Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Z - Regionalmøde Aalborg
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Hanne Nielsen, Holger Jensen
|
Hold
|
2023 En/v (1v En, 2v En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Rule Britannia? From Empire to Windrush
I dette forløb arbejdedes der med UK’s udvikling fra the British Empire og frem til Brexit.
Vi så på det britiske imperiums udvikling og omfang, og undersøgte den forståelse af Storbritanniens status, som kom til udtryk i forskellige uofficielle nationalsange og i et uddrag af ABC for British Patriots.
Efterfølgende undersøgte vi det engelske sprogs udvikling og arbejdede med forskellige britiske accenter (herunder f. eks. Cockney og multicultural London English (MLE)).
Efterfølgende gjordes der i Storbritanniens historie i det 20 århundrede: Svækkelsen under 2. verdenskrig, den efterfølgende genopbygning med hjælp fra The Windrush Generation og den efterfølgende udvikling mod multicultural Britain.
Kernestof:
The British Empire. Uddrag fra BBC bite size og The British National Archives
Ames, M.F (1899): ABC for Baby Patriots (uddrag)
Anthems and alternative anthem:
- Thomson J (1740): Rule Britannia
- Anonymous: God Save the Queen
- Benson A.C (1902): Land of Hope and Glory
- Agard, J (2009): Alternative Anthem
- John Agard performs at London Liming (2013) video
John Agard: The Great Dictionary Disaster (2006)
John Bloorman: Hope and Glory (film, 1987)
BBC Bite size: Social impact of WWII in Britain: Bombing
BBC Bite size: Social impact of WWII in Britain: Evacuation
Windrush - Finding My Family: A Newsround Special (BBC 2018)
BBC.com (2023) What is Windrush and who are the Windrush generation?
Supplerende materiale:
Uddrag af Finderup, Anne Mette, og Fog, Agnete: Worlds of English (ibog, Systime 2023) English Language History
Dialect Blog: British Accents
Powerpoint om British Accents and Cockney Rhyming Slang
Powerpoint More on accents
A nation shaped by immigration in Moslund, S.P: Everyone Is Here. New Shapes of Diversity and Belonging in Britain)
Powerpoint om Windrush Scandal
Sider i alt ca. 95
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
En1: Analysing influencers
|
17-12-2023
|
En 1: Hope & Glory + adjektiver
|
25-01-2024
|
En: Hope and Glory + adjektiver
|
06-02-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Misinformation, disinformation and conspiracies
I dette forløb arbejdes der med forskellige typer af falske informationer.
Vi ser på hvordan og hvorfor falske informationer spredes på nettet, hvordan man kan spotte mistænkelige historier og vi undersøger typer af argumentation i forskellige konspirationsteorier. I den forbindelse arbejdes med det retoriske pentagram, stilistik analyse og de teknikker for fejlslutning, som indgår i FLICC.
Derudover undersøger vi hvorfor nogle mennesker tiltrækkes af konspirationsteorier.
Der bruges en kort dokumentarfilm, TED-talks og eksempler på SoMe post af falske informationer.
Forløbet afsluttes med en dokumentar om, hvordan konspirationsteorier påvirkede Donalds Trumps politik i valgkampagnen i 2016 og de følgende år som præsident.
Tekster:
"Flat Earth Rising" (2019). Dokumentarfilm af Richard Sprenger, James Bullock, Alex Healey, Tom Silverstone og Katie Lamborn. Link til film ca. 5 sider
Dokumentargenrer (fra: Engsted, J: Sådan skriver du i engelsk. 5: Analyse af film). ca. 2 sider
Uddrag af Meira Gebel: "Misinformation vs. disinformation: What to know about each form of false information, and how to spot them online." Business Insider (2021), non-fiction 2 sider.
Eli Pariser: "Beware online filter bubbles". TED talk (2011). 3 sider
Poul Tornøe og Ole Juul Lund: Write on - in English. Chapter 10: Style pp.143-158. 10 sider
Disinformation 101: False Experts, Logical Fallacies, Impossible Expectations, Cherry Picking and Conspiracy Theories (FLICC). Ca. 2 sider
Robert Fleisher: "An interesting conclusion". Facebook post (2023). 2 sider.
Peter McIndoe: "Birds aren't real? How a conspiracy takes flight" TED talk 2023. 7 sider
Dokumentar: "United States of Conspiracy". PBS Frontline (2020). Ca. 5 sider
Sidetal i alt ca. 38 sider
Film-analyse: Dokumentargenrer
Tekst-analyse: Retorisk pentagram, retoriske virkemidler.
Stilistisk analyse: Forskelle på uformel og formel stil gennem grammatik, (herunder paratactic and hypotatic sentence structures), valg af ord, samt stavning og tegnsætning.
Grammatik: Regelmæssige verber, simpel og udvidet tid
|
Indhold
|
Kernestof:
-
1: Questions for the short documentary Flat Earth Rising.docx
-
2: Fakey - can you spot false information?
-
3: Misinformation vs Disinformation (Business Insider).docx
-
4: Tasks for the text about misinformation and disinformation 1v.docx
-
Powerpoint til forløbet: Misinformation, disinformation and conspiracies 1v.pptx
-
Documentary: Flat Earth rising: meet the people casting aside 2,500 years of science – video
-
Powerpoint til forløbet for 1v: Misinformation, disinformation and conspiracies.pptx
-
1) Fakey: Can you spot the fake news?
-
2) Bad News - Play the fake news game!
-
3) Tasks AFTER playing Bad News Game.pdf
-
4) Minlæring: Regelmæssige verber
-
Lektie: Læs (eller genlæs) teksten Misinformation vs Disinformation (Business Insider).docx , og tag noter, så du kan svare på følgende spørgsmål:
-
1v Misinformation, disinformation and conspiracies.pptx
-
Tasks for Pariser Beware the online filter bubbles.docx
-
Minlæring - regelmæssige verber
-
Minlæring - udvidede tider
-
Powerpoint: 1v Misinformation, disinformation and conspiracies.pptx
-
Tasks: Analysing Eli Parisers TED talk Beware online filter bubbles.docx
-
Eli Pariser Beware online filter bubbles. TED talk, March 2011.docx
-
ppt om style 1v.pptx
-
Write on in English Style (pp143-158).pdf
-
Language and style - group work.docx
-
Lektie: Sørg for at du har lavet 2 (grammatikopgaven i dette dokument). Tasks: Analysing Eli Parisers TED talk Beware online filter bubbles.docx
-
Minlæring: Udvidet tid
-
Write an invitation for a party.docx
-
Exercises for style.docx
-
Homework: Write on in English Style (pp143-158).pdf
-
Analyse misinformation.pdf
-
Powerpoint til forløbet 1v Misinformation, disinformation and conspiracies.pptx
-
Assignment 4 Essay.docx
-
The rhetorical pentagram.docx
-
Peter McIndoe Birds aren't real.pdf
-
FLICC poster.png
-
Examples for research on false information and FLICC
-
Presentation task.docx
-
Hvis du var fraværende til modul tirsdag 7/5, skal du inden dette modul have set på opgaveformuleringen til afleveringen d. 13/5, og du skal notere dig, om der er noget du er i tvivl om, så du kan huske at spørge om det.
-
Lektie: Det, I har aftalt med jeres grupper om opgaven fra engelskmodulet 8/5. I får ca. 20 minutter til at færdiggøre jeres præsentation inden der skal fremlægges
-
Link til upload af præsentationer
-
Dokumentar: United States of Conspiracy. PBS Frontline. Vist på DR2 09.10.2020. Tilgængelig på CFU.dk
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Gender Issues (EKSAMEN)
I dette forløb arbejder vi med kompleksiteten i forholdet mellem kønnene. Vi starter med en kort introduktion til køn som konstruktion gennem Judith Butler og undersøger derefter forskellige teksttyper med særligt fokus på deres fremstillinger af køn. Vi starter med novellen Cat Person, som problematiserer de traditionelle kønsforventninger i en moderne verden. Dernæst undersøger vi Catherine Hakim's kobling mellem sex og magt gennem hendes idé om erotisk kapital. Derudover arbejder vi med den filmiske fremstilling af Margaret Atwood's roman "The Handmaid's Tale" i første afsnit af HBO serien, der også blandt andet problematiserer kønsroller i forhold til magt og dominans. Vi bruger "My Girl in Skin-Tight Jeans" til repetition som perspektivtekst til hele forløbet.
Materialer:
Artikel: Catherine Hakim: charm school marm (Zoe Williams, 2011)
Interview: Questions for Catherine Hakim (Jessica Grose, 2011)
Novelle: Cat Person (Kristen Roupenian, 2017)
Novelle: My Girl in Skin-Tight Jeans (William Boyd, 1999)
Film: "Cat Person" (Susanna Fogel, 2023) (NB filmen er ikke længere tilgængelig og må derfor udelades fra perspektivering til eksamen)
Serie: The Handmaid's Tale; afsnit 1, sæson 1 (Bruce Miller, 2017)
TED-Talk: "Why Gender Equality Is Good for Everyone — Men Included" (Michael Kimmel, 2015)
Sidetal i alt ca. 65
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
American Values and Politics (EKSAMEN)
I dette forløb arbejder vi med amerikansk geografi, historie, politik (Election 2024) og selvforståelse med særligt fokus på den amerikanske drøm. Vi gennemgår det amerikanske valgsystem samt de vigtigste valgemner i 2024. Vi laver analyse af Trumps tale fra 6. januar 2021.
Som optakt til vores arbejde med the Harlem Renaissance lærer vi om de tre sorte amerikanske tænkere, Frederick Douglass, Booker T. Washington og W.E.B. Du Bois. Derudover læser vi Steinbecks værk, Of Mice and Men, hvor vi fokuserer på fremstillingen af marginaliserede grupper samt lighed i det amerikanske samfund. Vi har fokus på, hvordan man arbejder med forskellige genrer og hvilken forståelse af den amerikanske drøm, de forskellige værker fremmer.
Materialer:
Harlem/A Dream Deferred af Langston Hughes
Dreams af Langston Hughes
I See You Never af Ray Bradbury
Of Mice and Men af John Steinbeck
Of Mice and Men (film, inst. Gary Sinise)
I Have a Dream af Martin Luther King Jr.
Get Out (film, inst. Jordan Peele)
Donald Trumps tale fra 6. januar.
Sidetal i alt ca. 115
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
31 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Australia (EKSAMEN)
I forlængelse af arbejdet med det Britiske Imperium fokuserer vi særligt på Australiens kolonihistorie og behandlingen af den indfødte befolkning. Vi fokuserer på diskrimination samt oplevelsen af at blive frarøvet sin kulturarv. Vi arbejder særligt med "the stolen generations" og det nyere Voice Referendum, hvor eleverne undersøger argumenterne i sagen og debatterer.
Materialer:
Growing Up (1984) af Anthony Hill
Rabbit Proof Fence (2002) inst. Phillip Noyce
Kevin Rudds Apology Speech (2008)
The Voice Referendum (2023)
The Voice Referendum: What is it, where did it come from, and what can it achieve? (2023) af Gabrielle Appleby, Eddie Synot; University of New South Wales
Voice referendum: What is Australia's Voice to Parliament proposal? (2023) af Tiffanie Turnbull; BBC News, Sydney
Yes or No? Here are the key arguments for and against the Voice (2023) af Finn McHugh; SBSnews
Sidetal i alt ca. 55
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/6952/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74511984349",
"T": "/lectio/6952/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74511984349",
"H": "/lectio/6952/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74511984349"
}