Holdet 2024 re/f - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Z - Regionalmøde Aalborg
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Jens Skovgaard Blanke
Hold 2024 re/f (2f re)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Tidens Religiøsitet (4. forløb)
Titel 2 Islam
Titel 3 Kristendommen
Titel 4 Hinduismen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Tidens Religiøsitet (4. forløb)

Formål:
Forløbet introducerer først og fremmet religionsfagets metoder og begreber og præsenterer religionsfaglige problemstillinger

Vi skal i introduktionsforløbet arbejde med tidens religiøsitet bl.a ud fra de 2 første kapitler i grundbogen ”religion lever”(s. 4-33) Derudover præsenteres den evolutionære religionshistorie’s 5 faser. (Hans Lundager Jensen)

Introduktion af metodiske begreber som ” Det kulturbestemte blik”, ”Emic/Etic”, orthodoksi/praksi samt privilegeret talesituation.
Eleverne introduceres til tidens religiøsitet i et senmoderne samfund med begreber som ”den subjektive vending” (linda woodhead) ”levet religion”, ”eklekticisme” (Meredith McGuire) sekularisering og religiøs revitalisering.

Vi skal i forløbets anden del undersøge, hvordan sekularisering og modernitet er afgørende forudsætninger for de to moderne fænomener animisme og fundamentalismen.
Vi vil definere og præcisere fundamentalisme som religionsfagligt begreb, bl.a. ved at se på de kendetegn, der karakteriserer både kristen og islamisk fundamentalistiske forestillinger.
Fundamentalismen inddrages i forløbet som eksempel på en reaktion mod det   senmoderne samfund.
Forløbet ”Tidens religiøsitet og fundamentalisme” er 2-delt hvor den første del bruges som introduktion til faget og anden del som afrunding på året.  Del 1 med fokus på spiritualitet og eklekticisme som tendens i det senmoderne samfund og del 2 med en fundamentalistisk religiøsitet som begge er moderne fænomener i det nutidige religiøse landskab
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Islam

Formål:
I forløbet har eleverne fået en grundlæggende forståelse for islam med fokus på islams formative periode, de seks trosartikler og de fem søjler, profeten Muhammed og hans betydning samt forskellige moderne fortolkninger af islam.
Der har været et særligt fokus på ritualanalyse af Hajj som overgangsritual og kultdrama.  Der er desuden blevet arbejdet med islam i det senmoderne samfund med begreber som Woke Islam og globaliseret islam.

Eleverne har arbejdet innovativt med emnet Sharia hvor de skulle lave en pamflet til politikere til brug i debatter om sharia. og vi har haft fokus på både konflikt og berigelse i islams møde med vesten.
Forløbet tager udgangspunkt i følgende kernestof (jf. læreplan): ”Islam set i globalt perspektiv med vægt på dens europæiske og danske fremtrædelsesformer”.


De faglige mål for forløbet:
I skal kunne:
● Karakterisere, analysere og fortolke klassiske og repræsentative kilder.
● Redegøre for islams oprindelse og udbredelse og den historiske kontekst som danner grundlag for islam, herunder relationen til Quraysh, jødedom og kristendom.
● Redegøre for væsentlige sider af islam, herunder de 6 trosartikler (især dommedag, bøgerne og profeterne) og de fem søjler.
● karakterisere og redegøre for de islamiske ritualer, herunder i særdeleshed hajj. I den forbindelse skal I kunne anvende begreber som overgangsritual og kultdrama.
● Nuancere Sharia
● Diskutere islams virkningshistorie i relation til europæisk kultur og tænkning – Muslimer som minoritetsgruppe, islam og sekularisme, euroislam, og globaliseret islam. Fokus på konflikt og berigelse i mødet med vesten.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Kristendommen

De faglige mål for forløbet:
• I skal kunne karakterisere, analysere og fortolke klassiske og repræsentative kilder i kristendommen.
• I skal have et indblik i de centrale jødiske forestillinger fra den gamle pagt (GT) (pagten om de 10 bud og messiasforventning) og forstå, hvordan kristendommen genfortolker disse forestillinger i NT (Bjergprædiken)
• I skal kunne redegøre for kristendommens Frelseshistoriske linje (skabelse, synd og frelse/nyskabelse) herunder problem- og løsningsmyten.
• I skal kunne redegøre for Jesus som både historisk person og Kristus som mytisk person
• I skal have kendskab til centrale aspekter af Jesu virke og forkyndelse med hovedvægt på følgende områder; Jesu undergerninger og Jesu etik (bjergprædiken og den barmhjertige samaritaner)
• I skal have kendskab til kristendommens overvindelse i Romerriget og kunne analysere kristenforfølgelsen og martyrdøden med myteteoretiske begreber (paradigmatisk og ideologiske sandheder, kaos-kosmos)
• I skal kunne analysere ritualer som nadveren gennem det religionsfænomenologiske ritualbegreb ”kultdrama”.
• I skal slutteligt kunne redegøre for hvordan kristendommen kan fortolkes på nutidige og senmoderne præmisser i Danmark og USA (kristen fundamentalisme).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Hinduismen


De faglige mål for forløbet:
* Et kendskab til den historiske baggrund og udvikling for hinduismen.
* En forståelse for de karakteristiske træk ved vedaerne, upanishaderne og bhagavadgita. En forståelse for den hinduistiske lære om menneskets grundproblem og de tre frelsesveje, herunder en fyldestgørende forståelse for hinduistiske begreber som yoga, atman, brahma, karma, samsara og moksha.
* Et kendskab til de hinduistiske guder og den religiøse praksis (ritualer)
* Et kendskab til den sociale institution med kastesystem.
* En indsigt i hinduismen, som den er i dag med fokus på kønsrollemønster, indflydelse på vestlig tankegang etc.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer