Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Z - Regionalmøde Aalborg
|
Fag og niveau
|
Naturgeografi B
|
Lærer(e)
|
Nana Chileshe Johansen
|
Hold
|
2024 NG_B2_u (3g4g Ng/2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Vandkamp
Vandkamp - Central indhold:
- Strålingsbalance, drivhuseffekt, C-kredsløb
- Vandets kredsløb
- Det globale vindsystem (& demonstration af cirkulationskammer).
- Nedbørsdannelse og nedbørstyper.
- Aktuelle vejr fænomener fra sommerens.
- RCP-scenarier og klimaanalyse herunder usikkerhed ved klimamodeller.
- Infiltrationskapacitet (herunder k-værdier, permeabilitet samt undersøgelse af forskellige befæstet overflader ved skolen).
- Risikoanalyse af konsekvenserne af skybrud i et bestemt område ved Frederiksberg.
- Analyse og vurdering klimatilpasningsløsninger i forhold til miljømæssigt- socialt- og økonomisk bæredygtighed (Bæredygtighedsrosetten).
Materiale:
- mylife.dk (Vandkamp forløbet)
Forsøgsarbejde:
- Måling af strålingsbalance i skolegården.
- Undersøgelse af behov for diger ved Rørvig vha. klimaatlas.dk
- Anvendelse af geoatlas.dk til analyse af infiltrationskapacitet i undergrunden tæt på skolen.
- Måling af infiltrationskapacitet ved forskellige overflader omkring skolen.
- Feltarbejde i forbindelse med risikoanalyse ved skybrud i nær skolen (herunder anvendelse af observationer i feltet samt hjemmesiden kamp.dk)
Opgave:
Klimatilpasninger ved Falko
Faglige mål:
- Kendskab til karrierer indenfor arbejde med klimaforskning og klimatilpasning.
- Anvendelse af digitale kort og GIS til analyse.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Arktis og klimaændringerne
Klimaforandringer i Arktis - Central indhold:
- Strålingsbalance
- Atmosfærens sammensætning og drivhusgasser.
- Grønlands pumpen
- Drivhuseffektens mekanisme
- Klimaforandringer i Arktis, konsekvenser - ulemper og fordele
- Permafrostens betydning og afsmeltning
- Indlandsisens dynamik og smeltning
- Havis dynamik.
- Klimatiske feedbackmekanismer.
- Klimatiske tipping points
Lærerbog:
Geografihåndbogen s. 180-184.pdf
Alverdens geografi s. 59-61
Forsøgsarbejde:
- Klimaforandringer og bladeform
- Modellering af gletsjer dynamik (Ice frontiers)
- Modellering af gletsjer bevægelse (isterning på forskellige overflader)
- Modellering af havisdynamik (polar portal)
- Feedback mekanisme "Havets opvarmning - CO2" (demonstrationsforsøg).
- Vandets densitet ved ændring af temperatur og saltkoncentration (gruppeforsøg)
- Grønlandspumpen (demonstrationsforsøg).
Opgave:
Projektarbejde med klimaforandringer i Arktis.
Faglige mål:
Efter forløbet vil eleverne kunne:
- Gør rede for forskellige klimatiske mekanismer og feedback effekt.
- Forklar ændringer i hav- og indlandsis.
- Diskuter konsekvenser af klimaforandringer for befolkning ved Arktis og for resten af verden.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/6952/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74511984505",
"T": "/lectio/6952/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74511984505",
"H": "/lectio/6952/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74511984505"
}