Holdet co_1g/3 Ma (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Z - EUD årsopgørelser i Lectio
Fag og niveau Matematik B
Lærer(e) Magnus Bendix Hansen
Hold co_2025 Ma/g/3 (co_1g/3 Ma)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Tal, variable, modeller og ligninger
Titel 2 Lineære funktioner
Titel 3 Ugrupperede observationer

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Tal, variable, modeller og ligninger

I dette forløb skal vi introducere matematik på gymnasialt niveau hvor vi starter ud med at snakke om talsystemet og algebra - dvs. regneregler og regnehierarki. Her lægger vi især vægt på at forklare tankegangen og skrive mellemregninger. Herefter går vi over til at snakke om modeller og ligninger.

Under forløbet kommer vi ind på:
- Talsystemet og de fire talmængder: De naturlige tal, de hele tal, de rationale tal og de reelle tal.
- Basal algebra: Regneregler med brøker, potenser, rødder og parenteser. Herunder hører også reduktion og algebraisk manipulation.
- De tre kvadratsætninger
- Modeller i én og to variable. Uafhængige og afhængige variable samt koordinatsystemet dækkes også.
- Ligninger og metoden til at løse dem. Derudover kommer vi også ind på hvordan ligninger opstilles ud fra en sproglig beskrivelse.

Efter forløbet skal eleverne kunne:
- Kende forskel på naturlige, hele og rationale tal.
- Beherske simpel algebraisk manipulation (ophæve parenteser, regne efter regnehierarkiet og løse ligninger algebraisk)
- Opstille simple modeller ud fra en tekst.
- Ophæve kvadratsætninger og reducere simple udtryk

Kernestof: Skov, Majken S. & Gregersen, Per "Kernestof Mat 1 stx" [2. udgave], sider 8-27

Arbejdsformer: Individuelt arbejde, gruppearbejde, skriftligt arbejde og mundtligt arbejde
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aflevering 1 10-09-2025
Aflevering 2 26-09-2025
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Lineære funktioner

Forløbet omhandler den første funktionstype: Den lineære funktion.
En lineær funktion kan opfattes som en ret linje i et koordinatsystem og beskriver en udvikling hvor noget ændres med et fast tal. I forløbet skal vi lære funktionen at kende, opstille modeller, regne på forskellige repræsentationsformer og bevise to resultater.

Under forløbet kommer vi ind på:
- Lineære modeller og den generelle forskrift y=ax+b
- Koefficienternes betydning for grafens udseende
- Beregning af a og b ud fra to punkter (topunktsformlen)
- Lineær regression
- Bevis for topunktsformlen og hældningskoefficientens betydning.
- Empiriske og teoretiske lineære modeller

Efter forløbet skal eleverne kunne:
- Genkende lineære funktioner og tegne deres grafer ud fra kendte koefficienter.
- Fortolke lineære modeller samt opstille dem ud fra en sproglig beskrivelse.
- Anvende topunktsformlen til beregning af a og b
- Gennemføre lineær regression med CAS og vurdere kvaliteten af regressionsmodeller alene ud fra punktplottet og tendenslinjen.
- Forklare de grundlæggende idéer i forløbets centrale beviser.

Kernestof: Skov, Majken S., & Gregersen, Per "Kernestof Mat 1 stx" [2. udgave], sider 28-41.

Arbejdsformer: Individuelt arbejde, gruppearbejde, skriftligt arbejde, mundtligt arbejde.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aflevering 3 10-10-2025
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Ugrupperede observationer

I dette forløb introduceres eleverne til deskriptiv statistik. Behandling af ugrupperede observationer gennemgås mens grupperede observationer gennemgås efter grundforløbet.

Under forløbet kommer vi ind på:
- Ugrupperede observationer
- Kvartilsæt (Q1, M og Q3)
- Boksplot og udvidet kvartilsæt
- Deskriptorer (typetal, gennemsnit, variationsbredde, kvartilbredde, spredning og varians)
- Forskel på kategorisering af observationer (tal vs. kategorier)
- Databehandling med og uden CAS

Efter forløbet skal eleverne kunne:
- Tegne hyppighedstabeller ud fra et datasæt (både ordnet og uordnet)
- Ordne et datasæt og bestemme kvartilsættet
- Tegne et boksplot uden CAS
- Betjene et CAS-værktøj til at behandle ugrupperet statistisk materiale herunder bestemme udvalgte deskriptorer og tegne diagrammer
- Beregne deskriptorer (dog ikke spredning og varians) uden CAS
- Fortolke deskriptorer ud fra konteksten af en statistisk undersøgelse.

Kernestof: Skov, Majken S. & Gregersen, Per "Kernestof Mat 1 stx" [2. udgave], sider 44-49.

Arbejdsformer: Individuelt arbejde, gruppearbejde, skriftligt arbejde, mundtligt arbejde
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Omlagt elevtime 24-10-2025
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer