Holdet 2024 me/4 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Z - Regionalmøde Aalborg
Fag og niveau Mediefag C
Lærer(e) Gunvor Volkers
Hold 2024 me/4 (1g me/4)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 AI på film
Titel 2 DOX: Fortællinger fra virkeligheden
Titel 3 Musikvideo
Titel 4 Eksamensprojekt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 AI på film

I forløbet beskæftiger vi os med fremstillingen af AI på film gennem tiden.
Omdrejningspunktet er mødet mellem menneske og AI, og hvordan det møde er fremstillet gennem tiden. Samtidig er forløbet også et genreforløb, hvor vi kigger på centrale træk indenfor science fiction genren. Derudover fungerer forløbet også som grundforløb, hvor eleverne introduceres til de filmiske virkemidler og den filmtekniske næranalyse.

Materialer:
Filminstitutets teori om filmiske virkemidler
Genrefilm og filmgenrer ´

Uddrag:
Stranger Things
Her
Ex Machina
Terminator 2
Rumrejsen 2001
Blade Runner

Værk
The Creator
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 DOX: Fortællinger fra virkeligheden

Vi beskæftiger os med dokumentargenren, dens virkemidler og forskellige subgenrer med udgangspunkt i teori og praktiske eksempler. Undervejs undersøger vi dokumentarfilmens historiske udgangspunkt, og vi ser på udviklingen i spændingsfeltet mellem virkelighed og fiktion og filmenes brug af autenticitetsmarkører. Forløbet blev afsluttet med produktionen af korte, individuelle produktioner, filmet på mobiltelefonen, hvor eleverne skulle tage udgangspunkt i en af de tre klassiske dokumentariske former, og hvor de skulle være bevidste om brugen af autenticitetsmarkører.

Faglige mål
- redegøre for grundlæggende træk ved fakta, fiktion og blandinger mellem disse former.
- betjene optage- og redigeringsudstyr
- i grupper planlægge, gennemføre og distribuere en medieproduktion
- tilpasse udtryksform til indhold, genre, kommunikationssituation og distributionskanal
- forholde sig analytisk til produktionsprocessen og egen produktion.


Materialer:
Mette Granild og Dorte Wolfhagen: "DOX - forløb i medier".


Værker:
Scandinavian Star episode 1 "Branden" (DR 2020)
Lumiere brødrenes første film (1895)

Citater:
Armadillo
Operation X
DR "Togulykken"




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - ̶ redegøre for grundlæggende træk ved fakta, fiktion og blandinger mellem disse former betjene optage- og redigeringsudstyr
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Musikvideo

Musikvideoens historie gennemgås, og vi identificerer særlige genrer og æstetiske virkemidler indenfor genren.
Forløbet afsluttes med en selvstændig elevproduktion. Forløbet vil have fokus på den visuelle stil og dermed indeholde nogle workshops i lyssætning, og vi vil fokusere på billedkomposition og FEMO principperne.

Materialer:
Upubliceret pdf om "Musikvideoen".
Dorte Smidt Granild: "Videoessay om "FEMO" (16:9)




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Identificere særlige programtyper og genrer samt genrens særlige målgruppe.
  • Projektarbejde
  • Personlige
  • Kreativitet - Innovative egenskaber
Væsentligste arbejdsformer
  • Projektarbejde

Titel 4 Eksamensprojekt

I dette forløb arbejder eleverne sig igennem den tredelte proces med præproduktion, produktion og postproduktion. Undervejs vil de modtage workshops i ideudvikling med udgangspunkt i innovative teknikker. Derudover vil vi anvende udviklingsmateriale med Jonas Risvig som dramaturgisk værktøj.

Materialer:
Jonas Risvig "Masterclass med Risvig"

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer