Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Z - Regionalmøde Aalborg
|
Fag og niveau
|
Mediefag B
|
Lærer(e)
|
Gunvor Volkers
|
Hold
|
2024 ME_B1 (3g4g Me)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Musikvideoen
Eleverne introduceres til musikvideons særlige filmtekniske og dramaturgiske kendetegn samt dens forskellige subgenrer kombineret med et filmhistorisk blik på genrens udvikling i tæt samspil med mediernes udvikling. Vi kommer således også omkring begreber om nyere medier, tværmedialitet og diverse medieplatforme.
Undervejs arbejder eleverne med selvvalgte sange, som de selv skal skabe musikvideoer til. Der vil være workshops med fokus på visuelle udtryksformer med lyssætning og fotokomposition i fokus.
Eleverne skal derudover også skabe ekstra 'content', der skal understøtte distributionen af deres musikvideoer.
Materialer:
Levende billeder: "Nyere medier"
De korte formater: "Musikvideoen"
Værker:
Childish Gambino: "This is America"
Michael Jackson: "Smooth Criminal"
Roman Gavres: "Born Free"
Cassius: "Go Up"
Nirvana: "Smells Like Teen Spirits"
Ariana Grande: "Thank you next"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Dommedag NU?
I dette genreforløb ser vi på en filmisk tendens i nutiden - hvorfor er katastrofefilmen en af de mest populære genrer? Hvad kendetegner de filmiske og dramaturgiske virkemidler indenfor genren, og hvordan indskriver den sig i den moderne amerikanske TV-series guldalder? Endelig kigger vi også kort på auteurteori og beskæftiger os med store instruktører, der har beskæftiget sig med genren.
Materialer:
Genrefilm og filmgenrer: Science Fiction
Dommedag Nu (Ekko artikel)
The HBO playbook (powerpoint)
Auteurteori
Værker
- HBO "The Last of Us" (2023) sæson 1, episode 1+3
- Melancholia (2011)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Eksamensproduktion
Elevernes afsluttende eksamens produktion. Undervejs vil eleverne få workshops i manuskriptudvikling, lyssætning og redigering.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - foretage en perspektivering af film og tv-produktioner.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Dox: Fakta, propaganda og fake news
I forløbet beskæftiger vi os med dokumentarfilmens virkemidler. Hvordan skaber dokumentarfilmen autenticitet og opretter sin fakta kontrakt med seeren? Derudover undersøger vi genrens mange subgenrer og deres særlige kendetegn, hvilket leder frem til en diskussion om, hvad der er etisk forsvarligt, når man vælger at kalde sin film "dokumentar". Vi bevæger os herefter over i grænsefeltet og kigger på historiske propagandafilm fra det nazistiske regime, som perspektiveres til nutidens fake news og brugen af AI og deep fake.
Forløbet afsluttes praktisk med egenproduktioner af Fake News indsalg, der blev produceret under vores studietur til Berlin.
Materialer:
Dorte Granild & Mette Wolfhagen: "Dox"
Fake News Explained (film)
Manipulation og Etik
Værker:
Testamentet
Faderen, Sønnerne og Helligånden
Citater:
Der Ewige Jude
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/6952/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74511984507",
"T": "/lectio/6952/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74511984507",
"H": "/lectio/6952/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74511984507"
}