Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Z - Regionalmøde Aalborg
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
Marianne Nørgaard
|
Hold
|
2024 re/c (2c re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Inuit - revitalisering af kultur og religion
Forløbet omhandler inuit kultur og religion og har moderne revitalisering som omdrejningspunkt.
Klassen har arbejdet med Grønland i DHO i 1.g. og kan trække på historisk viden om postkolonisering og forholdet mellem Grønland og Danmark.
Forløbet introducerer til religionsfagets grundlæggende begreber: Myte, ritual, liminalitet, mana, tabu, ligheds-og berøringsmagi.
Faglige mål:
- at anvende begrebet revitalisering til at identificere og kategorisere moderne brug af (elementer af) inuitkultur
- at redegøre for angakkoq'ens funktion før og i en senmoderne kontekst
- at genkende mytiske træk i en tekst og se mytens funktion
- at analysere et ritual og genkende faserne i et overgangsritual
- at anvende religionsfaglige begreber som liminalitet, mana, tabu, ligheds-og berøringsmagi, samt indefra inuit begreber fx sila, inua
- at analysere et materiale ud fra animistisk verdensopfattelse
- (at undersøge udviklingen af national identitet i et postkolonialt samfund som det grønlandske)
Materialer:
- Grundbog til Religion C: s.251-256 + opdatering fra 2.udgave om ritualer
- De 10 vigtigste ting at vide om inuit-religion
https://www.religion.dk/viden/de-ti-vigtigste-ting-vide-om-inuit-religion hentet 28/8-2024
- Tre unge fortæller om troen i Grønland
https://www.religion.dk/tvaerreligiost/kristendom-inuit-religion-tre-unge-fortaeller-om-troen-i-gronland hentet 28/8-2024
"Kompendium v MH":
SIla - Grønlandsk religion, Anders Bjørn, Pantheon 1996. s.31-39,
herunder kildeteksterne T8 - Skabelsesmyte, T11 - Aataliannguags sjælevandring , T12 - Inua
Inuitisk religion og mytologi, Klaus Engelbrechtsen, Jørgen Thomsen, Ilinniusiorfik Undervisningsmiddelforlag 2013, s.17, 43-46, 52-54, 67-71
herunder kildeteksterne: T16-17 Vi frygter, T21-23 - Fangstritualer for bjørn og sæl, T31 - En Angaakkoq-lærlig dør og genopstår
Aviaja arbejder som angakkoq, artikel i Kalaallit Nunaata Radioa, 6/4-2023
https://knr.gl/da/nyheder/har-aldrig-oplevet-saa-stor-opmaerksomhed
Andet:
Klip om Shamanisme og nyshamanisme fra Go morgen Danmark 31/8-2024:
Klip fra Go'morgen Danmark
Lyt til myten om Havets moder her:
https://www.nordatlantiskhus.dk/da/skoleformidling/materialeportalen/mellemtrin/nordatlantiske-genrer/myter-og-sagn/
Nanook: Sassuma Arnaa: https://www.youtube.com/watch?v=QDqtGuk4cd0
Nanook: https://www.youtube.com/watch?v=vLv7Olpfxzw&list=PLF59B3517D376ECC0&index=10
Podcast: Under huden: Afsnit 3. Kvindernes kræfter og 4. Tatoveringernes genkomst
Maja Sialuk Jacobsen, tatovør, genskaber tatoveringer, der har ligget i dvale i 4000 år.
Omfang: 7 ud af samlet 45 moduler, ca. 15%
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Senmoderne religiøsitet
Forløbet er ganske kort og lægger op til et besøg på messen Mystikkens Univers.
Gruppevis gennemfører eleverne her et feltarbejde, hvor de undersøger moderne religiøsitet og forholdet mellem religion og videnskab.
Undersøgelserne analyseres ud fra Giddens begreber om det senmoderne samfund.
Omfang: ca. 6 %
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Islam i Danmark
Forløbet omhandler grundlæggende tro og praksis indenfor islam. I islamforløbet læser vi nogle af de centrale myter, som fastslår Allahs almægtighed og legitimerer Mohammeds status.
Derudover arbejder vi med begrebet sharia og med Jan Hjärpes model forskellige tolkninger af dette begreb.
Fra modellen fokuserer vi på tolkning af religionens indhold (Traditionalisme/Modernisme) og religionens rolle i samfundet (Sekularisme/Fundamentalisme).
Faglige mål:
- redegøre for væsentlige sider ved islam, herunder formative og nutidige skikkelser
- karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
- disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
Kernestof:
- islam set i globalt perspektiv med vægt på dens europæiske og danske fremtrædelsesformer. I arbejdet indgår tekster fra Koranen og hadithsamlinger samt nutidige tekster
- religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode.
Materialer.
- Grundbog til Religion C: Pedersen, B. J.,Madsen, L.,Motzfeldt, D.,Nielsen, A., & Ryhave, S. R. &. T. (2010), s. 92-96; 97-103; 253-256.
Fakta om islam:
Islams historiske udvikling
Det islamiske samfundssyn
- Islam – en af de monoteistiske religioner. I: ´Det moderne Mellemøsten, B. Vestermark, Frydenlund 2016, s.44-49.
- Sura: Tekst 1-5 i J. Skovgaard-Petersen: Moderne muslimer i Cairo, Gyldendal 2007
- ”Troens hovedpunkter”, T18 i Mennesket og magterne s.100.
- “Renselse og bøn” s.142-146 i Danske Verdensreligioner - Islam, Kate Østergaard, Gyldendal 2006.5 ns
- “Om bønnen” T8+T9 fra Horisont, A:Ahle m.fl. Gyldendal s.188 (Uddrag fra sura 17, 20, 5, 62, 4 + Interview med Ayub om bønnen)
- Muhammeds natterejse, T12, s.125-126 i Moderne Islam -muslimer i Cairo. Jakob Skovgaard-Petersen. Gyldendal 2007
- Sharia og retsskoler. I Kitir, D. (2024). Klassisk og moderne islam. Systime.
Supplerende materiale:
- Quizlet med islambegreber https://quizlet.com/828297704/islam-begreber-flash-cards/?i=8ztcw&x=1qqt
- 5 skarpe om islam, DR
- Brevkasse for muslimer: www.islamsvar.dk
- The Last Prophet: (00:00:00-00:10:20) https://www.youtube.com/watch?v=vGxVWDLO87I&t=605s
- Inkursion: Besøg fra Dialog Forum
Omfang: 10 ud af samlet 45 moduler, ca. 23 %
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Kristendom
Vi arbejder med den kristne grundmyte og forsoningslære. Vi ser på hvordan kristendom ser sig selv som en fortsættelse af jødedom, og på hvor kristendom bryder med jødedom og nyfortolker den gamle lære (kontinuitet og diskontinuitet).
Vi arbejder med kristen etik og myternes betydning i dag ved at se på Grøn Kirkes fortolkning af næstekærlighedsbegrebet og mennesket som hersker eller forpagter.
I arbejdet med at karakterisere forskellige kristne udsagn arbejder vi med Hjärpes model og begreberne: traditionalisme, modernisme, fundamentalisme og sekularisme.
Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
- redegøre for grundlæggende sider ved kristendom
- karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
- karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
- karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
Kernestof:
- kristendom set i globalt perspektiv, med vægt på dens europæiske og danske fremtrædelsesformer. I arbejdet indgår tekster fra Det Gamle og Det Nye Testamente, enkelte andre tekster fra kristendommens historie samt nutidige tekster
Materialer:
- Grundbog til religion C: Pedersen, B.J. ,Madsen, L. ,Motzfeldt, D.,Nielsen, A. & Ryhave, S.R.&.T. (2012). s.49-62; 82-85
Fakta om Kristendom
Kristendommens historiske udvikling:
Den historiske Jesus
Den mytiske Kristus
Kristendommens hovedretninger
- Den bibelske fortælling, Kristendom i nutid, A.Poulsen og Schouw.Madsen, Gyldendal 2000, s. 133-142
- Bibelens begivenheder (herunder påsken), Religion og Kultur, Esben Andreasen m.fl., Systime, s.147-151
- Myterne er fiktion. Religion.dk https://www.religion.dk/sp%C3%B8rg-om-kristendom/myterne-er-fiktion
- Abraham og Moses: Biblen: 1.mosebog, kap.17, 1-27 og 2. mosebog kap. 20, 1-20
Skabelse og syndefald:
1.mos, Kap.1-3, Fra www.bibelselskabet.dk/bibelen-online
Bibelen Leth fortalt: Syndefaldet. https://www.dr.dk/lyd/p1/bibelen-leth-fortalt/bibelen-leth-fortalt-2022/syndefaldet-16122211044 27-01-2022
”Vestlig kristendom bærer en stor del af ansvaret” i Naturen er hellig, Jens-André Herbener, Informations Forlag 2015, s.21-26
Hvad er Grøn Kirke? Inspiration og interviews fra forskellige grønne kirker. Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=iALlIiVWnDU&t=189s
Paulus:
- Bibelens personer: Paulus. Bibelskabet, https://bibelselskabet.dk/paulus
- Hvem var Paulus? Kristeligt Dagblad, 19-01-24: https://www.kristeligt-dagblad.dk/religion/hvem-var-paulus
- Paulus-hjulet: https://wheeldecide.com
- Kristne forsvarer retten til bibeltro livsførelse: Kristeligt Dagblad 04-04-2016. https://www.kristeligt-dagblad.dk/kirke-tro/kristne-forsvarer-retten-til-bibeltro-livsfoerelse
Den mytiske Jesus:
NT: Mark 1,14-3,6 Jesu autoritet
NT: Matt 5,1-2 og 5,17-48 Lov og nåde
Reformation: For Luther var klostre ikke Guds vilje. 13-09-2007 www.kristendom.dk
Inkursion: Besøg af studerende fra KFS; Kristeligt Forbund for Studerende
Omfang: 11 ud af 45 af det samlede antal moduler - ca. 25 %
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Buddhisme
Forløbet omhandler buddhisme med særligt fokus på thailandsk buddhisme.
Gennem forløbet får eleverne:
- kendskab til grundlæggende buddhistisk livsanskuelse og begreber fx samsara, nirvana, karma, dharma, sangha, begær, skandhaer, meditation.
- særlige kendetegn ved thailandsk buddhistisk buddhisme
- viden om munkenes særstatus i Thailand
- forståelse for forskellige måder at bruge buddhisme på (forskellige formål med praksis)
- trænet evne til at perspektivere buddhistiske fænomener til andre studerede religioner
Materialer:
- Grundbog til Religion C: Pedersen, B. J.,Madsen, L.,Motzfeldt, D.,Nielsen, A., & Ryhave, S. R. &. T. (2010), s.143-153, 156-162, 172
- Buddhismens historie i Thailand. I: Buddhisme, Anders Nielsen, Systime 2015, s.78-92
- SejrHerrens hule, I: Buddhisme, Anders Nielsen, Systime 2015, s.166
- Tomorrow and I – Buddha Data (S:1E:3) Netflix 2024
- Tre tekster – Munken Nagasena og kongen. Tekst 6,2,9 i Esben Andreasen: Buddhisme (2013)
Omfang: 6 ud af samlet 45 moduler, ca. 13 %
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/6952/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74511984600",
"T": "/lectio/6952/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74511984600",
"H": "/lectio/6952/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74511984600"
}