Holdet 2024 bi/j - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Z - Regionalmøde Aalborg
Fag og niveau Biologi C
Lærer(e) Poul Aage Jensen
Hold 2024 bi/j (1j bi)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Livets byggeklodser
Titel 2 Menneskets hemmelige hjælper og fjende
Titel 3 Tid til fastelavnsboller
Titel 4 Hvorfor er du, som du er?
Titel 5 Hvordan bliver du til?
Titel 6 Den grønne verden omkring os
Titel 7 Opsamling - hvad har vi lært?
Titel 8 Genetik

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Livets byggeklodser

Forløbet indeholder cellebiologi: prokaryote vs. eukaryote celler og cellemembranprocesser, lidt om fotosyntese og respiration.

Faglige mål:
- Hvad er levende? Betingelser for liv.
- Endosymbiontteorien (eksempler på evolutionsmekanismer)
- Pro- og eukaryote cellers opbygning
- Udvalgte centrale organeller og deres funktion (kerne, mitokondrier, ribosomer, ER, Golgi samt grønkorn og cellevæg i planteceller).
- Plasmamembranens opbygning og funktion
- Simple transportprocesser over cellemembranen (fokus på osmose og diffusion)
- Mikroskopering som biologisk undersøgelsesmetode
- Kort om gærceller (kommer også i det næste forløb)

Materialer:
Biologi i udvikling 2. udgave
Læst siderne:
- 14-18 (Celler og organeller)
- 21-27 (Cellemembran og transportprocesser)

Derudover:
- Diverse små undervisningsvideoer fra Youtube


Eksperimentelt arbejde:
• Osmose i kartofler (rapportøvelse)
• Demoforsøg med osmose i gær
• Mikroskoperingsøvelse af løgceller og kindceller (ikke eksamensforsøg)


Arbejdsformer:
• Gruppefremlæggelser i matrix omkring figurer
• Arbejdsspørgsmål
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Osmose i kartofler 23-11-2024
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 2 Menneskets hemmelige hjælper og fjende

Forløbet indeholder mikrobiologi, vækstfaktorer, sundhed og sygdom

Faglige mål:
- Bakteriers opbygning
   - inkl. gæring og vækstkurven
- Introduktion til gensplejsning (inkl. etiske problemstillinger)
- Overordnet om mikroorganismers anvendelse i industrien

Materialer:
Biologi i udvikling 2. udgave
Læst siderne:
- 34-40 (Mikroorganismer: hvor er de og mikrobielvækst)
- 40-43 (Den mikrobielle vækstkurve)
- 52 (Mikroskopi af bakterier)

Egeb0, 2014, Genetikbogen B+A
Læst siderne:
- 89-91 (Moderne bioteknologi)

Biologi til tiden
Læst siderne:
- 144-146 (Gærceller og gæring)

Derudover:
- Diverse små undervisningsvideoer fra Youtube


Eksperimentelt arbejde:
• Håndhygiene - hvor er bakterierne henne? (journaløvelse - kørt med dele af 6F)


Behandling af stoffet:
• Fremlæggelser ved tavlen af ét af 8 emner.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 3 Tid til fastelavnsboller

Forløbet indeholder organsystemer (fysiologi), kost, sundhed og sygdom, (mikrobiomet)

Faglige mål:
- Introduktion til enzymer
- Generel oversigt over kroppens organsystemer og organer.
- Opbygning og anvendelse af makromolekylerne; fedt, kulhydrat og protein
- Overordnet nedbrydning af makromolekylerne; fedt, kulhydrat og protein
- Fordøjelsessystemets opbygning og funktion
- Enzymers opbygning, karakteristika og funktion i forbindelse med fordøjelses systemet.
- De 10 kostråd
- Livsstilssygdomme (fokus på diabetes type 1 og 2)
- Organdonation
- Kort introduktion til mikrobiomet i forlængelse af snak om fordøjelse i tyktarmen.

Materialer:
Biologi i udvikling 2. udgave
Læst siderne:
- 19-21 (Enzymer)
- 28-32 (Kroppens organsystemer)
- 55-62 (Kost: Kulhydrater)
- 62-64 (Kost: Protein)
- 64-67 (Kost: Lipider)
- 72-78 (Fordøjelsessystemets opbygning)
- 79-82 (Blodsukker)
- 83-84 (Diabetes)

Derudover:
- Videoer fra Biotech Acadamy om mikrobiomet: https://www.biotechacademy.dk/undervisning/grundskole/gode-onde-hjaelpsomme-bakterier/videoer-om-mikrobiomet/

Eksperimentelt arbejde:
- Lipase i sødmælk (kørt under NV - journaløvelse)
- Bromelin i Ananas (jrapportøvelse)


Visualisering af teori:
- Bagning af fastelavnsboller (demoøvelse - som eleverne selv lavede - fokus faktorer der påvirker enzymaktiviteten i gærceller)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Bromelin i ananas 19-01-2025
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 4 Hvorfor er du, som du er?

Forløbet indeholder: Genetik, nedarvning, evolution

Faglige mål:
- Indgående kendskab til DNA’s opbygning og funktion
- Indgående kendskab til fagbegreber og sammenhænge indenfor basal genetik (fx kromosomer, gener mv.)
- Nedarvning af monogene egenskaber (recessiv nedarvning, dominant nedarvning, kønsbunden nedarvning)
- Nedarvning af blodtyper (rhesus-systemet og AB0-systemet inkl. co-dominans)
- Kendskab til forskellige typer af genmutationer (punkt- og længdemutationer)
- Kendskab til DNA replikation
- Kort introduktion til mitose og meiose
- Overblik over proteinsyntesen (transskription og translation)

Evolution:
- Indgående kendskab til relevante fagbegreber (fx. naturlig selektion)

Materialer:
Biologi i Udvikling 2. udgave
- 118-123 (DNA + Proteinsyntesen)
- 124-126 (kromosomer)
- 126-130 (mutationer)
- 131-133 (nedarvning)
- 134-135 (blodtyper, geno- og fænotyper)
- 136-143 (stamtræer)
- 196-198 (Biologisk variation, Naturlig selektion, tilpasning)
- 203-206 (Eks. i Darwins finker)

Derudover:
Diverse små undervisningsvideoer fra Youtube
Diverse små interaktive øvelser/krydsningsskemaer til nedarvning


Eksperimentelt arbejde:
- DNA isolation fra kindceller
- Blodtypebestemmelse
- Tur i Zoologisk have
- Interaktiv øvelse med naturlig selektion: https://phet.colorado.edu/sims/html/natural-selection/latest/natural-selection_en.html  
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Blodtyperapport 06-03-2025
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 5 Hvordan bliver du til?

Forløbet indeholder: Reproduktion, forplantning, hormonel regulering, evolution

Faglige mål:
- Primære og sekundære kønskarakterer
- Mandlige og kvindelige kønsorganers opbygning
- Menstruationscyklus, inkl. hormonelle feedback mekanismer
- Ufrivillig barnløshed og kunstig befrugtning
- Produktionen af sædceller
- Kønssygdomme (fokus på Klamydia)
- Præventionsformer (særligt p-piller)
- Etiske dilemmaer omkring donor børn, kunstig befrugtning, forsterdiagnostik og abort.

Øvelser:
- Mikroskopering af ornesæd
- Ægløsningstest

Materialer:
Biologi i udvikling 2. udgave
- 154-156 (Pubertet og hormoner)
- 157-160 (Mandens og kvindens kønsorganer samt sædproduktion)
- 161-163 (Menstruationscyklus)
- 164-165 (Samleje og befrugtning)
- 166-172 (Prævention og abort)
- 172-175 (Kønssygdomme)
- 176-179 (Barnløshed)
- 180-182 (Kunstig befrugtning)
- supplerende 192-194 (Ægsortering, præimplantationsdiagnostik og donorbørn)

Pdf’er
- Hormoner.pdf s. 57-63

Interaktive øvelser
- Interaktive øvelser om kvindens og mandens kønsorganer

Andet supplerende:
- Artikel om hvorfor sædkvaliteten falder blandt vestlige mænd
- Kig på fertilitetskliniks hjemmeside
- Supplerende kort snak om fosterdiagnostik
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 6 Den grønne verden omkring os

Forløbet indeholder: økologi

Faglige mål:
- Generelle økosystemer og fødekæder (inkl. nedbryderfødekæden)
- Biotiske og abiotiske faktorer
- Konkurrence (intra- og interspecifik)
- Respiration
- Fotosyntese
- Begrænsende faktorer og minimumsloven
- Kulstof kredsløb globalt og lokalt (fokus på bio)
- Vandløbet som økosystem
- Undersøgelse af vandkvalitet (inkl. Makro fauna index, indikatordyr og deres iltstrategier) ifm. felttur øvelse i sø
- Eutrofiering i søer

Supplerende:
- Klimakrisen og biodiversitet

Eksperimentelt arbejde/ekskursion:
- Påvisning af fotosyntese og respiration ved hjælp af vandpest (journaløvelse)
- Felttur: Kvalitativ undersøgelse af Damhussøen inkl. makrofaunaindeks bestemmelse (journaløvelse).

Materialer:
Biologi i Udvikling 2. udgave:
- 216-223 (Basal økologi)
- 224-227 (Biodiversitet)
- 228-231 (Kulstofs kredsløb og global opvarmning)
- 237-241 (Vandløbet)
- 242-250 (Bestemmelse af vandløbskvalitet)

Supplerende læsestof fra Biologi i Udvikling 2. udgave:
- 232-235 (Klimakrisen)


Videoer:
- Iltsvind i søer: https://www.youtube.com/watch?v=7BhIEfPNxAk

- Hvorfor udrettes vandløb? https://www.youtube.com/watch?v=FpZVVEjFhv0

- Miljøstyrelsen indsamler små dyr i vandløb: https://www.youtube.com/watch?v=MsvpagRz9aI

- Når vandløbet bliver forurenet: https://www.youtube.com/watch?v=VdtKQrOgDS8
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Videoaflevering om økologiemne 01-05-2025
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 7 Opsamling - hvad har vi lært?

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Forberedelse til prøveeksamen i modulet 09-05-2025
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Genetik

Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer