Holdet 2024 bk/1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Z - Regionalmøde Aalborg
Fag og niveau Billedkunst C
Lærer(e) Ulrik Wørmer
Hold 2024 bk/1 (1g bk/1)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Portræt, identitet og iscenesættelse
Titel 2 Ved bordet - om måltidet i kunsten
Titel 3 Digitale billeder
Titel 4 Fra 2D til 3D
Titel 5 Byrum
Titel 6 Eksamensprojekt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Portræt, identitet og iscenesættelse

INDHOLD:
I grundforløbet i billedkunst arbejder vi først med forskellige farve-, form- og kompositonsøvelser. Herefter dykker vi
ned i temaet ”Portræt, identitet og iscenesættelse”, hvor eleverne både arbejder teoretisk, analytisk og praktisk, bl.a.
med billedanalyse af forskellige portrætter fra forskellige kunstneriske perioder, heriblandt barokken og rennæsancen.
I deres arbejdsproces kommer eleverne omkring: idéudvikling, inspirationssøgning, skitsearbejde og værkfremstilling.
Alt sammen dokumenteres i deres individuelle digitale portfolio i drev, samt i deres fysiske portfolio.
Vi taler om portrættet, og dets forskellige afskygninger herunder magtens portrætter, gruppeportrættet og det
symbolske portræt. Overordnet taler vi om portrættet som (selv)iscenesættelse og taler, i den forbindelse, om
identitet.

FARVE:
Eleverne laver og eksperimenterer selv med diverse farveøvelser efter gennemgang af farveteori (Ittens farvecirkel,
farvekontraster, brækkede farver, akromatiske farver, samt valør og tone). Eleverne skal blive opmærksomme på at
farverne kan virke forskellige alt efter hvilke andre farver der ligger i omgivelserne, og hvor meget hver enkelt farve
fylder på papiret.

ØVELSER:
- Varme/kolde farver : bland dig frem til farverne, proportioner, komposition og rum
- Ittens farvecirkel : mal den og se, hvordan farverne skifter
- Gråtone skala
- Valør

FORM OG KOMPOSITION:
Vi taler om og går på opdagelse i form, proportioner, komposition og rum. I den forbindelse præsenteres eleverne for
teori om Bauhaus-skolen i Weimar og senere i Desseau gennem en kort film. Vi taler om komposition på fladen og
billedrummets logik. Eleverne bliver indført i at lave en ramme på papiret rundt om øvelsen, til noteskrivning og hvad
øvelsen gik ud på.

ØVELSE:
Den åbne dynamiske komposition med spektralfarver på tegnepapir. ca.130 g. A3 format.
Indramning af billedfladen, så der er plads til noter i rammen. Brug de geometriske former (trekanten, kvadratet, cirklen,  rektanglet, evt. ovalen).

PORTRÆT, IDENTITET OG ISCENESÆTTELSE:
Her gennemgår og taler vi om portrættets historie og fokuserer på magtens portrætter indledningsvis fra
renæssancen og barokken med værkeksempler fra begge perioder. Her laver eleverne bl.a. en analogi analyse af
Elizabeth I Armeda-portrættet af George Gower. Derigennem arbejder eleverne med fagbegreberne en face,
helfigursportræt, trekvartprofil og profil.
Efterfølgende arbejder vi med gruppeportrættet igennem elevernes selvfundne gruppeportrætter (f.eks. klassebilleder,
familieportrætter etc.), samt via analyse af professionelle værker – her af P.S Krøyer – og tableau vivant i grupper ud
fra udvalgte gruppeportrætter fra barokken og frem.
Afslutningsvis præsenteres eleverne for selvportrættet og det symbolske selvportræt. Vi arbejder med, hvad
kunstneren kan bruge selvportrættet til og hvad det symbolske selvportræt kan bruge af virkemidler til at fortælle
noget andet om kunstneren som individ. Her analyserer eleverne i grupper udvalgte værker med fokus på
symbolerne og deres betydning.
Eleverne skal selv fremstille et symbolsk selvportræt.

ØVELSER:
- Fotoøvelse: Eleverne tager to og to portrætter af hinanden ud fra ovenstående fagbegreber.
- Portræt-skitseøvelser med tidsbenspænd: blindtegning, hurtigskitser (abstrakt formsprog), skitser
(naturalistisk formsprog).
- Tableau vivant (parafrase) i grupper med rekvisitter og fotodokumentation.
- Meditationsmaleøvelse (individuelt) til musik.
- Eksperimenteren og materialeudforskning: blyant, akvarel- og akrylmaling, Caran d’Ache-farver, tusch på papir
(evt. stof).
- Symbolsk selvportræt med ovennævnte materialer.

TEKSTER:
Billedkunstbogen - Form, Indhold og kontekst, Katrine Charlotte Busk, Forlaget Columbus, Kapitel 1 samt temaartikler.
Jonas Wolter, Temaer i kunsten 1 - Magtens portrætter, s. 42-43, afsnittet “Portrættets symbolik og fortælling” samt s.44-47 om "Gruppeportrættet".
Jonas Wolter, Temaer i kunsten 2 - Selvportrættet,  side 75 samt side 81 - 84, afsnittet om "Det symbolske selvportræt".


EKSKURSION:
Ekskursion til SMK. Undervisningsforløb med kunstformidler om portræt, identitet og iscenesættelse.


FILM/DOKUMENTAR:
Bauhaus documentary 1: https://www.youtube.com/watch?v=XoFQ2iOHwxc&t=640s


POWERPOINTS:
- Om billedkunstfaget
- Portræt, identitet og iscenesættelse

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 2 Ved bordet - om måltidet i kunsten

INDHOLD:
Kunsthistorisk periode: Renæssance og centralperspektivet samt Barokkens malerier.
Træne billedanalyse: Formal- og indholdsanalyse.
Bruge fagord og viden fra grundforløbet om farver og komposition.
Veksle mellem teori, analyse og praksis og se sammenhænge mellem fagets tre dimensioner.
Forløb om mad i kunsten med nedslag i barok, kubisme, pop art og samtidskunst. Vi ser og arbejder med forskellige værktyper: maleri, skulptur, foto, installation og film. Forløbets røde tråd udgøres af stillebengenren, idet eleverne i matrixgrupper analyserer eksempler på traditionelle og moderne stillebener, ligesom de til slut udfører et mindre projekt ud fra problemstillingen: Hvordan kan du illustrere dit og/eller din generations forhold til mad gennem et stilleben?

PRAKTISKE ØVELSER:
Tegneøvelse: Centralperspektiv
Analyseøvelse: Adrien von Ultrech: Et festmåltid
Tegneøvelse: opstilling med fokus på egen- og slagskygge
Analyseøvelse: Willem Heda,Cézanne, Pablo Picasso, Roy Lichtenstein
Instagram-værdigt madbillede (en "foodie") (foto, evt. med brug af filtre)
Symboljagt på skolen
Iscenesat fotografi: Stillebenopstilling med nutidige vanitassymboler i grupper, som fastholdes i form af fotografi med problemstillingen: Hvordan kan du illustrere dit og/eller din generations forhold til mad gennem et stilleben?

TEKSTER M.M:
- Anna-Carola Krause: ”Maleriets historie. Fra renæssancen til i dag”, u.s.: Könemann, 2005, Renæssancen I Firenze, side 8-13
- Henrik Scheel Andersen og Ole Laursen: "Billedkunst. Metode – Kronologi – Tema", Aarhus: Systime, 2007 (2006), s. 30-35 ("Lyset og skyggen"), 143-150 ("POP ART, 1960")
- Jesper Bek m.fl.: "For Øjeblikket 1. Samtidskunst til billedkunst c", København: L&R Udannelse, 2009, s. 11-19 ("Tendenser i samtidskunsten")
- Karen Grøn (red.): "Eat me", Kolding: Trapholt, 2017, s. 110-111, 116-117, 122-123, 126-129, 136-137, 158-163, 176-177 (værkeksempler med tilhørende korte beskrivelser)

FILM:
Massacio: https://www.khanacademy.org/humanities/renaissance-reformation/early-renaissance1/painting-in-florence/v/masaccio-holy-trinity-c-1427
Willem Kalf: https://www.khanacademy.org/humanities/renaissance-reformation/baroque-art1/holland/v/kalf-ewer
Superflex, 'Flooded McDonalds': https://filmcentralen.dk/gymnasiet/film/flooded-mcdonalds
'Baby trashes bar in Las Palmas' af Johannes Nyholm: https://www.youtube.com/watch?v=cds7lSHawAw
Felix Gonzales-Torres, Specific Objects without Specific Form: https://www.youtube.com/watch?v=XcHqknzFasg

POWERPOINTS:
Ved bordet


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Digitale billeder

Workshop om digitale billeder

Hvad er det gode billede?

Praktisk øvelse 1:
Lav et billede af mindst 3 motiver, som beskriver, hvad du tror, du vil mindes om din gymnasietid.
Lav opgaven 2 og 2
Værktøjer ALT


Praktisk øvelse 2:
Lav et billede af mindst 3 motiver
Billedet skal røre dig, og som du har lyst til at hænge op eller give som gave til en du har kær. Det kan være et portræt, natur, et sted, minder eller noget helt andet. Giv dit billede en titel, beskriv det og forklar virkemidler og hvorfor det er et godt billede.
Opgaven skal laves enkeltvis.
Værktøj: Snapseed (App på telefon)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Fra 2D til 3D

SKULPTUR
I den sidste del af grundforløbet bevæger vi os fra 2D til 3D, fra billeder på flade til skulptur. Terminologi fra BILLEDETS VIRKEMIDLER overføres, ligesom nye elementer tilføjes: taktile egenskaber, skala, materialer og sokkel. Begreberne bringes i spil gennem teoretiske, praktiske og analytiske opgaver.
Som en del af forløbet tager holdet på ekskursion til Glyptoteket, hvor de deltager i omvisningen "Rodins metode".

TEKSTER:
- Dokument om Niels Hansen Jakobsen, 2 sider
- Dokument om Henry Moore, 1 side
- Dokument om Duane Hanson, 1 side
- PDF om skulptur og objektkunst, 4 sider

Visualieringsøvelser:
- Benspændsøvelser på tid (papirler)
- Udformning af egen skulptur på baggrund af en række formelle krav (papirler) (se nedenfor)
- Diverse tegne og fotoøvelser i forbindelse med ekskursionen til Glyptoteket

FILM:
- Tate: "Henry Moore – Meet 500 Years of British Art", https://www.youtube.com/watch?v=1xioYgUWsHg&t=3s
- Niels Hansen Jacobsen portræt, https://www.youtube.com/watch?v=sitGct0DuEc&t=21s

INDHOLD:
Vi kigger på flere eksempler fra kunsthistorien og taler om formsprog, materialer og kontraster. Eleverne laver skulpturanalyse, benspændsøvelser samt skulptur i papirler inspireret af Henry Moore.

ØVELSER:
- Henry Moore: Gruppearbejder med skulpturanalyse af selvvalgte Henry Moore skulpturer
- Praktisk arbejde individuelt med skulptur, 10 min. benspændsøvelser – formsprog og fotografering. Indledende øvelse med eksempler på visuelle virkemidler for skulpturen. Materialer: Papirler, tråd, modellerpind, gipsplade m.m.
Skulpturelle benspænd/formsprog: konvekse (buer udad) former, konkave (buer indad) former, et eller flere huller, svulstige former, to eller flere sammensatte former, serielle former, bløde og hårde former, organisk form, mm.

ANDET:
Powerpoint om skulptur


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Byrum

Vi forholder os til rum, befinder os i rum, bevæger os ud og ind af rum, gennem rum og fra det ene rum til det andet. Der er rum, og der er mellemrum. Der er synlige eller usynlige grænser om et rum og mellem rum. Kroppen er i rummet. Arkitekter arbejder med rum. Rum har at gøre med vores omgivelser. Det er arkitektens opgave at bringe orden og sammengæng i de menneskelige omgivelser. Rumlig betyder tredimensional i modsætning til flad og todimensional.


BYRUM:
Byg en plads.
I skal tage Dac's byrums analyse med i hånden og skrive alle jeres overvejelser ned mht pladsen.
Det handler om at du skal finde et byrum som du har lyst til at lave om på for at forbedre det iforhold til bruger/forhold/.
Det kan være en legeplads, en park, skolegården, en parkeringsplads du synes kunne bruges anderledes, måske mangler der en café hvor man kan hygge sig mens børnene leger, et bibliotek, bedre forhold eller smukkere at se på.
Tænk over det formmæssige udtryk - hvordan vil du gerne have det skal se ud.!?

Når I har analyseret jeres plads, skal I lave en grundplan for den nye/forbedrede plads (set oppefra).
Det er fint hvis nogle vælger den samme plads, man skal bare stadig have sine egne noter, tegninger og egen model.

Tekster:
'Andersen og Porse, TAP, 'Stedets ånd og fænomenologi', s.241-244, - 4 sider
Steen Eiler Rasmussen, 'Om at opleve arkitektur' - 20 sider
Jan Gehl's 12 kvalitetskriterier for et godt byrum - 1 side
DAC's byrumsanalyse - 6 sider

Film:
Jan Gehl: 'Fremtidens by og byliv', 2012 - https://www.youtube.com/watch?v=fQZrEuUVJGI




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Eksamensprojekt

Fra læreplanen:
"Ved afslutningen af undervisningsperioden gennemfører eleverne et selvstændigt, individuelt eksamensprojekt, jf. pkt. 4.2. I projektet arbejder eleverne med at undersøge en problemstilling, som læreren formulerer, gennem en vekselvirkning mellem praksis, analyse og teori. Eksamensprojektet inkluderer elevernes egne eksperimenterende undersøgelser i form af praktisk, kunstnerisk arbejde. Læreren optræder som vejleder."

EMNE: PAPIR

Fælles problemstilling: "Hvordan kan man arbejde med papiret som kunstnerisk materiale i skabelsen af et værk med et klart koncept?"

PRODUKTKRAV: Med udgangspunkt i papiret som materiale skal du:
- Fremstille dit eget helt unikke værk i papir.
- Foretage to analyser af selvvalgte, professionelle værker, som på en særlig måde anvender og / eller udfordrer papiret som materiale.
- Reflektere over papir som kunstnerisk materiale.

BEDØMMELSESKRITERIER: Dit projekt vil blive vurderet på baggrund af følgende kriterier:
- Processen: I hvilken grad har du arbejdet struktureret med at forberede dit værk? Dvs. kan du fremlægge dine analyseeksempler, materialeovervejelser, eksperimenter, skitser osv.? Valg og fravalg?
- Værket: Hvordan er dine eksperimenter med papir som materiale med til at styrke dit færdige værk? Kan du udtrykke det, du vil, med dit værk? Kommunikeres dit koncept / din ide / dit budskab tydeligt?
- Helhed: Er der en klar sammenhæng mellem din proces og dit færdige værk samt mellem projektets teoretiske, analytiske og praktiske dimension? I hvilken grad demonstrerer du en forståelse for mulig videreudvikling / forbedring af dit værk?

For yderligere krav og rammer, se projektbeskrivelsen: "Eksamensprojekt - PAPIR".

Tekster m.m.
- Jesper Bek: ”For øjeblikket 2. Samtidskunst til billedkunst”, København: Lindhardt og Ringhof, 2013, s. 62-72 ("Værker på papir")


PROCESVISUALISERING:
Vi bruger et modul halvvejs i processen til en form for pause , hvor eleverne får mulighed for at puste lidt ud og skabe sig et overblik over deres eksamensprojektproces.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer