Holdet 2024 EØ_C3 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Z - Regionalmøde Aalborg
Fag og niveau Erhvervsøkonomi C
Lærer(e) Kristina Krogh Aasted
Hold 2024 EØ_C3 (2g eø/3)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Innovation og iværksætteri
Titel 2 Strategi
Titel 3 Organisation, ledelse og motivation
Titel 4 Marketing
Titel 5 Virksomhedens regnskab

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Innovation og iværksætteri

Forløbet fokuserer på innovationens betydning samt iværksætteri samt omgivelsernes betydning.
Vi arbejder med forskellige interessenter og konkrete iværksættercases.

Faglige mål:

̶ undersøge og diskutere problemstillinger i forbindelse med etablering af en virksomhed
̶ demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder


Det valgfrie kernestof:
Den bæredygtige virksomhed - grundlag for arbejde med projektvirksomheder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Strategi

I dette forløb arbejder vi med virksomhedernes strategiske dispostioner. Vi arbejder med strategimodeller på tværs af konkurrence, vækst, positionering med inddragelse af case om "Hotel Sole Nascente" ved Gardasøen.

Kernestof:

- konkurrenceforhold, positionering, valg af konkurrence- og vækststrategi

Faglige mål:

- demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
- anvende viden og kundskaber om en virksomheds konkurrenceforhold til at undersøge
- undersøge og diskutere problemstillinger i forbindelse med etablering af en virksomhed
- indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger
- strukturere og formidle empirisk og teoretisk materiale både mundtligt og skriftligt.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Organisation, ledelse og motivation

Vi fokuserer på mekanistiske og organiske organisationsformer og omgivelserne betydning for valg af organisationsform. Dernæst bevæger vi os ind i ledelsesteorier med fokus på Taylorisme og Fordisme og bevæger os herefter over i motivation, hvor vi løbende bruger disse teorier til at forstå forskellige virksomheder samt egen projektvirksomhed.

Kernestof:

Organisation og ledelse
̶ organisationsstrukturer og ledelse

Faglige mål:

̶ demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
̶ anvende viden og kundskaber om en virksomheds organisatoriske og ledelsesmæssige forhold til at undersøge og diskutere virksomhedens interne forhold
̶ indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger
̶ diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger i fagligt samspil med andre fag
̶ strukturere og formidle empirisk og teoretisk materiale både mundtligt og skriftligt.

Supplerende materiale:

https://www.ted.com/talks/dan_pink_the_puzzle_of_motivation

Ford and Taylor Scientific Management (Edited):
https://www.youtube.com/watch?v=8PdmNbqtDdI


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 4 Marketing

Vi arbejder med virksomhedens markedsføring. Vi ser på købsadfærd, segmentering af forbrugere, på brands, på promotion, place, price og product. Vi arbejder konkret med above the line og below the line. Alle laver en 4P-analyse ud fra sin projektvirksomhed.

Kernestof:

Marketing
̶ branding, kundesegmentering og marketing mix

Faglige mål:

̶ demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
̶ anvende viden og kundskaber om en virksomheds konkurrenceforhold til at undersøge og diskutere virksomhedens
marketing mix og strategiske muligheder
̶ indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger
̶ strukturere og formidle empirisk og teoretisk materiale både mundtligt og skriftligt.

Supplerende materialer:

- Fårup Sommerland (Erhvervscase eksamen 2023)
- https://www.dr.dk/drtv/se/loevens-hule_-familiefirma-eller-ej_294561
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 5 Virksomhedens regnskab

Vi ser på virksomhedshedens årsrapport samt de overordnede principperne bag denne. Derefter dykker vi ned i resultatopgørelse og herunder principper bag afskrivninger samt virksomhedens balance. Vi arbejder dernæst med virksomhedens nøgletal.

Kernestof:

Økonomi
̶ årsrapporten, regnskabsanalyse

Faglige mål:

̶ demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
̶ anvende viden og kundskaber om en virksomheds økonomiske situation til at undersøge og diskutere virksomhedens
bæredygtighed
̶ indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Regneark
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning