Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Falkonergårdens Gymnasium og HF
|
|
Fag og niveau
|
Almen Sp.forst. -
|
|
Lærer(e)
|
Henriette Lund, Øjvind Erik Nagbøl Jørgensen
|
|
Hold
|
2025 ap/5 (1g ap-da/5, 1g ap-la/5)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Almen Sprogforståelse
Om AP's latindel:
Latins rolle i Almen Sprogforståelse er at konkretisere, eksemplificere og perspektivere de emner, der arbejdes med i forløbet. Da et vist kendskab til latin er vigtigt for forståelsen af sproghistorie, grammatik, ordsammensætninger mv.i både dansk og en række fremmedsprog, indgår læsning af korte, lette, tilrettelagte tekster på latin i Almen Sprogforståelse. Teksterne vil vise konkrete sproglige fænomener, som hører med til en grundlæggende uddannelse i sprog. Deres indhold vil give en baggrund for forståelse af den sprog-, kultur- og videnskabshistoriske rolle, latin har spillet og spiller.
Om APs almene del:
Læreplanen vægter sproglig bevidsthed og sproglig analysefærdighed ligeligt. I den almene del arbejdes med viden om morfologi og syntaks. Det sker overvejende ud fra danske eksempler, men vi sammenligner også med andre sprog, herunder med latin. Med til sproglig bevidsthed hører desuden viden om sprogvariation i fx formelt og uformelt sprog og viden om sprogets semantik, herunder bevidst ordvalg og billedsprog.
Vi arbejder desuden med brugen af denne sproglige viden til at karakterisere tekster med og til selv at producere tekst ud fra ved mindre omskrivninger.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Gottschalck et Terp. 2018. 'Sprogenes Verden' Gyldendal, København; sider: 25-26, 28, 34, 37-38, 40, 42, 49-50, 52-54, 56, 60, 63-64, 67, 113-115, 119
-
Slides
-
Læs vedlagte løsark om Verbalvalens og se om I forstår leddene, vi gennemgik på klassen: SB, DO, IO, OP, SPBegrebsnøgle og verbalvalens.pdf
-
Afsnit
-
lav sætning 4, og 6 hjemmefra
-
Lav sætning 4, 5 og 6
-
Hvad vi ikke nåede af sætningerne på side 119
-
Ind i sproget
-
lav øvelse 6 og 9
-
lav sætningerne 1-8
-
Billedsprog Ind i sproget.pdf
-
lav Bellum Troianum færdig på side 125 (sæt. 1-13)
-
Læs 'III. Æneas' på side128-129
-
lav sætningerne 'A. Æneas fugit' på side 131
-
Brøndby slår AGF 2-1 ØVE.docx
-
Lav Øvelse 10-13
-
lav B. Æneas p.131
-
læs 'IV. Lucretia' p. 135
-
! lav øvelse 15 på side 138 (p.29 i hæftet)
-
lav Lukretia-sætningerne på side 137 (udleveret papir)
-
Talesprog og skriftsprog
-
læs 'V. Hannibal' p. 141
-
lav sætning 1-5 af Hannibal ad Portas p. 143
-
Karakteristik - Ravn og Romer
-
Tåbeligt årets nedsmeltning ØVE.docx
-
Slides AP-da stx5
-
lav Cicero-sætningerne 1-7 på side 149 (p.40 i hæfte)
-
læs VI. Cicero p.146f
-
lav 'verbernes konjugation' på side 44f i hæftet
-
lav øv 31 p.166 (p. 47 i hæftet)
-
Karakteristik
-
Komma - det korte overblik - Dansk Sprognævn
-
Kommaøvelser
-
Slides - repetition
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/7/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71359942988",
"T": "/lectio/7/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71359942988",
"H": "/lectio/7/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71359942988"
}