Holdet 2024 me/6 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Z - Regionalmøde Aalborg
Fag og niveau Mediefag C
Lærer(e) Gunvor Volkers
Hold 2024 me/6 (1g me/6)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 AI på film
Titel 2 DOX: Fortællinger fra virkeligheden
Titel 3 Den virale kampagnefilm
Titel 4 Eksamensproduktion

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 AI på film

I forløbet beskæftiger vi os med fremstillingen af AI på film gennem tiden.
Omdrejningspunktet er mødet mellem menneske og AI, og hvordan det møde er fremstillet gennem tiden. Samtidig er forløbet også et genreforløb, hvor vi kigger på centrale træk indenfor science fiction genren. Derudover fungerer forløbet også som grundforløb, hvor eleverne introduceres til de filmiske virkemidler og den filmtekniske næranalyse.

Materialer:
Filminstitutets teori om filmiske virkemidler
Genrefilm og filmgenrer ´

Uddrag:
Stranger Things
Her
Ex Machina
Terminator 2
Rumrejsen 2001
Blade Runner

Værk
The Creator
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 DOX: Fortællinger fra virkeligheden

Vi beskæftiger os med dokumentargenren, dens virkemidler og forskellige subgenrer med udgangspunkt i teori og praktiske eksempler. Undervejs undersøger vi dokumentarfilmens historiske udgangspunkt, og vi ser på udviklingen i spændingsfeltet mellem virkelighed og fiktion og filmenes brug af autenticitetsmarkører. Forløbet blev afsluttet med produktionen af korte, individuelle produktioner, filmet på mobiltelefonen, hvor eleverne skulle tage udgangspunkt i en af de tre klassiske dokumentariske former, og hvor de skulle være bevidste om brugen af autenticitetsmarkører.

Faglige mål
- redegøre for grundlæggende træk ved fakta, fiktion og blandinger mellem disse former.
- betjene optage- og redigeringsudstyr
- i grupper planlægge, gennemføre og distribuere en medieproduktion
- tilpasse udtryksform til indhold, genre, kommunikationssituation og distributionskanal
- forholde sig analytisk til produktionsprocessen og egen produktion.


Materialer:
Mette Granild og Dorte Wolfhagen: "DOX - forløb i medier".


Værker:
Velkommen til frontlinjen. Episode 1 "(DR 2024)
Lumiere brødrenes første film (1895)

Citater:
Armadillo
Operation X
DR "Togulykken"




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - ̶ redegøre for grundlæggende træk ved fakta, fiktion og blandinger mellem disse former betjene optage- og redigeringsudstyr
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Den virale kampagnefilm

I forløbet beskæftiger vi os med den kampagnefilmen, hvor vi har fokus på diverse SoMe platforme. Vi undersøger kampagnefilmens særlige dramaturgi med suspense/surprise og set-up/pay off og brug af filmiske virkemidler. Derudover beskæftiger os med de forskellige platformes styrker og svagheder. Forløbet afsluttes med et kort praktisk forløb, hvor eleverne skaber 2 kampagnespots til en selvvalgt målgruppe og platform.  

Materialer:
De korte formater: Kampagnefilmen


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Eksamensproduktion

I dette forløb arbejder eleverne sig igennem den tredelte proces med præproduktion, produktion og postproduktion. Undervejs vil de modtage workshops i ideudvikling med udgangspunkt i innovative teknikker. Derudover vil vi anvende udviklingsmateriale med Jonas Risvig som dramaturgisk værktøj.

Materialer:
Jonas Risvig "Masterclass med Risvig"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - foretage en perspektivering af film og tv-produktioner.
Væsentligste arbejdsformer
  • Projektarbejde