Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Z - Regionalmøde Aalborg
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
Lærer(e)
|
Hans-Christian Poulsen
|
Hold
|
2024 sa/v (1v sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Er demokratiet under pres?
Faglige mål:
anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
demonstrere viden om fagets identitet og metoder
formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Kernestof:
politiske partier i Danmark og politiske ideologier
politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene.
Varighed: 11 moduler af 95 minutter
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb: Økonomi i velfærdsstaten
Forløbet har taget udgangspunkt i aktuelle samfundsforhold med fokus på velfærdsstatens udfordringer, økonomisk politik samt relationen mellem økonomi og klima. Eleverne har arbejdet med det økonomiske kredsløb, styringsinstrumenter og prioriteringsproblemer i Danmark, fx i forbindelse med velfærdsstatens fremtid samt klima-spørgsmålet. Som kritisk perspektiv er økologisk økonomi blevet brugt til at diskutere grænserne for vækst og bæredygtig udvikling i relation til det traditionelle økonomiske system.
Derudover har vi i et tværfagligt forløb med matematik undersøgt kviklån med udgangspunkt i og mikroøkonomi og adfærdsøkonomi, hvor eleverne har analyseret, hvordan psykologiske faktorer og markedsmekanismer påvirker forbrugernes beslutninger og de økonomiske konsekvenser af kviklån.
Faglige mål
anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet behandle problemstillinger i samspil med andre fag demonstrere viden om fagets identitet og metoder
formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer
med anvendelse af faglige begreber argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Kernestof:
velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter.
kvantitativ og kvalitativ metode.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Afsnit
-
Læs s. 147- 154 (afsnit 6.8) om politiske deltagelsesformer. Og svar på spørgsmålene i elevfeedback.
-
Siddepladser, makkerpar og grupper, 1v uge 2-7
-
Læs denne korte intro til behavioural economics: -kort-introduktion-til-behavioural-economics.pdf og svar på spørgsmål i elevfeedback
-
Læs afsnit 1.4 Hvad er samfundsfaglig metode? på dette link: 1.4 Hvad er samfundsfaglig metode? | METODEBOGEN I skal også læse alle underafsnittene om kvantitativ, kvalitativ og komparativ metode, men i behøver ikke at løse opgaverne.
-
Medbring, hvad I har af skriveredskaber, tuscher, farveblyanter og lign - Vi skal nemlig lave plancher!
-
Gruppe medlem 4: Nyt studie_ _Rigtig meget tyder på, at nogle særlige personlighedstræk kendetegner folk, der tager kviklån_.pdf
-
Læs de to nedenstående artikler om regulering af kviklån:
-
Debat_ Kviklånsloven rammer flere brancher utilsigtet hårdt - hvornår retter politikerne op_.pdf
-
Debat_ Et ÅOP-loft over kviklån vil være uden virkning.pdf
-
Metodeopgave (kriterier)
-
Metodeopgave (Datakilder)
-
MEDBRING ALT HVAD I HAR AF SAKSE, TUSCHER ETC.
-
Hjælpeark (De samfundsøkonomiske mål):
-
Udbud/efterspørgsels opgaver
-
Læs s. 184-189 i grundbogen. På baggrund af lektien forsøg at komme med eksempler fra virkeligheden på: - Inflation: Varer i bruger, hvor priserne har steget?- Betalingsbalance: Varer DK eksporterer mere af end importere af?- Statsbudgettet: Eksemple
-
Nye siddepladser 1v
-
HUSK GRUNDBOGEN
-
docs.google.com
-
Læs s. 190- 194 i grundbogen. Fokuser på at forstå det økonomiske kredsløb
-
Hjælpeark (Konjunkturer)
-
Økonomisk Politik
-
Læs s. 208-216 i grundbogen. Tænk over og noter, hvordan faldende fødselsrate og det at danskere lever længere kan være en udfordring for velfærdsstaten.
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kultur og identitet i sociologisk perspektiv
I dette forløb med fokus på kultur og identitet i et sociologisk perspektiv introduceres eleverne til en række centrale sociologiske begreber, herunder socialisering, normer, sociale roller, sanktioner, kultur, identitet, sociale grupper, anerkendelse og det senmoderne samfund, som eleverne anvender til at analysere og forstå, hvordan individets identitet formes i samspil med kulturen og det omgivende samfund.
Faglige mål
Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
Formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
Formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
Argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Kernestof
Identitetsdannelse og socialisering Kulturelle forskelle Ligestilling mellem kønnene kvantitativ og kvalitativ metode
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/6952/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74511984663",
"T": "/lectio/6952/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74511984663",
"H": "/lectio/6952/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74511984663"
}