Holdet 2024 PS_c7 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Z - Regionalmøde Aalborg
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e) Anja Lykke Jensen
Hold 2024 PS_c7 (3g4g ps/5)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Hvordan lærer man og husker bedst?
Titel 2 Hvad skaber onde mennesker/situationer?
Titel 3 Hvem er jeg? ...og hvordan er jeg blevet "mig"?

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Hvordan lærer man og husker bedst?

Hvordan lærer vi bedst? Hænger det sammen med, hvor god ens hukommelse er? Eller betyder ens motivation og mindset mest?
I dette forløb arbejder vi med hukommelsens funktioner, læringsteorier, mindset etc.

Vi har berørt temaer som sansning og lavet forsøg med snusekrus, perception og opmærksomhed bl.a. Top/down og kognitive skemaer (assimilation/akkomodation). Vi har arbejdet med hukommelsens opbygning, samt falsk hukommelse via Elisabeth Loftus.

Derudover har vi arbejder med et læringstema hvor læringsteorier som Seligman, Dunn og Dunn, Piaget, Vygotsky, Flow teorien, Samt Carol Dweck og mindset teorien er blevet gennemgået. Vi har desuden arbejdet med motivationsprocesser.

Vi har desuden arbejdet med videnskabsartikler, og diskuteret metoder i psykologi.


Kernestof ca. 60 sider (Inkl. videomateriale)

Larsen, Ole Schultz.: PSYKOLOGIENS VEJE - 3 UDGAVE, Systime; sider:
180-183 (Perception),  174-183 (Opmærksomhed), 189-195 (Hukommelse), 149-154, (Bandura)

PDF: Dunn og dunn læringsstile tekst.

Teori gennemgang i videoer:
Piaget: https://www.youtube.com/watch?v=IhcgYgx7aAA
Seligman: https://www.youtube.com/watch?v=6tN9wMbdqZU samt https://www.youtube.com/watch?v=kO1kgl0p-Hw
Flow: https://www.youtube.com/watch?v=iUsOCR1KKms
Dweck: https://www.youtube.com/watch?v=M1CHPnZfFmU
Vygotsky: https://www.youtube.com/watch?v=0BX2ynEqLL4&t=40s

Dokumentarer:
"Brain games" - https://www.dailymotion.com/video/x1zww4z
Neuroplasticity - https://www.youtube.com/watch?v=88OL8NdkV-s
"Memory Explaned" Netflix
"Hjernevask - Kan man stole på hukommelsen" DR
"Loftus - lost in the mall"
"Drengeakademiet" Uddrag af 1+4
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Hvad skaber onde mennesker/situationer?


I dette forløb gennemgår vi grupper- og roller- mennesket som flokdyr.
Herefter fokuseres der på ondskab.

Vi har arbejdet med en definition af ondskab via normalitetshypotesen, som Kuschels modsvar, samt set på 4 typer af ondskab.

Vi har arbejdet med Zimbardo, Milgram (autoritet, lydighed), Asch (konformitet), Sherif og Robbers cave, Jane Elliot blue eyes and brown eyes ift. stereotyper og fordomme, Taifel og Turner samt Allport.
Vi har i hele forløbet beskæftiget os med Gruppe og rollebegreber, samt gruppeprocesser, gruppe-polarisering, dehumanisering, holdninger, kognitiv dissonans, rosenthaleffekten og rolle-konflikter/forventninger samt magtformer.
Vi har anvendt "Forenet med fjenden", som casemateriale.

Vi analyserer de socialpsykologiske eksperimenter/forskning og kritik heraf via reproducerbarhedskrisen.

Vi afholdte temaaften om psykopati, hvor også de forskellige former af ondskab og arv/miljø blev diskuteret. Her havde vi fokus på forskellige områder af psykologien og dens forklaring på ondskab og psykopati. Vi anvendte Robert Hares psykopati-tjekliste, Bahon Cohens empatistadier, Neuropsykologi via James Fallon, Udviklingspsykologi via Harlow samt Goldberg samt personlighedspsykologi via "Dark Triad". Eleverne sluttede af med at kreere talk-shows og gik i dybden med selvvalgte psykopater.

Vi afholdte desuden en temadag om sekter, som havde fokus på årsager til at indgå i en sekt. Her diskuterede vi ICURE modellen, Ledelsesformer (Kurt Lewin) samt Narrativ Psykologi (Michael White). Vi fik oplæg fra Camilla Johnsen som tidligere var en del af "fadehuset"

Kernestof: ca antal sider 70 (Inkl. videomateriale)

Larsen, Ole Schultz.: PSYKOLOGIENS VEJE - 3 UDGAVE, Systime; sider:
s. 378-386 (gruppebegreber + Asch) , 396-405 (Roller), 393,395 (Taifel og Turner), 464-465 (Goldberg), 119 (Harlow), 365-367 (Bahon Cohen Empati), 411-414 (Kognitiv dissonans og holdning)

Riisager, Magnus: Frydenlund. Psyk C - grundbog til psykologi på c niveau:
side 23-25, 34-38 (Eksperiment som metode)

PDF: Jette Hannibal: Stereotyper og fordomme

Videoer med teorigennemgang:
Michael White: https://www.youtube.com/watch?v=pxIM8QBtMUU (Første 3:30 min)
Harlows abeforsøg (https://www.youtube.com/watch?v=OrNBEhzjg8I)
James Fallon:
https://www.ted.com/talks/jim_fallon_exploring_the_mind_of_a_killer#t-2562
Kan du spotte en psykopat: https://www.youtube.com/watch?v=_8_BIGwtoY4&feature=youtu.be
Dark Triad: https://www.youtube.com/watch?v=VpX6ts5Z2cU&feature=youtu.be
Sherif, Robbers cave: https://www.youtube.com/watch?v=6QGNxRGgBwM samt https://www.youtube.com/watch?v=8PRuxMprSDQ
Milgram: https://www.youtube.com/watch?v=y6GxIuljT3w
Asch: https://www.youtube.com/watch?v=TYIh4MkcfJA

Dokumentar:
”Child of rage” som case. (Ondskabsaftenen) https://www.youtube.com/watchv=ME2wmFunCjU&list=PLcvsYGvdtFFxUdqfc40CHmIRSJ7kwU6Xx&index=2
.
Mitcfu:
- Hjernevask dok: "Hvornår vil du skade et andet menneske"
- Hjernevask dok: "Flokdyr eller egotripper"
- "Forenet med fjenden 2"

Ted Talk med Zimbardo om "Lucifer effekten": https://www.youtube.com/watch?v=OsFEV35tWsg
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Hvem er jeg? ...og hvordan er jeg blevet "mig"?

Hvem er jeg? ...og hvordan er jeg blevet "mig"?

Hvad skaber vores personlighed og identitet? Gener? Arv? Miljø? Vores egen vilje? Barndommen? Skolen? De grupper, vi hører til? Vores kultur?

Vi undersøger hvad personlighed er -og hvordan den kan måles. Her ser vi dokumentaren "min indre kode", hvor videnskabsjournalist Lone Frank prøver at finde ud af, hvordan hendes personlighed er (træk-teorien), hvorfor den er blevet sådan- og om den kan ændres.
Her besøger hun forskere fra hele verden:
Daniel Nettle, professor i adfærdsvidenskab
Robert Plomin, professer i adfærdsgenetik
Ahmad Hariri, professor i psykologi og neurovidenskab
James H. Fallon, professor i psykiatri og adfærd
Jay Belsky, professor i menneskelig udvikling

Vi har talt om personlighedstyper og arbejdet med begreber som
- Introvert, Ekstrovert og Ambivert.
- Vi har talt om Henrik Høgh-Olesens teori om "Optimalt stimulationsniveau", samt
- Michael White ift. Narrativ psykologi.

Vi har talt om paradigmeskifte, og ud fra casen "Er du mors lille dreng" arbejdet med Bowlbys tilknytningstyper, Ainsworths strange-situation”, Erikson, Stern, Dencik samt repeteret Harlow og Goldberg, og set på barndommens betydning for identitetsdannelse.  
Vi arbejde med omsorgssvigt og konsekvenserne ved omsorgssvigt samt resiliens. Endeleigt så vi på mønsterbrud via Seligman og Bandura.

Vi har desuden diskuteret konsekvenserne af de sociale medier og stress (krav-kontrol modellen, samt akut og kronisk stress) og anvendt dele af Giddens, Bourdieu, Goffmann + Svend Brinkmann teorier. Vi afsluttede med meget kort at berøre emnet køn via sociokulturel forståelse vs. biologisk forståelse af køn.
Vi har i dette tema haft fokus på Ungdom og identitetsdannelse, samt selv, identitet og personlighed i det senmoderne samfund, ud fra casen "Amalie er intet uden andre".

Kernestof ca. 80 sider (Inkl. videomateriale)

Fra Celle til selfie: s. 66-71 (arv vs. Miljø)

Psykologiske temaer: s. 28-35 (Henrik Høgh Olesen)

Larsen, Ole Schultz.: PSYKOLOGIENS VEJE - 3 UDGAVE, Systime; sider:
s. 100-102 (Bowlby), 102-105 (Ainsworth), 75-77 (Erikson), s. 119 (Harlow), 85-99 (Stern), 130-135 (Resiliens), 149-154 (Bandura), 326-328 (Bourdieu), 334-336 (Giddens), 405-410 (Festinger  -social sammenligning), Goffmann - "hverdagens teater".

Videoer med teori:
Seligman: https://www.youtube.com/watch?v=6tN9wMbdqZU samt https://www.youtube.com/watch?v=kO1kgl0p-Hw
Brinkmann: https://www.dr.dk/nyheder/indland/brinkmann-om-unges-mistrivsel-mange-skal-nok-maerke-mindre-efter
Michael White: https://www.youtube.com/watch?v=pxIM8QBtMUU (Første 3:30 min)

Dokumentar:
Lone Frank "Min indre kode"
Mitcfu: "Er du mors lille dreng"
DR: "Amalie er intet uden andre"
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer