Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Falkonergårdens Gymnasium og HF
|
|
Fag og niveau
|
Almen Sp.forst. -
|
|
Lærer(e)
|
Henriette Lund, Øjvind Erik Nagbøl Jørgensen
|
|
Hold
|
2025 ap/7 (1g ap-da/7, 1g ap-la/7)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Almen Sprogforståelse
Om AP's latindel:
Latins rolle i Almen Sprogforståelse er at konkretisere, eksemplificere og perspektivere de emner, der arbejdes med i forløbet. Da et vist kendskab til latin er vigtigt for forståelsen af sproghistorie, grammatik, ordsammensætninger mv.i både dansk og en række fremmedsprog, indgår læsning af korte, lette, tilrettelagte tekster på latin i Almen Sprogforståelse. Teksterne vil vise konkrete sproglige fænomener, som hører med til en grundlæggende uddannelse i sprog. Deres indhold vil give en baggrund for forståelse af den sprog-, kultur- og videnskabshistoriske rolle, latin har spillet og spiller.
Om APs almene del:
Læreplanen vægter sproglig bevidsthed og sproglig analysefærdighed ligeligt. I den almene del arbejdes med viden om morfologi og syntaks. Det sker overvejende ud fra danske eksempler, men vi sammenligner også med andre sprog, herunder med latin. Med til sproglig bevidsthed hører desuden viden om sprogvariation i fx formelt og uformelt sprog og viden om sprogets semantik, herunder bevidst ordvalg og billedsprog.
Vi arbejder desuden med brugen af denne sproglige viden til at karakterisere tekster med og til selv at producere tekst ud fra ved mindre omskrivninger.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Afsnit
-
Gottschalck et Terp. 2018. 'Sprogenes Verden' Gyldendal, København; sider: 25-26, 28, 34, 37-38, 40, 42, 49-50, 52-54, 56, 60, 63-64, 67, 113-117, 119, 124-127
-
Slides
-
Læs I. Troja på side 116-117
-
Læs § 1 og 3 på hhv. side 120 og 121
-
lav sætning 4-9 hjemme, hvis ikke når dem i timen
-
Ind i Sproget
-
lav øvelse 6 (p.126) og 3 (p. 122)
-
Lav sætningerne 1-6 på side 125
-
Læs 'II. Den trojanske krig' på side 123
-
lav sætning 10-12 af Paris og Helena
-
slides
-
Lav de sætninger I mangler af II. Bellum Troianum, p. 125
-
læs III. Æneas p.128-129
-
lav øvelse 10 og 11 på side 132
-
Billedsprog Ind i sproget.pdf
-
lav A. og B. Æneas p.131
-
lav øvelse 12 -14 p. 133 og 134
-
læs 'IV. Lucretia' p. 135
-
Færdiggør øvelse 8
-
Brøndby slår AGF 2-1 ØVE.docx
-
! lav øvelse 15 (138)
-
lav Lukretia-sætningerne på side 137
-
læs 'V. Hannibal' p. 141
-
lav sætning 1-5 af Hannibal ad Portas p. 143
-
lav øvelse 18 og 19 på det udleverede ark
-
Talesprog og skriftsprog
-
Lav Cicero-sætningerne 1-7 p.149 (p.40f i hæftet)
-
læs 'VI. Cicero' p. 146f
-
Karakteristik - Ravn og Romer
-
Tåbeligt årets nedsmeltning ØVE.docx
-
Slides - AP-da stx7
-
lav alle Cicero-sætningerne på side 149 (hæftet 40ff)
-
lav øvelse 25 på side 152 (39+43 i hæftet)
-
lav 'verbernes konjugation' p.44f i hæftet
-
lav øvelse 31 p.166 (p.47 i hæftet)
-
Karakteristik
-
Komma - det korte overblik - Dansk Sprognævn
-
Komma øvelser
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
27 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
Forløb#1
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/7/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71359947340",
"T": "/lectio/7/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71359947340",
"H": "/lectio/7/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71359947340"
}