Titel
1
|
Portræt, identitet og iscenesættelse
INDHOLD:
I grundforløbet i billedkunst arbejder vi først med forskellige farve-, form- og kompositonsøvelser. Herefter dykker vi
ned i temaet ”Portræt, identitet og iscenesættelse”, hvor eleverne både arbejder teoretisk, analytisk og praktisk, bl.a.
med billedanalyse af forskellige portrætter fra forskellige kunstneriske perioder, heriblandt barokken og rennæsancen.
I deres arbejdsproces kommer eleverne omkring: idéudvikling, inspirationssøgning, skitsearbejde og værkfremstilling.
Alt sammen dokumenteres i deres individuelle digitale portfolio i drev, samt i deres fysiske portfolio.
Vi taler om portrættet, og dets forskellige afskygninger herunder magtens portrætter, gruppeportrættet og det
symbolske portræt. Overordnet taler vi om portrættet som (selv)iscenesættelse og taler, i den forbindelse, om
identitet.
FARVE:
Eleverne laver og eksperimenterer selv med diverse farveøvelser efter gennemgang af farveteori (Ittens farvecirkel,
farvekontraster, brækkede farver, akromatiske farver, samt valør og tone). Eleverne skal blive opmærksomme på at
farverne kan virke forskellige alt efter hvilke andre farver der ligger i omgivelserne, og hvor meget hver enkelt farve
fylder på papiret.
ØVELSER:
- Varme/kolde farver : bland dig frem til farverne, proportioner, komposition og rum
- Ittens farvecirkel : mal den og se, hvordan farverne skifter
- Gråtone skala
- Valør
FORM OG KOMPOSITION:
Vi taler om og går på opdagelse i form, proportioner, komposition og rum. I den forbindelse præsenteres eleverne for
teori om Bauhaus-skolen i Weimar og senere i Desseau gennem en kort film. Vi taler om komposition på fladen og
billedrummets logik. Eleverne bliver indført i at lave en ramme på papiret rundt om øvelsen, til noteskrivning og hvad
øvelsen gik ud på.
ØVELSE:
Den åbne dynamiske komposition med spektralfarver på tegnepapir. ca.130 g. A3 format.
Indramning af billedfladen, så der er plads til noter i rammen. Brug de geometriske former (trekanten, kvadratet, cirklen, rektanglet, evt. ovalen).
PORTRÆT, IDENTITET OG ISCENESÆTTELSE:
Her gennemgår og taler vi om portrættets historie og fokuserer på magtens portrætter indledningsvis fra
renæssancen og barokken med værkeksempler fra begge perioder. Her laver eleverne bl.a. en analogi analyse af
Elizabeth I Armeda-portrættet af George Gower. Derigennem arbejder eleverne med fagbegreberne en face,
helfigursportræt, trekvartprofil og profil.
Efterfølgende arbejder vi med gruppeportrættet igennem elevernes selvfundne gruppeportrætter (f.eks. klassebilleder,
familieportrætter etc.), samt via analyse af professionelle værker – her af P.S Krøyer – og tableau vivant i grupper ud
fra udvalgte gruppeportrætter fra barokken og frem.
Afslutningsvis præsenteres eleverne for selvportrættet og det symbolske selvportræt. Vi arbejder med, hvad
kunstneren kan bruge selvportrættet til og hvad det symbolske selvportræt kan bruge af virkemidler til at fortælle
noget andet om kunstneren som individ. Her analyserer eleverne i grupper udvalgte værker med fokus på
symbolerne og deres betydning.
Eleverne skal selv fremstille et symbolsk selvportræt.
ØVELSER:
- Fotoøvelse: Eleverne tager to og to portrætter af hinanden ud fra ovenstående fagbegreber.
- Portræt-skitseøvelser med tidsbenspænd: blindtegning, hurtigskitser (abstrakt formsprog), skitser
(naturalistisk formsprog).
- Tableau vivant (parafrase) i grupper med rekvisitter og fotodokumentation.
- Meditationsmaleøvelse (individuelt) til musik.
- Eksperimenteren og materialeudforskning: blyant, akvarel- og akrylmaling, Caran d’Ache-farver, tusch på papir
(evt. stof).
- Symbolsk selvportræt med ovennævnte materialer.
TEKSTER:
Billedkunstbogen - Form, Indhold og kontekst, Katrine Charlotte Busk, Forlaget Columbus, Kapitel 1 samt temaartikler.
Jonas Wolter, Temaer i kunsten 1 - Magtens portrætter, s. 42-43, afsnittet “Portrættets symbolik og fortælling” samt s.44-47 om "Gruppeportrættet".
Jonas Wolter, Temaer i kunsten 2 - Selvportrættet, side 75 samt side 81 - 84, afsnittet om "Det symbolske selvportræt".
EKSKURSION:
Ekskursion til SMK. Undervisningsforløb med kunstformidler om portræt, identitet og iscenesættelse.
FILM/DOKUMENTAR:
Bauhaus documentary 1: https://www.youtube.com/watch?v=XoFQ2iOHwxc&t=640s
POWERPOINTS:
- Om billedkunstfaget
- Portræt, identitet og iscenesættelse
|