Holdet co_1g/3 sa (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Z - EUD årsopgørelser i Lectio
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e) Nicolaj Rasmussen Christiansen
Hold co_2025 sa/g/3 (co_1g/3 sa)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forskelle og ulighed i DK

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forskelle og ulighed i DK

Forløbet tog udgangspunkt i hvordan sociologien kan bruges til at undersøge sociale forskelle og uligheder i Danmark. Eleverne blev introduceret til begreberne livsstil, livsvilkår, ulighed og fattigdom. Herefter blev emnet undersøgt ud fra et politologisk perspektiv med fokus på ideologierne konservatisme, liberalisme og socialisme samt deres forgreninger og syn på ulighed.

Efterfølgende blev forløbet belyst ud fra et økonomisk perspektiv med inddragelse af Maslows behovspyramide og begrebet udbud og efterspørgsel, herunder hvordan behov kan opfyldes. Afslutningsvis blev det danske velfærdssamfund og de forskellige velfærdsmodeller gennemgået med fokus på aktuelle udfordringer og mulige løsninger for velfærdsstatens udfordringer.

Derudover blev det undersøgt, hvordan velfærdsstaten kan bidrage til at reducere og håndtere de sociale og økonomiske forskelle og uligheder, der findes i det danske samfund.

FAGLIGE MÅL:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
- undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.

KERNESTOF:
- sociale og kulturelle forskelle.
- politiske partier i Danmark og politiske ideologier
- velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund


Soc - 89-107
Pol - 108-118
Øko 174-184
         205-216
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer