Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Z - EUD årsopgørelser i Lectio
|
|
Fag og niveau
|
Produktudvikling -
|
|
Lærer(e)
|
Brith Møller King, Christine Corell Jensen, Irene Merete Bjørnbæk
|
|
Hold
|
nk_2025 1X PU (nk_1X PU)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Produktudvikling: Sociologi i Danmark
Forløbets indhold og fokus:
Der vil være fokus på at hver gruppe selv udvælger en relevant samfundsmæssig problemstilling med tilhørende nøgleproblem. Gennem de tre første faser i systematisk produktudvikling vil de udvikle et koncept for en løsning på deres udvalgte nøgle-problem.
Indholdet omfatter:
• de første faser i et produktudviklingsforløb: problemidentifikation, problemanalyse og produktprincip
• relevant samfundsfaglig og teknisk viden
• informationssøgning og kildekritik
• idégenerering
• opstilling af produktkrav
• strukturering af projektarbejde
• dokumentation af projektets faser og resultater
Faglige mål:
• identificere og undersøge et problem i en samfundsmæssig sammenhæng ved brug af relevante metoder, herunder indsamling, kritisk vurdering og anvendelse af kvantitative og kvalitative data
• udforme en håndterbar problemformulering
• generere idéer
• opstille begrundede krav til løsninger, herunder tekniske krav
• udarbejde et udkast til et produkt og begrunde, i hvilken grad det lever
op til de stillede krav og løser problemet
• dokumentere projektets faser og resultater
• dokumentere og reflektere over gruppens arbejdsproces.
Anvendt materiale:
45 timer (30 moduler af 1,5 time)
Alle elever skal til slut op til en grundforløbsprøve. Dette er en kort eksamen på 20 min, hvor eleverne individuelt forklare om processen de har været igennem under udviklingen af deres koncept.
Forløbet starter med en tur til København hvor vi skal på et guidet tur med Gadens Stemmer og se på Dark Design i bybilledet.
Grundforløb HTX (Systime)– afsnit 1. Produktudvikling
Væsentligste arbejdsformer
Klasseundervisning/projektarbejdsform/gruppearbejde
Anvendelse af Onenote til notater
Anvendelse af Wordonline til fælles dokumenter
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
32,5 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/6990/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75972637963",
"T": "/lectio/6990/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75972637963",
"H": "/lectio/6990/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75972637963"
}