Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Z - EUD årsopgørelser i Lectio
|
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
|
Lærer(e)
|
Nicolaj Rasmussen Christiansen
|
|
Hold
|
co_2025 sa/g/3 (co_1g/3 sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Forskelle og ulighed i DK
Forløbet tog udgangspunkt i hvordan sociologien kan bruges til at undersøge sociale forskelle og uligheder i Danmark. Eleverne blev introduceret til begreberne livsstil, livsvilkår, ulighed og fattigdom. Herefter blev emnet undersøgt ud fra et politologisk perspektiv med fokus på ideologierne konservatisme, liberalisme og socialisme samt deres forgreninger og syn på ulighed.
Efterfølgende blev forløbet belyst ud fra et økonomisk perspektiv med inddragelse af Maslows behovspyramide og begrebet udbud og efterspørgsel, herunder hvordan behov kan opfyldes. Afslutningsvis blev det danske velfærdssamfund og de forskellige velfærdsmodeller gennemgået med fokus på aktuelle udfordringer og mulige løsninger for velfærdsstatens udfordringer.
Derudover blev det undersøgt, hvordan velfærdsstaten kan bidrage til at reducere og håndtere de sociale og økonomiske forskelle og uligheder, der findes i det danske samfund.
FAGLIGE MÅL:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
- undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
KERNESTOF:
- sociale og kulturelle forskelle.
- politiske partier i Danmark og politiske ideologier
- velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
Soc - 89-107
Pol - 108-118
Øko 174-184
205-216
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
250811 Opgaver og materiale til modulet 1g-3 - Forskelle og ulighed i DK.docx
-
250811 OPGAVE Livsformer Læs de tre cases på s. 89-91 og udfyld efterfølgende indsætningsskemaets grønne kolonner.docx
-
Brøndum, Peter & Hansen, Thor Banke: Luk Samfundet op, 3. udgave, Columbus; sider: 89-118, 174-184, 205-220
-
250814 Opgaver og materiale til modulet 1g-3 - Forskelle og ulighed i DK.docx
-
CROSS-WORD om livsformer og livsstile (Luk samfundet op! s. 89-98, grøn udg.)
-
250821 Opgaver og materiale til modulet 1g-3 - Forskelle og ulighed i DK.docx
-
Vi starter modulet med at tale om bourdieus begreb "kapital" (se fig. 4.3 s. 96)
-
250825 Opgaver og materiale til modulet 1g-3 - Forskelle og ulighed i DK.docx
-
250825 OPGAVE forskellige former for ulighed.docx
-
250825 OPGAVE analyser figuren om fattigdog.docx
-
250828 Opgaver og materiale til modulet 1g-3 - Forskelle og ulighed i DK.docx
-
250828 SPØRGSMÅL dagens lektie - LSO s. 108-112.docx
-
250828-250904 INDSÆTNINGSSKEMA for hovedideologierne.docx
-
250904 Opgaver og materiale til modulet 1g-3 - Forskelle og ulighed i DK.docx
-
Partiernes forhold til deres ideologiske udgangspunkt:
-
250909 Opgaver og materiale til modulet 1g-3 - Forskelle og ulighed i DK.docx
-
250908 OPSAMLINGSARK om underideologierne.docx
-
250908 OPGAVE om ideologiernes begreber - ARK TIL FORDELINGEN AF BEGREBERNE.docx
-
250908 OPGAVE om ideologiernes begreber.docx
-
250911 Opgaver og materiale til modulet 1g-3 - Forskelle og ulighed i DK.docx
-
BEGREBSLISTE Livsstile og levevilkør.docx
-
250908 Ideologiernes kernebegreber - fordelt på ideologierne.pdf
-
250918 Opgaver og materiale til modulet 1g-3 - Forskelle og ulighed i DK.docx
-
251002 Opgaver og materiale til modulet 1g-3 - Forskelle og ulighed i DK.docx
-
251002 OPGAVE om udbud og efterspørgsel.docx
-
PRÆSENTATIONSVIDEO Velfærdstrekanten.mp4
-
251006 Opgaver og materiale til modulet 1g-3 - Forskelle og ulighed i DK.docx
-
251006 INDSÆTNINGSSKEMA over velfærdsmodellerne.docx
-
Kapitel 9 De tre velfærdsmodeller
-
251008 Opgaver og materiale til modulet 1g-3 - Forskelle og ulighed i DK.docx
-
ARTIKEL Berlingske 1. august 2025, Måske vil fremtidens velfærdsmodel være en tilbagevenden til det oprindelige formål.docx
-
251021 Opgaver og materiale til modulet 1g-3 - Forskelle og ulighed i DK.docx
-
251008 ARTIKEL Danskernes forventninger til velfærd kræver 100 milliarder ekstra om året - uddrag, 9. oktober 2023 Berlingske, af Frederik M. Juel.docx
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/6987/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75972638195",
"T": "/lectio/6987/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75972638195",
"H": "/lectio/6987/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75972638195"
}