Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Falkonergårdens Gymnasium og HF
|
|
Fag og niveau
|
Almen Sp.forst. -
|
|
Lærer(e)
|
Tina Lund Hansen, Øjvind Erik Nagbøl Jørgensen
|
|
Hold
|
2025 ap/1 (1g ap-da/1, 1g ap-la/1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Almen sProgforståelse_STX1
Om AP's latindel:
Latins rolle i Almen Sprogforståelse er at konkretisere, eksemplificere og perspektivere de emner, der arbejdes med i forløbet. Da et vist kendskab til latin er vigtigt for forståelsen af sproghistorie, grammatik, ordsammensætninger mv.i både dansk og en række fremmedsprog, indgår læsning af korte, lette, tilrettelagte tekster på latin i Almen Sprogforståelse. Teksterne vil vise konkrete sproglige fænomener, som hører med til en grundlæggende uddannelse i sprog. Deres indhold vil give en baggrund for forståelse af den sprog-, kultur- og videnskabshistoriske rolle, latin har spillet og spiller.
Om APs almene del:
Læreplanen vægter sproglig bevidsthed og sproglig analysefærdighed ligeligt. I den almene del arbejdes med viden om morfologi og syntaks. Det sker overvejende ud fra danske eksempler, men vi sammenligner også med andre sprog, herunder med latin. Med til sproglig bevidsthed hører desuden viden om sprogvariation i fx formelt og uformelt sprog og viden om sprogets semantik, herunder bevidst ordvalg og billedsprog.
Vi arbejder desuden med brugen af denne sproglige viden til at karakterisere tekster med og til selv at producere tekst ud fra ved mindre omskrivninger.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Faste pladser
-
Dagens program
-
Gottschalck et Terp. 2018. 'Sprogenes Verden' Gyldendal, København; sider: 25-26, 28, 37-38, 40, 42, 49-50, 52, 54, 56, 60, 64-70, 116-117, 119
-
Skriv med egne ord, hvad der karakteriserer et verbum/udsagnsord. Hvordan kan et verbum bøjes i på dansk? Hvad er verbets grundform? Hvad er verbets stamme af flg. ord: at skrive, at spille, at spise, at købe Bøjes verber på dansk i person og tal?Hvi
-
læs udleveret ark om valens, og sikr jer I har overblik over leddene: SB, DO, IO, OP, SP
-
https://supplerendematerialer.systime.dk/?id=353#c1664
-
Læs lektien, så I kan svare på:
-
Læs I. Troja
-
Læs § 1 og § 3 på hhv. side 120 og 121
-
Verdens sprog | Supplerende materialer
-
lav sætningerene 1-10 på side 119
-
læs 'II. den trojanske krig' på side 123
-
lav sætningerne 1-8 på side 125
-
lav øvelse 3, 6 og 8
-
Hvordan genkender man en ledsætning? - Malene Bjerre
-
lav sætningerne I mangler af Bellum troianum p.125
-
læs ' III. Æneas' p.128-129
-
lav øvelse 12-13
-
lav sætning 1 og 2 af A. Æneas p. 131
-
Syntaks | Supplerende materialer
-
AP-mappen
-
https://docs.google.com/document/d/1U7MgHqIu56m450eOmD4VULtA_zGLz5NQSfgOdJgFMbM/edit?tab=t.0
-
Husk teksten vi arbejdede med sidst: Sonnergaard og Balle
-
lav resten af A. og B. Æneas
-
lav øvelse 10 og 11
-
læs 'IV. Lucretia'
-
STX1 September 2025
-
Billedsprog Ind i sproget.pdf
-
Billedsprog
-
Genrer - formelt og uformelt sprog
-
! øvelse 15 p.138
-
lav Lucretia-sætningerne på side 137
-
2025 AP STX1
-
Husk at skrive ned, hvad I gerne vil have gennemgået igen.
-
øv. 18 og 19
-
Hannibal-sætningerne
-
Cicero-sætninger (1-7)
-
øvelserne i hæftet p. 30-36
-
Olieret barndom & den som er bange for døden
-
Cicero-sætninger (8-14) p 149
-
lav øvelse 25 p.152 (39+43 i hæftet)
-
lav verbernes konjugation p44 i hæftet
-
lav øv 31 p.166 (p. 47 i hæftet)
-
Ekstra øvetekster
-
Lav en sammenlignende analyse med fokus på syntaks.docx
|
|
Omfang
|
Estimeret:
28,40 moduler
Dækker over:
26 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/7/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71359349483",
"T": "/lectio/7/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71359349483",
"H": "/lectio/7/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71359349483"
}