Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Z - Regionalmøde Aalborg
|
Fag og niveau
|
Informatik C
|
Lærer(e)
|
Gunvor Volkers
|
Hold
|
2024 if/b (2b if)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
It-sikkerhed og apps
Forløbet introducerer til computeren som input-output device og den binære kommunikationsform. Herefter snakker vi internettets opbygning, hvilket leder frem til de mange forskellige former for trusler, vi møder på nettet.
Her skelnes mellem decideret kriminelle trusler fra hacking og så de mange tech virksomheders brud på vores privacy. Endelig diskuteres forskellige måder at imødegå hacking v.h.a. kryptering.
Undervejs introduceres eleverne også til grundlæggende principper for programmering ved hjælp af "App-lab" på code.org. Eleverne får afslutningsvis til opgave at lave en app, der fungerer som kampagne, der sætter fokus på en it-sikkerhedsmæssig problemstilling.
Materialer:
uddrag fra bogen "Informatik"
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
IT-sikkerheds app
|
27-10-2024
|
1. Rapport: It-sikkerheds app
|
03-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Hjemmesider om Gambling
I dette forløb bygger vi videre på elevernes forståelse af internettet og programmering. Forløbet er overordnet set bundet op på et større tværfagligt projektforløb med matematik, hvor eleverne beskæftiger sig med gambling på nettet.
Eleverne skal skabe deres egen hjemmeside med udgangspunktet i en række workshops, hvor eleverne skal afprøve forskellige innovative teknikker og arbejde med udviklingen af interaktionsdesign. Forskellige workshops, kombineret med klassiske flowdiagrammer og mock-ups, danner grundlag for elevernes udvikling af en HTML baseret hjemmeside med CSS og (evt.) javascript. I forbindelse med Javascript genbesøger vi teorien om programmering.
Litteratur:
"Informatik"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - - Interaktionsdesign
- Innovation
- Konstruktion af it-system som løsning til en problemstilling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Databaser og kunstig intelligens
Med udgangspunkt i teori om databaser og deres funktion på nettet, beskæftiger vi os med den relationelle database med struktureret data. Eleverne skaber i den forbindelse deres egen lille database i SQLite browseren ved at definere et problemfelt fra virkeligheden og modulere et E/R diagram. Vi bruger AI til at sætte data ind i databasen og laver herefter relevante SQL forespørgsler.
Med afsæt i database teorien bevæger vi os over i "Big data" feltet og taler om forskellige typer af ML. Her afprøver eleverne en simpel ML model på code.org, hvor de vælger et dataset og forsøger at træne det ved hjælp af forskellige parametre.
Materialer
- Code.orgs modul om AI og ML
- Powerpoint om databaser
- DR "Hvad er kunstig intelligens" (2023)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/6952/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74511984606",
"T": "/lectio/6952/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74511984606",
"H": "/lectio/6952/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74511984606"
}