Holdet 2024 re/v - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Z - Regionalmøde Aalborg
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Erling Villy Toft
Hold 2024 re/v (4v re)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro
Titel 2 Kristendom I
Titel 3 Islam
Titel 4 Fundamentalisme i Israel og Palæstina
Titel 5 Kristendom II
Titel 6 Hinduisme

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)

Titel 2 Kristendom I

Forløbets første del, har koncentreret sig om de bibelske grundforestillinger samt myteanalyse:

a. Religionshistorisk fokus på myter som historisk forankrede
b. Myteanalyse med religionsfaglige begreber.
c. Myters aktualitet eller langtidseffekt.


Eksempler på myters langtidseffekt (myteanalyse punkt c) vi har behandlet:
- Abby Johnson om “household voting”.
- Amerikansk debat om hvordan der skal undervises i menneskets evolution og verdens skabelse i amerikanske skoler (darwinisme, evolutionisme og intelligent design)


Jødedommens grundforestillinger:
Landet, folket, pagten, loven, messias.


Den antikke jødiske historie. Hvad ved vi historisk – hvordan afspejles historien i Bibelens myter? (myteanalyse punkt a og b).
- 5. Mosebog 28-15-30; 29,21-27; 5; 30,1-6
- Esajas bog 11
- Mikas bog 5


Den mytiske og historiske Jesus.
- Nærforventning
- Kognitiv dissonans. (Jesu korsfæstelse).
=> mytisk kontinuitet og brud (de religiøse forestillinger og fortællinger, må tilpasses til historiske begivenheder – myteanalyse a og b).
- 2. Samuelsbog 7,12-14 (GT).
- Lukasevangeliet 1,32-34 (NT)

Den kristne grundmyte
Skabelsesmyten, problemmyten, løsningsmyten.
Syndefald, ursynd, synd, arvesynd, den gamle pagt, inkarnation, sonoffer, stedfortrædende lidelse, frelse, dommedag. (Herunder ligger menneskesyn, gudsforholdet, gudssynet mv).


Sammenligning af evangeliernes fremstillinger af Jesus (myteanalyse a og b)
Inddragelse af treenighedslæren og to-naturlæren.
o Mark 10,34; 14,33-35; 15,34
o Luk 6,20-21; 6,24-25; 18,25; 23,34
o Joh 1,14; 11,25; 14,6; 18,3-5; 19,30.
o Matt 1,1-17; 5,17




Metode:

Myte og ritual, herunder div. mytebegreber.

Lene Madsen mfl. (2012-2019): Grundbogen til religion C, 3. udg. 1. oplag, s. ... (dokumentet "myte" i metode-mappen).
Mikael Rothstein om myter: https://religion.systime.dk/?id=1006#c1187

Kognitiv dissonans. (Leon Festinger).I: Vollmond: Hvem stod bag. s. 76-77. (pdf i mappen).



Fremstillingsstof:

Nielsen, Anders mfl.: Grundbogen til religion C, Systime, 3. udg. 1. opl. 2019. s. 102-109. (Dokumentet "jødedom grundforestillinger i kristendoms-mappen).

Haaning, Katrine mfl.: Kristendom – tro og praksis, Systime, kap 6. (dokumentet "kristne grundforestillinger" i mappen).

“Grundmyten” fra religionsportalen, Systime ibog, s. 481; 1006.  (dokumentet "kristne grundforestillinger" i mappen).

”Synd og arvesynd” i Gads religionsleksikon (dokumentet "kristne grundforestillinger i mappen).

“Den kristne grundmyte” I: Religioner lever, L&R, 2017, s. 62-64  (dokumentet "kristne grundforestillinger i mappen).

”5 skarpe om Jesus”, punkt 2 og 4., cfu.dk

“Kristendommens formative periode” i Religioner lever, L&R, 2017, s. 58-61+72-73.  (dokumentet "den historiske Jesus" i mappen).

Dokument med lærerens opsummering af de religiøse forestillinger i Jesu samtid og den historiske Jesus. (forløbslide og dokumentet "opgave jødisk historie og myter").



Hellige tekster:

Det Gamle Testamente:
5. Mosebog 28-15-30; 29,21-27; 5; 30,1-6; Esajas bog 11; Mikas bog 5;
2. Samuelsbog 7,12-14 (GT).

Det Nye Testamente:
Lukasevangeliet 1,32-34; Mark 10,34; 14,33-35; 15,34; Luk 6,20-21; 6,24-25; 18,25; 23,34; Joh 1,14; 11,25; 14,6; 18,3-5; 19,30.; Matt 1,1-17;  5,17



Artefakter og billeder:

Lucas Cranach den ældre (1529): Lov og evangelium.
Åbykrucifikset (ca. 1100).

Skydebjerg kirke krucifiks (1500-tallet).
Ejerslev kirke krucifiks (ca. 1200).
Thorvaldsens kristusfigur (1821).

Andre kilder:

Abby Johnson Tweet, 2. maj 2020, 5.21 PM “on household voting. (Forløbsslide).

Pew Research Center: “Wide differences between religious groups on beliefs on human evolution”. 2015, https://www.pewresearch.org/science/2015/07/01/chapter-4-evolution-and-perceptions-of-scientific-consensus/ (Tilgået august 2022). (Forløbsslide)


Til eleverne, liste over dokumenterne til dette forløb:

Forløbsslides!
Jødiske grundforestillinger.docx
Kristne grundforestillinger.docx
Den historiske Jesus. docx
Opgave jødisk historie og myter.docx
Alle bibelteksterne kan let findes på følgende link (eller på forløbsslidet):
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/1_Mos/1

Metode:

Myte.docx
Festinger...pdf
Opsummering af Mikael Rothstein om myter i dokumentet:  Opgave jødisk historie og myter.docx



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Islam

I forløbet om islam arbejdede vi med islams formative periode og jødisk-kristne arv.
Grundforestillinger (indefra) i relation til den jødisk-kristne tradition.

-        Adam og Eva, Abraham, Moses og andre jødiske profeter – som islam fortolker som muslimer.
-        Jesus.
-        Relationen til og forståelsen af ”bogens folk”, herunder Muhammads rolle som ”den sidste profet” samt relationen til de jødiske stammer i Medina.
-        Muhammad som mytisk forbillede (det perfekte menneske).
-        Koranen
-        Hadith-litteraturen (om profetens sunna)
-        Monoteisme vs. Polyteisme. Herunder gudsforståelsen, tawhid og shirk, i relation til trosbekendelsen. Perspektivering til den kristne (apostolske) og den jødiske trosbekendelse.


Fokus på myteanalyse:

a. Religionshistorisk fokus på myter som historisk forankrede
b. Myteanalyse med religionsfaglige begreber.
c. Myters aktualitet eller langtidseffekt.

Sammenligning og analyse af
forskellen på Muhammeds position i Mekka og Medina i relation til forskellen på åbenbaringerne han modtager fra Gud i Mekka og Medina.

=> Vi har arbejdet religionshistorisk med koranen (myteanalyse a) med fokus på Muhammads relation til jøderne i hhv. Medina- og Mekka-perioden. Vi har analyseret og forklaret muslimernes skiftende relation til og syn på jøderne - dels med en islamisk indefra vinkel og dels med historisk kritisk udefra vinkel.

Herunder kom vi bl.a. ind på de politiske konflikter med jøderne i Medina, myten om Muhammeds Himmelrejse, tempelbjerget og Al-Aqsa moskeen i relation til vores viden fra kristendomsforløbet om Jerusalem som jødisk by og tempelbjerget som et jødisk axis mundi.

- Mekka-perioden, Koranen om ”Bogens folk”, sura 29,46-47; 96,1-5
- Medinaperioden, Koranen om ”Israels børn”, sura 2,40; 2,47; 2,49; 2,50; 2,54; 46-47; 2,74-77; 2,87-90.

Kendskab til islams de 5 søjler.  

Vi har behandlet sharia og undersøgt hvordan muslimer fortolker og efterlever sharia på vidt forskellige måder. Vi har arbejdet med retsskolerne og fiqh (traditionalisme), med liberal modernisme og islamisk feminisme (Fatima Mernissi), samt med fundamentalisme (konservativ modernisme) med fokus på Said Qubts lære.

Den metodiske ramme til arbejdet med sharia er Jan Hjärpes idealtyper, samt lærerens dokument* om fundamentalisme, som er brugt til analyse af Qubt.  




Metode:
*Fundamentalisme. Lærerens sammenskrivning af kap. 1 i bogen Følner: Fundamentalisme i kristendom og islam, Systime.

Jan Hjärpes typologier: Lene Madsen mfl. (2012-2019): Grundbogen til religion C, 3. udg. 1. oplag, s. 332-333. (Dokumentet "sharia").

Myter (dokumentet "myte" i metodemappen).


Fremstillingsstof:

Jacob Skovgaard-Petersen: Moderne Islam. Gyldendal, 2007. kap 2-6. (Pdf'en "moderne islam" i islam-mappen).

Deniz Kitir (2018): Klassisk og moderne Islam, Systime, 1. udg. s. 23-25. (Pdf'en: Kitir. Islam og den jødisk-kristne tradition .pdf)

Rosenløv, Jesper mfl.: Korstogene. Frydenlund. Uddrag af kap. 1 og 3. (Pdf'en "Mekka- og Medina- perioden")

”Said Qubt” I: Følner, Hanne: Fundamentalisme i kristendom og islam. Systime. S. 135-139. (Pdf'en: "Om Said Qubt).

Dokumentar: ”På sporet af den hellige krig I – ideologien”. 2008.

Reformisten – den kvindelige danske imam, DR (2019), min 0:00-11:30.  www.cfu.dk

Louise Rognlien: ”Islamisk feminisme”. 2019. (forkortet) http://baggrund.com/islamisk-feminisme/ (dokumentet: "islamisk feminisme").



Hellige tekster:
- Mekka-perioden, Koranen om ”Bogens folk”, sura 29,46-47; 96,1-5
- Medinaperioden, Koranen om ”Israels børn”, sura 2,40; 2,47; 2,49; 2,50; 2,54; 46-47; 2,74-77; 2,87-90.



Repræsentative tekster:

Said Qubt: Milepæle. I: Følner, Hanne: Fundamentalisme i kristendom og islam. Systime. S. 135-139. (Pdf'en "Qubt, tekster").

Waseem Hussain: ”Tørklæde og Hijab: Beviser, betingelser og form”. http://islamsvar.dk/kvinderelaterede-emner/kvinder-toj-udseende-og-andet/torklaede-og-hijab-beviser-betingelser-og-form/ (dokumentet: "sharia om kvinders klæder").

Islamqa: “Is Niqab Compulsory?”. https://islamqa.info/en/answers/21134/is-niqab-compulsory (dokumentet: "sharia om kvinders klæder").

Islamonline: “Niqab”. https://fiqh.islamonline.net/en/niqab-habitual-or-ritual/ (dokumentet: "sharia om kvinders klæder").

Anonym forfatter: ”Muslim: Derfor bærer jeg niqab med stolthed”. Religion.dk, 2018. (dokumentet: "sharia om kvinders klæder").

Aminah Tønnsen: ”Maskeringsforbud”. Berlingske, 15. februar 2018. (dokumentet: "sharia om kvinders klæder").



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Fundamentalisme i Israel og Palæstina

Vi har arbejdet tværfagligt med historie.

Med afsæt i elevernes viden om fundamentalistisk islam (fokus på Qubts islamisme), fortsætter vi i nærværende forløb med at arbejde med fundamentalisme i relation til konflikten i Israel og Palæstina.

A. Islams jødisk-kristne arv og Palæstina som muslimsk helligt land:

I forløbet om islam arbejdede vi med islams jødisk-kristne arv samt islams skiftende syn og relation til jøderne i Mekka- til Medina-perioden – herunder kom vi ind på myten om Muhammeds Himmelrejse* , tempelbjerget og Al-Aqsa moskeen. Denne viden, har vi trukket på i nærværende forløb.

*Vi har ikke læst Himmelrejsen, men der er refereret til den i ...

B. Det muslimske broderskab og Hamas:

Vi arbejdede kort med et religionshistorisk rids af det Muslimske Broderskab opståen i 1920’erne samt dets indflydelse på forholdet mellem zionisterne og araberne i Palæstina fra 1920’erne til i dag => Særligt fokus på Hamas ideologi.
-          Islamismens kamp mod moderniteten => europæiske jøder som farlige for
            moralen.
-          Selvforståelse: islam som ekspansiv og den endelige åbenbaring => ydmygende at
           tabe det de ser som muslimsk ejendom til jøderne - de, som har afvist profeten...
-          Islamistisk antisemitisme (Qubt og Hamas) fortolkning af islams relation til     jøderne som
            en historisk og evig kamp mellem det gode og det onde – fra profetens tid indtil
            dommedag.
-          Det hellige land: Palæstina som en muslimsk ejendom (waqf) indtil dommedag.
-          => hellig krig (jihad) for at befri Palæstina ”fra floden til havet” som en religiøs
           pligt.
-          Martyrideologi.

C. Samspillet mellem  Hamas handlinger og ideologi:

o   Hvorfor Hamas bekæmpede fredsforhandlingerne i 1990’erne og år 2000,
o   Hvorfor de ikke forsøgte at opbygge et sundt samfund i Gaza efter israelernes tilbagetrækning i 2005, men i stedet opbyggede en omfattende militær infrastruktur i hele enklaven,
  ⇒ hvad målet var med angrebet på Israel den 7. okt. 2023,
o   Hvordan Hamas legitimerer at dræbe andre palæstinensere/muslimer.



D. Jødisk historisk og religiøs tilknytning til Israel: Folket og landet, profetierne om udfrielsen og den messianske tid. (Vi har trukket på viden fra forløbet om kristendom. I nærværende forløb har vi suppleret med: Esben Andreasen mfl.: Mennesket og magterne. Gyldendal, s. 37-41.)

E. Sekulære zionisme. (his).

F. Kort religionshistorisk rids af den messianske zionisme fra Rabbi Zvi Hirsch Kalischer (1795-1874) over Rabbi Zvi Yehuda Kook (1891-1982) til kahanismen (Meir Kahane). Vi lagde mest vægt på Kook, da han er den mest indflydelsesrige for den israelske religiøse bosætterbevægelse. =>

Fremtidstro og messianisme:
-          antik jødedom og Bibelens profetier (det arbejdede vi med i kristendomsforløbet),
-          traditionel ortodoks jødedom: Overholde loven og vente på det messianske
           mirakel. Først omvendelse - så forløsning. (Messias og Israels genrejsning).
-          Messiansk zionisme v. Rabbi Zvi Hirsch Kalischer (1795-1874) og Rabbi Zvi
           Yehuda Kook (1891-1982):

o   Kalischer argumenterede for, at Israels forløsning måtte starte på jødisk initiativ, og derefter ville det messianske mirakel følge. (Først tilbagevenden til landet – så forløsning).

o   Kook løste teologiske dilemmaer som Staten Israels oprettelse medførte. Han argumenterede for, at messias komme var en proces, hvor den sekulære israelske stat skulle spille en afgørende rolle. (Først den sekulære stat – så omvendelse og endelig forløsningen).

o   Kahanisme: Radikal omfortolkning af den jødiske tradition og religion, samt
           afvisning af Rabbi Kooks romantiske messianske zionisme og den sekulære
           zionisme. Rabbi Kahane reducerede jødedommen til materialistisk militant
           zionisme med ét bud i centrum: Gud venter på at jøderne tager det hellige land
           tilbage med magt.
         
o   Ultraortodoks antizionisme. (Først omvendelse- så forløsning => derfor går Staten Israel imod Gud).

G. Sammenspillet mellem historiske begivenheder og den messianske zionismens stigende indflydelse. Særligt fokus på:
-          1967 som et messiansk mirakel: Kooks ”profeti” og ”opfyldelsen”.
-          Fredsforhandlingerne går imod profetien – særligt fokus på rømningen af bosættelserne i Gaza 2005 => kognitiv dissonans => et mindretal af messianske zionister blev mere åbne for kahanismen som et alternativ til kookismens romantik.

  Endelig har vi arbejdet med de fundamentalistiske bevægelsers repræsentativitet og indflydelse. (his).



Metoder:
-          Karakteristika ved fundamentalistisk religion.
-          Mytiske begreber.
-          Kognitiv dissonans (relationen mellem myter og historiske begivenheder).




Kilder:

Mashaal, Khaled tale i Gaza 10. dec. 2012. Fra www.memri.org. Her oversat fra engelsk af Hans-Henrik Fafner.

Hamas Charter. Fra www.his2rie.dk og Yale
Law School, Lilian Goldman Law Library.  https://avalon.law.yale.edu/21st_century/hamas.asp.
Begge tilgået dec. 2024.
art. 1, 7, 11, 13, 15, 22 (forkortet og oversat).

Video:
Palestinian children's TV teaches terrorism, anti-Semitism: https://www.youtube.com/watch?v=KXcQ892cKso

Inside the Gaza Summer Camps: https://www.youtube.com/watch?v=vCWMBvxWKL0

Hamas Leader Abroad Khaled Mashal: 'We Reject The Two-State Solution; October 7 Proved That Liberating Palestine From The River To The Sea Is Realistic And Has Already Begun' https://www.memri.org/reports/hamas-leader-abroad-khaled-mashal-we-reject-two-state-solution-october-7-proved-liberating

Head Of The Palestinian Diaspora Association In Sweden Khaled Al-Saadi: Palestinian Children Are Born Loving Martyrdom – The People Of The World Understand This When They Chant 'From The River To The Sea, Palestine Will Be Free': https://www.memri.org/tv/khaled-al-saadi-head-palestine-diaspora-sweden-children-love-martyrdom

Hamas Kindergarten graduation ceremony: https://www.youtube.com/watch?v=vRuuDI0KCR8

tekst:
Rabbi Zvi Yehuda Kook’s tale på den Israelske uafhængighedsdag 1967. (Talen blev holdt på hebraisk men er her oversat fra engelsk til dansk. Fra www.tikvahonlineacademy.org. Tilgået feb. 2025).

Manifest, 2005.
Manifest fra messianske zionistiske synagoger. Omdelt umiddelbart
efter tilbagetrækningen fra Gaza, 2005. Kort gengivelse af det centrale
budskab. Comitee of Yesha Rabbis, Arutz, 7 sep. 2005: IN:
Inbari: 116.

“Neturei Karta”. Fra nkusa.org (oversat fra engelsk). Hjemmesiden er tilgået i 2016.

Pro-Palestinian activists Neturei Karta Marching against Israel's Independence Day in East Jerusalem: https://www.youtube.com/watch?v=SD_iGjb7t38

Special: Haaretz's Bradley Burston on a tour in West Bank settlements with Daniella Weiss: https://www.youtube.com/watch?v=V-w_SbhFRLo

Uddrag af Gaza: The Fight For Israel (Middle East Documentary) - Real Stories: https://www.youtube.com/watch?v=exyQ724_2nk

Kahanister, South Hebron:
https://www.btselem.org/video/20242025_settlers_graze_cattle_on_private_palestinian_land_and_harass_and_threaten_family_in_wadi_a_rakhim_south_hebron_hills



Fremstilling:
Følner, Hanne mfl.: Fundamentalisme i kristendom og islam. Systime, 2008-2012. s. 110; 127-129.

Esben Andreasen mfl.: Mennesket og magterne. Gyldendal, s. 37-41. (pdf'en "det jødiske folk og det forjættede land. Mennesket og magterne".

Religionsleksikon: "Neturei Karta". www.religion.dk/leksikon

Lærerens dokumenter: "Islamisme og antisemitisme i den israelsk-palæstinensiske konflikt.docx" samt "Messiansk zionisme og den israelsk-palæstinensiske konflikt.docx"

Dokumenterne bygger på følgende litteratur:

Inbari, Motti: Messianic Religious Zionism Confronts Israeli Territorial Compromises. Cambridge University Press, 2014. Kap 1-3; 6 og 7.

Magid, Saul: "Kahane Won". Tablet Magazine. 15. marts, 2019.

Küntzel, Matthias: Jihad and Jew-hatred – Islamism, Nazism and the Roots of 9/11. Telos Press, 2007. kap 1 og 3.

Milton-Edwards, Beverly: Islamic Politics in Palestine. Tauris Academic Studies, 1996. 100; 113.

Milton Edwards, Berverley mfl.: Hamas. Polity Press. 2024. kap 1,2,7,8.

Ranstorp, Magnus: Hamas – terror indefra. Gyldendal, 2024. Kap 3-5.

Tibi, Bassem: “From Sayyid Qutb to Hamas: The Middle East conflict and Islamization
of Antisemitism”, Working Paper Tibi, Institute for Study of Global
Antisemitism and Policy. ISGAP, 2010.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Kristendom II

Vi har sammenlignet frelsesyn, menneskesyn (herunder relationen mellem synden, gerninger, loven og frelsen) i katolicismen og hos Luther. Kort perspektivering til menneske- og frelsesyn i jødedommen og islam.
Førmoderne kristen tænkning: (enhedskultur, deocentrisk verdensbillede, fortryllet verden, verdensafvisende) moderne kristen tænkning.

Moderne kristen tænkning: differentieringsproces, antropocentrisk verdensbillede, rationalisering, sekularisering og affortryllelse, fokus på det dennesidige)
=>
Søren Kierkegaard skelnen mellem tro og viden og R. Bultmanns begreb om afmytologisering


Lærerens dokument "menneskesyn og frelse.docx" om Luthersk og katolsk menneskesyn og frelselære. Citater fra Kirsten Kjærulf: ”Derfor er jeg katolik”, Kristeligt Dagblad 11. maj 2005, samt Luther, Martin: Kort uddrag af ”om et kristen menneskes frihed”.

Haaning mfl.: Kristendom tro og praksis. kap 6 (dokumentet "moderne og førmoderne kristendom".docx)

DR: Under præstekjolen. Dokumentar fra 2007. cft.dk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Hinduisme

I hinduisme-forløbet har vi:

- arbejdet med kosmologien fra Vedaerne og Upanishad og med Bhagavadgitas tre frelseveje.
- arbejdet med hvordan frelsevejene udmønter sig i forskellige nutidige praksisformer, herunder:

Hengivelsens vej:

i. Forståelse for gudernes rolle, placering og funktion i verdensbilledet.
ii. Ritual og sammenhængen mellem gudsforståelsen, ritualer og kosmologi. (murti, mandir, puja/offer, darshan).
iii. behandlet hinduismens komplekse gudsforståelser og diskuteret hvorvidt hinduismen er en polyteistiske eller monoteistisk religion.

Erkendelsens vej - de hellige mænd (vi har bl.a. kigget på Kumbh Mela)

i. Vi har analyseret de hellige mænds status og funktion i samfundet.
ii. Analyseret forholdet mellem deres rituelle livsstil (WUD, askese og tapas) og kosmologien.
iv. Vi har diskuteret om de hellige mænd er guder.
b. Tilbedelse af guderne og af de hellige mænd, (Puja/offer, murti, mandir, darshan.).

Handlingens vej - kastesystemet, varna og jati.

i. kastesystemets logik og indlejring i kosmologien.
ii. Kastesystemets fortsatte funktion i samfundet


Forløbet blev afsluttet med et kort projekt, hvor eleverne med afsæt i en case analyserede relationen mellem kosmologi (myter), seksuel vold og kastediskrimination i Indien.



Læst:


Allan Poulsen (2012): Hinduismen, Systime, s. kapitel 1,3-5,7, 9, 10 og 14.
Jens Toft Pedersen mfl. (2015): Varanasi, Systime, s. 76-82; 92-96

Uddrag af Bhagavadgita IN: Erik Sand mfl. (2011): Religionshistoriske hovedværker, Systime
Brihadaranaky Upanishad II, 8, 8-11
Brihadaranaky Upanishad IV, 4
Maitrayaniya Upanishad I, 3-4
Manus Lovbog uddrag fra kap 9. ”Lov om mand og hustru – Mænds ansvar for kvinder”. I: religionshistoriske hovedværker. Systime.

Shravan Special Puja Of Somnath Mandir (puja til Shiva).
https://www.youtube.com/watch?v=3B0hOAsXIqU


Dokumentar: ”Kumbha mela”, 0:00-4:45; 13:31-15.17 og 22:00-23:17 https://kp.mitcfu.dk/TV0000000101

Dokumentar: Ekstreme præstationer  – Indiens hellige mænd.
https://kp.mitcfu.dk/TV000011657


De kasteløse kvinder: https://idsn.org/key-issues/dalit-women/

Tracing the Origin of Rape Culture in Mythology: https://feminisminindia.com/2017/10/06/origins-rape-culture-mythology/ (forkortet, tilgået nov. 2022)
Lucey, Kate: ”Two women have been sentenced to punishment by gang rape”. Amnesty International, sep. 2015. (forkortet. Tilgået nov. 2022).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer