Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Z - Regionalmøde Aalborg
|
Fag og niveau
|
Matematik B
|
Lærer(e)
|
Finn Lindkvist Orth
|
Hold
|
2023 Ma/c (1c Ma, 2c Ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Efter grundforløbet - repetition og noget nyt
Moduler her er de specielle pr-moduler, som blev afholdt i perioden. Således optræder modulerne ikke under "normale" matematikmoduler.
Vi arbejdede med skriftlighed i matematik: Hvad er kravene til en god afleveringsopgave i matematik.
Vi arbejde med matematiske metoder:
At arbejde i matematik
Vi talte om den aksiomatisk-deduktive metode.
I dette forløb gentog vi beviset for to-punktformlen for en lineærfunktion, hvor a og b kan bestemmes fra to vilkårlige punkter, der ligger på linjen. Beviset blev udleveret på papir, og vi arbejdede med beviset.
(Beviset er senere overført til en mappe på Lectio. Beviset var en del af årsprøven i 1g.)
Vi arbejdede også med to ligninger med to ubekendte - har så vi også på løsningsmulighederne i Nspire.
Vi arbejdede med lineær regression igen.
Vi arbejdede med residualer igen.
I den forbindelse betragtede vi Anscombes kvartet.
Vi bevist også Pythagoras's sætning.
Afsluttende så vi nærmere på funktionsbegrebet inden vi startede på de egentlige matematikmoduler.
Beviser i forløbet
To-punktsformlen for en lineær funktion.
Pythagoras sætning.
Forløbet findes på klassens OneNote sider under sektionen "130 timer". Siderne til og med 'Funktioner' er relevante.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Eksponentiel udvikling
For forløbet om eksponentiel udvikling arbejdes der med:
Absolut og relativ vækst (procent)
Forskriften for eksponentiel udvikling - betydningen af a og b.
Definitions- og værdimængde
Udseende af graf - herunder forståelse for at funktion er voksende for a>1 og aftagende for 0<a<1 samt at grafen skærer andenaksen i punktet (0,b).
Forståelse for definitionsmængde og værdimængde - specielt at grafen ikke skærer førsteaksen.
Fordoblingskonstant og halveringskonstant. Der arbejdes både med aflæsning ved at se på grafer og med beregning vha. formel.
Eksponentiel regression.
Logaritmefunktionerne.
10^x i relation til log(x) og exp(x) i relation til ln(x)
- herunder forståelse for afbildning, mængder og invers funktion. Dette sættes i relation til x^2 for x>=0 og sqrt(x)
Logaritmeregnereglerne vises - men de bevises ikke.
I forløbet arbejdes der også med potensregnereglerne.
Beviser
Bevis for vækst og skæring med andenaksen
To-punktsformlen
Fordoblingskonstanten, a>1, voksende funktion, vist med figur (graf) og logaritmeregneregel.
Specielt for dette forløb:
Indeholder et elevstrejkemodul, hvor der ikke blev undervist.
Forløbet findes på klassens OneNote side under sektionen "Eksponentiel udvikling". Alle undersider er relevante.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
webmatematik_b_okt22; sider: 53-55
PDF-fil
-
Læs om eksponentiel udvikling på de angivne sider
-
Bogen
-
Procentregning og tilvækst
-
Arbejdsark om bakteriers vækst og eksperimentel undersøgelse (til modulet):
-
bakteriers vækst og eksponentiel udvikling 1c 23
PDF-fil
Eksponentiel udvikling.
Forskrift
Graf
Vækstrate
Fremskrivningsfaktor
-
note om procentregning, absolut og relativ tilvækst 1c 23
PDF-fil
Note om procentregning, absolut og relativ tilvækst
-
eksponentiel - eksperimentel undersøgelse elev
Nspire-fil
Fil med datapunkter til opgaver.
Slidere til at undersøge a og b for eksponentiel udvikling.
-
Vækst for eksponentiel udvikling (ingen ny læselektie)
-
Modulet ikke afholdt. Eleverne blokerede for undervisningen.
-
Hjemmeopgave - vigtig refleksionsøvelse
-
Vi skal arbejde med to-punktsformlen for eksponentiel udvikling
-
Nielsen, Knud Erik; Fogh, Esper: VEJEN TIL MATEMATIK AB - UDEN HJÆLPEMIDLER, Hax; sider: 40
-
Schomacher, Bang-Jensen, Bruun, Dejgaard.: MATEMATISK FORMELSAMLING STX B 2018, Matematiklærerforeningens bogsalg; sider: 7, 18
-
Funktioner; sider: 12, 14, 25-27
PDF-fil.
Version 2.1.
14. januar 2022.
Mike Vandal Auerbach.
www.mathematicus.dk.
-
Løs følgende opgaver på side 41 i Vejen til matematik AB: 1, 2, 10 og 11. Elever til tavlen i starten af modulet.
-
Information: Vi arbejder i modulet med beviset for to-punktsformlen for eksponentiel udvikling. Det er den formel, som I har brugt til opgaverne, og som var lektie til det seneste (forkortede) modul.
-
Information: Vi starter muligvis på fordoblings- og halveringskonstant. Det er vigtigt i forhold til afleveringsopgaven.
-
Halveringskonstanten T1/2 og fordoblingskonstanten T2.
-
Bevis for fordoblingskonstanten
-
Beviser som PDF-filer
-
fordoblings- og halveringskonstant - bevis
PDF-fil
-
fordoblingskonstant - bevis - hånden
PDF-fil
-
Hjemmetræning af potensregneregler - elever til tavlen
-
træningsopgaver - potensregneregler.pdf
PDF-fil
Træningsopgaver
-
Vi ser nærmere på de to første afleveringsopgaver
-
I modulet skal I arbejde med en opgave om eksponentiel regression - opgaver er under Præsentation
-
Vi ser på Eulers tal og den naturlige logaritme - samt mere om invers funktion
-
webmatematik_c_okt22; sider: 65-67, 69
PDF-fil
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Matematik - afleveringsopgave 1
|
27-11-2023
|
Matematik - afleveringsopgave 2
|
19-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Potensfunktioner
Her arbejdes der med forståelse for potensfunktionen. Dette inkluderer funktionens graf og betydning af a og b for grafens udseende. Det inkluderer arbejde med papir og blyant samt i Napire. Der arbejdes også med skydere.
Der arbejdes med vækst og med potensregression.
Bevis
To-punktsformlen
Vækst
Graf gennem punktet (1,b).
Forløbet findes på klassens OneNote ved sektionen "Potensfunktioner". Alle undersider er relevante.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Plangeometri
Trekanter.
Notation for sider og vinkler.
Median, vinkelhalveringslinje, højde og grundlinje.
Areal.
Ensvinklede, ligedannede, retvinklede, ligesidede og ligebenede trekanter.
Trekant og enhedscirklen:
sin, cos samt tan.
Konstruktion af figurer i Nspire.
Vektorer - geometrisk objekt - og koordinater.
Addition, subtraktion og multiplikation med skalar.
Ovenstående både geometrisk og med koordinater.
Stedvektor.
Enhedsvektor
Enhedsvektoren i relation til enhedscirklen.
Tværvektoren.
Bestemmelse af en vektors koordinater givet to punkter.
Skalarproduktet - og dets betydning for vinklen mellem to vektorer.
Vinkel mellem vektorer (formel uden bevis)
Projektion af vektor (formel uden bevis)
Ortogonale vektorer - relation til skalarproduktet.
Determinanten - og beregning af denne.
Areal af parallelogram med determinanten (uden bevis)
Brug af determinanten til at afgøre om to vektorer er parallelle.
Vi arbejder med trekanter med vilkårlige vinkler.
Beviser
cos, sin og tan - retvinklede trekanter.
cosinus- og sinusrelationerne med fokus på spidsvinklede trekanter.
Forløbet er på klassens OneNote under sektionen "Plangeometri". Alle undersider er relevante.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Her er bogen fra Webmatematik vedlagt.
-
webmatematik_c_okt22; sider: 74-88, 109-111
PDF-fil
-
Tværfagligt forløb med fysik
-
Trekanter - dem ved I noget om - så lad os tale om det - ved du noget om … læs spørgsmål/udsagn og tænk hurtigt over, hvor meget du kan svare på: I modulet skal I sammen arbejde med at tale om:
-
Schomacher, Bang-Jensen, Bruun, Dejgaard.: MATEMATISK FORMELSAMLING STX B 2018, Matematiklærerforeningens bogsalg; sider: 8, 10-11
-
arbejdsark - trekanter - cos, sin, tan
PDF-fil
-
Find ud af: Hvad mener man med enhedscirklen i matematik? Det er et vigtigt objekt, som man skal kende til og forstå (betydningen af).
-
enhedscirklen_cos_sin_tan
PDF-fil
-
Fil om enhedscirklen under Præsentation
-
Vi arbejder videre med forståelsen af cosinus, sinus og tangens
-
Bevis - retvinklede trekanter
-
cos - sin - tan - retvinklede trekanter
PDF-fil
-
Gennemlæs beviser for formlerne (34) og (35) fra formelsamlingen igen. Træn de to beviser. Vi ser på beviset for for (36) igen.
-
Modulet - konstruktion af figurer
-
Vi skal i dag dybere ind i vektorernes vidunderlige verden
-
webmatematik_b_okt22; sider: 25-26, 101-106, 111-118
PDF-fil
-
Arbejde med vektorers koordinater
-
Regning med vektorers koordinater - husk arbejdsarket!
-
Skalarproduktet
-
Skalarproduktet - beregning af og beregning af vinklen mellem vektorer.
-
Vinklen mellem to vektorer - og at regne med vektorer i Nspire.
-
Enhedsvektoren introduceres - og måske taler vi om, hvordan man kan bestemme et areal, som udspændes af to vektorer. Til dette kan man benytte noget nyt: Determinanten.
-
Projektion af vektor på vektor
-
Determinanten - enhedsvektoren
-
Arbejdsark der skal benyttes i modulet
-
I dag taler vi om determinanten. Med beregning af determinanten kan I beregne det areal, der udspændes af to vektorer - og I kan afgøre om to vektorer er parallelle.
-
I modulet taler vi også om enhedsvektoren.
-
I modulet arbejdes der med relationerne - både mht. forståelse og opgaver. Arbejdsarket findes under Præsentation.
-
cosinus-_sinusrelationer - 1c 23-24
Arbejdsark
PDF-fil
-
bevis for cosinusrelationerne
PDF-fil
-
Bevis for cosinusrelationerne - og opgaver med cosinusrelationerne.
-
Bevis for cosinusrelationerne
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Polynomier
Andengradspolynomium
Betydning af a, b, c og d for grafens udseende.
Rødder - skæring af graf med x-aksen.
Diskriminant - formel for og beregning af
Løsning af andengradsligning med formel.
Bestemmelse af toppunkt: Grafisk og med formel.
Regression for anden-, tredje- og fjerdegradspolynomier. Vi ser på, at der er et krav til antallet af punkter, før man kan udføre regression. Dette relateres tilbage til, at man ikke kan udføre lineær regression, hvis man kun kender et enkelt punkt - og at man ikke kan udføre andengradsregression, hvis man kender to punkter.
Vi ser på skæring mellem parabel og ret linje ved løsning af andengradsligning og ved grafisk løsning.
Brug af Nspire til at tilnærme et andengradspolynomium til et naturligt eller arkitektonisk objekt.
Dette gør vi på flere måder. En klassisk metode er med skydere. Vi lærer at introducere og ændre på indstillingerne af skyderne så de er brugbare. Vi ser også på, at man blot kan få vist en tilfældig parabel, og efterfølgende flytte den rundt i koordinatsystemet - og for finjustering ændre koefficienterne ved indtastning.
Vi taler om, at der for polynomier af fx tredje orden er tre mulige rødder - og at polynomiets graf har et andet kurveforløb end det gælder for andengradspolynomiet. Tilsvarende tales der om dette for polynomier af højere orden.
Vi arbejder med definitionsmængde og værdimængde.
Vi arbejder med monotoniforhold. Her introduceres ekstrema - og her introduceres lokalt og globalt maksimum eller minimum.
Vi lærer at opskrive intervaller hvor en funktion er aftagende eller voksende. Vi lærer at afkode dette grafisk.
Vi taler om sammensat funktion og herunder om indre og ydre funktion.
Sammensatte funktioner introduceres med simple eksempler som fx:
f(x)=2x+1
g(x)=1-x^2
g(f(x))
f(g(x))
Vi gør dette med den uafhængige variabel x - altså generelt - og vi regner eksempler hvor fx x=1.
Beviser
Løsningsformel til andengradsligning.
Toppunktsformlen (uden differentialregning)
Forløbet findes på klassens OneNote ved sektionen "Polynomier". Alle undersider er relevante.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Polynomier
-
I modulet har vi fokus på andengradspolynomiet, efter at vi dog først betragter polynomier generelt.
-
parablen - graf - koefficienter
Nspire-fil
-
Vi arbejder videre med andengradspolynomiet i dette modul - vi arbejder undersøgende - ingen læselektie
-
Parablens udseende
-
Husk pen og papir - og husk at tage den lille blå opgavebog med: Vejen til matematik AB. Fokus i dag er på at løse opgaver - pen og papir.
-
webmatematik_b_okt22; sider: 4-6, 8-15, 29-30
PDF-fil
-
Nielsen, Knud Erik; Fogh, Esper: VEJEN TIL MATEMATIK AB - UDEN HJÆLPEMIDLER, Hax; sider: 44-45
-
I dag arbejder vi med et bevis - som måske er lidt vanskeligt - men vi tager det trin for trin. Det er beviset for løsningsformlen til en andengradsligning - vi har arbejdet med formlen tidligere på ugen. Det er formlen som generelt løser ligningen:
-
Vi venter med beviset til efter påske og ser bl.a. på faktorisering af andengradspolynomiet.
-
Løsning af simple andengradsligninger - faktorisering af andengradspolynomiet - også nulreglen.
-
Hjemme skal man (hvis man ikke nåede det i modulet) faktorisere andengradspolynomiet (formel). Elev til tavlen ved starten af modulet.
-
To beviser i dette forløb: Toppunktet for grafen for et andengradspolynomium vha. symmetriargument - som vi starter med i dag - og løsningsformlen til andengradsligninger.
-
Bevis
-
toppunkt_bevis_uden_differentialregning
PDF-fil
-
Parallelforskydning af parabel og formel (76)
-
Filer til modulet:
-
parallelforskydning af graf v1.4_simpel
PDF-fil
-
parabel_skydere_parallelforskydning
Nspire-fil
-
Funktioner; sider: 6-7, 10-12, 42, 45-46, 50-52
PDF-fil.
Version 2.1.
14. januar 2022.
Mike Vandal Auerbach.
www.mathematicus.dk.
-
Kan vi undersøge forløbet af en regnbue ved at benytte forskriften for andengradspolynomiet - og hvordan kan vi gøre det?
-
kast og bro - opgaver
PDF-fil
-
Vi ser nærmere på polynomier af højere orden end 2
-
Filer der arbejdes med i modulet
-
polynomier - grafer.tns
Nspire-fil
-
polynomiel regression punkter.tns
Nspire-fil
-
Optimering af indtjening - når en model beskrevet ved et polynomium er kendt. Se på disse to opgaver hjemme (det er dagens lektie) - tænk over, hvordan de kan besvares - besvar dem, hvis du kan!
-
Monotoniforhold - nedenstående kan du besvare efter modulet
-
Fil om monotoniforhold, ekstrema og intervaller
-
monotoniforhold og ekstrema
PDF-fil
-
Optimering - vaskemaskine og veteranbil
Opgaver
PDF-fil
-
Bevis for løsningsformlen for en andengradsligning
-
Husk bogen Vejen til matematik AB
-
Læselektie hjemme: I det seneste modul talte vi igen om definitions- og værdimængde. Læs om begreberne i dagens læselektie.
-
Bevis - løsningsformel - andengradsligning
-
bevis_løsningsformel_andengradsligning
Bevis
PDF-fil
-
Sammensatte funktioner
-
Read about composition of functions here - stop at "Domains":
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Kombinatorik og sandsynlighedsregning
Vi lærer om kombinatorik - antal måder man kan vælge noget på mængder. Her kan mængderne fx være forret, hovedret og dessert, hvor der er et bestemt antal retter i hver mængde.
Her starter vi med at lære om multiplikationsprincippet (og).
Vi lærer om additionsprincippet (eller).
Vi lærer om fakultet.
Vi lærer om at udtage r elementer fra en mængde af n elementer.
Vi lærer om permutationer (rækkefølgen af valg har betydning)- og formlen for P(n,r), samt om kombinationer (rækkefølgen er uden betydning) og formlen K(n,r). Denne formel er også kendt som binomialkoefficienten.
Vi ser Pascals trekant, og hvordan man fra den kan aflæse K(n,r).
Sandsynlighedsregning
Sandsynlighedsfelt og udfaldsrum introduceres.
Vi taler om at summen af alle sandsynligheder skal være 1.
Vi ser på sandsynlighedstabeller.
Vi betragter symmetriske sandsynlighedsfelter.
Vigtigt her er at for udvælgelgese af et element fra A er P(A) antal gunstige divideret med antal mulige.
Vi ser på P(både A og B) (multiplikation)
Vi ser på P(enten A eller B)) addition
Vi betragter stokastiske variable.
Vi lærer om søjlediagrammer.
Vi lærer at beregne middelværdi, varians og spredning.
Binomialfordeling
Vi lærer om binomialmodellen med antalsparemeteren n og sandsynlighedsparameteren p.
Her møder vi igen binomialkoefficienten som indgår i den vigtige formel for sandsynlighedsfunktionen for en binomialfordelt stokastisk variabel.
Vi lærer at beregne middelværdien - og vi lærer specielt at dette er det mest sandsynlige udfald.
Vi lærer at beregne spredningen. Vi taler om, hvad spredningen fortæller os noget om ved at betragte forskellige søjlediagrammer.
I relation til binomialsandsynligheder lærer vi at beregne P(X=r), P(X<r) etc.
Vi lærer at generere søjlediagrammer.
Forløbet findes på klassens OneNote sider ved sektionenerne "Kombinatorik" og "Sandsynlighed". Alle undersider er relevante.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Nyt forløb
-
Matematikprøve for dem, som var fraværende fredag. Husk formelsamlingen.
-
webmatematik_b_okt22; sider: 67-69, 71-73
PDF-fil
-
Gennemgang af den seneste matematikprøve
-
Sandsynlighedsregning; sider: 5-8, 11-16
PDF fil.
-
Permutationer og kombinationer
-
Efter at have lært om permutationer, skal vi se på kombinationer. I skal læse om binomialkoefficienten hjemme.
-
I anden halvdel af modulet se vi på udfald og sandsynligheder - her er der ingen læselektie.
-
Schomacher, Bang-Jensen, Bruun, Dejgaard.: MATEMATISK FORMELSAMLING STX B 2018, Matematiklærerforeningens bogsalg; sider: 28-29, 31, 33
-
webmatematik_c_okt22; sider: 102-104
PDF-fil
-
Sandsynlighed
-
Sandsynlighedsregning og stokastiske variable
-
Vigtig læselektie: Kombinatorik og sandsynlighed
-
Stokastiske variable og binomialfordelingen
-
Middelværdi, varians og spredning af en stokastisk variabel
-
Dette er ikke en lektie, men videoen er nyttig til senere:
-
Opgaver til modulet:
-
Video - Nspire - middelværdi, varians og spredning https://www.youtube.com/watch?v=m5GxTe_9Qrc
https://www.youtube.com/watch?v=m5GxTe_9Qrc
-
Binomialfordelingen introduceres
-
Man skal løse opgaver hjemme - elever til tavlen ved lodtrækning
-
Se hjemme på de angivne sider i bøgerne hjemme om stokastiske varible middelværdi, varians og spredning.
-
Årsprøve i matematik: I skal i gruppedelen arbejde i grupper af 2 eller 3 personer. De grupper vil jeg give jer mulighed for selv at danne inden det afsluttende modul i den kommende uge.
-
Binomialfordelingen Februar 2019; sider: 11
PDF-fil
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Deskriptiv statistik
Overordnet set lærte vi her om ugrupperet og grupperet statistik. I forløbet arbejdede vi med forskellige former for datasæt, der kunne give et indblik i, hvordan man kan arbejde med statistik. Det er relevant, når man arbejder med store datasæt - fx fra en undersøgelse i biologi.
Ugrupperet statistisk dækker adskilte data. I lærte om følgende begreber:
Typetal
Middelværdi
Variationsbredde
Median
Kvartiler - kvartilsæt - herunder også kvartilbredde
Maksimum
Minimum
Outliers
Varians
Spredning - stikprøvespredning
Hyppighed og frekvens - herunder kumuleret hyppighed og frekvens (kumuleret er kendt fra forløbet om binomialfordelingen)
Grafisk repræsentation
Her blev der arbejdet med pen og papir, men vi lærte også et benytte Nspire til beregninger og til at vise forskellige repræsentationer af observationerne. Vi benyttede også et ark fra Excel, som semiautomatisk viser de forskellige diagrammer og plot.
Stolpediagram - søjlediagram - som også var kendt fra tidligere
Trappediagram
Boksplot
Grupperet statistik taler man om når data er arrangeret i intervaller.
Begreberne fra grupperet statistik går igen, men der introduceres også følgende grafisk repræsentationsformer:
Histogrammer (svarer til stolpediagrammerne for uprupperede data).
Sumkurver (svarer til trappediagrammerne for ugrupperede data).
Her lærte vi også at bruge en sumkurve til at aflæse information.
Også her lærte vi at benytte Nspire og et Excel-ark til beregninger og til den grafiske repræsentation. Specielt vigtigt her er p-fraktilen.
I [Formelsamlingen] er emnet beskrevet på siderne 25-27.
I slutningen af forløbet taler vi om indekstal, som man ofte benytter når man præsenterer data inden for statistik.
Forløbet findes på klassens OneNote side under sektionen "Deskriptiv statistik". Alle undersider er relevante.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Nyt forløb: Deskriptiv statistik
-
Læselektie
-
Schomacher, Bang-Jensen, Bruun, Dejgaard.: MATEMATISK FORMELSAMLING STX B 2018, Matematiklærerforeningens bogsalg; sider: 25-27
-
Note om deskriptiv statistik (siderne 1-2 er lektie)
-
note om deskriptiv statistik; sider: 1-2
Deskriptorer, udvidet kvartilsæt, boksplot, outlier, hyppigheder og frekvenser.
PDF-fil
-
Statistik; sider: 5-7, 9-12, 15-19, 21
PDF fil.
Mike Vandal Auerbach, 24. juni 2021, www.mathematicus.dk.
-
Elevundersøgelsen på Falkonergården
Fil fil forløb i deskriptiv statistik.
Excel-fil med observationer som benyttes ved arbejde med ugrupperede observationer.
-
note - deskriptiv statistik - hyppighed og frekvens - udfyld tabel
Hyppigheder og frekvenser for ugrupperede datasæt.
-
deskriptiv statistik
Excel-fil.
Benyttes til deskriptiv statistik.
-
deskriptiv statistik med Excel
Simpel version til at databehandle et observationssæt, når man arbejder med deskriptiv statistik.
-
Datafil som skal bruges i modulet. Navnet på filen er 'Elevundersøgelsen på Falkonergården'.
-
vejledning til databehandling af drenges skostørrelser; sider: 1-4
Deskriptiv statistik.
Tabel med hyppigheder og frekvenser bestemmes fra observationssæt i Nspire. Diagrammer vises i Nspire. Deskriptorer beregnes i Nspire.
PDF-fil.
-
Filen 'deskriptiv statistik' er her Excel-filen, der benyttes til databehandling. Alle filer der henvises til i dette modul findes på Lectio under 'Dokumenter'.
-
webmatematik_b_okt22; sider: 83
PDF-fil
-
side83_webmatematik_b_okt22.pdf
-
Nspire vejledning - e) Sumkurve (Video)
-
Sumkurve, kvartilsæt og middelværdi for grupperet data i Nspire (youtube.com)
-
Video om boksplot og grupperede observationer i Nspire
-
Sumkurve med Nspire (grupperet)
Vejledning til at vise en sumkurve i Nspire for grupperet statistik.
https://sites.google.com/a/falgoo.dk/nspire-vejledning/8-statistik/d-sumkurve?authuser=0
-
grupperet statistik - Nspire - opgave til modulet.pdf
-
PRØV NU SELV - grupperet statistik og Nspire.pdf
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
8
|
Indekstal
Et enkelt modul om indekstal.
Forløbet findes på klassens OneNote ved sektionen "Indekstal". Alle undersider er relevante.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Differentialregning
Vi starter forløbet med igen at betragte funktionsbegrebet. Her ser I fx selv på forskellige grafer/kurver og benytter det som man i engelsk matematiklitteratur refererer til som "The vertical line test" til at vurdere, om det I ser repræsenterer en funktion. Kan vi fx tale om, at et punkt i et koordinatsystem repræsenterer en funktion?
Efterfølgende ser vi på, at man kan regne med funktioner. Dvs at man fx kan lægge funktioner sammen og trække dem fra hinanden, gange og dividere dem med hinanden eller gange en funktion med en konstant.
Der arbejdes også med dette i et arbejdsark.
Vi ser igen på inverse funktioner som I fx kender fra 1g - husk på cos(x) og arccos(x).
I lærer at bestemme den inverse funktion til eksempelvis den lineære funktion f(x)=2x-1. Vi relaterer igen funktioner og inverse funktioner til mængdebegrebet.
Vi betragter derefter igen følgende udtryk, som I også allerede kender fra 1g, og som også er relateret til inverse funktioner.
10^x og log(x)
exp(x) og ln(x)
Udtrykkene relateres igen til hinanden, og denne gang udvides begreberne en anelse idet vi konstaterer, at man kan skrive
a^x som exp^(kx) hvor k=ln(a). Dermed kan en eksponentiel udvikling skrives som f(x)=b*exp(kx) med k=ln(a).
Forløbet her startede med at introducere sekanten og tangenten via undersøgende matematik. I den forbindelse talte vi om at sekanten, hvor vi genbesøger beviset/tankerne bag to-punktsformlen for en lineær funktion, som repræsenterer en gennemsnitshastighed. Vi taler om tangenten i et røringspunkt, som repræsenterer en øjeblikshastighed (fx til en bestemt tid). Vi taler om væksthastighed.
Der blev arbejdet med begrebet grænseværdi i den forbindelse, hvor vi introducerede størrelsen h - og vi så at når h nærmer sig x_0, så nærmer sekanthældningen sig tangenthældningen.
Her introducerede vi to meget væsentlige begreber:
Differenskvotienten
Differentialkvotienten
Videre i forløbet arbejde vi med differentialkvotienten, som vi for funktionen f betegner med f'.
Grafisk og forståelsesmæssigt har vi arbejdet med sammenhængen mellem f og f'.
Vi lærte af bestemme den afledede af en funktion - vi lærte at differentiere. Dette gjorde vi gennem beviser for udvalgte funktioner og gennem en tabel (i formelsamlingen) for andre funktioner. I den forbindelse blev tre-trinsreglen introduceret.
Vi lærte i den forbindelse også om regnereglerne for differentiation:
Når vi ganger med en konstant.
Når vi lægger funktioner sammen.
Når vi trækker funktioner fra hinanden.
Når vi ganger funktioner med hinanden.
Her beviste vi også de gældende sætninger.
I dette forløb indførte vi også begreberne indre og ydre funktion i forbindelse med sammensatte funktioner. Vi havde arbejdet med sammensatte funktioner tidligere, men vi blev lidt mere specifikke i dette forløb.
I den forbindelse lærte I om kædereglen - specielt her i det tilfælde hvor den indre funktion er en lineær funktion, som er det tilfælde der kan optræde ved den skriftlige eksamen.
Vi arbejdede videre med ligningen for tangenten til en graf - og vi beviste den formel man benytter for at bestemme ligningen. I den forbindelse indførte vi også begrebet røringspunktet.
Vi benyttede differentialregning til at bevise formlen for toppunktet af et andengradspolynomium. (Den formel er tidligere bevist uden brug af differentialregning.)
Vi arbejdede i forløbet løbende med forståelse for monotoniforhold. I den forbindelse fæstnede vi vores tidligere viden om opskrivning af intervaller og om definitions- og -værdimængden.
Tidligt blev der talt om en kobling mellem værdien af differentialkvotienten i et bestem punkt relateret til om en funktion er voksende eller aftagende. Vi konstaterede også, at i tilfældet hvor tangenthældningen i røringspunktet er 0, da har man enten et maksimum, et minimum eller en vendetangent.
Der kan være tale om at lokalt minimum eller maksimum eller et globalt minimum eller maksimum.
Vi lærte at tegne en monotonilinje - også omtalt som en fortegnslinje. I forbindelse med dette - men også i andre sammenhænge, talte vi om, hvordan man opskriver et interval for, hvor en funktion eksempelvis er voksende.
Mht. yderligere anvendelser af differentialregning så vi på eksempler på optimering. Her arbejdede vi med funktioner, der var givet, eller funktioner som vi selv fandt frem til. Vigtigt her er det, at man opstiller en funktion, hvor der kun indgår en enkelt variabel.
Beviser
Beviser for udvalge differentialkvotienter ved brug af tre-trinsreglen.
Beviser for regneregler.
Bevis for tangentens ligning.
Bevis for andengradspolynomiets toppunkt.
Forløbet findes på klassens OneNote side under sektionen "Differentialregning". Alle undersider er relevante.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
funktionsbegrebet, grafer og kombinationer af funktioner.tns
-
funktionsbegrebet, grafer og kombinationer af funktioner
NSpire-fil
Arbejdsark om funktionsbegrebet og kombinationer af funktioner.
-
Vi starter dette forløb med at tale om funktionsbegrebet.
-
Funktioner; sider: 5-10, 12, 31-33
PDF-fil.
Version 2.1.
14. januar 2022.
Mike Vandal Auerbach.
www.mathematicus.dk.
-
Hvis du ikke allerede har et hæfte til matematiknoter, så anbefaler jeg KRAFTIGT, at du anskaffer dig et sådan et hæfte nu. Pen og papir skal medbringes til alle matematikmoduler.
-
2c pladser september 2024
-
Afslut denne side fra Nspire filen fra mandag, hvor I dog kun behøver at beregne de tal, som jeg har markeret med gult her:
-
Mere fra funktionernes verden.
-
invers_funktion_Fahrenheit og Celcius
Nspire-fil
Omhandler invers funktion med et relevant eksempel.
-
invers - eksponentiel - logaritme - Eulers tal.pdf
-
invers - eksponentiel - logaritme - Eulers tal
Nspire-fil
Omhandler bl.a den vigtige omskrivning for eksponentiel udvikling til at inkludere Eulers tal.
-
invers - eksponentiel - logaritme - Eulers tal.tns
-
Indledning til differentialregning - medbring lommeregner
-
placer_tangent.pdf
-
firmas_indtjening.pdf
-
arbejdsark om et firmas indtjening over tid.pdf
-
Indledende differentialregning - mere med pinden - tretrinsreglen. (Ingen læselektie.)
-
tangent og sekant.pdf
-
cykelrytter.pdf
-
opgaveark_cykelrytter.pdf
-
differens og differentialkvotient.pdf
-
Tretrinsreglen (bogen er vedlagt modulet)
-
webmatematik_b_okt22; sider: 41-51, 53-59
PDF-fil
-
webmatematik_b_okt22.pdf
-
Vi lærer at bestemme de afledede funktioner for to polynomier (uden brug af computer). Vi relaterer resultatet til funktionernes grafer. Efter det arbejder I med et arbejdsark i Nspire, hvor I ser, hvordan man kan bestemme f' der.
-
Nspire - differentialregning - med grafer.tns
-
Nspire - differentialregning - med grafer; sider: 1-3
Nspire fil - arbejdsark om differentialregning.
-
Træningsopgave hjemme: Bestem (formel) for funktionen (formel) givet ved (formel)
-
Tre-trinsreglen: Optakt til beviser med konkrete eksempler. Vi ser på, hvordan man ved at bruge tre-trinsreglen kan bestemme differentialkvotienten for funktionen (formel) givet ved (formel). Vi tjekker at vores resultat stemmer overens med det resul
-
Beviser for forskellige differentialkvotienter ved brug af tre-trinsreglen. Disse beviser er en del af et eksamensspørgsmål, som vi også lige ser på sammen.
-
Beviser for forskellige differentialkvotienter ved brug af tre-trinsreglen. Disse beviser er en del af et ellere flere eksamensspørgsmål, som vi også lige ser på sammen. Beviserne trænes i modulet.
-
beviser_differentialkvotienter - 2c 24_25; sider: 1-3
Beviser (eksamen)
-
beviser_differentialkvotienter - 2c 24_25.pdf
-
Vi relaterer differentialkvotienter og størrelsen af differentialkvotienten til monotoniforhold. Vi har talt om det, men tænk hjemme over nedenstående i relation til, om funktionen (formel) er voksende, aftagende eller konstant.
-
Vi starter med at JT viser beviset for differentialkvotienten for (formel). Vi ser derefter på f(x) og f '(x) for de funktioner, hvor I skal kende til den afledede funktion. Derfor skal I se på en tabel i formelsamlingen hjemme.
-
Schomacher, Bang-Jensen, Bruun, Dejgaard.: MATEMATISK FORMELSAMLING STX B 2018, Matematiklærerforeningens bogsalg; sider: 23-24
-
Differentialregning; sider: 25-27, 33-39
PDF fil.
-
I skal hjemme arbejde jer igennem den vedlagte Nspire-fil - dog blot siderne 1-3. Her lærer I at differentiere en funktion i Nspire. Man kan gøre det på flere forskellige måder.
-
Modulet startes med at I regner opgaver om med differentialregning og derefter er det tid til opgaver om monotoniforhold i Vejen til matematik AB.
-
Opgaveregning hjemme.
-
Beviser for regneregler - igen bruges tretrinsreglen.
-
Nielsen, Knud Erik; Fogh, Esper: VEJEN TIL MATEMATIK AB - UDEN HJÆLPEMIDLER, Hax; sider: 48-49
-
regnereregler for differentialkvotient - gange m konstant.pdf
-
regnereregler for differentialkvotient - addition.pdf
-
regnereregler for differentialkvotient - subtraktion.pdf
-
regnereregler for differentialkvotient - produkt.pdf
-
Bevis for toppunktsformlen ved brug af differentialregning.
-
Gennemgang af udvalgte punkter fra afleveringsopgave 3.
-
bevis - toppunkt for andengradspolynomium - differentialregning.pdf
-
bevis - toppunkt for andengradspolynomium - differentialregning; sider: 1
Bevis for toppunkt - andengradspolynomium - ved brug af differentialregning.
-
Gennemgang af anden del af beviset for parablens toppunkt - toppunktsformlen (arbejdes der med hjemme).
-
Regneregler - beviser (eksamen) - træning ved tavler
-
Grupper ved tavlerne i modulet:
-
Se FØRST denne video:
-
Læs dokument og beviserne for (formel)(formel) hjemme.
-
Opgavetræning i differentiation af produktet af to funktioner og sammensat funktion med indre lineær funktion - formlerne (125) og (126) i formelsamlingen.
-
regnereregler for differentialkvotient - sum og differens 2c 24-25.pdf
-
regnereregler for differentialkvotient - sum og differens 2c 24-25 .pdf; sider: 1-4
PDF-fil.
Beviser for regneregler - differentialkvotienter.
-
Tangenten til graf (vigtig opgave i Nspire hjemme)
-
Opgaveregning med formel (121) i modulet (eksamenslignende opgaver.)
-
Funktioner og differentialregning
-
Læse- og opgavelektie hjemme(!) med fokus på ligninger for tangenten til en graf.
-
JT viser svarene på alle opgaver fra arbejdsarket, som I arbejdede med i det seneste modul. Opfordring: Forsøg at løse de opgaver, som du ikke nåede at løse i det seneste modul. Fil vedlagt her.
-
Beviset for ligning for tangent til en graf (start i modulet.)
-
Bevis for ligningen for tangenten t til grafen for f (eksamen)
-
Anbefaling! Læs lektie
-
Prøve retur. I skal arbejde med nogle af begreberne fra prøven.
-
Træning i at differentiere - også sammensat funktion og produkt af funktioner.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
10
|
Optimering
Projekt
Her skal der arbejdes med matematisering af en problemstilling, der kan optimeres. Man skal benytte viden om funktioner og differentialregning - så som sådan er der ikke egentlig ny læring i dette forløb.
Til gengæld fæstnes tidligere viden i forløbet.
Der skal afleveres et skriftligt produkt.
Forløbet findes på klassens kemi OneNote side under sektionen "Optimering". Alle undersider er relevante.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Benytte differentialregning til at optimere virkelighedsnære situationer.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
11
|
Linjen og cirkler - geometri i planen II
I forløbet er der arbejdet en del med papir og blyant ved omskrivninger mellem linjens forskellige repræsentationer, og der er arbejdet med et CAS-værktøj (Nspire) for at regne cirkler, linjer og parameterfremstilliner.
I forløbet her er der arbejdet med parameterfremstillinger - og i den forbindelse er retningsvektoren og normalvektoren introduceret.
Vi har set på skæring mellem linjer - og i den forbindelse arbejdede vi med koordinatfunktionerne x(t) og y(t).
Vha. et ræsonnement der inkluderer vektorer, vises det, hvordan man når frem til linjens parameterfremstilling.
Linjens ligning blev introduceret (inklusiv bevis). Vi så at denne ligning kan repræsenteres med mere end et matematisk udtryk.
Her betragtede vi også, hvordan man kan afgøre om to linjer er ortogonale.
Vi lærte at omskrive mellem linjens ligninger og parameterfremstilling. Mht. linjens ligninger tænkes der her på udtrykket med hældningskoefficient og udtrykket hvor normalvektoren indgår.
Afstanden mellem et punkt og en linje er der en formel for - og den er bevist. Der arbejdes med opgaver med denne formel.
Derefter betragtede vi cirklens ligning. Her arbejdede vi med skæring mellem cirkler og linjer. Husk på at vi her noterede os, at der kan være 0, 1 eller 2 skæringspunkter. Vi lærte at beregne skæringspunkterne - og vi bekræftede udregningerne ved at betragte skæring mellem linje og cirkel vha. et CAS-program (Nspire).
Vi lærte også at man kan udnytte beregningen til afstand mellem cirklens centrum og et punkt til at afgøre, om at bestemt punkt er uden for eller inden for cirkelperiferien.
Afsluttende betragtede vi cirkeltangenter. Vi så at man kan bestemme en tangent til en cirkle, ved at udnytte at linjen (tangentlinjen) har en normalvektor, som netop er vektoren mellem et røringspunkt på cirklen og cirklens centrum.
Beviser og ræsonnementer
Linjens parameterfremstilling.
Linjens ligning.
Afstand fra punkt til linje.
Cirklens ligning bevist.
Ortogonale linjer (ac=-1 beviset)
Forløbet findes på klassens OneNote side under sektionerne "Geometri i planen" og "Linjer cirkel og parameterfremstilling". Alle undersider er relevante.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Vektorer - repetition
-
opgaver_vektorer_repetition.pdf
-
Introduktion til parameterfremstillinger
-
Plangeometri; sider: 33-41, 43-47
PDF fil.
-
Linje og cirkel - vis i Nspire
-
Vektorer og vektornotation
-
Skæring mellem linjer
-
Koordinatfunktioner og to ligninger med to ubekendte
-
Linjens parameterfremstilling
-
Plangeometri.pdf
-
Video: Parameterfremstilling - Hvad er det?
-
Bevis for linjens ligning
-
Schomacher, Bang-Jensen, Bruun, Dejgaard.: MATEMATISK FORMELSAMLING STX B 2018, Matematiklærerforeningens bogsalg; sider: 13-16
-
Linjens ligning
-
Figur med linjens ligning, normalvektor og linje
-
Beviset for linjens ligning gentages
-
Koordinatfunktioner - parameterfremstillinger i Nspire - skæring mellem linjer
-
opgaver_skæring mellem linjer_og_vinkel.pdf
-
Afstand fra punkt til linje - bevis
-
Afstand mellem punkt og linje
-
Nielsen, Knud Erik; Fogh, Esper: VEJEN TIL MATEMATIK AB - UDEN HJÆLPEMIDLER, Hax; sider: 80
-
Afstand mellem punkt og linje - formlen og opgaver - måling af afstand mellem punkt og linje i Nspire
-
Løs denne opgave hjemme - elev til tavlen - må gerne medbringe en ven
-
Afstand fra punkt til linje - video med bevis
-
bevis afstand punkt til linje (dist).pdf
-
Kvadratkomplettering
-
arbejdsark om cirkler, linjer og Nspire 24-25.pdf
-
Cirklens ligning - skæring mellem cirkel og linje - tangent til cirkel
-
Bevis for cirklens ligning
-
Cirklens og linjens ligning.
-
Med cirklens ligning og et punkt på cirklen bestemmes en tangents ligning - normalvektoren bringes i spil igen.
-
Abacus - tilmelding
-
Cirkeltangent og flere opgaver
-
Bevis: Ortogonale linjer (eksamen)
-
løsning af to ligninger med to ubekendte - pen og papir.pdf
-
blandede opgaver - parameterfremstilling og linje.pdf
-
Linjer - skæringspunkt - to linjer med to ubekendte pen og papir
-
Afsluttende opgaveregning - specielt vinkel mellem linje (vektorer) og skæring - både mellem linjer og mellem linjer og cirkel.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
12
|
Algorismus i Hauksbók (matematikhistorie)
Hvad er tal?
Vi taler om romertal og symboler/tegn for tal. Vi ser på opbygningen af romertal - og på om de er praktiske at arbejde med. Hvordan lægger man fx to romertal sammen?
Efter denne introduktion læses der i Hauksbók, og der arbejdes med arbejdsspørgsmål.
I den sammen hængarbejdes der med algoritmer.
Vi taler om, hvad der menes med en algoritme, og vi taler om, hvor man benytter algoritmer. Der arbejdes med at afkode algoritmer - og der arbejdes med at skrive algoritmer ned.
Som afslutning på forløbet udvælger I fx. løsning af ligning, andengradsligning eller differentialregning og monotoniforhold og opskriver jeres egen algoritme.
Forløbet findes på klassens kemi OneNote side under sektionen "Algorismus i Hauksbók". Alle undersider er relevante.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
13
|
Binomialtest - konfidensintervaller
Vi har allerede lært om binomialfordelingen og herunder lærte vi bl.a. at beregne middelværdi, varians og spredning.
Nu udvider vi begrebsverdenen til at omfatte binomialtest - dette omtales også som hypotesetest.
Vi starter med at simulere binomialfordelingen i Nspire. Vi husker os selv på antalsparameteren og sandsynlighedsparameteren, og at de repræsenteres med n og p.
Der arbejdes med følgende begreber
* Population
* Stikprøve
* Nulhypotesen
* Alternativ hypotese
* Teststørrelsen
* Signifikansniveauet
* p-værdi
* Acceptområdet
* Kritisk område
* Normalfordelingsapproksimationen
* Normale og exceptionelle udfald
* Konfidensinterval
* Tosidet test
Venstresidet og højresidet test omtales også, men der kan ikke stilles spørgsmål til disse ved den skriftlige prøve.
I dette forløb arbejdes der specielt meget med nogle Nspire-kommandoer, der er meget vigtige, når man skal besvare skriftlige opgaver. Nogle af disse kommandoer er kendt fra tidligere, mens andre er nye.
Ræsonnement/bevis ved eksempel
Binomialkoefficienten og for sandsynlighed i binomialfordelingen.
Forløbet findes på klassens OneNote side under sektionen "Hypotesetest - konfidensintervaller". Alle undersider er relevante.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
2c Ma skr. prøve
|
05-02-2025
|
Matematik 10
|
28-02-2025
|
Opgaver 7. marts
|
07-03-2025
|
Simulering - hypotesetest
|
07-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
14
|
Finansregning. Renter og lån - annuiteter
Vi betragter renteformlen - det er en triviel udvidelse af jeres viden om eksponentiel udvikling, men vi skal være opmærksomme på, at der nu er tale om et diskret tilfælde. Kan betragtes som repetition.
Der arbejdes igen med procentregning og absolut og relativ tilvækst.
Vi betragter forskellige tidsperioder og gennemsnitlig rente.
Vi arbejder med terminer, annuitetsopsparing og annuitetslån. I den forbindelser arbejdes der via opgaver med de relevante formler, og I lærer at bestemme en ukendt størrelse ud fra viden om kendte størrelser. Vi går både dette ved at benytte omskrevne formler eller ved at benytte solve-kommandoen i Nspire.
Der arbejdes med gennemsnitlig rente.
Der arbejdes med annuitetsopsparing.
Der arbejdes med annuitetslån.
Der arbejdes med amortitationstabel.
Der gennemføres en:
Temaopgave om SU-lån.
Her ser man på forskellige situationer hvor der udbetales og tilbagebetales lån.
Der arbejdes her i Excel, så man kan 'visualisere' annuitetslån, annuitetsopsparing og amortitationstabel.
Undervisningsmateriale (specielt)
I dette forløb vender vi os mod HHX og benytter undervisningsmateriale, som er udfærdiget af Benjamin Teglbjærg fra Niels Brock.
Forløbet findes på klassens OneNote side under sektionen "Opsparing, lån og annuiteter". Alle undersider er relevante.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
15
|
Polynomier 2
Dette mikroforløb finder man materialet for i de specielle pr-moduler, der er afholdt den 24. marts.
Indholdet er:
Polynomier - fokus på andengradspolynomiet og parablen.
Inkluderer parablens udseende og bestemmelse af rødder.
Inkluderer andengradsligningen - og løsning af denne.
Inkluderer faktorisering og løsning af andengradsligning med faktorisering og brug af nulreglen.
Inkluderer kvadratkomplettering.
Forløbet findes på klassens OneNote sider under sektionen "130 timer". Undersiderne "Polynomier 2" og "Opgaver - polynomier 2" er relevante.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Styrke kendskabet til andengradspolynomiet.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
16
|
Trigonometriske funktioner -sinusrelationerne igen
Vi arbejder med radianer og funktionerne cosinus og sinus. Enhedscirklen betragtes på ny, og vi taler i den forbindelse om længden rundt i enhedscirklen.
Funktionerne cosinus og sinus behandles ved at tegne graferne for funktionerne på papir efter beregninger i Nspire.
Den harmoniske svingning. Vi arbejder med den harmoniske svingning i forbindelse med opgaver om dagslængder og tidevand.
Bevis(er)
Vi ser på beviset for sinusrelationerne igen.
Denne gang gennemføres beviset på en lidt anden måde, da vi også beviser en formel for arealet af en trekant med vilkårlige vinker - dog kun det spidsvinklede tilfælde.
De to beviser udgør samlet et spørgsmål til mundtlig eksamen.
Forløbet findes på klassens OneNote side under sektionerne "Trigonometrisk funktioner" og "Geometri - speciel". Alle undersider er relevante.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Tegne funktioner på pen og papir ud fra beregninger i Nspire. Forståelse for koordinatsæt og koordinatsystemet.
- Personlige
- Selvstændighed
- IT
- Regneark
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
17
|
Stykkevist definerede funktioner 2
Der arbejdes igen med stykkevist definerede funktioner.
Vi ser på, hvordan man beregner funktionsværdier 'i hånden' og med Nspire.
Vi ser på, hvordan men tegner grafer 'i hånden' og med Nspire.
Vi ser på, hvordan man definerer en stykkevist defineret funktion i Nspire, og benytter den til videre beregninger.
Vi ser på forskellige (eksamens)opgaver med stykkevist definerede funktioner.
Forløbet findes på klassens OneNote side under sektionen "Stykkevist definerede funktioner - speciel". Alle undersider er relevante.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Få et bedre overblik over stykkevist definerede funktioner og lineære funktioner.
- IT - Arbejde med Nspire.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
18
|
Mundtlig- og skriftlighed
I dette forløb arbejdes der med en kombination af mundtlighed og skriftlighed i relation til de beviser, som vi tidligere har gennemgået.
Træning ved tavlerne - beviser præsenteres.
Træning i opgaveregning:
Der arbejdes med opgaver i Nspire og på pen og papir.
Der arbejdes individuelt og i par.
Opgaverne er vedlagt modulerne.
Mht. beviserne er navne præsenteret ved modulerne og navnene kan kobles til de beviser, de elever har fremlagt. (Se den relevante oversigt fx den 28. april.)
Der er pr-moduler i denne periode. De moduler skal man også inddrage i dette forløb, men de kan ikke fremgå af oversigten.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
19
|
Forløb#18
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/6952/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74511984378",
"T": "/lectio/6952/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74511984378",
"H": "/lectio/6952/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74511984378"
}