Holdet 2024 PS_C4 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Z - Regionalmøde Aalborg
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e) Niels Jørgen Asmussen
Hold 2024 PS_C4 (3g4g ps/4)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Kulturmøder/Os og dem
Titel 2 Mental sundhed og trivsel
Titel 3 Fællesskaber

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Kulturmøder/Os og dem

Forløbet kulturmøder/os og dem handler både om et forsøg på at forstår det fremmede, og hvordan kulturmødet også er en kamp om retten til definere det rigtige og normale. I processen med at definere os selv skaber vi ofte et negativt syn på de andre. Vi har bl.a. haft fokus på hvordan og hvorfor grupper skaber et positivt selvsyn og et negativt syn på de andre og hvordan intergruppekonflikter opstår.

Vi har undersøgt, hvad kultur er, betydningen af etnocentrisme for kulturmødet, etnicitet, ungdom og identitet -  hvordan formes vi, og hvordan forstår vi os selv og andre, kultursplittelse, anerkendelse og stereotyper og fordomme og opdragelsens betydning og forventninger (Rosenthal effekten)

Derudover har vi arbejdet med et læringstema hvor læringsteorier som Seligman, Piaget, Vygotsky, Flow teorien samt Carol Dweck og mindset teorien er blevet gennemgået.

Vi har desuden diskuteret metoder i psykologi.

Kernestof: Familie, kognition psykologi, social psykologi, kulturmøder og kulturforskelle, læring og tænkning.

ca antal sider 76 (Inkl. Video- og dokumentarfilm materiale)

Grundbog: Ole Schultz Larsen. Psykologiens veje, udgave 3. Systime 1. oplag 2008-2018

s. 30-40 (Metode)
s. 160-164 (Opdragelse og familien)
s. 185-186 (Rosenthal)
s. 186-188, 426-428 (Stereotyper og fordomme)
s. 391-392 (Muzafer Sherifs ’Robbers Cave’ eksperiment)
s. 393-394 (Henri Tajfels ’Minimalgruppeeksperimenter)
s. 394-395 (Tajfel og Turners Sociale identitetsteori (SIT))
s. 412-414 (Koginitiv dissonans)
s. 421-426 (Kulturmøder og kulturforskelle)
s. 428-429 (Allports Kontaktteori)
s. 433- 437 (Kulturelsplittelse, identitetsforvirring)

I forbindelse med lærings videoer: s. 205-219 (i psykologiens veje)

Thorndal, Morten Hansen. Ærke dansker – ærke perker – integration i politik, sociologisk og økonomisk belysning. S. 105-112. 2011. Forlaget Columbus og Forfatteren. (Behovet for Anerkendelse)

Artikler:
Din etnicitet påvirker den behandling, du får i sundhedsvæsenet
Artikel i Videnskab.dk (forkortet), d. 29.07.24 af Nina Halberg, Postdoc, Hvidov-re Hospital

Teori gennemgang i videoer:

Hvad er kultur: https://www.youtube.com/watch?v=NJBjE5bgPIs
A. Honneth: https://www.youtube.com/watch?v=LtncCYmlG-wwatch?
Hvornår er man en ægte dansker: https://www.youtube.com/watch?v=Y8YqXH314bg
Piaget: https://www.youtube.com/watch?v=IhcgYgx7aAA
Seligman: https://www.youtube.com/watch?v=6tN9wMbdqZU
samt https://www.youtube.com/watch?v=kO1kgl0p-Hw
Flow: https://www.youtube.com/watch?v=iUsOCR1KKms
Dweck: https://www.youtube.com/watch?v=M1CHPnZfFmU
Vygotsky: https://www.youtube.com/watch?v=0BX2ynEqLL4&t=40s

DR Dokumentar:
De unge grønlændere: Kultursplittelsen: https://www.dr.dk/drtv/episode/de-unge-groenlaendere_-kultursplittelsen_51143

Mitcfu:
Kanal 5 realityserie: Forenet med fjenden (2)
https://mitcfu.dk/MaterialeInfo/?faust=TV0000110494&s=43390815&n=2&o=hits

Dokumentar:
A class divided: https://www.youtube.com/watch?v=1mcCLm_LwpE
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Mental sundhed og trivsel

Dette forløb handler om sammenhængen mellem vores krop og psyke i forhold til trivsel, kropslig og mentalsundhed. Den kropslige sundhed er koblet til vores psykiske udvikling i barndommen. Og de indre og ydre psykiske belastninger vi møder gennem hele livet. Med andre ord så er vores robusthed eller modstandskraft (resiliens) et resultat af vores biologi og miljø. Det helt store spørgsmål er om mennesket står udenfor indflydelse på vores trivsel og sundhed?

Hvad skaber vores personlighed og identitet? Gener? Arv? Miljø? Vores egen vilje? Barndommen? Skolen? De grupper, vi hører til? Vores kultur?

Vi undersøger hvad personlighed er -og hvordan den kan måles. Her ser vi doku-mentaren "min indre kode", hvor videnskabsjournalist Lone Frank prøver at finde ud af, hvordan hendes personlighed er (træk-teorien), hvorfor den er blevet sådan- og om den kan ændres.

Her besøger hun forskere fra hele verden:
Daniel Nettle, professor i adfærdsvidenskab
Robert Plomin, professer i adfærdsgenetik
Ahmad Hariri, professor i psykologi og neurovidenskab
James H. Fallon, professor i psykiatri og adfærd
Jay Belsky, professor i menneskelig udvikling

Vi har talt om personlighedstyper og arbejdet med Henrik Høgh-Olesens teori om "Optimalt stimulationsniveau" og taget femfaktor-personlighedstest https://www.idrlabs.com/dk/femfaktor-personlighedstest/test.php?retake=1


Vi har talt om udsathed, systemteori vs faseteorierne iflg. Dion Sommer, og ud fra casen "Amalie" (KP Thinglink) arbejdet med Bowlbys tilknytningsteori, Ainsworths strange-situation” og tilknytningstyper, Eriksons udviklingsteori og Sterns teori og nøglebegreber har vi arbejdet med gennem dokumentaren ”Lulus dagbog”og et lille klip fra ”Er du mors dreng”. Vi har også set på barndommens betydning for identitetsdannelse.  

Herunder har vi også arbejdet med omsorgssvigt og konsekvenserne ved omsorgssvigt samt resiliens og risikofaktorer og i den forbindelse kort været inde på forskellen mellem korrelation og kausalitet. Med dokumentaren ”Sådan overlever du en lortebarndom” har vi arbejdet med indre/ydre risikofaktorer og resiliens.

I dette forløb har vi også arbejdet med hukommelsens funktion og opbygning mv og vi har berørt temaer som perception og opmærksomhed bl.a. Top/down, falsk hukommelse via Elisabeth Loftus og Howard Gardners teori om mange intelligen-ser.

Ungdom og identitet i det senmoderne samfund har også været et tema. Her har vi anvendt Erikson, Giddens og Gergen og arbejdet med perfekthedskultur, mestrings-, præstations- og prioriteringsstrategier.

Det sidste tema i dette forløb har været stress (krav-kontrol modellen, samt akut og kronisk stress) og vi har berørt klimastress/angst, og arbejdet med mestring og coping via Lazarus og personlighedstyper samt Antonovskys OAS, Seligmans attributionsteori. I forbindelse med håndtering af stress har vi berørt positiv psykologi via Barbara Fredrickson, kreativitet og skovbadning.

Vi har været i biografen og se Kontra og set nedenstående klip og talt om filmen afspejler virkeligheden, fiktion og fakta, samt hvad der kan bruges som en psykologisk case? Fiktionsfilm som en fremstilling af virkeligheden. Vi har identificeret psykologiske problemstillinger i filmen og det skuespillerne taler om i klippene, bla om grupper/roller, Intergruppekonflikter, loyalitet, venneflokke, mobning og identitet.

https://www.youtube.com/watch?v=_SfOa7GamYE

https://www.youtube.com/watch?v=68RgTEGeWzc

Afslutningsvis har vi i grupper lavet en podcast eller powerpoint præsentation med fokus på unge og stress.


Kernestof ca. 105 sider (Inkl. Videomateriale, artikler og dokumentar)

Larsen, Ole Schultz.(2018): PSYKOLOGIENS VEJE - 3 UDGAVE, Systime; sider:
s. 75-77 (Erikson)
s. 85-99 (Stern)
s. 100-106 (Bowlby, Ainsworth)
s. 125-129 (Omsorgssvigt)
s. 130-134 (Resiliens)
s. 244-246 (hjernens opbygning)
s. 250-252 (Amygdala)
s. 309-312 (Personlighed)
s. 328-329 (Identitet)
s. 334-336 (Giddens, Gergen)
s. 440-447 (Stress)
s. 447-449 (Indre faktorer – attributionsteori, OAS)
s. 455-457 (Coping)

Pedersen, C.S. (2025). Temaer til psykologi - Grundbog til C-niveau. Systime, sider:
s. 55-59 (Opmærksomhed)
s. 67-72 (Præstationskultur)
s. 126-130 (Identitet)

Riisager, Magnus (2022).Psyk C - grundbog til psykologi på c niveau. Frydenlund, Siderne:
s. 108-114; 118-120 (Hukommelse)

Baggrundscase om Amalie i Thinglink
https://www.thinglink.com/card/1748792546902933990

Videoer med teori:
Ansigtsduetter: https://www.youtube.com/watch?v=Btg9PiT0sZg&t=7s
Den visuelle kløft: https://www.youtube.com/watch?v=p6cqNhHrMJA&t=4s
De 8 udviklingsfaser i følge Erik Erikson (youtube.com)
The Strange situation: https://www.youtube.com/watch?v=JqlbvpXp74k og https://www.youtube.com/watch?v=DRejV6f-Y3c
Hvordan husker hjernen: https://www.youtube.com/watch?v=C9LKJB8c0ho
Elisabeth Loftus: https://www.youtube.com/watch?v=CSo_esEgIjc
Mange intelligenser/Howard Gardner.: MANGE INTELLIGENSER - YouTube
Hvad stress gør ved kroppen: https://www.dr.dk/nyheder/viden/nysgerrig/video-hvad-goer-stress-egentlig-ved-kroppen#!/
Det autonome nervesystem: https://www.youtube.com/watch?v=NRRBVMFTSWI
Amygdala: https://www.youtube.com/watch?v=jEHwB1PG_-Q
Traumer i hjernen: https://www.youtube.com/watch?v=cOIPCwPyFgQ
Barbara Fredrickson: https://www.youtube.com/watch?v=MyfzIQH6YKI

TV2 Dokumentar
"Er du mors lille dreng", (TV 2.dok, 1998) 2 min.: https://www.youtube.com/watch?v=575qe1l0jPg

Dokumentar
Lulus dagbog, af Anja Dalhoff, 1993, Filmcentralen, varer 22 min.
Lone Frank "Min indre kode"

DR Dokumentar
Sådan overlever du en lortebarndom”: https://www.dr.dk/drtv/program/saadan-overlever-du-en-lortebarndom_64839
Superhukommelse (26 min): https://mitcfu.dk/mm/player/Default7.aspx?copydan=031104052000

Artikler mv-
7 gode råd til at skabe deltagelsesmuligheder for alle børn | EVA
Artikel i Politiken 23. marts 2019, (Debat) Side 1, Milla Mølgaard: Anne Bitsch blev udsat for svigt og overgreb: Børn fra ’pæne hjem’ går alt for let under radaren.

Kerne- og suppl. stof:
Udviklingspsykologi, kognitiv psykologi, personlighedspsykologi, tænkning og læ-ring, identitet, ungdom og senmodernitet, stress, neuropsykologi.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Fællesskaber

I dette forløb har vi fællesskaber som det overordnede tema, når vi gennemgår grupper- og roller, mennesket som flokdyr. Herefter fokuseres på ondskab og løbende undersøger vi fællesskaber i form af sekter, bander, venskab (Dunbars venskabscirkler og søjler) og køn/kønsforskelle, samt mobning/digital mobning og ensomhed.
Vi arbejder med en definition af ondskab via normalitetshypotesen, som Kuschels modsvar, samt ser på 4 typer af ondskab.

Vi har arbejdet med Zimbardo (autoritet), Milgram (lydighed) og Asch (konformitet), Vi har i hele forløbet beskæftiget os med gruppe og rollebegreber, gruppeprocesser, gruppe-polarisering, moralske frakoblinger, kognitiv dissonans og rolle-konflikter/forventninger, samt magtformer. Axel Honneths Anerkendelsesbegreb, samt identitetsbegrebet har vi også inddraget, når relevant.

Vi har analyseret de socialpsykologiske eksperimenter/forskning og kritik heraf.

Vi afholdte en temadag om sekter, som havde fokus på årsager til at indgå i en sekt. Her diskuterede vi ICURE modellen, ledelsesformer (Kurt Lewin) og Narrativ Psykologi (Michael White). Vi fik oplæg fra Camilla Johnsen som tidligere var en del af "fadehuset".

Omfang: ca. antal sider 80 (Inkl. Video- og dokumentarfilm materiale, samt forskellige artikler i forb. med eksamenstræning)

Kernestof:
Socialpsykologi, ondskab, barndommens betydning, udviklingspsykologi, kogniti-on, køn og kønsforskelle.


Larsen, Ole Schultz. (2018): PSYKOLOGIENS VEJE - 3 UDGAVE, Systime; sider:
s. 150-151 og 464-465 (Bobo eksperimentet og Carl Goldberg)
s. 363-364 og 371-373 (Goffmann, digital mobning/chikane)
s. 376-382 og 385-386 (gruppebegreber)
s. 387–390 (mobning)
s. 396-405 (Roller)
s. 474-481 (Zimbardo, moralsk frakobling)
s. 481-487 (Svendsens 4 ondskabstyper)

Riisager, Magnus (2022).Psyk C - grundbog til psykologi på c niveau. Frydenlund, Siderne:
s. 184-188 (Ensomhed)
s. 79-80 (Venskab

Leavens, A., & Lukowski, S. (2019) s. 80-89. Kapitel 6: Tiltrækning og retfærdiggørelse. Rockere og bandemedlemmer i Danmark. Frydenlund.

Pedersen, C.S. (2025). Temaer til psykologi - Grundbog til C-niveau. Systime, sider:
s. 110-114 – ikke læst, men underviser har refereret til siderne om venskab
s. 191-197 (To klassiske teorier om køn/kønsforskelle)
s. 215-218 (Kønsforskelle, biologi)


Videoer med teorigennemgang

Michael White: https://www.youtube.com/watch?v=pxIM8QBtMUU (Første 3:30 min)
Milgram: https://www.youtube.com/watch?v=y6GxIuljT3w
Asch: https://www.youtube.com/watch?v=ZeRWLLNehII
Kognitiv dissonans: https://www.youtube.com/watch?v=9Y17YaZRRvY
Bobo doll eksperiment: https://www.youtube.com/watch?v=eqNaLerMNOE
Vold som løsning, Mino talks: https://www.youtube.com/watch?v=GTFLKrarLWg
Hvorfor opstår mobning – mobningens mekanismer: https://vimeo.com/186423291
Vis mod, Mary Fonden: https://www.youtube.com/watch?v=YFv3MjSIKwA
Digital mobning, Mary Fonden: https://www.maryfonden.dk/ny-film-forklarer-hvad-digital-mobning-er/
Online mobning skal tages alvorligt, Center for rummelighed: https://www.youtube.com/watch?v=AggFFNxEuyo
Online mobning – 3 karakteristika, Center for rummelighed: https://www.youtube.com/watch?v=mvAKjK_85FA
Hvad er køn? 4 forskere, Sex og Samfund: https://determinkrop.dk/ungdomsuddannelser/koen/

Dokumentar

DR.dk
Doku reportageserie: Episode 1 og 3 af Alt for kliken: https://www.dr.dk/drtv/se/alt-for-kliken_92331
Dokumentar: Episode 1 af Exit bandeliv: Livsfarligt fællesskab - https://www.dr.dk/drtv/episode/exit-bandeliv_-livsfarligt-faellesskab_498258
Reportageserie:  Hjernevask: Hvornår vil du skade et andet menneske - https://www.dr.dk/drtv/episode/hjernevask_-hvornaar-vil-du-skade-et-andet-menneske_49056

Mitcfu
DR3. Indenfor ensomhed: https://mitcfu.dk/MaterialeInfo/?faust=TV0000115252&s=43176397&n=14&o=hits
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer