Slotshaven Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Slotshaven Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet sh_HTX3 Ke (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2025/26
Institution
Z - EUD årsopgørelser i Lectio
Fag og niveau
Kemi B
Lærer(e)
Søren Degn Rothmann
Hold
2025 Ke/sh_HTX3 (
sh_HTX3 Ke
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Ioner og salte
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Ioner og salte
Introducerende forsøg mhp. sikkerhed i laboratoriet
Arbejdsgang i laboratoriet
Generel introduktion til kemifaget.
Indhold
Kernestof:
I har ikke bogen endnu, og kan derfor ikke læse lektien
Grundstoffer og det periodiske system
Basiskemi C; sider: 7-26, 31-39, 41-46, 48-50
1. udgave 8. opgla 2014
H. Mygind, O. Nielsen, V. Axelsen
Medbring sygesikringskort, så I kan få udleveret kemibogen.
Læseformål: Hvad er oktetreglen/ædelgasreglen? Vær i stand til med egne ord, at kunne forklare oktetreglen.
Afstemning af reaktionsskemaer.pdf
Forsøg at lave opgave 14 side 33. Alt I skal bruge står på siderne 31-33
Vi mødes i laboratoriet, og laver et lille eksperiment.
Introforsøg 2.pdf
Læseformål: I skal være i stand til at lave opgave 15. Hint: Find grundstofferne i det periodiske system. Det første grundstof i saltets formel har altid en positiv ladning. Dvs. dets ladning er lig med hovedgruppenummeret. Den negative ions ladninge
sammensatte.pdf
Vi starter med en hurtig gennemgang af forsøget i tirsdags
I skal lave 3 forsøg på 2 timer. Forsøgene er små, men I skal alligevel være lidt effektive. I har først fri, når I har lavet alle forsøg.
Journalpapir.pdf
Introforsøg 3-5.docx
Læseformål: Prøv at huske formel og navn for de sammensatte ioner. Prøv at skrive dem ned uden at kigge i bogen. Hvis du skriver forkert, så prøv igen uden at kigge i bogen. Indtil du kan dem. Jeg er kun interesseret i de 6 øverste på side 37.
Læseformål: Hvad er forskellen på tungtopløseligt og uopløseligt? Prøv at tænke på et hverdagsstof, som også er mere opløselig i koldt vand end i varmt vand. Hvad mon begreberne umættet opløsning, mættet opløsning og overmættet opløsning betyder?
To stoffers opløselighed i vand.pdf
Fældningsreaktioner.pdf
Læseformål. På side 48 tales der om afgivelse og optagelse af energi, som er den korrekte måde at angive det på. Men hvad kan man bruge i stedet for energi? Find eksempler på exoterme og endoterme reaktioner i hverdagen.
Exoterm_endoterm - basis.doc
Ioner og Ionforbindelse
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Test introforsø
15-08-2025
Fældningsreaktioner
10-10-2025
Omfang
Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/6992/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75972637543", "T": "/lectio/6992/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75972637543", "H": "/lectio/6992/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75972637543" }