Holdet 2023 ps/q - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Z - Regionalmøde Aalborg
Fag og niveau Psykologi B
Lærer(e) Steen Jensen
Hold 2023 ps/q (2q ps, 3q Ps)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Hvordan lærer man og husker bedst?
Titel 2 Hvad skaber onde mennesker/situationer?
Titel 3 Køn- kønsroller og kønsforskelle
Titel 4 Hvem er jeg? ...og hvordan er jeg blevet "mig"?
Titel 5 Kærlighed, forelskelse og parforhold

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Hvordan lærer man og husker bedst?

Hvordan lærer vi bedst? Hænger det sammen med, hvor god ens hukommelse er? Eller betyder ens motivation og mindset mest?
I dette forløb arbejder vi med hukommelsens funktioner, læringsteorier, mindset etc.

Vi har berørt temaer som sansning og lavet forsøg med snusekrus, perception og opmærksomhed bl.a. Top/down og kognitive skemaer (assimilation/akkomodation). Vi har arbejdet med hukommelsens opbygning, samt falsk hukommelse via Elisabeth Loftus.

Derudover har vi arbejder med et læringstema hvor læringsteorier som Seligman, Dunn og Dunn, Piaget, Vygotsky, Flow teorien, Samt Carol Dweck og mindset teorien er blevet gennemgået. Vi har desuden arbejdet med motivationsprocesser.

Vi har desuden arbejdet med videnskabsartikler, og diskuteret metoder i psykologi.


Kernestof ca. 60 sider (Inkl. videomateriale)

Larsen, Ole Schultz.: PSYKOLOGIENS VEJE - 3 UDGAVE, Systime; sider:
180-183 (Perception),  174-183 (Opmærksomhed), 189-195 (Hukommelse), 149-154, (Bandura)

PDF: Dunn og dunn læringsstile tekst.

Teori gennemgang i videoer:
Piaget: https://www.youtube.com/watch?v=IhcgYgx7aAA
Seligman: https://www.youtube.com/watch?v=6tN9wMbdqZU samt https://www.youtube.com/watch?v=kO1kgl0p-Hw
Flow: https://www.youtube.com/watch?v=iUsOCR1KKms
Dweck: https://www.youtube.com/watch?v=M1CHPnZfFmU
Vygotsky: https://www.youtube.com/watch?v=0BX2ynEqLL4&t=40s

Dokumentarer:
"Brain games" - https://www.dailymotion.com/video/x1zww4z
Neuroplasticity - https://www.youtube.com/watch?v=88OL8NdkV-s
"Memory Explaned" Netflix
"Hjernevask - Kan man stole på hukommelsen" DR
"Loftus - lost in the mall"
"Drengeakademiet" Uddrag af 1+4


Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Hvad skaber onde mennesker/situationer?


I dette forløb gennemgår vi grupper- og roller- mennesket som flokdyr.
Herefter fokuseres der på ondskab.
Vi arbejder med  Milgrams, Zimbardos og Asch socialpsykologiske forsøg om autoritet, lydighed og konformitet samt gruppeprocesser, gruppe-polarisering, dehumanisering, holdninger, kognitiv dissonans og rolle-konflikter/forventninger etc.
Vi analyserer de socialpsykologiske eksperimenter/forskning og kritik heraf.
Vi afholder tema aften om psykopati, hvor også de forskellige former af ondskab og arv/miljø blev diskuteret. Her havde vi fokus på forskellige områder af psykologien og dens forklaring på ondskab og psykopati. Vi arbejdede med neuropsykologi med James Fallon:
https://www.ted.com/talks/jim_fallon_exploring_the_mind_of_a_killer#t-2562
Udviklingspsykologi med Harlows abeforsøg (https://www.youtube.com/watch?v=OrNBEhzjg8I) og ”Child of rage” som case. (https://www.youtube.com/watch?v=ME2wmFunCjU&list=PLcvsYGvdtFFxUdqfc40CHmIRSJ7kwU6Xx&index=2).
Personlighedspsykologi ud fra træk og Robert D. Hares psykopatitjekliste og kort berørt forskellige behandlingstyper. Eleverne sluttede af med at kreere talk-shows og gå i dybden med selvvalgte psykopater.
Vi havde efterfølgende besøg af Camilla Johnson, som har været medlem af faderhuset og talte om sekter, manipulation og påvirkningsstategier.

Vi var på besøg i Vridsløselille fængsel - og arbejdede efterfølgende med:
straf/behandling - kulturelle forskelle/menneskesyn+ narrativ psykologi (White)

Vi arbejdede også med  klinisk psykologi med særligt fokus på dyssocial personlighedsforstyrrelse, personlighedslidelser og skizofreni.

Til sidst lavede vi lille felt-arbejde på Københavns Hovedbanegård med fokus på "normalitet" og "adfærd i det offentlige rum"- her arbejdede eleverne med observationer og eksperiment.

Kernestof ca 100 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Køn- kønsroller og kønsforskelle

I dette forløb introduceres eleverne til en række metodiske begreber, hvoraf de selv afprøver en del af dem. De mest centrale metodiske begreber i forløbet er observation, eksperiment, kvalitativ, kvantitativ, observationer, spørgeskemaer, interview og forskellige former for validitet.

Eleverne har selv prøvet kræfter med begreberne gennem ekskursion til Københavns ZOO og på egne feltundersøgelser i bla supermarked/legetøjsbutik samt besøg i børnehavne hvor vi observerede kønsmarkører og leg. Her havde vi fokus på pædagogisk psykologi i forhold til pædagogernes refleksioner om køn og leg.  Begreberne bliver desuden afprøvet og anvendt i årets resterende forløb, hvor flere
metodiske begreber tilføjes.

Hvordan skabes et menneskes køn? Hvilke forventninger er der til det? Hvilke krav? Kan det ændres? I så fald hvordan?
Vi har set på forskellige tilgange til køn
Køn og dominans (Hieraki, alfahanner)
Køn og socialkontruktivisme (Bruner og White, Judith Butler)
Køn og biologi (Helmuth Nyborg, Evolutionspsyk, Neuropsykologisk)
Køn og kultur (Behaviorisme, Eksistentiel psyk, Postmoderne psyk, Socialpsyk).
Køn og stereotyper (Jette Hannibal tekst om forskellige studier/eksperimenter, bla Jane Eliotts forsøg med blåøjede og brunøjede børn)
Vi har desuden arbejdet med stereotyper og fordomme, bl.a i forbindelse med Robbers cace, Tajfels minimalgruppeeksperiment og den sociale identitetsteori.

Faglige mål:
- Demonstrere indgående kenskabt il fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske.
- Inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger
- Redegøre for og kritisk forholde sig til fagets forskningsmetoder, herunder kunne diskutere etiske problemstillinger i psykologisk forskning, samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden.
- Demonstrere et grundigt kendskab til fagets metoder og på den baggrund selv være i stand til at designe og gennemføre mindre former for feltundersøgelser, herunder kunne præsentere og forholde sig til resultaterne med brug af et metodisk begrebsapparat
- Argumentere fagligt og formidle psykologisk vidne skriftligt og mundtligt med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde

Vi har læst i Psykologiens Veje:
s. 41-47, s. 50-53, s. 57-58, 61-70, s. 391-395
s, 78-81, 75-77, 137-140, 149-154, 293-299, 334-336. Samt om metode: s. 32-40, 50-56
Vi har set og arbejdet med "Menneskedyret (2)" på mitcfu + så kontra og klip om transkønnede+ Baby Grey
Dr: Alfaeksperimentet https://www.dr.dk/drtv/serie/alphaeksperimentet_168887

Kernestof: ca 100 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Hvem er jeg? ...og hvordan er jeg blevet "mig"?

Hvad skaber vores personlighed og identitet? Gener? Arv? Miljø? Vores egen vilje? Barndommen? Skolen? De grupper, vi hører til? Vores kultur?

Vi undersøger hvad personlighed er -og hvordan den kan måles. Her ser vi dokumentaren "min indre kode", hvor videnskabsjournalist Lone Frank prøver at finde ud af, hvordan hendes personlighed er (træk-teorien), hvorfor den er blevet sådan- og om den kan ændres.
Her besøger hun forskere fra hele verden:
Daniel Nettle, professor i adfærdsvidenskab
Robert Plomin, professer i adfærdsgenetik
Ahmad Hariri, professor i psykologi og neurovidenskab
James H. Fallon, professor i psykiatri og adfærd
Jay Belsky, professor i menneskelig udvikling

Vi har talt om personlighedstyper og arbejdet med begreber som
- Introvert, Ekstrovert og Ambivert.
- Vi har talt om Henrik Høgh-Olesens teori om "Optimalt stimulationsniveau", samt
- Michael White ift. Narrativ psykologi.

Vi har talt om paradigmeskifte, og ud fra casen "Er du mors lille dreng" arbejdet med Bowlbys tilknytningstyper, Ainsworths strange-situation”, Erikson, Stern, Dencik samt repeteret Harlow og Goldberg, og set på barndommens betydning for identitetsdannelse.  
Vi arbejde med omsorgssvigt og konsekvenserne ved omsorgssvigt samt resiliens. Endeleigt så vi på mønsterbrud via Seligman og Bandura. Vi arbejdede desuden emd Zornig som case.

Vi har desuden diskuteret konsekvenserne af de sociale medier og stress (krav-kontrol modellen, samt akut og kronisk stress) og anvendt dele af Giddens, Bourdieu, Goffmann + Svend Brinkmann teorier.
Vi har også i dette tema haft fokus på Ungdom og identitetsdannelse, samt selv, identitet og personlighed i det senmoderne samfund, ud fra casen "Amalie er intet uden andre".

Vi har desuden været i biografen og set filmen Kontra, været på professionshøjskole (pædagog+læreruddannelsen, hvor vi arbejde med cases og pædagogisk psykologi)) + lavet feltarbejde om "identitet og livsstil i byen" hvor der blev anvendt kvalitiv metode (interviews) + kvantitativ metode (observationer)


Fra Celle til selfie: s. 66-71 (arv vs. Miljø)

Psykologiske temaer: s. 28-35 (Henrik Høgh Olesen)

Larsen, Ole Schultz.: PSYKOLOGIENS VEJE - 3 UDGAVE, Systime; sider:
s. 100-102 (Bowlby), 102-105 (Ainsworth), 75-77 (Erikson), s. 119 (Harlow), 85-99 (Stern), 130-135 (Resiliens), 149-154 (Bandura), 326-328 (Bourdieu), 334-336 (Giddens), 405-410 (Festinger  -social sammenligning), Goffmann - "hverdagens teater".

Videoer med teori:
Seligman: https://www.youtube.com/watch?v=6tN9wMbdqZU samt https://www.youtube.com/watch?v=kO1kgl0p-Hw
Brinkmann: https://www.dr.dk/nyheder/indland/brinkmann-om-unges-mistrivsel-mange-skal-nok-maerke-mindre-efter
Michael White: https://www.youtube.com/watch?v=pxIM8QBtMUU (Første 3:30 min)

Dokumentar:
Lone Frank "Min indre kode"
Mitcfu: "Er du mors lille dreng"
DR: "Amalie er intet uden andre"
Kontra, film, 2024
Zornig: Min barndom i helvede

Kernestof ca. 130 sider (Inkl. videomateriale)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 39 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Kærlighed, forelskelse og parforhold

I forløbet har vi diskuteret forelskelse, kærlighed og parforhold og anvendt forskellige psykologiske teorier og undersøgelser til at forstå, om kærlighed/forelskelse er ren kemi? Helen Fishers biologiske syn er diskuteret, samt Girard trekansttruktur og 5 centrale faktorer for hvem vi typisk danner par med.
Finder man sin partner pga tilknytningsproblemer i barndommen (Bowlby, Ainsworth) eller er det rent evolutionært, at vi finder en partner. Er det vigtigt for ens narrativ? Det hele er sat i relation til det senmoderne samfund via Giddens, Ziehe samt Goffmanns teorier.

Vi har læst i psykologiens veje i-bog (PDF).


Vi har set: Kærlighedens Laboratorium: https://www.dr.dk/drtv/se/kaerlighedens-laboratorium_49089
og hørt Brinksmanns Briks om kærlighed https://www.dr.dk/lyd/p1/brinkmanns-briks/brinkmanns-briks-2024/hvorfor-blive-gift-ved-foerste-blik-11032421403


Læst kernestof i psykologiens veje i-bog :
https://psykveje.systime.dk/?id=5478 (tilknytningsstile)
https://psykveje.systime.dk/?id=5477 (Forelskelsen kredser om en fælles grundkonflikt)
https://psykveje.systime.dk/?id=5475 (Vi begærer det, andre begærer )
https://psykveje.systime.dk/?id=5474 (kærlighedens 3 komponenter)
https://psykveje.systime.dk/?id=5473 (hvem bliver vi tiltrukket af?)
https://psykveje.systime.dk/?id=5472 (kærlighed og forelskelse er ren kemi)
https://psykveje.systime.dk/?id=5479 (Kærligheden er et pendul der svinger mellem nærhed og distance)
+
https://evolutionspsykologi.systime.dk/?id=159 (parforholdet i et evolutionært perspektiv)

Faglige mål:
- Demonstrere indgående kenskabt il fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske.
- Redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber, og undersøgelser og forstå dem i en historisk-kulturel kontekst
- Formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag.
- Inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger
- Redegøre for og kritisk forholde sig til fagets forskningsmetoder, herunder kunne diskutere etiske problemstillinger i psykologisk forskning, samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden.
- Demonstrere et grundigt kendskab til fagets metoder og på den baggrund selv være i stand til at designe og gennemføre mindre former for feltundersøgelser, herunder kunne præsentere og forholde sig til resultaterne med brug af et metodisk begrebsapparat
- Vurdere betydning af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger.
- Argumentere fagligt og formidle psykologisk vidne skriftligt og mundtligt med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde
- Demonstrere viden om psykologis identitet og metoder og behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer