Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Z - EUD årsopgørelser i Lectio
|
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
|
Lærer(e)
|
Brian Juul
|
|
Hold
|
2025 sa/sh_HHX7 (sh_HHX7 sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Intro
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
Forløb 1: Sociologi
I dette forløb arbejder vi med identitetsdannelse og socialisering. Vi anvender sociologisk teori om det senmoderne og vi undersøger sociale og kulturelle forskelle. Vi ser nærmere på social arv, ulighed i socialklasserne. I møder Pierre Bourdieus idéer om habitus og kapitalformer som en teoretisk ramme til at analysere vilkår og omstændigheder i social arv.
Vi kommer samtidig til at bruge en del energi på at lære, at finde og fremlægge relevante empiri inden for emnet.
Kernestof:
Sociologi
-Identitetsdannelse og socialisering
-Sociale og kulturelle forskelle.
Grundbog: Systime Samfundsfag C.
Kapitel 8; 9, 10 og 11
Ca. 34,6 + 32,6 + 25,8 + 24,1 (= 117,1) sider
Faglige begreber/indhold:
Identitet: Socialisering (primær, sekundær, dobbelt)
Identitetsdannelse (jeg, personlig, social, kollektiv)
Grupper og roller
Det senmoderne samfund: Giddens, Goffman, Beck og Rosa.
Kulturelle fællesskaber
Kulturer og frisættelser: Honneth og Ziehe.
Socialklasser
Social arv
Bourdieu: Social arv, habitus og kapitalformer
Mønsterbrud
Faglige mål:
- Anvende og kombinere viden og kundskaber om sociologi, politik, økonomi til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer, herunder erhvervsmæssige problemer, og diskutere løsninger herpå.
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer.
- Undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariabler, sociale og kulturelle mønstre.
- Formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler.
- Argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
+ Afkode metode brugt i empiri.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Lektielæsning: identitet
|
14-08-2025
|
|
Lektielæsning kap 8.1
|
21-08-2025
|
|
Identitets PP
|
21-08-2025
|
|
Sociologi analyseopgave
|
01-09-2025
|
|
Social arv: Overleverne
|
12-09-2025
|
|
empiri om socialklasserne
|
22-09-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/6992/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75972638007",
"T": "/lectio/6992/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75972638007",
"H": "/lectio/6992/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75972638007"
}