, La laïcité à l'école, https://www.1jour1actu.com/france/cest-quoi-la-laicite-a-lecole
Grammatik (Minlæring):
Demonstrative pronominer/påpegende stedord
ca 20 +
Forholdet mellem det tematiske og grammatik m.m. er 65%/35%.
Faglige mål:
Eleverne skal kunne primært:
- forstå hovedpunkterne, når der tales fransk om kendte såvel som almene emner, formidlet gennem forskellige medier;
- læse og forstå ubearbejdede fransksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster;
- udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende fransk;
- analysere og fortolke fransksprogede tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge.
Kernestof:
Gennem kernestoffet skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber.
Kernestoffet er:
- de grundlæggende principper for sprogets opbygning og anvendelse, både vedrørende samtalers og teksters struktur og vedrørende den relevante syntaks og morfologi;
- et alment ordforråd og idiomatisk til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation med særligt fokus på de studerede emner;
- de grundlæggende elementer i fransk udtale og intonation, receptivt såvel som produktivt;
- mundtlige og skriftlige fiktive og ikke-fiktive tekster fra det 20. og det 21. århundrede fra Frankrig og andre frankofone områder;
- historiske, kulturelle og interkulturelle forhold, der har relevans for de studerede emner aktuelle forhold i fransksprogede områder med hovedvægt på Frankrig;
- centrale samfundsmæssige forhold i Frankrig samt i et eller flere andre frankofone områder;
- fagets centrale hjælpemidler, herunder hensigtsmæssig anvendelse af digitale hjælpemidler.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Forløb 5 La francophonie
Forløbet handler om La Francophonie, hvor eleverne har tilegnet sig viden om tidligere kolonier med fokus på levevilkår, kultur, historie og identitet m.m.
Eleverne har arbejdet med samtaletræning og generelt er der været fokus på både mundtlige og skriftlige sprogkompetencer samt de frie mundtlige kompetencer med udgangspunkt i forskellige typer materiale (artikler, tekster, filmklip, billeder).
Derudover har eleverne arbejdet med en mundtlig fremlæggelse (gruppearbejde) om et fransktalende land (skriftlig aflevering)
Parallelt har eleverne arbejdet med diverse grammatiske regler (se nedenunder).
Materiale:
Bøger:
La Francophonie i Mette Bering og Mimi Sørensen: "Entrées". Gyldendal, 2009, s. 106-107 samt 130-131.
Artikler:
Ma cabane au Canada http://issuu.com/lcf-magazine/docs/lcf_02-issuu2
Internet:
Om La francophonie:
La francophonie qu’est-ce que c’est?
https://www.youtube.com/watch?v=MIvbHbn-tQk
Om La Louisiane:
United States: Louisiana Cajuns are keen to preserve their identity | Revisited • FRANCE 24 English
https://www.youtube.com/watch?v=GOfq0cbgRSI
Om Canada/Québec:
Charles parle des sports d'hiver
https://www.lepointdufle.net/ressources_fle/audio_charles-sports-dhiver.htm
Travailler au Canada
https://www.podcastfrancaisfacile.com/dialogue/travailler-au-canada.html
Ca bouge au Canada
https://enseigner.tv5monde.com/fiches-pedagogiques-fle/quebec-canada-0
Filmklip:
Burkina Faso: Te-tid på kanten af Sahara
http://www.emu.dk/modul/te-tid-p%C3%A5-kanten-af-sahara-film
Diverse billedmateriale om Canada/Québec samt Afrika/Burkina Faso.
Fiche Le Liban: Diverse opgaver om Le Liban.
Fiche Québec: Diverse opgaver om Canada/Québec.
Rollespil: Au restaurant marocain.
Grammatik:
De personlige pronominer
Min læring samt internet
Aflevering og mundtlig fremlæggelse: Un pays francophone
Prøve: De personlige pronominer
Eleverne skal kunne:
Faglige mål:
̶ forstå hovedpunkterne, når der tales fransk om kendte såvel som almene emner, formidlet gennem forskellige medier
̶ læse og forstå ubearbejdede fransksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende fransk om kendte og almene emner, herunder beskrive
oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende fransk
̶ udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende fransk
analysere og fortolke fransksprogede tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle,
interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
̶ perspektivere den erhvervede viden om franske og frankofone kultur- og samfundsforhold til andre kultur- og
samfundsforhold
demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Kernestof:
Gennem kernestoffet skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber.
Kernestoffet er:
̶ de grundlæggende principper for sprogets opbygning og anvendelse, både vedrørende samtalers og teksters struktur og
vedrørende den relevante syntaks og morfologi
et alment ordforråd og idiomatik til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation med særligt fokus på de studerede emner
̶ de grundlæggende elementer i fransk udtale og intonation, receptivt såvel som produktivt
̶ mundtlige og skriftlige fiktive og ikke-fiktive tekster fra det 20. og det 21. århundrede fra Frankrig og andre frankofone
områder
̶ historiske, kulturelle og interkulturelle forhold, der har relevans for de studerede emner
aktuelle forhold i fransksprogede områder med hovedvægt på Frankrig
̶ centrale samfundsmæssige forhold i Frankrig samt i et eller flere andre frankofone områder
̶ fagets centrale hjælpemidler, herunder hensigtsmæssig anvendelse af digitale hjælpemidler.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
17,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb 6 Les relations familiales
Eleverne har arbejdet med emnet "Les relations familiales" med fokus på:
- egen familie (arbre généalogique)
- l'adultère
- le divorce
- la relation père-fils
- l'indépendance
Materiale:
"Kennedy et moi", Jean-Paul Dubois, in Entrées, Mette Bering og Mimi Sørensen, Gyldendal, s. 60-61
"C'est la règle", Gisèle Pineau, in ”Entrées”, Mette Bering og Mimi Sørensen, Gyldendal, s. 52-53
"Commencer ses études", Gabriel, 18 ans, de Montpellier, in Début 3, Vibeke Gade, Systime, s. 6-8
Film: "Dans la maison" (på filmstriben)
Kortfilm: "Dans nos veines" (på filmcentralen)
Grammatik:
Præpositioner
Minlæring
Eleverne skal kunne:
Faglige mål:
̶ forstå hovedpunkterne, når der tales fransk om kendte såvel som almene emner, formidlet gennem forskellige medier
̶ læse og forstå ubearbejdede fransksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende fransk om kendte og almene emner, herunder beskrive
oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende fransk
̶ udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende fransk
analysere og fortolke fransksprogede tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle,
interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
̶ perspektivere den erhvervede viden om franske og frankofone kultur- og samfundsforhold til andre kultur- og
samfundsforhold
demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Kernestof:
Gennem kernestoffet skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber.
Kernestoffet er:
̶ de grundlæggende principper for sprogets opbygning og anvendelse, både vedrørende samtalers og teksters struktur og
vedrørende den relevante syntaks og morfologi
et alment ordforråd og idiomatik til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation med særligt fokus på de studerede emner
̶ de grundlæggende elementer i fransk udtale og intonation, receptivt såvel som produktivt
̶ mundtlige og skriftlige fiktive og ikke-fiktive tekster fra det 20. og det 21. århundrede fra Frankrig og andre frankofone
områder
̶ historiske, kulturelle og interkulturelle forhold, der har relevans for de studerede emner
aktuelle forhold i fransksprogede områder med hovedvægt på Frankrig
̶ centrale samfundsmæssige forhold i Frankrig samt i et eller flere andre frankofone områder
̶ fagets centrale hjælpemidler, herunder hensigtsmæssig anvendelse af digitale hjælpemidler.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb 7 Les contes
Eleverne har arbejdet med emnet "Les contes". Generelt om les contes, klassiske eventyr samt moderne versioner af klassikse eventyr (Rødhætte). De har desuden arbejdet med les contes dans la publicité vha le schéma actantiel de Greimas. Træning af billedbeskrivelse samt tekstforståelse (i par).
Materiale:
Bog: bering, mette og Sørensen, Mimi (2009) Entrées, Gyldendal, s. 6-15
E-bog: enekelte sider fra Les contes de fées à nouveau
https://lescontes.systime.dk/?id=134&L=0
Les contes dans la publicité:
Pub renault mégane - Blanche neige
https://www.youtube.com/watch?v=5g4fBB7J-Ss
Pub Banque populaire - Cendrillon
https://www.dailymotion.com/video/x4znpq
Pub Chocolat - Cendrillon
https://www.youtube.com/watch?v=4pn3l2Igod4&t=2s
Pub Spa - Blanche neige
https://www.youtube.com/watch?v=JfyXb1PZYeA&t=21s
Pub Banque populaire - Blanche neige
https://www.youtube.com/watch?v=hLFm9CgWqIQ&t=13s
Grammatik:
Passé composé/Imparfait (Aspekt): Minlæring og Fransk minigramatik
Aflevering: Skriv dit eget eventyr
Prøve: Imparfait/Passé composé
Antal sider: ca. 30 inkl. internet.
Uden for emnet: Film Hændelsen
Faglige mål:
̶ forstå hovedpunkterne, når der tales fransk om kendte såvel som almene emner, formidlet gennem forskellige medier
̶ læse og forstå ubearbejdede fransksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende fransk om kendte og almene emner, herunder beskrive
oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende fransk
̶ udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende fransk
analysere og fortolke fransksprogede tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle,
interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
̶ perspektivere den erhvervede viden om franske og frankofone kultur- og samfundsforhold til andre kultur- og
samfundsforhold
demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Kernestof:
Gennem kernestoffet skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber.
Kernestoffet er:
̶ de grundlæggende principper for sprogets opbygning og anvendelse, både vedrørende samtalers og teksters struktur og
vedrørende den relevante syntaks og morfologi
et alment ordforråd og idiomatik til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation med særligt fokus på de studerede emner
̶ de grundlæggende elementer i fransk udtale og intonation, receptivt såvel som produktivt
̶ mundtlige og skriftlige fiktive og ikke-fiktive tekster fra det 20. og det 21. århundrede fra Frankrig og andre frankofone
områder
̶ historiske, kulturelle og interkulturelle forhold, der har relevans for de studerede emner
aktuelle forhold i fransksprogede områder med hovedvægt på Frankrig
̶ centrale samfundsmæssige forhold i Frankrig samt i et eller flere andre frankofone områder
̶ fagets centrale hjælpemidler, herunder hensigtsmæssig anvendelse af digitale hjælpemidler.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Forløb 8 Culture société et politique
Forløbet er bredt og handler om Société, culture et politique i Frankrig. Eleverne har arbejdet bl.a. med følgende delemner:
- les institutions politiques (le pouvoir exécutif);
- les symboles de la République;
- les élections présidentielles de 2022;
- les manifestations des gilets jaunes;
- Lyric: Rimbaud au cabaret vert
Materiale:
Internet:
Sur les élections présidentielles:
https://www.franskpolitik.dk/macron-elu/
Sur les symboles de la République:
https://www.flevideo.com/fle_video_quiz_low_intermediate.php?id=5584
Sur le Danemark et la France:
https://learningapps.org/watch?v=pmwpkfk4k21
Sur le Président Macron:
https://www.1jour1actu.com/france/163876
Bog og artikler:
Mimi Sørensen (2009) Qui gouverne in Entrées, Gyldendal
Comprendre la manifestation des gilets jaunes (uddrag) https://www.1jour1actu.com/typologie/tout-comprendre/, 19/11-2018
Video et quiz sur les gilets jaunes :
Niveau facile/moyen : https://fr.islcollective.com/video-lessons/qui-sont-les-gilets-jaunes
Niveau moyen/difficile : https://www.flevideo.com/fle_video_quiz_beginning.php?id=74788
Faglige mål:
̶ forstå hovedpunkterne, når der tales fransk om kendte såvel som almene emner, formidlet gennem forskellige medier
̶ læse og forstå ubearbejdede fransksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende fransk om kendte og almene emner, herunder beskrive
oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende fransk
̶ udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende fransk
analysere og fortolke fransksprogede tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle,
interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
̶ perspektivere den erhvervede viden om franske og frankofone kultur- og samfundsforhold til andre kultur- og
samfundsforhold
demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Kernestof:
Gennem kernestoffet skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber.
Kernestoffet er:
̶ de grundlæggende principper for sprogets opbygning og anvendelse, både vedrørende samtalers og teksters struktur og
vedrørende den relevante syntaks og morfologi
et alment ordforråd og idiomatik til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation med særligt fokus på de studerede emner
̶ de grundlæggende elementer i fransk udtale og intonation, receptivt såvel som produktivt
̶ mundtlige og skriftlige fiktive og ikke-fiktive tekster fra det 20. og det 21. århundrede fra Frankrig og andre frankofone
områder
̶ historiske, kulturelle og interkulturelle forhold, der har relevans for de studerede emner
aktuelle forhold i fransksprogede områder med hovedvægt på Frankrig
̶ centrale samfundsmæssige forhold i Frankrig samt i et eller flere andre frankofone områder
̶ fagets centrale hjælpemidler, herunder hensigtsmæssig anvendelse af digitale hjælpemidler.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/6952/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74511984220",
"T": "/lectio/6952/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74511984220",
"H": "/lectio/6952/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74511984220"
}