Holdet 2024 BK_C1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Z - Regionalmøde Aalborg
Fag og niveau Billedkunst C
Lærer(e) Ulrik Wørmer
Hold 2024 BK_C1 (2g2q3g bk)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Billedets elementære virkemidler
Titel 2 Ved bordet - om måltidet i kunsten
Titel 3 Fra 2D til 3D
Titel 4 Digitale billeder
Titel 5 Byrum
Titel 6 Eksamensprojekt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Billedets elementære virkemidler

INDHOLD:
I vores første forløb arbejder vi blandt andet med farve, form, komposition, rum og perspektiv. Eleverne introduceres for kunsthistorien og forskellige kunstformer. De arbejder løbende med teori, analyse og praksis og her kommer vi omkring
idéudvikling, skitsearbejde og værkfremstilling. Brug af teori og analyseredskaber/vinkling -  Ittens farvelære, Det lineære og det maleriske samt Kunstneriske strategier.
Dokumentation og refleksion i portfolio.
Fælles introduktion til barok og renæssance samt den moderne kunst (fra impressionisterne til farveflade maleriet - typiske træk). Eleverne skal have fokus på at den moderne farve får sin egen vægt af betydning - symbolsk indhold af form og farve.


STREG OG LINIEFØRING:
Streg, linieføring og komposition.
Øvelsen går i al sin enkelhed ud på at tegne streger på et stykke papir. Stregernes længde og retning kan varieres frit, men stregerne må ikke røre ved hinanden. Øvelsen er non-figurativ. Det er vigtigt at hver enkelt streg tegnes roligt og med stor koncentration.

FARVE:
Eleverne laver selv diverse farveøvelser efter gennemgang af farveteori.
De skal få en forståelse for farverne og deres indbyrdes indvirkning. Forsøgene drejede sig om, hvordan man blander farver: sekundærfarver, tertiærfarver og at gøre sig klart, at farve er sansning og drejer sig om genkendelse. (Vi siger: “den røde ræv” og “det blå hav”.) Yderligere skulle eleverne blive opmærksomme på at farverne kan virke forskelligt alt efter hvilke andre farver der ligger i omgivelserne.

ØVELSER:
- Farve er sansning
- Varme/kolde farver : bland dig frem til farverne
- Ittens farvecirkel : mal den og se hvordan farverne skifter
- Gråtone skala
- Vej gennem skov (impressionistisk maleri)

KOMPOSITION:
Vi taler om format, proportioner, komposition og rum.
Teori om BAUHAUSskolen i Weimar og senere i Desseau.
Kompostion på fladen og billedrummets logik!
Brug af ramme om øvelser til noteskrivning. Hvad går øvelsen ud på? Hvordan accellererer øvelserne og hvad er benspænd?

ØVELSE:
Den åbne dynamiske komposition.
Tegnepapir. ca.130 g. A3 format
Indramning af billedfladen, så der er plads til noter i rammen. Brug de geometriske former trekanten, kvadratet , cirklen,  rektanglet , evt. ovalen.
Tre farver. Ultramarinblå, br. umbra, titan hvid.
Ultramarinblåt og br. umbra giver ved blanding en mørk blåviolet farve. Den sort/hvide skala etableres ved blandingen med den titanhvide farve. Farverne kan trækkes mod det kolde (mere blåt i blandingen eller mod en varmere farve med mere br. umbra i blandingen. Husk at blande lak i malingen.
Farvetemperatur.

ILLUSIONSRUMMET:
ØVELSE - COLLAGE:
Skab nye rum i billedrummet på billedfladen med collageteknik.
Det printede Mamma Andersson maleri skal rives og klippes i stykker. “Efterladenskaber”, 2006, acryl og olie på lærred. Dernæst sættes sammen til et nyt billede, der skal fylde dobbelt så meget i formatet som originalen. Forskellige papirtyper introduceres. Materialefornemmelse
Du komponerer ved at vende og dreje, spejlvende, forstørre og formindske, overlapning og brug af perspektiv
Teori omkring komposition og perspektiv.

Tekster:
Mamma Andersson, Mie Mørkeberg, Annette Flensborg Harboe, Kasper Bonnen, Tal R - 5 sider

Video:
Kasper Bonnén på Aros: https://www.youtube.com/watch?v=YJMPjccCatI


TEKSTER:
Andersen, Bonnie Bay & Højgaard, Line Porse: TAP. Teori til analyse og praksis i billedkunst
Billedkunstbogen - Form, Indhold og kontekst, Katrine Charlotte Busk, Forlaget Columbus, Kapitel 1 samt temaartikler.
Anna-Carole Krause: Maleriets histoire (pdf), , Könemann, Impressionismen, side 70-76

FILM/DOKUMENTAR:
Bauhaus documentary 1: https://www.youtube.com/watch?v=XoFQ2iOHwxc&t=640s

POWERPOINTS:
- Om billedkunstfaget

Derudover:
På tværs af kunsthistorien, udvælger eleverne et maleri som de analyserer og fremlægger for hinanden


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Ved bordet - om måltidet i kunsten

INDHOLD:
Kunsthistorisk periode: Renæssance og centralperspektivet  samt Barokkens malerier
Træne billedanalyse: Formal- og indholdsanalyse
Bruge fagord og viden fra grundforløbet om farver og komposition
Veksle mellem teori, analyse og praksis og se sammenhænge mellem fagets tre dimensioner

ØVELSER/INDHOLD I PORTFOLIO:
Tegneøvelse: Centralperspektiv i impressionistisk stil (øvelsen 'Vej gennem skov')
Analyseøvelse: Adrien von Ultrech: Et festmåltid
Tegneøvelse: opstilling med fokus på egen- og slagskygge
Analyseøvelse: Willem Heda,Cézanne, Pablo Picasso, Roy Lichtenstein
Symboljagt på skolen
Iscenesat fotografi: Egen stillebenopstilling som fastholdes i form af fotografi med problemstillingen: Hvordan kan du illustrere dit og/eller din generations forhold til mad gennem et stilleben?

TEKSTER M.M.:
Jonas Wolter: 'Stillebenmalerier og den materielle verden' i Temaer i kunsten,  side 83-86.
'Billedets virkemidler', uddrag fra bogen Billedkunst Metode Kronologi Tema, side 7-40 samt 'Pop art', side 143-150.
Jesper Bek, 'Tendenser i samtidskunsten', uddrag fra bogen For Øjeblikket 1, side 11-19.

FILM:
Massacio: https://www.khanacademy.org/humanities/renaissance-reformation/early-renaissance1/painting-in-florence/v/masaccio-holy-trinity-c-1427
Willem Kalf: https://www.khanacademy.org/humanities/renaissance-reformation/baroque-art1/holland/v/kalf-ewer
Superflex, 'Flooded McDonalds': https://filmcentralen.dk/gymnasiet/film/flooded-mcdonalds

POWERPOINTS:
Ved bordet


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Fra 2D til 3D

SKULPTUR
I den sidste del af grundforløbet bevæger vi os fra 2D til 3D, fra billeder på flade til skulptur. Terminologi fra BILLEDETS VIRKEMIDLER overføres, ligesom nye elementer tilføjes: taktile egenskaber, skala, materialer og sokkel. Begreberne bringes i spil gennem teoretiske, praktiske og analytiske opgaver.
Som en del af forløbet tager holdet på ekskursion til Glyptoteket, hvor de deltager i omvisningen "Rodins metode".

TEKSTER:
- Dokument om Niels Hansen Jakobsen, 2 sider
- Dokument om Henry Moore, 1 side
- Dokument om Duane Hanson, 1 side
- PDF om skulptur og objektkunst, 4 sider

Visualieringsøvelser:
- Benspændsøvelser på tid (papirler)
- Udformning af egen skulptur på baggrund af en række formelle krav (papirler) (se nedenfor)
- Diverse tegne og fotoøvelser i forbindelse med ekskursionen til Glyptoteket

FILM:
- Tate: "Henry Moore – Meet 500 Years of British Art", https://www.youtube.com/watch?v=1xioYgUWsHg&t=3s
- Niels Hansen Jacobsen portræt, https://www.youtube.com/watch?v=sitGct0DuEc&t=21s

INDHOLD:
Vi kigger på flere eksempler fra kunsthistorien og taler om formsprog, materialer og kontraster. Eleverne laver skulpturanalyse, benspændsøvelser samt skulptur i papirler inspireret af Henry Moore.

ØVELSER:
- Henry Moore: Gruppearbejder med skulpturanalyse af selvvalgte Henry Moore skulpturer
- Praktisk arbejde individuelt med skulptur, 10 min. benspændsøvelser – formsprog og fotografering. Indledende øvelse med eksempler på visuelle virkemidler for skulpturen. Materialer: Papirler, tråd, modellerpind, gipsplade m.m.
Skulpturelle benspænd/formsprog: konvekse (buer udad) former, konkave (buer indad) former, et eller flere huller, svulstige former, to eller flere sammensatte former, serielle former, bløde og hårde former, organisk form, mm.

ANDET:
Powerpoint om skulptur
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Digitale billeder

Workshop om digitale billeder

Hvad er det gode billede?

Praktisk øvelse 1:
Lav et billede af mindst 3 motiver, som beskriver, hvad du tror, du vil mindes om din gymnasietid.
Lav opgaven 2 og 2
Værktøjer ALT


Praktisk øvelse 2:
Lav et billede af mindst 3 motiver
Billedet skal røre dig, og som du har lyst til at hænge op eller give som gave til en du har kær. Det kan være et portræt, natur, et sted, minder eller noget helt andet. Giv dit billede en titel, beskriv det og forklar virkemidler og hvorfor det er et godt billede.
Opgaven skal laves enkeltvis.
Værktøj: Snapseed (App på telefon)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Byrum

Vi forholder os til rum, befinder os i rum, bevæger os ud og ind af rum, gennem rum og fra det ene rum til det andet. Der er rum, og der er mellemrum. Der er synlige eller usynlige grænser om et rum og mellem rum. Kroppen er i rummet. Arkitekter arbejder med rum. Rum har at gøre med vores omgivelser. Det er arkitektens opgave at bringe orden og sammengæng i de menneskelige omgivelser. Rumlig betyder tredimensional i modsætning til flad og todimensional.


BYRUM:
Byg en plads.
I skal tage Dac's byrums analyse med i hånden og skrive alle jeres overvejelser ned mht pladsen.
Det handler om at du skal finde et byrum som du har lyst til at lave om på for at forbedre det iforhold til bruger/forhold/.
Det kan være en legeplads, en park, skolegården, en parkeringsplads du synes kunne bruges anderledes, måske mangler der en café hvor man kan hygge sig mens børnene leger, et bibliotek, bedre forhold eller smukkere at se på.
Tænk over det formmæssige udtryk - hvordan vil du gerne have det skal se ud.!?

Når I har analyseret jeres plads, skal I lave en grundplan for den nye/forbedrede plads (set oppefra).
Det er fint hvis nogle vælger den samme plads, man skal bare stadig have sine egne noter, tegninger og egen model.

Tekster:
'Andersen og Porse, TAP, 'Stedets ånd og fænomenologi', s.241-244, - 4 sider
Steen Eiler Rasmussen, 'Om at opleve arkitektur' - 20 sider
Jan Gehl's 12 kvalitetskriterier for et godt byrum - 1 side
DAC's byrumsanalyse - 6 sider


Film:
Jan Gehl: 'Fremtidens by og byliv', 2012 - https://www.youtube.com/watch?v=fQZrEuUVJGI
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Eksamensprojekt

Fra læreplanen:
"Ved afslutningen af undervisningsperioden gennemfører eleverne et selvstændigt, individuelt eksamensprojekt, jf. pkt. 4.2. I projektet arbejder eleverne med at undersøge en problemstilling, som læreren formulerer, gennem en vekselvirkning mellem praksis, analyse og teori. Eksamensprojektet inkluderer elevernes egne eksperimenterende undersøgelser i form af praktisk, kunstnerisk arbejde. Læreren optræder som vejleder."

EMNE: PAPIR

Fælles problemstilling: "Hvordan kan man arbejde med papiret som kunstnerisk materiale i skabelsen af et værk med et klart koncept?"

PRODUKTKRAV: Med udgangspunkt i papiret som materiale skal du:
- Fremstille dit eget helt unikke værk i papir.
- Foretage to analyser af selvvalgte, professionelle værker, som på en særlig måde anvender og / eller udfordrer papiret som materiale.
- Reflektere over papir som kunstnerisk materiale.

BEDØMMELSESKRITERIER: Dit projekt vil blive vurderet på baggrund af følgende kriterier:
- Processen: I hvilken grad har du arbejdet struktureret med at forberede dit værk? Dvs. kan du fremlægge dine analyseeksempler, materialeovervejelser, eksperimenter, skitser osv.? Valg og fravalg?
- Værket: Hvordan er dine eksperimenter med papir som materiale med til at styrke dit færdige værk? Kan du udtrykke det, du vil, med dit værk? Kommunikeres dit koncept / din ide / dit budskab tydeligt?
- Helhed: Er der en klar sammenhæng mellem din proces og dit færdige værk samt mellem projektets teoretiske, analytiske og praktiske dimension? I hvilken grad demonstrerer du en forståelse for mulig videreudvikling / forbedring af dit værk?

For yderligere krav og rammer, se projektbeskrivelsen: "Eksamensprojekt - PAPIR".

Tekster m.m.
- Jesper Bek: ”For øjeblikket 2. Samtidskunst til billedkunst”, København: Lindhardt og Ringhof, 2013, s. 62-72 ("Værker på papir")


PROCESVISUALISERING:
Vi bruger et modul halvvejs i processen til en form for pause , hvor eleverne får mulighed for at puste lidt ud og skabe sig et overblik over deres eksamensprojektproces.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer