Holdet co_2q KS/re (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25 - 2025/26
Institution Z - EUD årsopgørelser i Lectio
Fag og niveau K og S faggrup. C
Lærer(e) Rikke Glenstrup, Sidse Birk Johannsen
Hold co_2024 KSre/q (co_1q KS/re, co_2q KS/re)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Islam og kulturmøder
Titel 2 Køn og seksualitet
Titel 3 Islam og kulturmøde
Titel 4 Kristendom (enkeltfaglig)
Titel 5 Det senmoderne og buddhisme (flerfagligt)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Islam og kulturmøder

Forløbet er tilrettelagt med udgangspunkt i Ninian Smarts religionsteori

Baggrundslitteratur:
- Religion kort og godt.
- 5 skarpe  islam fra DR

Primærlitteratur:
- Kildetekster til de fem søjler (Gruppearbejde, ikke alle har arbejdet indgående med alle tekster):
Søjle 1: sura 112 +  sura 2, 255
Søjle 2: Vejledning til Wudu
Søjle 3: Vejledning til Faste
Søjle 4:  Sura 2, 178 + sura 9,60 + hadith
Søjle 5:  Personlig beretning om dansk muslims valfart.
Jihad: Jihadformer, interview med hollands professor Rudolf Peters, bragt i information.  
Uddrag af sura 2 "Koen" vers 196-198, 182-187, sura 5 bordet, kaldet til bøn
- Profetens natterejse - forklaring http://islamstudie.dk/?page_id=103  

Artikel om sharia: https://www.kristeligt-dagblad.dk/religion/hvad-er-sharia
- Fatwa: "Shaykh Abdullah: Familie planlægning i Islam"


Nøglebegreber:
-   Gudsopfattelse
- Muhammeds liv og status
- Koranens tilblivelse og status
- Menneskesyn i islam - herunder manglende arvesynd
- Suni og shia
- De fem søjler: Trosbekendelse, bøn, almisse, ramadan, prilgrimsfærd
- Islam i Danmark
- Sherin Khankan og hendes synspunkter
- Taleban
- Sharia (koranen, Hadith, analogi, konsensus)
- Former for islam: Traditionalisme, fundamentalisme, modernisme og sekularisme
- Demokrati og islam
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Køn og seksualitet

Seksualitet og kønsroller

Baggrundslitteratur:
Ligestilling i islam: Danske verdensreligion - Islam s. 214-219
Artikel: https://www.information.dk/debat/2020/03/islam-gav-kvinder-rettigheder-laenge-foer-europaeiske-kvinder-anset-mennesker
Danske verdensreligion - Islam: "Tørklæde debatten s.
Danske verdensreligion - Islam: Ære og skam s. 93-100
https://www.kristeligt-dagblad.dk/religion/saadan-ser-religionerne-paa-homoseksualitethttps://verdensbedstenyheder.dk/nyheder/verdens-foerste-queer-imam-forener-islam-og-homoseksualitet-paa-trods-af-fordoemmelse/

Podcast: Genstart, DR episode:  "Mordet på imamen"


Dokumentar:
"Reformisten - Den kvindelige imam" med Sherin Khankan
"Helveds homo" med Abdel Azis Makmud, DR
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Islam og kulturmøde

Kulturmøder og kulturclash


Dokumentar:
- "Moskerne bag sløret", afsnit 1

Artikler:

- "Ny forskning: Islam er med til at integrere unge muslimer" af: Julie Elmhøj, bragt i Information, 1. juli 2015
- "Kulturelle forskelle i børneopdragelse er en overset barriere for integration", bragt i Jyllandsposten 27. okt. 2024 kl. 06:00, af Henrik Kokborg.
- "Religion og integration", Jørn Borup Lektor i religionsvidenskab, Aarhus Universitet


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Kristendom (enkeltfaglig)


Lærebogsstof:
Maria Madsen m.fl.: KS-bogen, 2. udgave 2018, s. 57-63.

Skabelsesberetningen og syndefaldet 1. mosebog kap 1-4
Pagten med Abraham, 1. Mosebog kap 15-17
Pagten med Moses. 2. Mosebog kap 19-21
Bjergprædiken på nudansk, Matthæus kap 5
Lignelsen om den barmhjertige samaritaner, Lukasevangeliet kap 10
Lignelsen om den fortabte søn, Lukasevangeliet kap 15
Lidelseshistorien Mattæusevangeliet kap 26-28
Marie Krarup: Den syriske flygtning er ikke min næste, Kristeligt Dagblad:6. oktober 2015. www.kristendom.dk
Kim Hartzner: Svar til Marie Krarup: Den syriske flygtning i nød er også min næste. 9. oktober, 2015, www.kristendom.dk

5 skarpe om Jesus: https://www.dr.dk/studie/religion/5-skarpe
DR2, Temaaften 2007: Under præstekjolen: http://www.dr.dk/DR2/Temaaften/Udsendelser/tirsdag/2007/12/26140328.htm

Klassisk kristendom:
• Problemmyten (syndefaldet) og løsningsmyten (Jesu soningsdød på korset)
• De store pagter i Det gamle testamente: Pagten med Adam og Eva, pagten med Abraham og pagten med Moses
• Hvordan bliver man frelst i jødedom og kristendom: lovoverholdelse (Moselovens 613 bud)<> Troen alene frelser
• Det kristne menneskesyn (arvesynd)
• Den kristne etik (næstekærlighed og barmhjertighed)
• Det gamle pagttegn (omskærelsen) og det nye (nadveren)
• Gudsopfattelse i det gamle testamente <> den kristne gudsopfattelse (treenigheden)
• De to hellige ritualer i kirken: nadver og dåb


Den senmoderne kristendom i Danmark:
• De to retninger i folkekirken: Grundtvigianisme og indre mission
• Danskernes forhold til kristendommen: lejlighedskristne, kulturkristne, religionsshopping (synkretisme)
• Religionen er privatiseret og individualiseret
• Forskellen på religionens betydning i DK og USA (Phil Zuckermans foredrag)


https://www.religion.dk/tv%C3%A6rreligi%C3%B8st/homoseksualitet-i-5-religioner
Genstart 29.08.2024: Brødre i synd.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Det senmoderne og buddhisme (flerfagligt)




Kilder til emnet om senmoderne religiøsitet:

Tror du på gud? Fra: https://www.baby.dk/debat/35736pi1/ordet-er-frit/tror-du-paa-gud.aspx
Olivia Nedergaard: At turde tro på noget uden at vide hvad : https://seinmag.dk/at-turde-tro-paa-noget-uden-at-vide-hvad/


KS-bogen: Buddhisme, s.47-51.
Buddhalegenden.

5 skarpe om buddhisme: https://www.dr.dk/undervisning/religion/5-skarpe
Anne på herrens mark - buddhisme: https://www.youtube.com/watch?v=bTUTj-MuWmM
Podcast: Mintra er buddhist:https://loud.land/episode/mintra-er-buddhist/
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer