Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Falkonergårdens Gymnasium og HF
|
|
Fag og niveau
|
Almen Sp.forst. -
|
|
Lærer(e)
|
Adrian von Buchwald, Rikke Gade Andersen
|
|
Hold
|
2025 ap/4 (1g ap-da/4, 1g ap-la/4)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Almen sprogforståelse
Om AP's latindel:
Latins rolle i Almen Sprogforståelse er at konkretisere, eksemplificere og perspektivere de emner, der arbejdes med i forløbet. Da et vist kendskab til latin er vigtigt for forståelsen af sproghistorie, grammatik, ordsammensætninger mv.i både dansk og en række fremmedsprog, indgår læsning af korte, lette, tilrettelagte tekster på latin i Almen Sprogforståelse. Teksterne vil vise konkrete sproglige fænomener, som hører med til en grundlæggende uddannelse i sprog. Deres indhold vil give en baggrund for forståelse af den sprog-, kultur- og videnskabshistoriske rolle, latin har spillet og spiller.
Om APs almene del:
Læreplanen vægter sproglig bevidsthed og sproglig analysefærdighed ligeligt. I den almene del arbejdes med viden om morfologi og syntaks. Det sker overvejende ud fra danske eksempler, men vi sammenligner også med andre sprog, herunder med latin. Med til sproglig bevidsthed hører desuden viden om sprogvariation i fx formelt og uformelt sprog og viden om sprogets semantik, herunder bevidst ordvalg og billedsprog.
Vi arbejder desuden med brugen af denne sproglige viden til at karakterisere tekster med og til selv at producere tekst ud fra ved mindre omskrivninger.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Hej allesammen! Jeg glæder mig til at hilse på jer :)
-
Læs side 116-117 om Troja + kig på spørgsmålene på slide 10 af powerpointen
-
Læs resten af Paris et Helena
-
Vi runder morfologien af (det med ordklasser og bøjningsformer) og starter på syntaks (det om sætningsled og sætningsanalyse)
-
Læs side 123 i grundbogen
-
OVERSIGT OVER SÆTNINGSTYPER.docx
-
Oversæt og lav syntaks af linje 1-5 af Bellum Troianum teksten
-
Læs side 128-129 + øv vores personendelser (-o, -s, -t, -mus, -tis, -nt) og bøjningen af esse (sum, es, est, sumus, estis, sunt) + se den lille YouTube-video: https://youtu.be/DdqXT9k-050
-
Læs side 135 + øv bøjningen af sum og vores versonbøjninger
-
Forvægt og bagvægt.pdf
-
Seeberg og Bang syntaks Øve.pdf
-
Lav øvelse 15 og aflever i classroom, hvid du ikke blev færdig i modulet
-
I blev vist alle færdige med øvelsen. Godt gået! Læs side 146-147 om cicero i grundbogen
-
Tekstens stemme Sonnergaard og Balle.docx
-
Helle Helle, 'En stol for lidt'.pdf
-
Brøndby slår AGF 2-1 ØVE.docx
-
Læs side 153-155 om Cæsar
-
I blev vist alle færdige med oversættelsen af Cicero Catilinam accusat, så ingen lektier til denne gang :)
-
Øvelsestekst, AP - Billedsprog - Turen går til Berlin (1).pdf
-
Tåbeligt årets nedsmeltning ØVE STX_8.docx
-
COMA Michael Strunge 1981.docx
-
Natmaskinen, Michael Strunge.pdf
-
Begrebsliste_eksamensvejledning til AP-da_RG.docx
|
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
25,5 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
Forløb#1
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/7/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71359940599",
"T": "/lectio/7/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71359940599",
"H": "/lectio/7/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71359940599"
}