Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Z - Regionalmøde Aalborg
|
Fag og niveau
|
Biologi B
|
Lærer(e)
|
Søren Riiber
|
Hold
|
2024 BI_B3 (3g4g Bi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Økologi
Forløbet omhandler:
- Planters opbygning og formering
- Plantecellens opbygning inkl. organellernes funktioner
- Fotosyntese og respiration
- Planters behov for næringsstoffer mv.
- Økosystemer
- Græsningsfødekæder og nedbryderfødekæder
- Primær og sekundær produktion
- Energipyramide
- Abiotiske og biotiske faktorers indvirkning på primærproduktionen i et økosystem
- Kvælstofkredsløbet
- Fosfors kredsløb
- Søen som levested for planter, alger, dyr og mikroorganismer.
- Græsningsfødekæder og nedbryderfødekæder.
- Abiotiske og biotiske faktorers indvirkning på primærproduktionen i en sø
- Springlags betydning for alge-, plante- og dyrelivet i en dyb sø om sommeren
- Næringsfattige vs. næringsrige søer. Herunder processerne eutrofiering og iltsvind
- Bedømmelse af søens kvalitet
- Sørestaurering (metoder til at gøre en næringsrig sø mere næringsfattig) inkl. biomanipulation
- Jordbundstyper (muldjord og morjord)
- Jordbundstypens betydning for hvor effektivt DOM nedbrydes
- Skoven som levested for planter, dyr og mikroorganismer
- Abiotiske og biotiske faktorers indvirkning på primærproduktionen i en skov
- Græsningsfødekæder og nedbryderfødekæder
- Karakteristika ve hhv. løvskove og nåleskove
- Karakteristika ved hhv. bakteriers og svampes krav til omgivelserne.
- Succession
- Biodiversitet
- Kulstofkredsløbet
- Drivhuseffekten og global opvarmning
- Mulige biologiske konsekvenser af en øget drivhuseffekt
Videoer:
- ”iltsvind i søer (eutrofiering)” (https://www.youtube.com/watch?v=7BhIEfPNxAk)
- ”Iltsvind” (https://www.youtube.com/watch?v=6gk69du5YWo)
- ”Biomanipulation i sø - rovfisk og fredfisk” (https://www.youtube.com/watch?v=O0K252SFalk)
- “Vildt Klog?! På biodiversitet.” (https://www.youtube.com/watch?v=e5Kon_NnmD0)
- ”Biodiversitet - Hvad Rager Det Mig?” (https://www.youtube.com/watch?v=Rbmii0zXN-M)
- ”Drivhuseffekten” (https://www.youtube.com/watch?v=wu_ofJ6Dcz8)
Øvelser:
- Forsøg med planter: Bladmængde os væskeforbrug, osmose i basilikum.
- Ekskursion til Furesøen. Vurdering af forureningsgraden i Furesøen (makroindeks, BI5-indeks, secchi-dybde, måling af nitrat- og fosfat-koncentration)
- Ekskursion til Furesøen. Undersøgelse af biotop i skoven ved Furesøen (måling af abiotiske faktorer, jordbundsprofil, undersøgelse af biodiversitet, vurdering af jordbundstype vha. makrodyr-indeks)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Furesøen
|
23-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kroppen i arbejde
Forløbet omhandler:
- Åndedrætssystemets opbygning
- Åndedrætssystemets virkemåde inkl. den gasudveksling der foregår.
- Lungerumfang
- Aerob respiration
- Blodkredsløbets opbygning og virkemåde inkl. forskellige typer af blodkar
- Hjertets opbygning og funktion
- Blodets bestanddele
- Stofudveksling mellem blod og celler
- Puls
- Systolisk og diastolisk blodtryk
- Regulering af blodtryk og kredsløb
- Overgangen mellem hvile og arbejde (inkl. aerob og anaerob respiration)
- Konditionstræning
- Kondital
- Definition af doping
- EPO som præstationsfremmende stof
- Bloddoping
- Energistofskiftet inkl. aerobt og anaerobt arbejde
(ikke gennemgået detaljeret, derfor forventes ikke detaljeret viden men overblik )
Videoer/udsendelser:
- ”11 EPO” (https://www.youtube.com/watch?v=pLNu5PqXvT8)
- “Respirationen dannelse af ATP” (https://www.youtube.com/watch?v=N40i93x0G18&list=PL69sEo5sIn-WE9jEFSWCQhvPN6vVujR9E&index=3)
- ”Katabolismen. Glykolyse, krebs cyklus, respirationskæden” (https://www.youtube.com/watch?v=idqM8HIraqI&list=PL69sEo5sIn-WE9jEFSWCQhvPN6vVujR9E&index=2)
- ” Viden om: 48 timers løb” (https://mitcfu.dk/mm/player/?copydan=030810212000)
Øvelse:
- Blodtryk og puls
- Konditest i form af To-punktstest
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
konditest - to-punkttest
|
22-10-2024
|
Videoaflevering - fysisk aktivitet
|
25-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Muskler og nervesystemet
Skeletmuskulaturens opbygning og funktion. Herunder aktivering via nervesystemet og kontraktionsprocessen.
Nervecellen, synapsen samt aktionspotentialet.
Forskellen på glat-, hjerte- og skeletmuskulatur.
Musklens energiomsætning aerobt og anaerobt - Herunder laktatgæring og respiration.
Muskeltræthed under kort og langvarigt arbejde.
Muskelfibertyper
Øvelser
- Knærefleks
- Øvelse med farveord
- Nerveledningshastighed
- Alkohols påvirkning af membraner (forsøg med rødbeder)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Genetik og molekylærbiologi
Forløbet omhandler: Genetik delen
Et-gensnedarvning (herunder recessiv, dominant og codominant nedarvning)
- Krydsningsskemaer
- Stamtavler
- Meiose (inkl. forskelle mellem mænd og kvinder)
- Replikation
- Nedarvning af monogene sygdomme (dvs. et-gensnedarvning)
- To-gensnedarvning (almindelig to-gensnedarvning og epistasi)
- Udspaltningsforhold
Vi har arbejde med denne hjemmeside:
https://www.biotechacademy.dk/undervisning/gymnasiale-projekter/genetik/mendels-arvelighed/
Video:
- "Genetik og molekylærbiologi - DNA Replikation | Biotech Academy" (https://www.youtube.com/watch?v=Dvr_F85oCS4)
- "Genetik og molekylærbiologi - Meiose | Biotech Academy" (https://www.youtube.com/watch?v=EBPHQDV_B9k)
- "Meiose og Down Syndrom - detaljeret forklaring" (https://www.youtube.com/watch?v=VLh-U8N-IoE)
- "Biostriben: om et-gensnedarvning og to-gensnedarvning” (https://www.biotechacademy.dk/e-learning/biostriben/gymnasie/genetik/#1516017294170-46f30866-096f)
Molekylærbiologi:
- Den eukaryote celles opbygning
- Kromosomers struktur
- DNAs opbygning
- RNA’s opbygning
- Proteinsyntese: inkl. transskription, translation, den genetiske kode)
- Proteiners opbygning
- Eksempler på proteiners funktioner i kroppen
- Punktmutationer (genmutationer) og deres mulige betydning for proteiners struktur
- Mulige årsager til at mutationer kan opstå.
- Nedarvningsprincipper (dominant, recessiv, kønsbundet, autosomal)
Enzymers opbygning og funktion. Cofaktorer.
Faktorer der påvirker enzymaktivitet: Enzymmængde, subtratmængde, temperatur og pH. Inhibitorer og enzymregulering.
Videoer:
- ”5 Vilde facts om dine gener” (https://www.biotechacademy.dk/e-learning/biostriben/gymnasie/genetik/)
- ”DNA og kromosom opbygning” (https://www.youtube.com/watch?v=loyFaO8z6DA)
- ”Genetik og molekylærbiologi - Transskription | Biotech Academy” (https://www.youtube.com/watch?v=LDJrdwR8emM)
- “From DNA to protein - 3D” (https://www.youtube.com/watch?v=gG7uCskUOrA)
Øvelser
- bag boller under forskellige forhold. Spytamylase forsøg. http://virtueltlaboratorium.dk/. (Genetisk test for forøget diabetes risiko)
Quatro - Qillers (gelelektroforese)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Mikrobiologi og virus
Forløbet omhandler
- Bakteriers opbygning (prokaryot)
- Bakteriers cellevægge (inkl. forskel mellem gram positive og gram negative)
- Bakteriers evne til at lave respiration og proteinsyntese
- Formering hos prokaryoter
- Bakterievækst i et afgrænset område (inkl. vækstfaser)
- Abiotiske faktorer der indvirker på bakterievækst
- Virus opbygning (inkl. DNA eller RNA som arvemateriale)
- Virustyper
- Virus livscyklus. Herunder hvordan de inficerer værtsceller.
- Epidemi og pandemi
- Antibiotikas virkemåder
- Antibiotikaresistens
- Spredning af antibiotikaresistens via konjugation
- Multiresistens
- Bakterieevolution via selektion for resistensgener
- Smittespredning
- Diagnosticering af infektion vha. direkte ELISA test og indirekte ELISA test
- Bage boller med fokus på vækstfaktorer
Videoer/udsendelser:
- ”Bodybio: Immunforsvaret” (https://www.youtube.com/watch?v=fyHsHvT9H3Y)
- ”How a Virus Works” (https://www.youtube.com/watch?v=SBfv-0g3EvE)
- “immunforsvar bekæmper virus. Adaptive/erhvervede forsvar - biologilærer forklaring” (https://www.youtube.com/watch?v=5u_XN7devDs&list=PL69sEo5sIn-Wk-7DMXQw5CquBe2DkhwX-)
- ”Virustyper” (https://www.youtube.com/watch?v=5lV_sBQHtlg&list=PL69sEo5sIn-Wk-7DMXQw5CquBe2DkhwX-)
- ” Metoder - ELISA | Biotech Academy” (https://www.youtube.com/watch?v=rBbAQF6Zn_g)
Øvelser:
- Undersøgelse af resistens hos bakterier
- Smitteforsøg (simuleringsforsøg)
- Quatro Quilers
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Bage boller (gærvækst)
|
31-01-2025
|
Bakterier og resistens
|
10-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Makronæringstoffer og hormoner
Forløbet omhandler:
- Energiforbrug i kroppen inkl. basalstofskifte og arbejdsstofskifte (energiforbrug ved fysisk aktivitet)
- Kulhydrater
- Fedtstoffer
- Fordøjelse inkl. fordøjelsesenzymer
- Karakteristika ved hormoner
- Dannelse af insulin
- Blodsukkerregulering hos raske personer.
- Insulins frigivelse og virkemåde som led i blodsukkerreguleringen.
- Diabetes type I
- Diabetes type II
- Glykæmisk indeks
- Under hormoner inddrages også forplantning hos mennesker
- Kvindens menstruationscyklus samt dannelsen af sædceller
Forsøg: Blodsukker øvelse
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forplantning
Forløbet omhandler:
- Kønsdifferentiering i fosterstadiet. Herunder SRY-genets betydning.
- Karakteristika ved henholdsvis vandopløselige og fedtopløselige hormoner
- Positiv og negativ feedback mekanismer
- Kønsorganernes opbygning og funktion hos mænd
- Mandens hormonregulering inkl. dannelse af sædceller
- Kønsorganernes opbygning og funktion hos kvinder
- Hormonregulering hos kvinden dvs. menstruationscyklus
- Befrugtning og graviditet
- Kønnet versus ukønnet formering
- Mitose
- Dannelse af kønsceller via meiose
- Genetisk variation
- Kromosom-antals-mutationer pga. non-disjunction
- Fosterdiagnostik
- Hormonforstyrrende stoffers indvirkning på kønsudviklingen
- Hormonforstyrrende stoffers indvirkning på sædcelledannelsen
- Anabolske steroiders indvirkning på muskler og sædcelleproduktion
- Fertilitet og barnløshed
- Kunstig befrugtning
- Seksuelt overførte sygdomme inkl. klamydia
- P-piller og andre præventionsformers virkemåde
Videoer/udsendelser
- ”Fertilization” (https://www.youtube.com/watch?v=_5OvgQW6FG4)
- “Reproduktion i fare” (https://mitcfu.dk/mm/player/?copydan=030808141955)
- ”Hvor farlige er steroider virkelig? | TALK” (https://www.youtube.com/watch?v=Qm3uQYkrdVw)
-“Fertilitet: Kan Maja og Emil få børn?” (https://mitcfu.dk/mm/player/?copydan=482310022000)
Forsøg: Mikroskopering af sædceller
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Livets start
|
30-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/6952/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74511984490",
"T": "/lectio/6952/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74511984490",
"H": "/lectio/6952/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74511984490"
}