Holdet 1g ap/7 (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Falkonergårdens Gymnasium og HF
Fag og niveau Almen Sp.forst. -
Lærer(e) Henriette Lund, Øjvind Erik Nagbøl Jørgensen
Hold 2025 ap/7 (1g ap-da/7, 1g ap-la/7)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Almen Sprogforståelse
Titel 2 Forløb#1

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Almen Sprogforståelse

Om AP's latindel:
Latins rolle i Almen Sprogforståelse er at konkretisere, eksemplificere og perspektivere de emner, der arbejdes med i forløbet. Da et vist kendskab til latin er vigtigt for forståelsen af sproghistorie, grammatik, ordsammensætninger mv.i både dansk og en række fremmedsprog, indgår læsning af korte, lette, tilrettelagte tekster på latin i Almen Sprogforståelse. Teksterne vil vise konkrete sproglige fænomener, som hører med til en grundlæggende uddannelse i sprog. Deres indhold vil give en baggrund for forståelse af den sprog-, kultur- og videnskabshistoriske rolle, latin har spillet og spiller.

Om APs almene del:
Læreplanen vægter sproglig bevidsthed og sproglig analysefærdighed ligeligt. I den almene del arbejdes med viden om morfologi og syntaks. Det sker overvejende ud fra danske eksempler, men vi sammenligner også med andre sprog, herunder med latin. Med til sproglig bevidsthed hører desuden viden om sprogvariation i fx formelt og uformelt sprog og viden om sprogets semantik, herunder bevidst ordvalg og billedsprog.

Vi arbejder desuden med brugen af denne sproglige viden til at karakterisere tekster med og til selv at producere tekst ud fra ved mindre omskrivninger.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Forløb#1

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer