Titel
4
|
Hvem er jeg? ...og hvordan er jeg blevet "mig"?
Hvad skaber vores personlighed og identitet? Gener? Arv? Miljø? Vores egen vilje? Barndommen? Skolen? De grupper, vi hører til? Vores kultur?
Vi undersøger hvad personlighed er -og hvordan den kan måles. Her ser vi dokumentaren "min indre kode", hvor videnskabsjournalist Lone Frank prøver at finde ud af, hvordan hendes personlighed er (træk-teorien), hvorfor den er blevet sådan- og om den kan ændres.
Her besøger hun forskere fra hele verden:
Daniel Nettle, professor i adfærdsvidenskab
Robert Plomin, professer i adfærdsgenetik
Ahmad Hariri, professor i psykologi og neurovidenskab
James H. Fallon, professor i psykiatri og adfærd
Jay Belsky, professor i menneskelig udvikling
Vi har talt om personlighedstyper og arbejdet med begreber som
- Introvert, Ekstrovert og Ambivert.
- Vi har talt om Henrik Høgh-Olesens teori om "Optimalt stimulationsniveau", samt
- Michael White ift. Narrativ psykologi.
Vi har talt om paradigmeskifte, og ud fra casen "Er du mors lille dreng" arbejdet med Bowlbys tilknytningstyper, Ainsworths strange-situation”, Erikson, Stern, Dencik samt repeteret Harlow og Goldberg, og set på barndommens betydning for identitetsdannelse.
Vi arbejde med omsorgssvigt og konsekvenserne ved omsorgssvigt samt resiliens. Endeleigt så vi på mønsterbrud via Seligman og Bandura. Vi arbejdede desuden emd Zornig som case.
Vi har desuden diskuteret konsekvenserne af de sociale medier og stress (krav-kontrol modellen, samt akut og kronisk stress) og anvendt dele af Giddens, Bourdieu, Goffmann + Svend Brinkmann teorier.
Vi har også i dette tema haft fokus på Ungdom og identitetsdannelse, samt selv, identitet og personlighed i det senmoderne samfund, ud fra casen "Amalie er intet uden andre".
Vi har desuden været i biografen og set filmen Kontra, været på professionshøjskole (pædagog+læreruddannelsen, hvor vi arbejde med cases og pædagogisk psykologi)) + lavet feltarbejde om "identitet og livsstil i byen" hvor der blev anvendt kvalitiv metode (interviews) + kvantitativ metode (observationer)
Fra Celle til selfie: s. 66-71 (arv vs. Miljø)
Psykologiske temaer: s. 28-35 (Henrik Høgh Olesen)
Larsen, Ole Schultz.: PSYKOLOGIENS VEJE - 3 UDGAVE, Systime; sider:
s. 100-102 (Bowlby), 102-105 (Ainsworth), 75-77 (Erikson), s. 119 (Harlow), 85-99 (Stern), 130-135 (Resiliens), 149-154 (Bandura), 326-328 (Bourdieu), 334-336 (Giddens), 405-410 (Festinger -social sammenligning), Goffmann - "hverdagens teater".
Videoer med teori:
Seligman: https://www.youtube.com/watch?v=6tN9wMbdqZU samt https://www.youtube.com/watch?v=kO1kgl0p-Hw
Brinkmann: https://www.dr.dk/nyheder/indland/brinkmann-om-unges-mistrivsel-mange-skal-nok-maerke-mindre-efter
Michael White: https://www.youtube.com/watch?v=pxIM8QBtMUU (Første 3:30 min)
Dokumentar:
Lone Frank "Min indre kode"
Mitcfu: "Er du mors lille dreng"
DR: "Amalie er intet uden andre"
Kontra, film, 2024
Zornig: Min barndom i helvede
Kernestof ca. 130 sider (Inkl. videomateriale)
|