Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Z - Regionalmøde Aalborg
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
Søren W. Sinnbeck
|
Hold
|
2024 ol/d (3d ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Tragedie: Euripides' Orestes
Forløbets fokuspunkter:
Den attiske tragedies genrekendetegn og terminologien til beskrivelse af disse.
Euripides' kritiske holdning til krig og til samtidens kønsrollemønster.
Kernestof
Basistekst:
Euripides, Orestes (overs.: Torben Frische, 2009)
Supplerende stof
a) Baggrundslæsning:
B. Andreasen & J. Refslund Poulsen: Paideia, pp. 11,13, 101-111, 115-116
b) Perspektiverende teateroplevelse: Manfred Trojahns opera Orest (2011), generalprøve på Gamle Scene den 16. september kl. 12
c) Hjælpemiddel:
Leo Hjortsø: Græske guder og helte
(Ved arbejdet med disse materialer samlet om de ovenfor nævnte temaer har forløbet bidraget til opfyldelse af de faglige mål om, at eleverne skal kunne
- analysere og fortolke oversatte græske tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
- identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster
- overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder).
Undervisnings- og arbejdsformer
Ud over en del lærerstyret undervisning med klassedialog har der løbende været arbejdet i grupper omkring besvarelse af arbejdsspørgsmål enten med opsamling i klassedialog eller med elevfremlæggelser og feedback på disse.
Den efterantikke perspektivering er sket gennem en teaterekskursion med påfølgende klassedialog.
Omfang af den antikke basistekst
1693 vers = 56,4 normalsider
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Lektiefri begyndelse på Euripides' Orestes. Medbring teksten!
-
Euripides, Orestes - struktur.docx
-
Plan: fortsat fælles ekstemporallæsning af Orestes (fra v. 11)
-
Euripides, Orestes vers 71-207 (s. 7-14)
-
Euripides, Orestes vers 140-347 (s. 11-21)
-
Euripides, Orestes vers 348-469 (s. 21-29)
-
Euripides, Orestes vers 470-806 (s. 29-47)
-
Euripides, Orestes vers 470-843 (s. 29-49)
-
Euripides, Orestes vers 844-1012 (s. 49-55)
-
Euripides, Orestes vers 844-1097 (s. 49-60)
-
Euripides, Orestes vers 1098-1365 (s. 60-75)
-
Euripides, Orestes 1366-1693 (s. 76-94) = resten af tragedien
Supplerende stof:
-
Læreplan for Oldtidskundskab
-
Andreasen, Brian; Poulsen, Jens Refslund.: PAIDEIA, SYSTIME; sider: 11, 13, 101-111, 115-116
-
Hjortsø, Leo: GRÆSKE GUDER OG HELTE - POL. NY, Politiken; sider: 187-188
-
Sammenligning af operaen Orest med de hidtil læste afsnit
-
Tragedier efter sagnkreds.doc
-
Euripides, Orestes - struktur - Korsang 2 incl..docx
-
Orest, Det Kgl. Teater - uddrag af programhæfte.pdf
-
Manfred Trojahn, Orest - libretto mv..pdf
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Romersk epos: Vergils Aeneide
Den augustæiske digter Vergils Odyssséreception i det romerske nationalepos Aeneiden, særligt i fortællingen om Aeneas' ophold hos dronning Dido i Karthago, senere Roms ærkefjende; karakteristikken af Aeneas, den juliske slægts mytiske stamfader og den mytiske grundlægger af et forstadium til Rom; karakteristikken af Dido, Karthagos regerende dronning; Vergils imitation af det homeriske epos' stilistiske kendetegn.
Kernestof
Basistekst:
Vergils Aeneide (Otto Steen Due), 4. sang i: Bent Christensen & Chr. Gorm Tortzen (red.), Romersk antologi, Museum Tusculanums Forlag 2006, s. 133-154
Supplerende stof
a) Baggrundslæsning og hjælpemidler:
Introduktion og navneliste i Romersk antologi, s. 105-108
b) Perspektiverende koncertoplevelse med tilhørende tekst:
DR-Koncerthuset, torsdag 21. november: Koncertopførelse af Henry Purcells opera Dido & Aeneas (1689)
DR-Koncerthusets programhæfte 21.-22.11.24 med libretto for Dido & Aeneas mv. (som pdf)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kvindebilleder i homerisk epos
Eposgenrens tilblivelseshistorie og dens tekniske og stilistiske kendetegn; udvalgte gude- og helteskikkelser; karakteristik af en række af Odysseens kvindeskikkelser og deres roller; det arketypiske hjemrejsemotiv og dets efterliv i europæisk litteratur.
Kernestof
Basistekster:
Homers Odyssé (Otto Steen Due), Klassikerforeningens Kildehæfter 2002, 5. sang 1-281, 6. sang, 7. sang 1-82, 8. sang 449-522, 10. sang 135-495.
Supplerende stof
a) Perspektiverende tekster:
Margaret Atwood, Penelopiaden, Tiderne Skifter 2005, s. 17-20 (kap. i), 81-84 og 89-90 (uddrag af kap. xii), 91-93 (kap. xiii), 167-168 (Efterskrift) (kopi)
b) Hjælpemidler:
Lærerens introduktion til Iliaden og Odysseen, 3 sider (kopi)
Leo Hjortsø, Græske guder og helte, Politikens Forlag 1984, s. 209–214;
Brian Andreasen & Jens Refslund Poulsen, Paideia, Systime 2012, s. 12, 16-29
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Filosofi: Stoicisme
Forløb med moderne udgangspunkt
Kernestof
Basistekster:
Senecas Breve til Lucilius, nr. 16, 24, 31 og 48, overs. H. Gregersen & K.C. Madsen i: Breve fra Seneca, Klassikerforeningens Kildehæfter 2010, s. 36-38, 45-51, 58-60, 74-77 (Heraf er nr. 16 og 24 læst statarisk, 31 og 48 kursorisk).
Kejser Marcus Aurelius' Optegnelser (Meditationer), overs. J.A. Bundgård, Monumenta 1949, uddrag af 2.-12. bog
Supplerende stof
a) Baggrundslæsning:
Brian Andreasen & Jens Refslund Poulsen, Paideia, Systime 2012, 137-153, 159-163
b) Tekst til etablering af moderne udgangspunkt:
Interview med Niels Overgaard, Politiken 28. februar 2020, ved udgivelsen af hans stoisk inspirerede selvhjælpsbog
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Arkitektur: templer
Beskrivelse, analyse, fortolkning og perspektivering af antik monumental-arkitektur med anvendelse af egnede analysemodeller og relevant kunsthistorisk terminologi til beskrivelse af antikt formsprog.
Kernestof:
Templer:
Johan Bender & Bodil Bundgaard Rasmussen, Oldtidens Grækenland, Munksgaard 1993:
59 (s. 59): Heratemplet i Poseidonia
Planche XII: Parthenon, Athens Akropolis
143 (s. 123): Niketemplet, samme sted
Susan Woodford, Introduktion til græsk og romersk kunst, Systime 1985:
9.4-6 (s. 106-107): Maison Carrée i Nîmes
9.7 (s. 108): Pantheon i Rom
Supplerende stof
Perspektivering:
Ekskursion til det indre Frederiksberg med et eksempel på hver af de antikreciperende stilperioder, der har præget bydelen gennem dens udvikling: Møstings Hus (nyklassicisme), ejendommen Virginiavej 2 (historicisme) og Frederiksberg Politistation (Det (ny)klassicistiske Mellemspil eller Nordisk Klassicisme).
Hjælpemidler:
Relevante afsnit i de tre ovenfor citerede værker (se dokumentet "Arkitektur-oversigt, templer" under Supplerende stof)
Henrik Fich et al., Græsk kunst, Gads Forlag 2001, s. 287-292 (kopi)
Lærerens noter vedr. antikreception i frederiksbergske bygninger fra tre stilperioder.
(Ved arbejdet har forløbet bidraget til opfyldelse af de faglige mål om, at eleverne skal kunne
- beskrive, analysere og fortolke oversatte græske og romerske monumenter i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
- overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivmonumenter
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder).
Undervisnings- og arbejdsformer
Forløbets mange termer og definitioner er blevet trænet ved en skriftlig øvelse, og termerne er blevet appliceret i lærerstyret klassedialog både om billeder af antikke monumenter og om ekskursionens perspektivbygninger.
|
Indhold
|
Supplerende stof:
-
Arkitektur-oversigt, templer (Bender og Woodford)
-
Bender & Rasmussen: OLDTIDENS GRÆKENLAND - GRÆSKE BILLEDER, Munksgaard; sider: 51-57, 59, 105-107, 114-116, 123, 186, 194-195
-
Woodford, Susan: GRÆSK OG ROMERSK KUNST, Systime; sider: 23-27, 104-110
-
Frederiksberg Politistation og Det Nyklassicistiske Mellemspil.docx
-
Arkitektur-supplement (Haastrup + Fich)
-
Perspektivering af klassisk arkitektur: Indledning til byvandring
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/6952/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74511984588",
"T": "/lectio/6952/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74511984588",
"H": "/lectio/6952/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74511984588"
}