Titel
1
|
Billedets elementære virkemidler
INDHOLD:
I vores første forløb arbejder vi blandt andet med farve, form, komposition, rum og perspektiv. Eleverne introduceres for kunsthistorien og forskellige kunstformer. De arbejder løbende med teori, analyse og praksis og her kommer vi omkring
idéudvikling, skitsearbejde og værkfremstilling. Brug af teori og analyseredskaber/vinkling - Ittens farvelære, Det lineære og det maleriske samt Kunstneriske strategier.
Dokumentation og refleksion i portfolio.
Fælles introduktion til barok og renæssance samt den moderne kunst (fra impressionisterne til farveflade maleriet - typiske træk). Eleverne skal have fokus på at den moderne farve får sin egen vægt af betydning - symbolsk indhold af form og farve.
STREG OG LINIEFØRING:
Streg, linieføring og komposition.
Øvelsen går i al sin enkelhed ud på at tegne streger på et stykke papir. Stregernes længde og retning kan varieres frit, men stregerne må ikke røre ved hinanden. Øvelsen er non-figurativ. Det er vigtigt at hver enkelt streg tegnes roligt og med stor koncentration.
FARVE:
Eleverne laver selv diverse farveøvelser efter gennemgang af farveteori.
De skal få en forståelse for farverne og deres indbyrdes indvirkning. Forsøgene drejede sig om, hvordan man blander farver: sekundærfarver, tertiærfarver og at gøre sig klart, at farve er sansning og drejer sig om genkendelse. (Vi siger: “den røde ræv” og “det blå hav”.) Yderligere skulle eleverne blive opmærksomme på at farverne kan virke forskelligt alt efter hvilke andre farver der ligger i omgivelserne.
ØVELSER:
- Farve er sansning
- Varme/kolde farver : bland dig frem til farverne
- Ittens farvecirkel : mal den og se hvordan farverne skifter
- Gråtone skala
- Vej gennem skov (impressionistisk maleri)
KOMPOSITION:
Vi taler om format, proportioner, komposition og rum.
Teori om BAUHAUSskolen i Weimar og senere i Desseau.
Kompostion på fladen og billedrummets logik!
Brug af ramme om øvelser til noteskrivning. Hvad går øvelsen ud på? Hvordan accellererer øvelserne og hvad er benspænd?
ØVELSE:
Den åbne dynamiske komposition.
Tegnepapir. ca.130 g. A3 format
Indramning af billedfladen, så der er plads til noter i rammen. Brug de geometriske former trekanten, kvadratet , cirklen, rektanglet , evt. ovalen.
Tre farver. Ultramarinblå, br. umbra, titan hvid.
Ultramarinblåt og br. umbra giver ved blanding en mørk blåviolet farve. Den sort/hvide skala etableres ved blandingen med den titanhvide farve. Farverne kan trækkes mod det kolde (mere blåt i blandingen eller mod en varmere farve med mere br. umbra i blandingen. Husk at blande lak i malingen.
Farvetemperatur.
ILLUSIONSRUMMET:
ØVELSE - COLLAGE:
Skab nye rum i billedrummet på billedfladen med collageteknik.
Det printede Mamma Andersson maleri skal rives og klippes i stykker. “Efterladenskaber”, 2006, acryl og olie på lærred. Dernæst sættes sammen til et nyt billede, der skal fylde dobbelt så meget i formatet som originalen. Forskellige papirtyper introduceres. Materialefornemmelse
Du komponerer ved at vende og dreje, spejlvende, forstørre og formindske, overlapning og brug af perspektiv
Teori omkring komposition og perspektiv.
Tekster:
Mamma Andersson, Mie Mørkeberg, Annette Flensborg Harboe, Kasper Bonnen, Tal R - 5 sider
Video:
Kasper Bonnén på Aros: https://www.youtube.com/watch?v=YJMPjccCatI
TEKSTER:
Andersen, Bonnie Bay & Højgaard, Line Porse: TAP. Teori til analyse og praksis i billedkunst
Billedkunstbogen - Form, Indhold og kontekst, Katrine Charlotte Busk, Forlaget Columbus, Kapitel 1 samt temaartikler.
Anna-Carole Krause: Maleriets histoire (pdf), , Könemann, Impressionismen, side 70-76
FILM/DOKUMENTAR:
Bauhaus documentary 1: https://www.youtube.com/watch?v=XoFQ2iOHwxc&t=640s
POWERPOINTS:
- Om billedkunstfaget
Derudover:
På tværs af kunsthistorien, udvælger eleverne et maleri som de analyserer og fremlægger for hinanden
|