Falkonergårdens Gymnasium og HF
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Falkonergårdens Gymnasium og HF
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 1g ap/6 (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2025/26
Institution
Falkonergårdens Gymnasium og HF
Fag og niveau
Almen Sp.forst. -
Lærer(e)
Adrian von Buchwald, Levi Fonnesbæk Jalk
Hold
2025 ap/6 (
1g ap-da/6
,
1g ap-la/6
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Grundforløb AP
Titel 2
Almen sprogforståelse
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Grundforløb AP
Om AP's latindel:
Latins rolle i Almen Sprogforståelse er at konkretisere, eksemplificere og perspektivere de emner, der arbejdes med i forløbet. Da et vist kendskab til latin er vigtigt for forståelsen af sproghistorie, grammatik, ordsammensætninger mv.i både dansk og en række fremmedsprog, indgår læsning af korte, lette, tilrettelagte tekster på latin i Almen Sprogforståelse. Teksterne vil vise konkrete sproglige fænomener, som hører med til en grundlæggende uddannelse i sprog. Deres indhold vil give en baggrund for forståelse af den sprog-, kultur- og videnskabshistoriske rolle, latin har spillet og spiller.
Om APs almene del:
Læreplanen vægter sproglig bevidsthed og sproglig analysefærdighed ligeligt. I den almene del arbejdes med viden om morfologi og syntaks. Det sker overvejende ud fra danske eksempler, men vi sammenligner også med andre sprog, herunder med latin. Med til sproglig bevidsthed hører desuden viden om sprogvariation i fx formelt og uformelt sprog og viden om sprogets semantik, herunder bevidst ordvalg og billedsprog.
Vi arbejder desuden med brugen af denne sproglige viden til at karakterisere tekster med og til selv at producere tekst ud fra ved mindre omskrivninger.
Indhold
Kernestof:
Faste pladser stx6: Link til oversigt
Hej allesammen! Jeg glæder mig til at hilse på jer :)
Modul 1_Øvelse_Sætningsanalyse.docx
Læs Sprogenes Verden s. 20-23 (substantiver)
Sprogenes verden s. 20-23.pdf
Læs side 116-117 om Troja + kig på spørgsmålene på slide 10 af powerpointen
Oversæt til og med linje 7 i teksten Paris et Helena på side 119
Kopi af Malinovski, Benzinhjertet.docx.pdf
Læs SV s. 25, 26, 28 og 34 (verber og adjektiver) med fokus på:
Læs side 123 + lav resten af Paris et Helena teksten og øvelse 2 på side 121
COMA Michael Strunge 1981.pdf
Læs SV s. 37, 38, 40 og 42 (til og med skemaet) med fokus på:
Oversæt linje 1-5 af Bellum Troianum på side 125 + lav syntaksanalyse af linje 1+2
Læs side 128-129 i bogen og se denne lille YouTube video: https://youtu.be/DdqXT9k-050
De døde fylder dagene AP syntaks.pdf
Læs SV s. 49, 50, 52 (øverst) og 53 (subjekt og verbal) med fokus på:
STX6 faste pladser September 2025
Læs side 135 om Sextus Tarquinius + oversæt de første 3 sætninger af Aeneas fugit på side 131 (i behøver ikke, at lave syntaks)
Læs SV s. 54, 56, 60, 63 og 64 med fokus på:
Læs side 146-147 i grundbogen
Afsnit
Lektie:
Forvægt og bagvægt.pdf
Billedsprog Ind i sproget.pdf
Stil og tone.pdf
Fejltekst 3.docx
Læs teksten om stil og tone (vi talte kort om det i sidste time). Forsøg derefter at rette fejltekst 3 hjemme (men brug endelig ikke mere end 5 minutter på dine rettelser).
Lav så meget i kan af øvelsen om genkendelse af former og aflever i classroom + læs side 153-155 om Cæsar
Oversæt resten af Cicero Catilinam accusat, hvis I ikke nåede det i modulet
Skimmelæs side 68-71 -> I skal bare fokusere på, at der findes forskellige typer af ledsætninger
Ingen lektier!
Begrebsliste til AP-da og emneområder til AP-prøven 2025.pdf
Vejledning til AP-prøven_.pdf
Seeberg og Bang syntaks Øve .pdf
LJ Kopi af AP Almen sprogforståelse TD2.pdf
AP - Formelt og uformelt.docx (1).pdf
Kig paragraf 1-19 igennem og notér jer evt spørgsmål, så gennemgår vi det i modulet
LJ Kopi af AP Almen sprogforståelse TD2 (1).pdf
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 26
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Almen sprogforståelse
Om AP's latindel:
Latins rolle i Almen Sprogforståelse er at konkretisere, eksemplificere og perspektivere de emner, der arbejdes med i forløbet. Da et vist kendskab til latin er vigtigt for forståelsen af sproghistorie, grammatik, ordsammensætninger mv.i både dansk og en række fremmedsprog, indgår læsning af korte, lette, tilrettelagte tekster på latin i Almen Sprogforståelse. Teksterne vil vise konkrete sproglige fænomener, som hører med til en grundlæggende uddannelse i sprog. Deres indhold vil give en baggrund for forståelse af den sprog-, kultur- og videnskabshistoriske rolle, latin har spillet og spiller.
Om APs almene del:
Læreplanen vægter sproglig bevidsthed og sproglig analysefærdighed ligeligt. I den almene del arbejdes med viden om morfologi og syntaks. Det sker overvejende ud fra danske eksempler, men vi sammenligner også med andre sprog, herunder med latin. Med til sproglig bevidsthed hører desuden viden om sprogvariation i fx formelt og uformelt sprog og viden om sprogets semantik, herunder bevidst ordvalg og billedsprog.
Vi arbejder desuden med brugen af denne sproglige viden til at karakterisere tekster med og til selv at producere tekst ud fra ved mindre omskrivninger.
Indhold
Kernestof:
Faste pladser stx6: Link til oversigt
Hej allesammen! Jeg glæder mig til at hilse på jer :)
Modul 1_Øvelse_Sætningsanalyse.docx
Læs Sprogenes Verden s. 20-23 (substantiver)
Sprogenes verden s. 20-23.pdf
Læs side 116-117 om Troja + kig på spørgsmålene på slide 10 af powerpointen
Oversæt til og med linje 7 i teksten Paris et Helena på side 119
Kopi af Malinovski, Benzinhjertet.docx.pdf
Læs SV s. 25, 26, 28 og 34 (verber og adjektiver) med fokus på:
Læs side 123 + lav resten af Paris et Helena teksten og øvelse 2 på side 121
COMA Michael Strunge 1981.pdf
Læs SV s. 37, 38, 40 og 42 (til og med skemaet) med fokus på:
Oversæt linje 1-5 af Bellum Troianum på side 125 + lav syntaksanalyse af linje 1+2
Læs side 128-129 i bogen og se denne lille YouTube video: https://youtu.be/DdqXT9k-050
De døde fylder dagene AP syntaks.pdf
Læs SV s. 49, 50, 52 (øverst) og 53 (subjekt og verbal) med fokus på:
STX6 faste pladser September 2025
Læs side 135 om Sextus Tarquinius + oversæt de første 3 sætninger af Aeneas fugit på side 131 (i behøver ikke, at lave syntaks)
Læs SV s. 54, 56, 60, 63 og 64 med fokus på:
Læs side 146-147 i grundbogen
Afsnit
Lektie:
Forvægt og bagvægt.pdf
Billedsprog Ind i sproget.pdf
Stil og tone.pdf
Fejltekst 3.docx
Læs teksten om stil og tone (vi talte kort om det i sidste time). Forsøg derefter at rette fejltekst 3 hjemme (men brug endelig ikke mere end 5 minutter på dine rettelser).
Lav så meget i kan af øvelsen om genkendelse af former og aflever i classroom + læs side 153-155 om Cæsar
Oversæt resten af Cicero Catilinam accusat, hvis I ikke nåede det i modulet
Skimmelæs side 68-71 -> I skal bare fokusere på, at der findes forskellige typer af ledsætninger
Ingen lektier!
Begrebsliste til AP-da og emneområder til AP-prøven 2025.pdf
Vejledning til AP-prøven_.pdf
Seeberg og Bang syntaks Øve .pdf
LJ Kopi af AP Almen sprogforståelse TD2.pdf
AP - Formelt og uformelt.docx (1).pdf
Kig paragraf 1-19 igennem og notér jer evt spørgsmål, så gennemgår vi det i modulet
LJ Kopi af AP Almen sprogforståelse TD2 (1).pdf
Omfang
Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 27
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/7/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71359944932", "T": "/lectio/7/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71359944932", "H": "/lectio/7/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71359944932" }